todellinen kulutus vs ajotietokoneen ilmoittama

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: todellinen kulutus vs ajotietokoneen ilmoittama

Viesti Kirjoittaja jus »

Rintapellin läpiviennistä se letku menee mittarin lisäksi ylipainekatkaisijalle ja paineanturille. Jos ei huvita heti avata kojetaulua, voi kokeilla pumpata painetta tai alipainetta tuonne menevään letkuun, haarakappaleesta akkutelineen vierestä saa letkun irti tätä varten. Jos tuntuu ettei paine tai alipaine pysy letkussa eikä mittariin saa eloa, joutuu avaamaan kojetaulun.

Ahtomittarille pääsee käsiksi kojetaulun kannen irrottamalla, noihin muihin päästäkseen on irrotettava kuskin jalkatilasta APC-boksia, painekatkaisijaa ja paineanturia kannatteleva peltihylly.

Kuva

Onkos virranjakajan alipainekello ehjä?
lehmustus
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Elo 06, 2011 15:26

Re: todellinen kulutus vs ajotietokoneen ilmoittama

Viesti Kirjoittaja lehmustus »

noniin, rikkinäinen by-pass paljastui mittarin toimimattomuuden syyksi! koitin imeä siitä ohjauspaineletkusta ja ilmaa vain tuli läpi. vaihdoin tilalle harrastepelistä jääneen ylim. dumpin ja heti lähti mittari näyttämään oikein. moottorijarrulla menee noin puoleenväliin nollan alapuolelle. kovissa kiihdytyksissä näyttää vieläkin kyllä tuota noin puoltaväliä hieman yli. kävin motonetistä kysymässä by-passia niin toimitusaika yli 2 viikkoa... eli dumpilla mennään.

Jep kojelaudan kannen avasin myös ja kaikki letkut sieltä vaihdoin sekä konehuoneen puolelta plus niiden välissä menevä. tämän tein jo eilen ja sillä ei ollut mitään vaikutusta auton toimintaan. Vaihdoin myös kaikki rapean näköiset letkuhaaroittimet uusiin. Samalla huomasin että pakosarjan ja turbon välinen tiiviste vuotaa.

On alusta alkaen ollut jo semmoista vikaa että valoihin tultaessa ja joskus muuten vaan tyhjäkäynnillä meinaa sammua/käy raskaasti/tuntuu samalta kuin ajaisi manuaalilla vaihde silmässä ilman kytkintä valoihin. Nyt kun dumpin laittoi niin jopa sammuu ainakin paikallaan kierrättäessä ja valoihin 1 vaihteella tultaessa. Omasta mielestäni kuulostaa rikkaalla käymisen oireelta. Tyhjäkäynninsäätimen putsasin crcllä jo eikä ollut vaikutusta asiaan. Onko näissä jotain tyhjäkäyntikärkiä tuon kaasuläpän asentotunnistin potikan lisäksi?

Sitten väliin yksi typerä kysymys, onko tuo magneettiventtiili tuo punertava loota sytytyspuolan vieressä johon menee johto ja 3 paksumpaa letkua?

On tämä saabin yksilö kyllä aikamoinen vikapesäke ja suurin osa vioista vielä alkanut omistuksen aikana eli n 2vk sisään. eka meni bensapumppu, nyt tämä. eilen lopetti takaikkunat toimintansa ja polttaa sulakkeen heti kun laittaa uuden. kuskinpuolen takaoven lukko toimii milloin huvittaa. pari päivää sitten myksityi täysin vakionopeudensäädin, olisi kiva sekin saada kuntoon. Ja kuskin penkki ei lämpiä (näin jo etukäteen talvea ajatellen :lol: )
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: todellinen kulutus vs ajotietokoneen ilmoittama

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

lehmustus kirjoitti:
On alusta alkaen ollut jo semmoista vikaa että valoihin tultaessa ja joskus muuten vaan tyhjäkäynnillä meinaa sammua/käy raskaasti/tuntuu samalta kuin ajaisi manuaalilla vaihde silmässä ilman kytkintä valoihin. Nyt kun dumpin laittoi niin jopa sammuu ainakin paikallaan kierrättäessä ja valoihin 1 vaihteella tultaessa. Omasta mielestäni kuulostaa rikkaalla käymisen oireelta.
Normaali oire rikkinäisellä by-pass:illa, ja nyt asennettu dumppi päästää kaasua höllätessä ilmamassamittarin jo mittaamaa ilmaa harakoille :arrow: seos menee rikkaalle.


Se kuvailemasi mötikkä on magneettiventtiili.
lehmustus
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Elo 06, 2011 15:26

Re: todellinen kulutus vs ajotietokoneen ilmoittama

Viesti Kirjoittaja lehmustus »

Noniin. Parin tankillisen jälkeen ei vieläkään ole kulutuksessa mitään muutosta näkynyt ja tänään sain työkaverilta huomautuksen että palamaton bensa käryää kun ajoin auton parkkihalliin. Voisko lambda olla sökö, kun eikö ecu osaisi säätää seosta jos b-paineet pielessä ja lambda kuitenkin ehjä? Taikka jos moottorin lämpöanturi sökö niin silloinkin kävisi rikkaalla. Harrasteauto 200sx kävi rikkaalla aina hiemankin lämmettyään ja siinä vikana oli lämpöanturi
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: todellinen kulutus vs ajotietokoneen ilmoittama

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei ole lambdaa. Onko ilmamassamittarin johtoliittimessä koskettimet paikallaan vai joku karannut taakse? Bensanpaineet voisi mitata. Onko pakokaasumittarin luona seoksia säädetty? Voi se lämpöanturi noinkin oireilla, useimmiten on kuitenkin kerrottu käyvän kuumana laihalla ja kierrokset nousee.

Ei taida vanha tonttu alkaa kukkasilta tuoksua vaikka mitä tekisi.
lehmustus
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Elo 06, 2011 15:26

Re: todellinen kulutus vs ajotietokoneen ilmoittama

Viesti Kirjoittaja lehmustus »

Voisin tänään koittaa keritä noi paineet mittaamaan, mihis väliin tässä vehkeessä mittari otetaan? Filtterin ja kiskon väliin varmaankin. Ja missä arvoissa pitäisi olla ohjausletku kiinni ja irti?

E. Ja tiedän että tuo kaasun päästäessä auton sammuminen johtuu dumpista mutta vaikka tulisi alipaineilla valoihin ja hiljentää pysähdyksiin niin auto meinaa sammua
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: todellinen kulutus vs ajotietokoneen ilmoittama

Viesti Kirjoittaja jus »

Painemittari liitetään tuplapitkällä banjopultilla akun vieressä bensansuodattimen alapuolen liitäntään, josta menee kiskolle. Tuollaisella mittasin omastani:

Kuva

Paineensäädin pitäisi 87-autossa olla 2,8 bar:
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... kat?full=1

Eli letku irti bensanpaine 2,8 bar. Alipaineella -0,4 bar pitäisi bensa olla 2,4 bar ja 0,4 ahtopaineella 3,2 bar jne.

Lämpöanturin (Bosch) vastusarvot eri lämpötiloissa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 86#p263086

Sulkeutuuko kaasuläpän asentokytkin kun kaasun päästää? Asentokytkimen liittimen keskimmäisen ja reunimmaisen nastan välillä yhteys kun läppä on kiinni. Ja täyskaasuasennossa keskimmäisen ja toisen reunimmaisen välillä yhteys.

Onko kaasuläpän hidastin pelissä mukana ja oikein säädetty?
Onko läpän perussäätö oikein:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=46244#p46244
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... 7_2?full=1
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... 8_2?full=1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin