tonnarin vaihdelaatikko?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
viewsonic1
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 19:44

tonnarin vaihdelaatikko?

Viesti Kirjoittaja viewsonic1 »

Terve! eli mitähän eroja mahdollisesti on 2.3t (matalapaine) tonnarin laatikossa ja vaparin laatikossa??? vissiin ainakin välityksissä? omasta tuli tavaraa kyljestä ulos :evil: ja meinasin jos tilalle vois laittaa vaparin laatikon... :roll: tai jos halvalla joltain löytyy niin turbonkin laatikko käy! hajonneesta laatikosta sen verran et siinä on nestekytkin. voisko laatikon tyyppi olla joku fm57??
mutta tosiaan voiko vaparin laatikko kestää koska nykyään on stage2 softa?? :twisted:
Saab 9000cs 2.0lpt stageX, EX saab 9000cs 2.0lpt automatic Saab ng900 2.0t stg2+ , Saab 9000 cde 2.3t stg3+, ng900 2.0t 3d ja og900 2.0 16v, Purkuauto ng900 2.0i 5d
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: tonnarin vaihdelaatikko?

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Välityksissä eroa,vaparissa tiheämpi kuin turbossa,vetarin maljoista en osaa sanoa käyvätkö ristiin vaparista ja turbosta. Muistikuvan mukaan 94 eteenpäin on fm tyyppikilvellä laatikot...Kestävyyteen en ota kantaa sen enempää
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: tonnarin vaihdelaatikko?

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Mulla on vaparin laatikko vm -93 matalapainetonnarissa vm -95. Vetarit kävi suoraan. Kuulemani mukaan yhtä kestävä. Ei siis kovin kestävä, mutta kai se vakiossa kestää paremmin.

Laatikon vaihto mullakin edessä.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: tonnarin vaihdelaatikko?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Laatikon kestoa voi parantaa vaihtamalla 9-5 tai vanhemmista laatikoista pikkurattaat tasauspyörästön sisälle. Lukolla saa vielä pikkuisen lisää kestoa. Myyntipalstallakin taitaa olla lukolla varustettu laatikko myynnissä melkein lukon hinnalla.

Jos hajonneessa laatikossa säilyi perälle tuleva pääakseli ja perän hammaskehä ehjänä, niin ne voi vaihtaa vaparin laatikkoon, jolloin välitys säilyy ennallaan.

Tonnarin laatikko ei kestä kumin polttamista. Itsellä kesti laatikko yli 200tkm viritettynä vähintään Steg 1 tasolla, mutta sitä ei kiusattu kumin poltolla.

Ainoastaan 2.3T koneissa on isompaa vetoniveltä, muissa sama pienempi. Laatikko sopii vuosimalleista 94-98. 93 vuosimallissa on eri laatikko (rekisteröinti voi olla -93 vuoden puolella)
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: tonnarin vaihdelaatikko?

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Enpä minäkään kumia ole polttanut kertaakaan, mutta kaipa tuossa laatikossa oli vikaa jo asennettaessa, mutta en vain huomannut ääntä koeajaessani luovuttajan.

kun siirsin laatikon omaan autooni, alkoin moottorijarrutuksessa kuulumaan kahinaa. Noin alle 50 km/h ei kuulu mitään. Vedossa laatikko on äänetön.

Taidan talven aikana purkaa tuon laatikon ja katsoa osaisinko vaihtaa nuo rattaat tasauspyörästön sisälle ja samalla korjaisin tuon kahinan aiheuttajan. Jos siis osaan
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: tonnarin vaihdelaatikko?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Yhden pitkälohkon laatikon olen purkanut. Purkaessa kannattaa lainata tai hommata korjaamokäsikirja ja hommaan tarkoitetut ulosvetäjät. Ilman käsikirjaa olisin rikkonut laatikon osat.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: tonnarin vaihdelaatikko?

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

eise tehon takia niitä tasauspyörästön kamoja sylje..pikemminki sen puutteen takia. Kun ei jaksa kunnolla sutia ni rupee pomputtamaan keulaa ja suti-pito-suti-pito poksauttaa ne rattaat kiertoradalle. Ja tämä etenkin jos renkaat ei suorassa, mukulakivillä, kolo tiessä tms. Suoraan vedettäessä jollon molemmat renkaat sutii ni ei oo mitään ongelmia (ollu tähän asti).
Sittekö riittävästi tehoa ni alkaa muut hampit lentelemään :mrgreen:

Alkuperäiseen kysymykseen niin vaparin ja turbon laatikot tosiaan samoja muuten, mutta välitykset eri. Perävälitykset menee suunnillee näin: Aeron lotjussa 3.61 (taitaa olla 2.3turboissakin tuota), Muut turbot 4.05 ja vaparissa 4.45.
Maljat käy ristiinrastiin jopa pitkis vs lyhytlohkon laatikko. Vaihtaessa vaan muistaa ne alkuperäiset shimmit jättää..
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: tonnarin vaihdelaatikko?

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

2.3t:ssä on FM57001, 2.3T FM57101 ja molemmat 3.61 jos en ihan väärin muista.
M97CSB234EFM57001 RE85
jliias
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 23:04
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: tonnarin vaihdelaatikko?

Viesti Kirjoittaja jliias »

ysikoo kirjoitti:2.3t:ssä on FM57001, 2.3T FM57101 ja molemmat 3.61 jos en ihan väärin muista.
Juurikin noin. Aerosta posahti viime talvena FM57101 ja vaihdoin tilalle FM57001:n. Samat välitykset näkyivät olevan, ja vaihtolaatikko meni paikoilleen "heittämällä" vetarin maljan vaihdon jälkeen.

-Juha
#2906
Nykyiset: Saab 9-5 Aero Wagon -04, Saab 9-5 Aero Wagon -05
Ex-Saabit: 900i -86, T8APC -84, T8IC -86, 900i -85, 9000 2.3TA -91, 9000 Aero -96
Vastaa Viestiin