Rasvanippa niveleen ???
Re: Rasvanippa niveleen ???
Sillä sisäkierteen aloituskohdalla ei ole väliä uudessa nivelessä, raidetanko sisäpäineen kääntyy vastaavasti. Olennaista on vain raidetangonpään kokonaismitta päädystänsä nivelkupin keskipisteeseen, mikä tosin melko harvoin tarvikeosissa pitää paikkaansa.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Re: Rasvanippa niveleen ???
Oikeesti osan mitoitus voi olla mitä tahansa.
Kierteiden alkamisella tai jonkin mitan ottaminen jostakin johonkin ei auta.
Paitsi, että jos tiedät, että kyseessä normin sarjaosa ja että osan kierteytys on alkanut prikulleen samasta asemasta. Niin miksei.
Kierteiden alkamisella tai jonkin mitan ottaminen jostakin johonkin ei auta.
Paitsi, että jos tiedät, että kyseessä normin sarjaosa ja että osan kierteytys on alkanut prikulleen samasta asemasta. Niin miksei.
CS 2,0t -97 225 000 km
Re: Rasvanippa niveleen ???
Jos oletetaan että se kontramutteri pysyy paikoillaan liikkumattomana kuten edellä kuvattu, niin sillä kierteen alkamiskohdalla raidetangonpään nivelessä ei edelleenkään ole mitään merkitystä. Raidetangonpään mitta nivelkupin keskipisteestä kontramutteriin plus raidetangon mitta sisäniveleen ei muutu miksikään koko raidetankoa sekä sisäniveltä kiertämällä. Jos uusi osa vastaa vanhaa mitaltaan nivelkupin keskipisteestä kierreosan päätytasoon ja kierretään paikoillaan pysyneeseen kontramutteriin kiinni huolimatta kierteen aloituskohdasta, voidaan huoletta kiertää sisäniveltä tarvittava määrä raidetangonpään oikeaan asentoon saamiseksi minkään mitan eli aurauksen muuttumatta.
Re: Rasvanippa niveleen ???
Lisätään tähän oma tuore kokemus Löbron vetarinkumeista:
v.2009 heinäkuussa vaihdoin kumit molemmille puolille, kun kuskin puoli oli kokonaan irtipoikki sekä haitaritaitosten pohjalta pykinyt. Pelkurin puoli oli vielä kasassa, mutta samanikäinen kuskinpuolen kanssa ja myöskin haitarien pohjilta murteimilla. Oletettavasti kumit olivat alkuperäiset, eli ei aiheuttanut suurta yllättymistä ja vaihtotyökin tuli tehtyä etutolppien irrotuksen yms. yhteydessä. Otin tuolloin vetarit pöydälle kokonaisina, purin osiin ja pesin, jotta epäpuhtauksia ei varmasti jäänyt vanhan rasvan mukana niveleen. Sisäpään kumeja ei Aeroon hankkinut löytyä mistään, joten jätin täysin ehjänoloiset alkuperäiset paikalleen; eihän se sisäpää siellä juuri edes liiku.
Nyt kesärenkaita vaihtaessa totesin kuskin pyöräkotelon olevan märkä. Syynä vetoakselin päästä klemmarin vierestä tyystin katkennut Löbro, joka näinollen kesti 25 000km ja 21kk. Kurkistus pelkääjän puolelle paljasti senkin puolen jo tihkuvan klemmarin vierestä, lisäksi molemmilla puolilla haitarin "pohjat" ovat kaikki ympäri asti murteimilla. Valmistajan nimi on valettu kumin nivelen puoleiseen hihaan, eli kyseessä ei ole "brandaysta laatikolla", vaan hyvämaineisen merkin vetäminen kuraan.
Ensi perjantaina vaihtuvat kumit (jälleen), tällä kertaa en itse ehdi niitä vaihtamaan ja uuden kumin merkki on se, mitä ko. korjaamo sattuu käyttämään. Riski ainakin on hyvin pieni, että ne tulevat kumit tätä huonommin menestyisivät!
v.2009 heinäkuussa vaihdoin kumit molemmille puolille, kun kuskin puoli oli kokonaan irtipoikki sekä haitaritaitosten pohjalta pykinyt. Pelkurin puoli oli vielä kasassa, mutta samanikäinen kuskinpuolen kanssa ja myöskin haitarien pohjilta murteimilla. Oletettavasti kumit olivat alkuperäiset, eli ei aiheuttanut suurta yllättymistä ja vaihtotyökin tuli tehtyä etutolppien irrotuksen yms. yhteydessä. Otin tuolloin vetarit pöydälle kokonaisina, purin osiin ja pesin, jotta epäpuhtauksia ei varmasti jäänyt vanhan rasvan mukana niveleen. Sisäpään kumeja ei Aeroon hankkinut löytyä mistään, joten jätin täysin ehjänoloiset alkuperäiset paikalleen; eihän se sisäpää siellä juuri edes liiku.
Nyt kesärenkaita vaihtaessa totesin kuskin pyöräkotelon olevan märkä. Syynä vetoakselin päästä klemmarin vierestä tyystin katkennut Löbro, joka näinollen kesti 25 000km ja 21kk. Kurkistus pelkääjän puolelle paljasti senkin puolen jo tihkuvan klemmarin vierestä, lisäksi molemmilla puolilla haitarin "pohjat" ovat kaikki ympäri asti murteimilla. Valmistajan nimi on valettu kumin nivelen puoleiseen hihaan, eli kyseessä ei ole "brandaysta laatikolla", vaan hyvämaineisen merkin vetäminen kuraan.
Ensi perjantaina vaihtuvat kumit (jälleen), tällä kertaa en itse ehdi niitä vaihtamaan ja uuden kumin merkki on se, mitä ko. korjaamo sattuu käyttämään. Riski ainakin on hyvin pieni, että ne tulevat kumit tätä huonommin menestyisivät!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Rasvanippa niveleen ???
Tuo "kumien" pettäminen ei ole ongelma pelkästään autoissa. Raaka kumin hinta on noussut viimeaikoina niin älyttömästi, että jokapaikassa sekaan sotketaan entistä enemmän kaikkea muuta. Tiedä sitten kuinka paljon tuollaisen suojakumin kuluttaja hintaan vaikuttaisi, jos kaikesta huolimatta tehtäisiin vanhan reseptin mukaan. Todennäköisesti tuota kumin hinnan nousua käytetään verukkeena tuolle paljon puhutulle "suunnitellulle vanhenemiselle".
Toivottavasti RFSU:n kumit ei ala tuosta syystä pettämään kesken matkan
Toivottavasti RFSU:n kumit ei ala tuosta syystä pettämään kesken matkan
#3834
Re: Rasvanippa niveleen ???
Näin eittämättä on...
Yksi kysymys/tekijä voi olla myös valmistuksessa sallitut tai pikemminkin kielletyt aineet. Jokaisen "itseään kunnioittavan" (lue: ainakin länsimaissa toimivan) valmistajan on nimittäin selvitettävä prosessissa ja lopputuotteessa käytettävät kemikaalit ja alkuaineet todella tarkasti nykyisin. Samaan aikaan kiellettyjen aineiden lista kasvaa nopeammin kuin hiihdossa takavuosina... Tämä ei yksin selitä näitä ilmiöitä mutta saattaa olla lisätekijänä kustannussäästöjen lisänä.
Muistan vain -90-luvun puolivälissä ja 2000-luvun taitteessa, kun oli urheiluvälinemyyjänä todella vaikeata selittää, miksi 100-120mk:n huippulaadukas nokialainen fillarin ulkorengas on rengaspaineista riippumatta sivuistaan ympäri asti murtunut vajaan vuoden ajelun jälkeen. Ne mustavalkoiset kypsyivät vielä nopeammin... Toinen samassa yhteydessä seliteltävä asia oli, miksi parin nokialaisen jälkeen meiltä myydyt samankokoiset mutta pahanhajuiset 30mk:n kiinalaisrenkaat osoittautuivatkin samassa käytössä "ikuisiksi"...
Yksi kysymys/tekijä voi olla myös valmistuksessa sallitut tai pikemminkin kielletyt aineet. Jokaisen "itseään kunnioittavan" (lue: ainakin länsimaissa toimivan) valmistajan on nimittäin selvitettävä prosessissa ja lopputuotteessa käytettävät kemikaalit ja alkuaineet todella tarkasti nykyisin. Samaan aikaan kiellettyjen aineiden lista kasvaa nopeammin kuin hiihdossa takavuosina... Tämä ei yksin selitä näitä ilmiöitä mutta saattaa olla lisätekijänä kustannussäästöjen lisänä.
Muistan vain -90-luvun puolivälissä ja 2000-luvun taitteessa, kun oli urheiluvälinemyyjänä todella vaikeata selittää, miksi 100-120mk:n huippulaadukas nokialainen fillarin ulkorengas on rengaspaineista riippumatta sivuistaan ympäri asti murtunut vajaan vuoden ajelun jälkeen. Ne mustavalkoiset kypsyivät vielä nopeammin... Toinen samassa yhteydessä seliteltävä asia oli, miksi parin nokialaisen jälkeen meiltä myydyt samankokoiset mutta pahanhajuiset 30mk:n kiinalaisrenkaat osoittautuivatkin samassa käytössä "ikuisiksi"...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Rasvanippa niveleen ???
Jos en ihan väärin muista niin jokunen vuosi takaperin ainakin rikin käyttöä kuminvalmistuksessa rajoitettiin. Kaikki kehitys ei ole edistystä...
Re: Rasvanippa niveleen ???
Taitaa kovilla pakkasilla olla jotain vaikutusta vetarinkumien kestävyyteen,samoin myös iskunvaimentimia meni viime talvena paljon.
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
-99 1969-
Re: Rasvanippa niveleen ???
on se valmistajan kannalta kun tuote ei kestä niin saadaan myytyä enemmän. Tietenkin edellyttäen ettei muittenkaan tekeleet kestä.Minuteman kirjoitti:Jos en ihan väärin muista niin jokunen vuosi takaperin ainakin rikin käyttöä kuminvalmistuksessa rajoitettiin. Kaikki kehitys ei ole edistystä...
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Rasvanippa niveleen ???
Nonih, helmikuun alussa vaihdettu löbro halkesi lopulta, kesti n. 8000km..paes kirjoitti:Viime kesäkuussa vaihdettiin löbro toiseen vetariin, se kesti joulukuuhun, vajaat 8000km. Tammikuun alussa vaihdettiin sitten molemmat kumit (löbro), ne kestivät noin kuukauden..9000LPT kirjoitti:Laita vetoniveliin ainoastaan Löbron kumeja, jos et halua vaihdella niitä vuoden-kahden välein.
sitten vaihtui auto helmikuun alussa ja siihen vaihdettiin uusi löbron nivel kumeineen. Kumissa jo nähtävissä halkeamia uran pohjalla..
Työt tehtiin korjaamolla.
Paes
Saa vaihtaa näköjään kerran vuodessa vaikka lukis löbro
Paes
Pasi Kannasmaa #4804
9-5 Vector wagon biopower MY07
9-5 Vector wagon biopower MY07
Re: Rasvanippa niveleen ???
Moi, alkuperäiseen aiheeseen heittäisin omakohtaisia kokemuksia. Olen aina purkanut uuden pallonivelen suojakumin irti ja yllätys yllätys, sieltähän on löytynyt teelusikan kärjellinen "kovaa" rasvaa. Ei siis puhettakaan, että se sitä itse niveltä voitelisi. Vai onko insinöörit laskeneet, että kuinka korkea toimntalämpötila nivelessä on ajettaessa 100km/h tyypillisellä suomalaisella päätiellä ja siten rasva notkistuisia juoksevaan muotoon ja voitelisi palloniveltä
Mutta asiaan, nivel ruuvipenkkiin kiinni ja pikku meisselin avustuksella lemmari irti ja kumi pois. Sitten vaan sormella sipasee notkeaa vaseliinia palloniveleeseen ja kumi takasin. Kyllä kestää isältä pojalle
Ari
Mutta asiaan, nivel ruuvipenkkiin kiinni ja pikku meisselin avustuksella lemmari irti ja kumi pois. Sitten vaan sormella sipasee notkeaa vaseliinia palloniveleeseen ja kumi takasin. Kyllä kestää isältä pojalle
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Rasvanippa niveleen ???
Kylläpä noissa tarvikeosissa on nykyään joukossa sellaisia susia jotka eivät kertakaikkiaan kestä vaikka kuinka rasvailisi.
Takaisinpäin ensin alempi pää paikoilleen, sitten taas liu'uttamalla loppuosa ja ylempi pää taas ulospäin vedättämällä suojakumin ohi paikoilleen.
Näin ei tule puhkoneeksi tai viiltäneeksi suojakumia rikki.
Itse olen käyttänyt sellaista tyyliä jotta nivel käteen ja surrilangasta tai muusta ohuesta rautalangasta pieni lenkki ja riittävästi pituutta "kahvaksi", ja se lenkki suojakumin alemman kiristyssiteen terävän kärjen alle, sen poistosuunnassa ensimmäisen pään. Kärkeä ulospäin vetämällä se nostetaan suojakumin ohi ja ylös (ja vaikka peukalo suojaksi kärjen ja suojakumin väliin ens-alkuun), ja sen jälkeen lenkkiä liu'utetaan ja kierretään sidettä pitkin alaspäin samalla vetäen ulospäin, ja lopuksi se alempi terävä pää myös suojakumin ohi nostamalla.Sonett73 kirjoitti:Mutta asiaan, nivel ruuvipenkkiin kiinni ja pikku meisselin avustuksella lemmari irti ja kumi pois.
Takaisinpäin ensin alempi pää paikoilleen, sitten taas liu'uttamalla loppuosa ja ylempi pää taas ulospäin vedättämällä suojakumin ohi paikoilleen.
Näin ei tule puhkoneeksi tai viiltäneeksi suojakumia rikki.
Re: Rasvanippa niveleen ???
Otsikon aiheeseen palatakseni niin traktoripuolella (Massey Ferguson, ei Volvon h-a) nämä nivelten rasvanipat katosivat jossain mallin päivitysvaiheessa.
Näissä ns. varaosanivelissä oli sama havainto rasvamäärästä kuin edellä (teelusikan kärjellinen yhdessä kökössä).
Virittelin muutamaan niveleen rasvanipan tauslevyyn tekniikalla reikä keskelle ja siihen nipalle sopiva mutteri hitsaten kiinni. Hitsauksessa käytin apuna pultin pätkää mutterin paikallaan pitämisessä/kierteen knöölisuojana.
Rajoitteet: Poranlastut pitää saada nivelen sisältä veks, hitsaus tehtävä sen verran varovasti heftaillen ettei niveltä polteta ja vaseliinin lisäyksessä oltava tolkkua ettei poksauteta niveltä auki.
Näissä ns. varaosanivelissä oli sama havainto rasvamäärästä kuin edellä (teelusikan kärjellinen yhdessä kökössä).
Virittelin muutamaan niveleen rasvanipan tauslevyyn tekniikalla reikä keskelle ja siihen nipalle sopiva mutteri hitsaten kiinni. Hitsauksessa käytin apuna pultin pätkää mutterin paikallaan pitämisessä/kierteen knöölisuojana.
Rajoitteet: Poranlastut pitää saada nivelen sisältä veks, hitsaus tehtävä sen verran varovasti heftaillen ettei niveltä polteta ja vaseliinin lisäyksessä oltava tolkkua ettei poksauteta niveltä auki.