-96 TECHII ongelma

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

-96 TECHII ongelma

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Onkos kellään muulla ollut vastaavaa ongelmaa.
TechII ei saa yhteyttä auton järjestelmiin. Ainostaan trionicin realiaikainen data näkyy, mutta sekin viiveellä ja vain osa tiedoista.

SRS,EDU,ACC moduleihin ei saa mitään yhteyttä.
Yhteys pitäisi saada SRS ecuun jotta saa SRS valon sammumaan.

Skemoja tarkastelemalla:
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... 0DIAGRAMS/

Viitta selvästi että sininen johto OBD liittimen pinnissä 8 ei siirrä dataa.
Trionic juttelee pinnien 6 ja 7 kautta, mutta sekin huonosti.

OBD liittimen pinnit on pohjassa eikä luista karkuun techiä liitettäessä.

Mitäs pinnejä techi vaatii muuten kuin itse datalinjan?
OBD pin 16 eli akkujännite ja molemmat maadoitukset pinneissä 5 ja 4?

Voiko tuota datalinjaa jotenkin mittailla? esim yleistesterillä piippaamalla ja vastusmittaamalla.
Pitäisi vaan selvittää mitkä pinnit ACC,EDU,SRS,ABS ja hälärin liittimessä on yhteydessä tuohon datalinjaan.

Autossani ei VSS/häläriä ole, mutta jälkiasennus cobra. Olisikohan VSS:n liittimeen tehty vääriä kytkentöjä tai joku hyppy pudonnut pois?
Onko jossain jokin kohta jossa johtosarja hankaa ja johdoista kuoriutuu eristeet?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -96 TECHII ongelma

Viesti Kirjoittaja jus »

DIggItaLLr kirjoitti:Pitäisi vaan selvittää mitkä pinnit ACC,EDU,SRS,ABS ja hälärin liittimessä on yhteydessä tuohon datalinjaan.
OBD-liittimen pin 8:aan ovat yhteydessä em. boksien nämä pinnit:
ACC: pin 12
EDU: pin 38
SRS: pin 9
ABS: pin 42 (lisäksi pin 23 OBD-liittimen 15:aan)
hälytin: pin 19

hälytin & VSS: pin 19 OBD-liittimen 7:aan

Nämä signaalit yhdistyvät johtosarjassa olevassa kutistus/haaroitusliitoksessa J51, jonka sijainnista sanotaan "N. 100 mm (SOP=275) mm diagnoosipistokkeesta oikean etuistuimen alla.)" Onkohan siellä etuistuimen alla mitään jos diagnoosiliitinkin on ratin alla.

Lähde: Saab 9000 3:2 Sähköjärjestelmä, sähkökaaviot 96 - 97
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: -96 TECHII ongelma

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Iso kiitos Jus.
Näillä pääsen eteenpäin nyt kun tiedän mistä läheä mittaamaan.
Enkai sytyttele muita varoitusvaloja jos irroitan ja liitän ecujen liittimiä akun ollessa irtikytkettynä?

En ole tutkinut, mutta mitä olen lueskelut niin apparin penkin alla pitäisi olla oma 3-nap pistoke SRS yksikölle. Se tuskin auttaa koska pistokkeeseen haaroitetaan sama datalinja srs yksiköstä kuin se joka menee OBD pistokkeelle.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: -96 TECHII ongelma

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Mitään ihmeellistä vikaa ei datalinjasta löytnyt. Ei vuotoa maahan, ei vierasta virtaa ja resistanssi srs boksin luota ODB 8-nastaan oli käytännössä mitätön.

Tosin, SRS valon nollaus onnistui "heittämällä" ISAT:illa.

Ensiksi piti "vain" rakentaa adapteri kaapeli jolla vanhanmallisen diagnostiikkapistokkeen saa liitettyä ODB pistokkeseen.

Tarvitaan purkuautosta diagnostiikkapistoke joka liitetään seuraavsti:
Sininen johto ODB liittimen 8-nastaan
Musta johto ODB liittimen 4/5-nastaan
Punainen johto ODB pistokkeen 16 nastaan


Asiaa tutkiessani kuulin puhetta jonka mukaan TECHII ei enään toimisi kunnolla uusimman softapäivityksen jälkeen vanhemmissa autoissa.
Eli Tonnarit ja kaikki muut epä-CAN-autot ei juttele techin kanssa.

Onkohan ISAT:ttiin olemassa orkkis mallinen adapteri ODB pistokkeelle?
Vastaa Viestiin