Leppoisaa Uutta Vuotta kaikille!
Huomasin kaasuläppäkoteloani tutkiessa, että siinä on osanumerona 91 70 705, eli kaasuläppäkotelo, jota käytettiin vuosina 1994-98. Autoni on vuoden -92 2.3T, automaatti ja TCS. Näin ollen, ainakin EPC:n mukaan, autossani ilmeisesti kuuluisi olla kaasuläppäkotelo osanro 78 71 437 (autossani katalysaattori).
Näin ollen kysynkin viisaammilta, että onko mahdollista, että tuota uudempaa läppäkoteloa käytettiin jo aikaisemmin, esim automaattivaihteisissa autoissa? Vai onko tässä käynyt puhtaasti niin, että joku aikaisempi omistaja on jossain vaiheessa vaihtanut epäkuntoisen läppäkotelon vääränlaiseen, joka nyt sitten aiheuttaa minulla TCS CTRL -valon syttymistä kera asiaankuuluvien oireiden (kaasupoljin jäykkä, ei ota kierroksia, ym)?
Kiitoksia jo etukäteen!
Mystinen kaasuläppäkotelo
Mystinen kaasuläppäkotelo
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!
Jäsen # 2684
... ja olen kuolemansairas!
Jäsen # 2684
Re: Mystinen kaasuläppäkotelo
78 71 437 on läppäkotelo ilman TCS:ää.
Autossasi on tosiaan uudempi läppäkotelo, kuin siihen alunperin kuuluisi. Uudemmassa läppäkotelossa käytetään kullattuja liitinnastoja, mutta sähköisesti/mekaanisesti sen uskoakseni sama kuin vanhempi. Eli ongelmasi tuskin johtuu "väärästä" läppäkotelosta, vaan jostain TCS:lle tyypillisestä ongelmasta ( haulla löytää). Uudet kullatut kontaktit ja vanhat johdinsarjan tinatut kontaktit muodostavat sähköparin aiheuttaen sähköparin>>korroosio ( ainakin teoriassa ). Korjauksena löytyy johdinadapterisarja 8822348.
Ihan ensiksi vaihda keskenään rintapellin ja vasemman lokasuojan ventiilit keskenään, tällä on helppo aloittaa diagnoosi. Jos vika osoittautuu olevan venttiilisssä ( ei olisi taatusti ensinmäinen kerta ), niin arvannet mistä saat varaventtiilin
Autossasi on tosiaan uudempi läppäkotelo, kuin siihen alunperin kuuluisi. Uudemmassa läppäkotelossa käytetään kullattuja liitinnastoja, mutta sähköisesti/mekaanisesti sen uskoakseni sama kuin vanhempi. Eli ongelmasi tuskin johtuu "väärästä" läppäkotelosta, vaan jostain TCS:lle tyypillisestä ongelmasta ( haulla löytää). Uudet kullatut kontaktit ja vanhat johdinsarjan tinatut kontaktit muodostavat sähköparin aiheuttaen sähköparin>>korroosio ( ainakin teoriassa ). Korjauksena löytyy johdinadapterisarja 8822348.
Ihan ensiksi vaihda keskenään rintapellin ja vasemman lokasuojan ventiilit keskenään, tällä on helppo aloittaa diagnoosi. Jos vika osoittautuu olevan venttiilisssä ( ei olisi taatusti ensinmäinen kerta ), niin arvannet mistä saat varaventtiilin

9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Mystinen kaasuläppäkotelo
Nostetaas tämmönen vanhempi aihe.
Onko kukaan vaihtanut noita kontakteja tuohon pistokkeeseen? Mahtaako edes onnistua tuohon vanhaan vaihtaa uudet kaapelikengät vai pitääkö hankkia uusi pistoke? Tuon pevin mainitseman osanumeron takaa löytyy läppäkotelo, jonka alta löytyy rivi:
40 63 087 -kaapelikenkä- 5kpl
Nuo lienevät ne kengät, kävin kysymässä SAABilta ja hinta kuulemma reilu 6 euroa kappale
Ei viitsisi laittaa 30€ hukkaan jos ei onnistu.
Eli itsellä on ehkä tulossa läppäkotelon vaihto operaatio, jos tuo varaosa on ehjä. Vanhassa kotelossa ja johtosarjassa on nuo tinatut kontaktit ja uudessa kotelossa kullatut.pevi kirjoitti:
Uudemmassa läppäkotelossa käytetään kullattuja liitinnastoja, mutta sähköisesti/mekaanisesti sen uskoakseni sama kuin vanhempi.
...
Uudet kullatut kontaktit ja vanhat johdinsarjan tinatut kontaktit muodostavat sähköparin aiheuttaen sähköparin>>korroosio ( ainakin teoriassa ). Korjauksena löytyy johdinadapterisarja 8822348.
Onko kukaan vaihtanut noita kontakteja tuohon pistokkeeseen? Mahtaako edes onnistua tuohon vanhaan vaihtaa uudet kaapelikengät vai pitääkö hankkia uusi pistoke? Tuon pevin mainitseman osanumeron takaa löytyy läppäkotelo, jonka alta löytyy rivi:
40 63 087 -kaapelikenkä- 5kpl
Nuo lienevät ne kengät, kävin kysymässä SAABilta ja hinta kuulemma reilu 6 euroa kappale

# 5930
Re: Mystinen kaasuläppäkotelo
Ystävällisenä vinkkinä voin kertoa, että jos kaasuläppäkotelo aiheuttaa murhetta niin vian kartoittamisessa ja korjaamisessa 30 euroa on pieni raha. Mahdollisten vikojen aiheuttajien poislukeminen maksaa lähes aina jotain - kyse on oikeastaan vain siitä kuinka paljon. Itselläni tuli montakin osaa vaihdettua, jotkut ehkä "turhaan" tai "varmuuden vuoksi", riippuen miten asiaa haluaa katsella, mutta loppujen lopuksi alla on taas soiva peli.
Jos siis 30 euron investointi tuntuu liian isolta riskisijoitukselta, niin kannattaa ehkä miettiä uudemman kerran kannattaako projektiin edes ryhtyä...
Jos siis 30 euron investointi tuntuu liian isolta riskisijoitukselta, niin kannattaa ehkä miettiä uudemman kerran kannattaako projektiin edes ryhtyä...

Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!
Jäsen # 2684
... ja olen kuolemansairas!
Jäsen # 2684
Re: Mystinen kaasuläppäkotelo
Pointti ei ollut hinta, aiheutti vain ihmetystä.
Kysymys kuuluu siis onnistuuko nuitten liittimien vaihto alkuperäiseen pistokkeeseen ja kuinka pistokkeen purkaminen ja kasaus tapahtuu, kun en sitä keksinyt/uskaltanut kiskoa ja kammeta tarpeeksi? Se olisi hyvä tietää ennen kuin katkaisee alkuperäiset johdot. Marmorilla sanoivat että tuota pistoketta ei enää saa uutena.
Kysymys kuuluu siis onnistuuko nuitten liittimien vaihto alkuperäiseen pistokkeeseen ja kuinka pistokkeen purkaminen ja kasaus tapahtuu, kun en sitä keksinyt/uskaltanut kiskoa ja kammeta tarpeeksi? Se olisi hyvä tietää ennen kuin katkaisee alkuperäiset johdot. Marmorilla sanoivat että tuota pistoketta ei enää saa uutena.
# 5930