Loppupään tonnareissa onko vaparia?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Loppupään tonnareissa onko vaparia?

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Moro :wink:
Enpä ole tällä osiolla käynyt sen jälkeen kun sain "vatipää" tonnarin vaihdettua...noniin asiaan, hakusessa olis käyttis tonnari viimeisimmistä vuosimalleista jossa olis automaattivaihteisto ja ilmastointi, ja kone vapaasti hengittävä, vaan kaikki mitä olen katsellut nettiautossakin niin on turboja, eli onko niitä viimesimpiä vapareina laisinkaan vai onko ne jo paalissa?
Niin ja onko tonnarin seuraajassa, oliko se 9-5, niin ketjulla jakopään pyöritys ja miten se on yleensä uusimmissa saabeissa?

Tonnari vai 9-5.
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Loppupään tonnareissa onko vaparia?

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Vapareita löytyy kyllä ihan malliston loppupäähän saakka. Mm. meidän perheestä löytyy 9000CS 2.0i vuodelta 1997. Mittarissa tällä yksilöllä vasta 135tkm ja kori virheetön.

Saabin omissa moottoreissa jakopää aina ketjulla. Lisäksi 9-5 on aina turbo
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Loppupään tonnareissa onko vaparia?

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Ihan mielenkiinnosta vaan kyselen, miksi ihmeessä pitää olla vapari?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Gothika
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 06:21

Re: Loppupään tonnareissa onko vaparia?

Viesti Kirjoittaja Gothika »

Turbohan on melkeen ku vapari paitsi sillon ku pitää mennä 8)
900 T8 Special
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Loppupään tonnareissa onko vaparia?

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

eikös se ole sitten matalapaineturbo, jos sillä ajetan vain huonolla kelillä. 8)
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Loppupään tonnareissa onko vaparia?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Turbotonnarista saa melko lailla vaparin kun päästää hukkaportin läpän vapaaksi.
Lisäksi mottorinohjausjärjestelmä on sama Trionic kaikissa kaikissa bensatonnareissa 94-98 jolloin anturointi ja toimilaitteetkin on hyvin samoja.

Femmoissa on bensanelosissa ketju edelleen, kutoskone hihnalla
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Loppupään tonnareissa onko vaparia?

Viesti Kirjoittaja liteFun »

t.t.j kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta vaan kyselen, miksi ihmeessä pitää olla vapari?
Ei tarvitse pelätä/odotella turbon hajoamista? Taikka jos askartelupaskartelua haluaa, voi sellasen halutessaan asennellamasennella... 8)
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: Loppupään tonnareissa onko vaparia?

Viesti Kirjoittaja vahajub »

liteFun kirjoitti:
t.t.j kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta vaan kyselen, miksi ihmeessä pitää olla vapari?
Ei tarvitse pelätä/odotella turbon hajoamista? Taikka jos askartelupaskartelua haluaa, voi sellasen halutessaan asennellamasennella... 8)
Just niin :wink:...no onhan se turpiini kiva lisä, mut pärjää ihan näillä teillä tuolla vaparilla.
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Loppupään tonnareissa onko vaparia?

Viesti Kirjoittaja et »

Eikös turbo vie vähemmän bensaa? Ei tarvi aina olla nilkka suorana?
molby
"Hirsch"
Viestit: 879
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 08:18

Re: Loppupään tonnareissa onko vaparia?

Viesti Kirjoittaja molby »

niin miten on, näin tonnari asteelle vielä pääsemätön, onko norm. ajossa, suorituskyvyssä suurta eroa vaparilla (130hv) ja turbolla (150hv), tietysti matalapaineturbo vääntää paremmin alakierroksista asti.
9airo5
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 14:05
Paikkakunta: Simpele

Re: Loppupään tonnareissa onko vaparia?

Viesti Kirjoittaja 9airo5 »

on eroa paljonkin, ainakin minusta. En ottaisi enää ahtamatonta autoa.
150hv vaparissa ja 150hv ahdetussakin on selkee ero kulkupuolessa
Saab 9-5 Aero wagon -02
Ex: 9000cc -88 ng900 2.3 Talladega -97
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Loppupään tonnareissa onko vaparia?

Viesti Kirjoittaja suorsa »

liteFun kirjoitti:
t.t.j kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta vaan kyselen, miksi ihmeessä pitää olla vapari?
Ei tarvitse pelätä/odotella turbon hajoamista?
Niin, joutuuhan sen tonnarin tapauksessa vaihtamaan joka neljännes miljoonan välein.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Loppupään tonnareissa onko vaparia?

Viesti Kirjoittaja aero »

Höh, mulla on selkeesti pikkumitsu myöhässä, kun ei ole luovuttanut vielä 330tkm kohdallakaan :(.

Jos nyt ihan välttämättä pitäisi jostain ihme syystä vaparitonnari saada, niin tutustuisin kyllä siihen V6 -koneeseen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Loppupään tonnareissa onko vaparia?

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Joo, kyllä vaparitonnari on laiska, kokoajan saa olla kaasu pohjassa että pysyy liikenteen mukana. Ja tuntuu aika janoinen olevan. Silti se on arkisessa ajossa ihan toimiva kampe jolla pääsee tarvittaessa myös ohi :D
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Loppupään tonnareissa onko vaparia?

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Laittaa ilokaasuputelin hätätapauksia varten... :D
Vastaa Viestiin