Sähköviat ja käyntiongelmaa
Sähköviat ja käyntiongelmaa
Tervehdykset tuoreelta saabin omistajalta, saab 9000 2.0l turbo vm.87 aj 440000
Ekan päivän pelas muuten hienosti, mutta meinasi sammua kaasun polkasun jälkeen. illalla kävin tallilla hitsaamassa pari paikkaa pohjaan, akun miinuskaapeli irrotettuna. Pääs syttymään helman sisällä ja siellä oli liekki jonkin aikaa ennenkuin sain sammumaan. Savua nousi ritilästä josta sisäilman puhallin nappaa ulkoilman sekä ritilöistä hytissä. Kori sen verran mätä että helmoista oli ainakin yhteys etupyörän taakse ylös missä nuo ritilät juurikin sijaitsevat.
Tapahtuman jälkeen auto pelasi ihan ja ajoin sillä jonkun aikaa. Rupesin jotain räpeltämään radiota(alkup. Blaupunkt). Kokeilin kuin saapi soi ja voluumit käväsi sen verran kovalla että rupes ääni särisemään ja välittömästi radio pimeni. Ei löydy enään mitään henkeä ja sulakkeet ehjiä.
Tänään aamulla (kuiva keli) sitten lähdin töihin ja kolme kertaa 20km matkan aikana rupes tuntumaan ensiksi pientä nykimistä tasakaasulla ennen kuin hiipui vauhti ja jäin tienvarteen. Ei ottanut enää yli 3000kiekkaa ja prötäs ja lopulta sammui. Starttasin ja kävi vielä hetken huonosti ennen kuin elpyi. Kunnes sama toistui taas
Matkalla kahvitunnilta (sateli) teki taas saman lyhyen ajon jälkeen eikä enää elpynyt millään ja käynti oli vieläkin huonompaa, tuntui jopa että kävisi kahdella! Käyntiin lähtee nyt todella huonosti ja pysyy juurijajuuri käynnissä eikä ota lainkaan kierroksia. Auto hinattiin työmaalle ja täällä se nyt seisoo. Pätkimisen lomassa teki mm. Seuraavia: pyyhkimet pyyhkäisivät kerran itsellään, piktogrammi sekoili, automaatin mittariston valitsin valot paloivat kaikki. Vinkkejä kaivattais ettei tarvisi yöksi tänne jättää rikottavaksi.
Olisiko joku eturenkaan takana oleva johtosarja voinut vaurioitua liekeistä tai joku elektroniikkaosa palaa hitsatessa, ja voiko joku maadoitusvika käyttäytyä näin?
Ekan päivän pelas muuten hienosti, mutta meinasi sammua kaasun polkasun jälkeen. illalla kävin tallilla hitsaamassa pari paikkaa pohjaan, akun miinuskaapeli irrotettuna. Pääs syttymään helman sisällä ja siellä oli liekki jonkin aikaa ennenkuin sain sammumaan. Savua nousi ritilästä josta sisäilman puhallin nappaa ulkoilman sekä ritilöistä hytissä. Kori sen verran mätä että helmoista oli ainakin yhteys etupyörän taakse ylös missä nuo ritilät juurikin sijaitsevat.
Tapahtuman jälkeen auto pelasi ihan ja ajoin sillä jonkun aikaa. Rupesin jotain räpeltämään radiota(alkup. Blaupunkt). Kokeilin kuin saapi soi ja voluumit käväsi sen verran kovalla että rupes ääni särisemään ja välittömästi radio pimeni. Ei löydy enään mitään henkeä ja sulakkeet ehjiä.
Tänään aamulla (kuiva keli) sitten lähdin töihin ja kolme kertaa 20km matkan aikana rupes tuntumaan ensiksi pientä nykimistä tasakaasulla ennen kuin hiipui vauhti ja jäin tienvarteen. Ei ottanut enää yli 3000kiekkaa ja prötäs ja lopulta sammui. Starttasin ja kävi vielä hetken huonosti ennen kuin elpyi. Kunnes sama toistui taas
Matkalla kahvitunnilta (sateli) teki taas saman lyhyen ajon jälkeen eikä enää elpynyt millään ja käynti oli vieläkin huonompaa, tuntui jopa että kävisi kahdella! Käyntiin lähtee nyt todella huonosti ja pysyy juurijajuuri käynnissä eikä ota lainkaan kierroksia. Auto hinattiin työmaalle ja täällä se nyt seisoo. Pätkimisen lomassa teki mm. Seuraavia: pyyhkimet pyyhkäisivät kerran itsellään, piktogrammi sekoili, automaatin mittariston valitsin valot paloivat kaikki. Vinkkejä kaivattais ettei tarvisi yöksi tänne jättää rikottavaksi.
Olisiko joku eturenkaan takana oleva johtosarja voinut vaurioitua liekeistä tai joku elektroniikkaosa palaa hitsatessa, ja voiko joku maadoitusvika käyttäytyä näin?
Re: Sähköviat ja käyntiongelmaa
Kynnyskotelon kuuluukin olla yhteydessä A-pilarin alaosaan missä etuoven saranat on ja siitä on yhteys tuulilasin alapuoliseen koteloon tuulilasin alla. Ei siis mätävian syytä että sauhu kulkeutuu paikasta toiseen. A-pilarin sisällä menee lähinnä etuoven johtosarja (keskuslukko, lasinnostin, peilit). Aikalailla saa roihahtaa kunnyksessä ennen kuin ovijohdot palaa.
Auton sisäpuolella kynnyksen päällä ja penkin alla menee paljon johtoja. Oliko hitsaustyöt sillä suunnalla, olihan kynnysmuovi ja matot nostettu ylös?
Merkkivalosirkus voi tulla ihan vaan siitä että akun jännite ei riitä, vastaavaa olen nähnyt joskus pakkasaamuna kun akku on ollut oikein heikkona.
Menikö akun maajohto kunnolla takaisin paikalleen, onko akkukaapelit ehjät, mitä näyttää latausjännite moottorin käydessä, ajotietokoneesta katsottuna tai yleismittarilla akun navoilta mitattuna?
Onko tankissa bensaa, toimiiko bensapumput? Mikä on sytytysosien tilanne?
Onko ilmamassamittarin johdossa koskettimet puhtaat ja paikallaan (pyrkivät karkaamaan liitinrungon sisään taaksepäin ja kosketinkynnetkin löystyvät)?
Auton sisäpuolella kynnyksen päällä ja penkin alla menee paljon johtoja. Oliko hitsaustyöt sillä suunnalla, olihan kynnysmuovi ja matot nostettu ylös?
Merkkivalosirkus voi tulla ihan vaan siitä että akun jännite ei riitä, vastaavaa olen nähnyt joskus pakkasaamuna kun akku on ollut oikein heikkona.
Menikö akun maajohto kunnolla takaisin paikalleen, onko akkukaapelit ehjät, mitä näyttää latausjännite moottorin käydessä, ajotietokoneesta katsottuna tai yleismittarilla akun navoilta mitattuna?
Onko tankissa bensaa, toimiiko bensapumput? Mikä on sytytysosien tilanne?
Onko ilmamassamittarin johdossa koskettimet puhtaat ja paikallaan (pyrkivät karkaamaan liitinrungon sisään taaksepäin ja kosketinkynnetkin löystyvät)?
Re: Sähköviat ja käyntiongelmaa
Asia selvä, ei ne liekit niin korkeelle voinu lyödä, ihan pientä liekkiä oli siellä helmakotelossa ja eturenkaan takapuolella heti.
Oli lattiamatto ja kynnyksen muovit irti hitsauksen ajan. Hitsauksen kohteena oli sivusta katsottuna näkyvissä olevag helmapellit joiden takana ei pitäisi olla kuin tyhjää tilaa
Aika kumma jos viat jännitteestä nuo viat johtuisivat kun kerran toimii kuitenkin ensin n5km jonka jälkeen alkaa tuo hiipuminen ja sähköjen sekoilu.
Akkukengät ovat kunnolla kiinni ja ajotietokone näytti muistaakseni jotain 13,5v ajossa ja heti startin jälkeen n. 10,5v. Yleismittarilla en ole akkua vielä päässyt mittaamaan
Bensapumppu ainakin kuulosti surisevan, bensamittari näyttää n.20l. Mitä nopeasti kurkkasin niin virranjakajan kansi näyttivät uusilta ja silmämääyäisesti olevan kunnossa.
Tuo imm tarvitsee vielä tarkastaa
Oli lattiamatto ja kynnyksen muovit irti hitsauksen ajan. Hitsauksen kohteena oli sivusta katsottuna näkyvissä olevag helmapellit joiden takana ei pitäisi olla kuin tyhjää tilaa
Aika kumma jos viat jännitteestä nuo viat johtuisivat kun kerran toimii kuitenkin ensin n5km jonka jälkeen alkaa tuo hiipuminen ja sähköjen sekoilu.
Akkukengät ovat kunnolla kiinni ja ajotietokone näytti muistaakseni jotain 13,5v ajossa ja heti startin jälkeen n. 10,5v. Yleismittarilla en ole akkua vielä päässyt mittaamaan
Bensapumppu ainakin kuulosti surisevan, bensamittari näyttää n.20l. Mitä nopeasti kurkkasin niin virranjakajan kansi näyttivät uusilta ja silmämääyäisesti olevan kunnossa.
Tuo imm tarvitsee vielä tarkastaa
Viimeksi muokannut lehmustus, Ti Elo 09, 2011 13:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Sähköviat ja käyntiongelmaa
Bensapumppuja on tankissa todennäköisesti kaksi, ja molempien pitäisi pyöriä jos meinaat alle puolikkaalla tankilla ajaa. Tämän tarkistamiseksi irrota pumpuilta vuorotellen johdot ja tarjoa jännitettä vuorollaan kummallekin, ääni pitäisi kuulua. Bensapumpun sulakkeelle esim varoitusvilkun sulakkeelta hyppylangalla saa pumpun pyörimään. Siirtopumpun johdot menee tankin yläpinnan läpi varsinaisen pumpun kumikauluksen vierestä.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/bensapumppu/
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/bensapumppu/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Sähköviat ja käyntiongelmaa
Kiitokset saab klubi ja kiitokset vastaajille!
Ei oireista tullut itsellä mieleenkään että voisi pumppu olla kuollut. Irrotin liittimet vuorotellen ja kun pääpumpun johdon irroitti niin surina lakkaa. Eli nostopumppu mykkänä. Eikun kauhialla nykimisellä ja kikkailulla lähimmälle asemalle ja tankki täyteen, ja 100km huolettomia kilometrejä jo sen jälkeen
Akku taitaa olla mennyt kun aamustartti oli tänään aika laiska, siitä tais toi joulukuusiefekti johtua.
Ei oireista tullut itsellä mieleenkään että voisi pumppu olla kuollut. Irrotin liittimet vuorotellen ja kun pääpumpun johdon irroitti niin surina lakkaa. Eli nostopumppu mykkänä. Eikun kauhialla nykimisellä ja kikkailulla lähimmälle asemalle ja tankki täyteen, ja 100km huolettomia kilometrejä jo sen jälkeen

Akku taitaa olla mennyt kun aamustartti oli tänään aika laiska, siitä tais toi joulukuusiefekti johtua.
Re: Sähköviat ja käyntiongelmaa
Terveppäterve,
Takasin tullaan uuden ongelman kanssa elikä, pidemmän aikaa ollut tod. Kulutus n1,5 kertainen ajotietokoneen näyttämään verrattuna. Nytten on noussut sinne 30l/100km ja musta savupilvi seuraa kiihdytyksissä. Mittailin b--paineet ohjeitten mukaan ja mittarista loppui asteikko, 10psi asti.
Kokeilin ampua paluuletkusta paineilmaa, joka ei mennyt läpi. Irrotin letkun tankkn päästä ja letkun välillä ilma kulkee. Tankin päällä on muovinen 90 mutka jossa takaiskuventtiili joka päästää poispäin tankilta. Mielestäni tässä ei pitäisi olla takaiskua ainakaan tuohon suuntaan paluuletkussa. Eikös tuo tankilta banjolla lähtevä letku joka menee suodattimen kautta kiskolle ole meno ja tuo b-paineen säätimeltä mutkaliittimellä tankkiin kiinnittyvä letku ole paluu? Oman järjen ja kokemuksen perusteella paluuletkun pitäisi päästä virtaamaan vapaasti tankkiin eikä välissä kuuluisi olla mitään takaiskua.
Takasin tullaan uuden ongelman kanssa elikä, pidemmän aikaa ollut tod. Kulutus n1,5 kertainen ajotietokoneen näyttämään verrattuna. Nytten on noussut sinne 30l/100km ja musta savupilvi seuraa kiihdytyksissä. Mittailin b--paineet ohjeitten mukaan ja mittarista loppui asteikko, 10psi asti.
Kokeilin ampua paluuletkusta paineilmaa, joka ei mennyt läpi. Irrotin letkun tankkn päästä ja letkun välillä ilma kulkee. Tankin päällä on muovinen 90 mutka jossa takaiskuventtiili joka päästää poispäin tankilta. Mielestäni tässä ei pitäisi olla takaiskua ainakaan tuohon suuntaan paluuletkussa. Eikös tuo tankilta banjolla lähtevä letku joka menee suodattimen kautta kiskolle ole meno ja tuo b-paineen säätimeltä mutkaliittimellä tankkiin kiinnittyvä letku ole paluu? Oman järjen ja kokemuksen perusteella paluuletkun pitäisi päästä virtaamaan vapaasti tankkiin eikä välissä kuuluisi olla mitään takaiskua.
Re: Sähköviat ja käyntiongelmaa
Juu, pumpun kaulaan banjomutterin alle tuleva putki on meno, muovikulma on paluu. Paluu pitäisi päästä virtaamaan tankkiin (pumpun imuämpäriin) vapaasti.
Paluuputken kulmaliittimessä on takaiskuventtiili (kuminen heltta, joka estää virtauksen tankilta paineensäätimelle päin). Tuossahan se vähän näkyykin:

Paluuputken kulmaliittimessä on takaiskuventtiili (kuminen heltta, joka estää virtauksen tankilta paineensäätimelle päin). Tuossahan se vähän näkyykin:
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Sähköviat ja käyntiongelmaa
Mulla se kulmaliittimen kumikuula ja jousi joustavat tankilta poispäin eli päästävät tankilta b-paineen säätimelle päin mutta ei toisin päin. Voinko rikkoa tosta takaiskusta sen kuulan ja jousen että paine pääsee kulkemaan tankkiin päin, vai onko siitä jotain haittaa, että liitin on molempiin suuntiin virtaava? On sitten vihdoin tainnut löytyä syy suureen kulutukseen ja tällä hetkellä megakulutukseen 

Re: Sähköviat ja käyntiongelmaa
Varmasti toimii paremmin kun vaan otat ne vääränlaiset takaiskusisuskalut kulmapalasta pois.
Pitää sitten vaan muistaa autoa katolleen tai kyljelleen ajaessa jättää paluuputki ehjäksi, niin ei vuoda bensat päälle.
Pitää sitten vaan muistaa autoa katolleen tai kyljelleen ajaessa jättää paluuputki ehjäksi, niin ei vuoda bensat päälle.