Kuuluuko männän yläpään välyksen olla yli 0,5 mm renkaisiin saakka. Mäntää voi sormin liikutella tuon puoli milliä auton suuntaan nähden eteen taakse. Eli hölskyy koko mäntä. Auto on toiminut normaalisti pakoventtiilin palamiseen saakka. Venttiilikoppaan kertyy aika tavalla bensanhajuista painetta ja jos imuletkun aukon tukkii sormella, öljy tulvii täyttöputkseta yli kammion kertyvän paineen takia. Siksi epäilyttää koko hoito. (JÄLKIKOMMENTTI: TÄMÄ ON NORMAALIA. TERVEKIN KONE PUSKEE PAINETTA VENTTIIIKOPASTA). Sylinterit ovat 230 tkm jälkeen sileät ja oikealla Mauserilla (Made in Switzerland) mitattuna yläpäästä 89,98 mm eli varmaankin sen 90.00 - 90.01 mm. Eli sylinterit ovat uudenveroiset ja oikeissa mitoissaan. Mäntä siis olisi yläpäästään alle 89,5 mm ja liikkuu koko välyksen verran eteen taakse eli kallistuu tapissaan.
Haynesin mukaan välyksen pitäisi olla 0.01 - 0.,041 mm. Sylinterin läpimitta 90.00 - 90.01 ja männän 89.97 - 89,98 mm.
Kannattaako kantta laittaa paikalleen? Kun tuota 0.5 mm rakoa katsoo kiiltävää sylinteriä vesten, se peilautuu 1 mm levyiseksi railoksi, josta renkaat paistavat komeasti.
B202 i sylinterin ja männän välys?
B202 i sylinterin ja männän välys?
Viimeksi muokannut 10*SAAB, Ti Heinä 12, 2011 06:00. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Re: B202 i sylinterin ja männän välys?
Väljähän se on.. ja sen takia pakoventtiilikin on palanut. Ei kannata läjätä tuollaisenaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: B202 i sylinterin ja männän välys?
Mittailin vielä sylinterin pituus- ja poikittaussuuntaiset halkaisijat ylä- ja alapäistä. Kaikkialla sama eli sylinterit ovat uudenveroiset kuten 230 tkm ajetussa pitääkin olla. Renkaiden yläpuolella välystä on joka suunnassa noin 0.25 mm (200 um muovikalvo menee väliin, ja mäntä keikkuu sen puoli milliä niin että sen saa kiinni joko pako- tai imuventtiilien puoleiseen laitaan. Männän keikkuminen ihmetyttää. Männän halkisija mitattaisiin Haynesin mukaan 16 mm syvältä eli kai jostakin renkaiden välistä ja sinne ei näe mäntää irroittamatta pääse.
Mikä pitäisi olle männän hatun halkaisija? Ja saako mäntä keikkua noin?
Mikä pitäisi olle männän hatun halkaisija? Ja saako mäntä keikkua noin?
Re: B202 i sylinterin ja männän välys?
90-luvun satkuissa on Hepoliten valmistamat männät, jotka on surkeaa materiaalia ja kuluu väljiksi jo noilla kilometreillä vaikka itse pytyt ei olisi vielä huonossa kunnossa. Ei saisi keikkua noin paljoa.. männän nimellismitat löytyy korjaamokirjasta mutta ei ole tähän hätään nyt sitä kaivaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: B202 i sylinterin ja männän välys?
Löytyisikö joltakin ne männän nimellismitat?
Re: B202 i sylinterin ja männän välys?
Olisiko tuolla pdf:n sivuilla 10 - 11 jotain mikä auttaisi:
http://www.jus.liitin.net/SAAB9000Tekni ... t85-93.pdf
http://www.jus.liitin.net/SAAB9000Tekni ... t85-93.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00