ohjaus narisee ja kolisee
ohjaus narisee ja kolisee
Ostin toukokuun alussa autoliikkeestä 240tkm ajetun -96 cs:n matalapaineturpon, auto tuntui 18 vuotta 99:llä ja 3vuotta 900:lla ajelun jälkeen tosi mahtavalta, ei ruostetta missään huollettu vuosittain merkkiliikkeessä auto haisikin ihan uudelta ja tuntui ettei minkäänlaista vikaa missään nyt kun tunteet on vähän tasaantunut on vikojakin ilmaantunut, olen niistä jo ehtinyt täältäkin tiedustella. Tänään löytyi taas lisää nimittäin rattia käännellessä on jo jonkun aikaa kuulunut pahaa narinaa ja kun ajaa korotetun suojatien yli ja auto niia niin kuuluu myös aika kitinä ja narina. No kun velipoika tuli käymään ja heilutteli rattia niin narina kuului oikealta edestä ohjauksesta mutta ei tämä vielä mitään ,kun otin renkaasta kiinni velipojan heilutellessa rattia niin olipa jossain aikamoinen klappi kun ratilla teki pientä terävää ohjausliikettä jostain kuulu myös aikamoinen kolina. Kolina tuntui myös toistakin pyörää heilutellessa nyt tuli mieleen että edellisessä satkussa oli samanlaista vaivaa joka korjaantui ainoastaan vaihtamalla koko ohjausvaihteen.
Kysymykseni nyt kuuluukin että miten tämän voisi tarkistaa onko se ohjausvaihde ja jos on, onko kellään mitään vinkkiä saako jostain tehdaskorjattuja, hajottamolta tuskin saa hyvää käytettyä.
Pudottiin taas maanpinnalle eli sama korjausrumpa taas jatkuu vain puolet vaikeampana ja kalliimpana. Ainoa lohtu on että tonnari kuluttaa paljon vähemmän kuin vanha satkuni vaikka se oli kyllä ruiskumallia.
Ja tonnari on tietysti mahtava ajettava ei kuulu muovin narina mistään vanha satku narisi joka kolosa ja kuopassa nyt on vaan tämä ohjauksen narina ja emäntä narisee kun tekee joskus mieli painaa kaasua sen jälkeen maisemat vaihtuu vähän erilailla kun satkulla.
Mutta jos jotain vinkkiä saisin olisin kiitollinen.
Kysymykseni nyt kuuluukin että miten tämän voisi tarkistaa onko se ohjausvaihde ja jos on, onko kellään mitään vinkkiä saako jostain tehdaskorjattuja, hajottamolta tuskin saa hyvää käytettyä.
Pudottiin taas maanpinnalle eli sama korjausrumpa taas jatkuu vain puolet vaikeampana ja kalliimpana. Ainoa lohtu on että tonnari kuluttaa paljon vähemmän kuin vanha satkuni vaikka se oli kyllä ruiskumallia.
Ja tonnari on tietysti mahtava ajettava ei kuulu muovin narina mistään vanha satku narisi joka kolosa ja kuopassa nyt on vaan tämä ohjauksen narina ja emäntä narisee kun tekee joskus mieli painaa kaasua sen jälkeen maisemat vaihtuu vähän erilailla kun satkulla.
Mutta jos jotain vinkkiä saisin olisin kiitollinen.
-
- "Hirsch"
KOLINAA
kolina voi myös tulla ohjaus niveleestä sisäpuolelta,helppo testata käsi jalkotilan kautta akseliin ja tunnustelee kun rattia heiluttaa.(vaihtanut 200tkm.ajettuun suomi autoon oli neulat karanneet välistä).
Re:
Kun puhut raidetangon pallonivelestä niin onko kyseessä siis ohjauksen yhdystanko (osanro: 89 62 250)? Itsellä kans narinaa ohjauksessa ja mietiskelin mikä osa pitäisi vaihtaa...tertsi kirjoitti:kokeileppa raidetangon palloniveliä, ei siis r.tangon päitä vaan niitä mitkä ovat suojakumen alla piilossa... minulla ainakin auttoi kun vaihtoi toiselle puolelle oli aika paljon väljää...
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!
Jäsen # 2684
Jäsen # 2684
Re: Re:
Juu, tuo on tertsin tarkoittama raidetanko, jossa on mukana sisempi nivel. Kuluuhan sekin joskus väljäksi, välys on tunnusteltava juurikin haitarikumin läpi. Motonetissä 17-2057swolking kirjoitti:Kun puhut raidetangon pallonivelestä niin onko kyseessä siis ohjauksen yhdystanko (osanro: 89 62 250)?
Yleisempi vika on raidetangon pään (89 93 453) kuluminen esim. nivelen suojakumien rikkouduttua. Raidetangon pää Motonetissä 17-2213
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: ohjaus narisee ja kolisee
No, näin veikkasinkin. kiitos vielä että varmistit epailyn oikeaksi. Talvikumeilla narisi jo jonkin verran, mutta nyt kun nakkasi leveämmät kesäkumit alle, missä luonnollisesti enemmän kosketuspintaa, niin narina on aikamoinen. Puslat on entinen omistaja vaihtanut ilmeisesti Powerflexeihin ja pallot, sekä raidetangon päätkin on vaihtunu jo lähivuosina. Nyt vaikuttais siltä, että juurikin toi ohjauksen yhdystangon nivel on kuiva ja väljä.
Mitä veikkaatte, onkohan laadussa paljonkin eroa Motonet vs. marmoritiskin osa?
Mitä veikkaatte, onkohan laadussa paljonkin eroa Motonet vs. marmoritiskin osa?
Saabismi on sairautta...
Jäsen # 2684
Jäsen # 2684
...riippuu ihan siitä mitä moton paketissa lukee, voi olla sama osa kuin kivitiskillä tai sitte ihan täyttä rapaa...
kumpaakin on ko. puljusta tullut...

-------------------------8<----------->8--------
Vihdoin loppui narina ja pauke! Syypääksi paljastui todella huonoon kuntoon kulahtanut vaihdelaatikon tukikumi. Eli, jos jollakulla muulla on edelleen vastaavia kolinoita ja narahteluja, niin kannattaa varmistaa, ettei laatikon tukikumi ole vaihdon tarpeesa. Itseä hämäsi eniten se, että äänet kuuluivat selkeästi kuskin puolelta ja olis voinut vannoa, että vika olis löytynyt suunnalta raidetangon sisempi nivel, raidetangon pää tai pallonivel...
Myös pieni vatkaus, mikä tuntui ratissa, kun kiihdytti on pois, mikä sinänsä tuntuukin ihan loogiselta.
Että semmosta...
Myös pieni vatkaus, mikä tuntui ratissa, kun kiihdytti on pois, mikä sinänsä tuntuukin ihan loogiselta.
Että semmosta...
Saabismi on sairautta...
Jäsen # 2684
Jäsen # 2684
Minkälainen homma toi sisempi raidetangon pää on vaihtaa? Ei ole ikinä tullut vaihdettua niin neuvot ois ihan jees. Vai vienkö suoraan johonkin korjaamolle
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98