ABS kränää...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

ABS kränää...

Viesti Kirjoittaja jarmop »

Abs tuntuu joskus jurahtavan päälle ja antaa enteitä kuin olisin tekemässä hätäjarrutusta. Siis rutkuttaa jalkapohjaan ja auto jarruttaa äkisti. ABS- valo ei kuitenkaan pala tuolloin.
ABS- valo kyllä jää päälle joskus, mutta häviää heti seuraavassa startissa, mutta tämä taas ei koskaan liity äskeiseen.
Autona 2,0t 1997.
Mitähän tuo enteilee???
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: ABS kränää...

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Veikkaan että joku pyöränanturi on antautumassa. Pätkii signaalia -> boksi luulee pyörän lukkiutuvan.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
pandemon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Huhti 17, 2011 22:07
Paikkakunta: Joutseno (siis ei Lappeenranta)

Re: ABS kränää...

Viesti Kirjoittaja pandemon »

Vahvistaisin Mawerickin toteamuksen.
Oli aivan samat oireet ja poistui kun pyöränanturi viimein korkkasi ja tuli vaihdettua.
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: ABS kränää...

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

isän tonnarissa juurikin samat oireet ja tech ilmoitti että "vasen paluu venttiili - toimintahäiriö" tai jotain sellaista. voisikohan jarrunesteiden vaihto auttaa tähän?
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
pandemon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Huhti 17, 2011 22:07
Paikkakunta: Joutseno (siis ei Lappeenranta)

Re: ABS kränää...

Viesti Kirjoittaja pandemon »

En usko, mutta paha sanoa
Vm. -98 Mark IV:n kanssa paljon jumpanneena, tekisi mieli todeta että vikakoodit taitavat tulla jostakin lottokoneesta. Jos oireet on yllämainitut, niin mittailisin silti niitä antureita. Tuossa tapauksessa vasemmalta puolelta. Virhetoiminta voi hyvin aiheutua viallisesta anturista, joka diagnostiikan mielestä toimii OK, joten diagnostiikan on arvottava vika muualta kun jopa älytön boksikin tajuaa että nyt on jotain häikkää.

Nuo harvakseltaan tulevat/alkavat viat voi vaan olla ikävä paikallistaa. Ohmikoneella voi mittailla millä anturilla on selkeästi eri arvo kuin muilla (se anturi/johto ei välttämättä ole vielä kokonaan rikkipoikki). Ja toinen katselee mittaria ja toinen heiluttelee johtoja. Tai fillari ylös ja pyörimään ja mittailee millivoltteja. Yleensä jää joku fiilis mikä kulman jarru "rumputtaa" tai tarraa kiinni yllättäen, niin keskittää tarmonsa siihen kulmaan. Ja lohdutuksena sanottakoon että jos ei meinaa vika löytyä (ja liittimet on ehjät ja puhtaat) niin kyllä se anturi tai anturin johto hajoaa ajastaan kokonaan.

Tietysti jarrunesteisen vaihdollakin voi koittaa. Kannattaishan ne muutenkin vaihtaa parin kolmen vuoden välein.

Veikeitä vehkeitä muuten nuo ABS:t kun niillä parannetaan turvallisuutta ja saadaan mielenkiintoisia ilmiöitä aikaiseksi jarrutustilanteissa. Vielä kaikille viimoisenpäälle epätoivoisille: Siitä ohjausboksin purkamisesta ei kostu muuta kuin todennäköisesti rikkoo ehjän ohjausboksin...

(Kiitokset myyntipalstalle ja Vesalle koko tehostin+hydrauliyksikkö+pääsylinteripaketista , sen kanssa (+ohjausboksi rikotun tilalle) tuli vihdoin 3 vuoden jälkeen taas oikeasti kuntoon eikä vain katsastuskuntoon...)
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Re: ABS kränää...

Viesti Kirjoittaja jarmop »

Kiitos vastauksista...täytyypä mittailla antureita. Jompi kumpi etupyöristä se joka tapauksessa tuntuu olevan.
Jännä homma kyllä, että vian ilmetessä on kuin jarrua tehostaisi jokin ja poljin ottaa tiukemmin. Toki koko ajan on mukana tuo ABS:lle tyypillinen päälle/pois- jurnutus.

Mulla oli aiemman tonnarin kanssa selkeästi anturivika, ja techissä käytin parikin kertaa ja molemmilla kerroilla eri vastaus :evil:
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
Vastaa Viestiin