todellinen kulutus vs ajotietokoneen ilmoittama
todellinen kulutus vs ajotietokoneen ilmoittama
Melkeen itkettää käydä tankilla kun laskettu bensankulutus on 14l/100km pintaan sekalaisessa ajossa. Ajotietokone näyttää kuitenkin keskikulutukseksi 10.1-10.4 väliltä. Ja joka kera olen sen tankkauksen yhteydessä nollannut. neuvoja kaivatais tähän vikaan. Auto on 9000 2.0t vm87 aut.
Re: todellinen kulutus vs ajotietokoneen ilmoittama
Sun pitäis käydä saappihuollossa ohjelmoimassa se ajotietokone, siinä on vissii vaparin EDU kiinni. Itelläkin on steg1:ssä vaparin edu, mutta ei kuitenkaan noin paljon valehtele, alle puolen litran ero tulee maantieajossa.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: todellinen kulutus vs ajotietokoneen ilmoittama
No vähän kyllä epäilen mitään tomnosta. Toi 10l kulutus on samaa luokkaa mitä muilla on täällä ollut. Auto on muutenkin vakio. Ja toinen ihmettelyn aihe on se että painemittari näyttää tyhjäkäynnillä ja moottorijarrulla vai hieman nollan alapuolelle ja painepuolellakin vain hieman yli nollan
Re: todellinen kulutus vs ajotietokoneen ilmoittama
Ei ole 87-auton ajotietokone ohjelmoitavissa, silloin oli eri malli ajotietokoneesta kullekin versiolle (turbo, vapari, automaatti, manuaali). Versioita tuli myöhemmin enemmän ja -90 alkaen oli kätevämpää pitää vaan kaksi eri ajotietokonemallia vaihteiston tyypin mukaan, moottoriversioiden tuomat erot kerrottiin ajotietokoneelle ohjelmoimalla.
Ahtomittarin kuuluu mennä reilusti alipaineen puolelle moottorijarrutuksessa Ja yli oranssin puoliväliin kiihdytettäessä. Alipaineletkut kannattaa käydä läpi ja vaihtaa uusiin jos ovat yhtään hapertuneen oloisia ja katkeavat taivuttaessa.
Perusahtopaine on säädetty turbon hukkaportin tangon pituutta säätämällä. Paineita pitäisi tulla 0,4 bar vaikka kiihdyttää jalka kevyesti jarrulla niin että jarruvalot palavat. Tuo 0,4 bar on ~hiukan alle puolivälin oranssilla alueella. Onhan tangon pää läpän vivussa kiinni? Täydet ahdot 0,8 bar magneettiventtiilin ohjaamana pitäisi ylettyä lähemmäs oranssin alueen loppua.
Bypass-venttiili kannattaa testata pikkuletkusta imemällä, ei kuulu tulla ilmaa loputtomasti läpi vaan pitäisi tuntua umpinaiselta.
Alipainevuodot vaikuttavat bensanpaineensäätimen toimintaan. Siksi bensaakin kuluu eri määrä kuin ajotietokone ilmoittaa. Omassa 87-ssa oli pitkän ajan keskikulutuslukema yllättävän lähellä pitkän ajan tankkauskirjanpidon lukemia. Talvella lyhyessä kaupunkiajossa kylläkin läheni 14 litraa, mutta jos tankilliselle osui edes puolet maantieajoa, kulutus jossain 11 litran tienoilla. Helsingin keskustan ruuhkaisesta työmatkaliikenteestä tai pätkäajosta kulutus pompsahtaa. Maantieajo 80-100-teillä menee selvästi alle kahdeksan, mutta moottoritiellä 130 km/h vie taas jo enemmän.
EDIT: joko olet vaihtanut siirtopumpun toimivaan? Rikkinäinen siirtopumppu voi ahdistaa varsinaisen pumpun toimintaa vaikka ajelisitkin tankki täynnä.
EDIT2: 87-auton alipaineletkukaavio (hiilisäiliötä tuskin suomiautossa on, EGR:n voi poistaa):

Autoni kulutustilastot:
http://www.tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=6703
http://www.tankkaus.com/graph_kmcons.php?car=6703
Ahtomittarin kuuluu mennä reilusti alipaineen puolelle moottorijarrutuksessa Ja yli oranssin puoliväliin kiihdytettäessä. Alipaineletkut kannattaa käydä läpi ja vaihtaa uusiin jos ovat yhtään hapertuneen oloisia ja katkeavat taivuttaessa.
Perusahtopaine on säädetty turbon hukkaportin tangon pituutta säätämällä. Paineita pitäisi tulla 0,4 bar vaikka kiihdyttää jalka kevyesti jarrulla niin että jarruvalot palavat. Tuo 0,4 bar on ~hiukan alle puolivälin oranssilla alueella. Onhan tangon pää läpän vivussa kiinni? Täydet ahdot 0,8 bar magneettiventtiilin ohjaamana pitäisi ylettyä lähemmäs oranssin alueen loppua.
Bypass-venttiili kannattaa testata pikkuletkusta imemällä, ei kuulu tulla ilmaa loputtomasti läpi vaan pitäisi tuntua umpinaiselta.
Alipainevuodot vaikuttavat bensanpaineensäätimen toimintaan. Siksi bensaakin kuluu eri määrä kuin ajotietokone ilmoittaa. Omassa 87-ssa oli pitkän ajan keskikulutuslukema yllättävän lähellä pitkän ajan tankkauskirjanpidon lukemia. Talvella lyhyessä kaupunkiajossa kylläkin läheni 14 litraa, mutta jos tankilliselle osui edes puolet maantieajoa, kulutus jossain 11 litran tienoilla. Helsingin keskustan ruuhkaisesta työmatkaliikenteestä tai pätkäajosta kulutus pompsahtaa. Maantieajo 80-100-teillä menee selvästi alle kahdeksan, mutta moottoritiellä 130 km/h vie taas jo enemmän.
EDIT: joko olet vaihtanut siirtopumpun toimivaan? Rikkinäinen siirtopumppu voi ahdistaa varsinaisen pumpun toimintaa vaikka ajelisitkin tankki täynnä.
EDIT2: 87-auton alipaineletkukaavio (hiilisäiliötä tuskin suomiautossa on, EGR:n voi poistaa):

Autoni kulutustilastot:
http://www.tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=6703
http://www.tankkaus.com/graph_kmcons.php?car=6703
Viimeksi muokannut jus, Ti Elo 23, 2011 07:46. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: todellinen kulutus vs ajotietokoneen ilmoittama
No joku vikahan tuossa sitten on. Viallinen bypass ainakin tekee tuota ahtojen tippumattomuutta. Mulla joskus rikkinäinen letku joka tulee siitä passilta aiheutti samanmoista. Kattele niistä letkuista ekana ja eikös tuo bypassi maksa jonkun 30€ niin ei liian kallis investointi ole vaihtaa...
E: Näköjään jus ehti ensin
E: Näköjään jus ehti ensin

#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: todellinen kulutus vs ajotietokoneen ilmoittama
Tankki vuotaa tai joku bensaletku. Sitä ei ajotietokone huomaa.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: todellinen kulutus vs ajotietokoneen ilmoittama
Tuollaiselta pitäisi vakiokuntoisen ehjän vanhatontun ahtomittari kutakuinkin näyttää:
http://www.jus.liitin.net/video/Moottoritiella1.mpg
Ahdot käväisevät videon jälkimmäisssä kiihdytyksessä max 0,8 bar, mutta kierroksilla laskevat lähelle 0,5. Perusahtopaineet 0,4 bar, keltaisen puolivälissä.
http://www.jus.liitin.net/video/Moottoritiella1.mpg
Ahdot käväisevät videon jälkimmäisssä kiihdytyksessä max 0,8 bar, mutta kierroksilla laskevat lähelle 0,5. Perusahtopaineet 0,4 bar, keltaisen puolivälissä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: todellinen kulutus vs ajotietokoneen ilmoittama
Tuossa kun tarkemmin vielä ton mittarin toimintaa katselin, niin näyttää aina vaan kiihdytyksissä vaihteesta riippumatta jonkun verran alle oranssin puolenvälin.ja moottorijarrulla ja tyhjäkäynnillä todella vähän alle nollan. Tuon hukkaportin tangon tarkastin jo jonkun aikaa sitten ja kiinni on. Ja magneettiventtiilin ohjaamana pitäisi toimia yli 3vaihteella ja kun olosuhteet kunnossa: eli ei nakuanturi huomaa nakutusta yms.?
By-passi tarvitsee testata ja alipaineletkut voisi vaihtaa kaikki. Mistäs ootte vaan hommaillu noita letkuja kun on joissain hieman ihmeellisen näkösiä päitä(90 kulmapala), saako ihan hydrauliikkaliikkeestä vai mistä saisi halvimmalla, alkup. Osaa tuskin kannattaa ostaa.
Juu ja bensan siirtopumpun vaihdoin heti kun sain auton vain bensa-aseman kautta kotiin, kiitokset jälleen avusta
Voiko tankki tai bensalinjat vuotaa vaikka auto ei kuse alleen eikä bensa käryä?
By-passi tarvitsee testata ja alipaineletkut voisi vaihtaa kaikki. Mistäs ootte vaan hommaillu noita letkuja kun on joissain hieman ihmeellisen näkösiä päitä(90 kulmapala), saako ihan hydrauliikkaliikkeestä vai mistä saisi halvimmalla, alkup. Osaa tuskin kannattaa ostaa.
Juu ja bensan siirtopumpun vaihdoin heti kun sain auton vain bensa-aseman kautta kotiin, kiitokset jälleen avusta

Voiko tankki tai bensalinjat vuotaa vaikka auto ei kuse alleen eikä bensa käryä?
Re: todellinen kulutus vs ajotietokoneen ilmoittama
Kuulostaisi että peruspaineilla mennään, APC ei ole mukana pelissä.lehmustus kirjoitti:kiihdytyksissä vaihteesta riippumatta jonkun verran alle oranssin puolenvälin
APC ei ole valittuna olevasta vaihteesta kiinnostunut. Nakutusanturilta pitää kuulua sopivasti ääntä, muttei nakutukselta kuulostavaa. Jos nakutusanturi tai sen johto on poikki, mennään peruspaineilla.Ja magneettiventtiilin ohjaamana pitäisi toimia yli 3vaihteella ja kun olosuhteet kunnossa: eli ei nakuanturi huomaa nakutusta yms.?
Ne kulmapalat on EGR:n letkuissa, EGR:n letkut voi poistaa, niihin kahteen läppäkotelon nippaan, joista EGR-letkuja lähtee voi laittaa parin sentin letkunysän, johon sitten ruuvi tai kuula tulpaksi, kuten myös mittarille menevästä letkuhaarasta EGR:n signaalimuuntimelle lähtevään haaraan. Imusarjan alta EGR-venttiilin tiivisteen tilalle uusi tiiviste ja umpilevy. Pakosarjalta lähtevän spiraaliputken voi irrottaa ja tulpata pakosarjalta. http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... s/EGR.html Siis jos EGR:n toiminta epäillyttää.Mistäs ootte vaan hommaillu noita letkuja kun on joissain hieman ihmeellisen näkösiä päitä(90 kulmapala)
Letkuja ostin joskus Motonetistä, tuotenumerolla 45-7004 oli saatavilla paksuseinämäistä 4 mm bensa-öljyletkua ilman kudosvahvistusta. Viime aikoina on ollut samalla numerolla tarjolla vain kudosvahvistettua, se on liian jäykkää eikä veny esim. virranjakajan alipainesäätimen nipan päälle. Viimeksi oli Vantaalla letkulaarissa metrin pätkinä tuolla numerolla sekä kudosvahvistettua että vahvistamatonta. Metritavarana olisin tiskiltä ostanut sitä vahvistamatonta, muttei pitkänä taaskaan ollut kuin sitä vääränlaista.
Silikoniletkuja saa esim. tuolta, silikonisena riittää 3 mm sisähalkaisijalla: http://www.doc-power.com/index.php?page ... s&group=76
Kannattaa laittaa letkut ja vuodot ensin kuntoon ja sitten vasta arvioida kulutusta kun bensanpaineet menee kuten kuuluu.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: todellinen kulutus vs ajotietokoneen ilmoittama
Noniin, nyt on kaikki pienet alipaine- ja paineletkut vaihdettu. Edelleen ahtomittari käyttäytyy samanlailla eikä muutenkaan persdyno huomaa mitään. Mistäs pitäisi seuraavaksi lähteä etsimään vikaa?
Re: todellinen kulutus vs ajotietokoneen ilmoittama
Siis ei edelleenkään mene enempiä alipaineille mittari? Onko EGR edelleen käytössä, onko EGR-venttiilin kalvo ehjä? Onko bypass-venttiilin kalvo ehjä?
Letkunvaihdolla APC:n en uskonutkaan heräävän. Onko APC:n sulake ehjä. Tuleeko magneettiventtiiilille jännite kun laittaa virrat päälle?
Letkunvaihdolla APC:n en uskonutkaan heräävän. Onko APC:n sulake ehjä. Tuleeko magneettiventtiiilille jännite kun laittaa virrat päälle?
Re: todellinen kulutus vs ajotietokoneen ilmoittama
huomisen tehtävä sitten noitten tarkistus, juu ei vaan mene alipaineelle. egr käytössä, saako sen jotenkin muuten poistettua käytöstä kuin laittamalla laippoja yms noihin kierteisiin, että riittääkö pelkkien imusarjasta lähtevien kumiletkujen tulppaaminen?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: todellinen kulutus vs ajotietokoneen ilmoittama
Joko vaihdoit by-pass venttiilin?lehmustus kirjoitti:Noniin, nyt on kaikki pienet alipaine- ja paineletkut vaihdettu. Edelleen ahtomittari käyttäytyy samanlailla eikä muutenkaan persdyno huomaa mitään. Mistäs pitäisi seuraavaksi lähteä etsimään vikaa?
Re: todellinen kulutus vs ajotietokoneen ilmoittama
EGR:n poistoon riittää alkuun alipaineletkujen tulppaus läppäkotelolta 2 kpl ja letkuhaarasta 1 kpl. Venttiilin kohdalla reikä imusarjan alla voi olla jo valmiiksi tukossa karstasta. Omassa autossa oli venttiilin tiiviste vaihdettuna umpinaiseen vuosia, mutta kun sitten näytti että venttiilin letkunipasta puhalsi pakokaasua (kalvo rikki?), purin loputkin pois.
Spiraaliputken katkaisin pakosarjan nipan läheltä muutamien senttien päästä, löin putken lyttyyn ja taitoin kaksinkerroin. Sittemmin vaihtui pakosarja.
Spiraaliputken katkaisin pakosarjan nipan läheltä muutamien senttien päästä, löin putken lyttyyn ja taitoin kaksinkerroin. Sittemmin vaihtui pakosarja.
Re: todellinen kulutus vs ajotietokoneen ilmoittama
En nyt epäilläkseni asentajaa, vaan varmistellakseni kysyn että tuliko myös avattua kojelaudan kansi ja vaihdettua se rintapellin liitosnipalta ahtopainenäytölle kulkeva letkunpätkä?lehmustus kirjoitti:Noniin, nyt on kaikki pienet alipaine- ja paineletkut vaihdettu. Edelleen ahtomittari käyttäytyy samanlailla eikä muutenkaan persdyno huomaa mitään. Mistäs pitäisi seuraavaksi lähteä etsimään vikaa?