Puoltaa?
Puoltaa?
Tonnari vaihtui tuoreempaan, mutta samalla tuli taloon ohjausongelma. Auto siis selvästi puoltaa kohti ojan pohjaa l. oikealle.
Ratti osoitti hiukan vasemmalle, kun auto meni suoraan, joten ajattelin että nelipyöräsuuntauksella homma tuleepi kuntoon, not. Penkissä ei välyksiä löydetty, mutta mittarit tosiaan kertoivat, että auraus ja ratin asento on säädettävä ja näin tehtiin. Kulmat ja ruori on nyt kunnossa ja suorassa, mutta puoltamiseen säädöllä ei ollut niin mitään vaikutusta, kohti ojaa mennään edelleen.
Heitin tuossa pitkähkön maantielenkin ja koetin ajatuksella analysoida ajotuntumaa. Ajettavuus sinänsä on mutkissa moitteeton, mutta mielestäni aivan ohjauksen keskialue on jotenkin hermostunut ja tien epätasaisuudet tulevat sormille. Ikivanha vaparitonnari meni kuin kiskoilla ja tuntuman ero on ihan selvä. Puoltaminen on sen verran pahaa, että (vaaka)suorallakaan tienpinnalla ei voi käsiä irrottaa ratista edes pariksi sekunniksi ilman että se kiskaisee metsään. Toisaalta vastaohjaus ei paljon voimaa vaadi, mutta vaatii kuitenkin. Ihan ryömintävauhdillakin tuntuu joskus, että tehostin vääntäisi ihan itsekseen ohjauspyörää kohti ojaa ja tämä on ihan silmin nähtävissä.
Nyt herääkin kysymys, että voiko viallinen/tukkoinen/tahi muuta ohjaustehostin aiheuttaa tätä puoltamisongelmaa? Kokeiluna ajattelin vaihtaa tehostinöljyt, mutta en hirveästi kyllä siltä toimenpiteeltä odota. Mitä tässä nyt kannataisi testailla, ettei tarvi summamutikassa ruveta etuakselin kamoja vaihtelemaan?
Ratti osoitti hiukan vasemmalle, kun auto meni suoraan, joten ajattelin että nelipyöräsuuntauksella homma tuleepi kuntoon, not. Penkissä ei välyksiä löydetty, mutta mittarit tosiaan kertoivat, että auraus ja ratin asento on säädettävä ja näin tehtiin. Kulmat ja ruori on nyt kunnossa ja suorassa, mutta puoltamiseen säädöllä ei ollut niin mitään vaikutusta, kohti ojaa mennään edelleen.
Heitin tuossa pitkähkön maantielenkin ja koetin ajatuksella analysoida ajotuntumaa. Ajettavuus sinänsä on mutkissa moitteeton, mutta mielestäni aivan ohjauksen keskialue on jotenkin hermostunut ja tien epätasaisuudet tulevat sormille. Ikivanha vaparitonnari meni kuin kiskoilla ja tuntuman ero on ihan selvä. Puoltaminen on sen verran pahaa, että (vaaka)suorallakaan tienpinnalla ei voi käsiä irrottaa ratista edes pariksi sekunniksi ilman että se kiskaisee metsään. Toisaalta vastaohjaus ei paljon voimaa vaadi, mutta vaatii kuitenkin. Ihan ryömintävauhdillakin tuntuu joskus, että tehostin vääntäisi ihan itsekseen ohjauspyörää kohti ojaa ja tämä on ihan silmin nähtävissä.
Nyt herääkin kysymys, että voiko viallinen/tukkoinen/tahi muuta ohjaustehostin aiheuttaa tätä puoltamisongelmaa? Kokeiluna ajattelin vaihtaa tehostinöljyt, mutta en hirveästi kyllä siltä toimenpiteeltä odota. Mitä tässä nyt kannataisi testailla, ettei tarvi summamutikassa ruveta etuakselin kamoja vaihtelemaan?
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
Re: Puoltaa?
Tod. näk. etupään kulmat ja etenkin casterit eivät ole kuitenkaan kohdillaan. Tontussa, vaikka eivät ole periaatteessa säädettävissä, saa auton kulkemaan suoraan ratista pitämättä jopa harjakattomaisilla teillämme kun käyttää casterin säätöön nekin minimaaliset varat mitä etutolpan yläpään kiinnitysreijissä on. Casteria eli etutolpan pystykallistumaa auton pituussuunnassa asetetaan enemmän sille puolelle minne auton ei haluta puoltavan.
Re: Puoltaa?
Onhan renkaita jo vaihdeltu puolelta toiselle?
96 2T 64/65,V4 -71ja-75 ,99 GLIa -77,,900 T16 -82/84 , ,9000:CD TA-89,3,0 V6 CSE -95,Griffin 3,0 V6-96,2,3 TA CS-97,9-5 Griffin V6 -00. #585# 37v. Saabilla ajelua.
Re: Puoltaa?
Ok, mittauspöytäkirja näppiin.. Auraus ennen ja jälkeen sama 12' (asteen minuuttia), mutta väännettiin siis oikeaan kohtaan ratin asentoa ajatellen. Eipä kumma ettei tuntunut mitään muutosta. Lopputilanteessa casteria vasemmalla 1°18' ja oikealla 1°30', joten käsittääkseni sitä on jo oikealla enemmän. Max näyttää olevan 2°09'.Minuteman kirjoitti:Tod. näk. etupään kulmat ja etenkin casterit eivät ole kuitenkaan kohdillaan. Tontussa, vaikka eivät ole periaatteessa säädettävissä, saa auton kulkemaan suoraan ratista pitämättä jopa harjakattomaisilla teillämme kun käyttää casterin säätöön nekin minimaaliset varat mitä etutolpan yläpään kiinnitysreijissä on. Casteria eli etutolpan pystykallistumaa auton pituussuunnassa asetetaan enemmän sille puolelle minne auton ei haluta puoltavan.
Eli siis, mä siis löysään oikean tolpan 3 yläpulttia, kampean tolpan yläpäätä kohti sakastia ja vedän kiinni? Teoria on pätevä, mutta kuulostaa krouvilta
Entä tuo tehostin, voiko se ylipäätään olla osa ongelmaa?
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
Re: Puoltaa?
Kyllä sen noilla arvoilla pitäisi melkolailla suoraan kulkea. Onko ihan varma että taka-akselilla on kaikki ok, auraus, kulkukulma ja puslat tiptop? Takajarrut, etenkin käsijarru, oikean puoleinen? Laahaava jarru taka-akselilla yrittää kääntää auton peräpään laahaavaa puolta auton ja kulkusuuntansa pitkittäistä keskilinjaa kohti jolloin syntyy puoltoa.
Tehostimen puoltoon en itse usko, mutta se on helppo testata nostamalla auton etupää hallitunkilla etunostopisteestä ilmaan ja käynnistämällä auto samalla tarkkaillen ja kokeillen tehostajaa, ajaako sivuun.
E: typot vex..
Tehostimen puoltoon en itse usko, mutta se on helppo testata nostamalla auton etupää hallitunkilla etunostopisteestä ilmaan ja käynnistämällä auto samalla tarkkaillen ja kokeillen tehostajaa, ajaako sivuun.
Jos on ihan varmaa että kaikki muu on kunnossa, niin kokeilemaan. Auton maatessa painollaan tolpan päällä, yläpään liikuttelu on melkolailla mahdotonta, tunkilla sopivasti keventäen onnistuu. Tee maalitussilla merkinnät tolpan kiinnityspulttien ympärille niin tarvittaessa voit palata takaisin lähtökohtaan. Etupäässä casterin säätäminen vaikuttaa sitten myös pyöränsiirtymään ja auraukseen, eli jos casterin puolesta tuntuu löytyvän oikea tontti niin kannattaa vielä viedä hienosäädettäväksi auraus johonkin liikkeeseen jossa on varmasti tarkat laitteet ja osaava käyttäjä jolla on halu tehdä oikeita säätöjä, jos ei itsellä ole välineitä.CDtonnari kirjoitti:Eli siis, mä siis löysään oikean tolpan 3 yläpulttia, kampean tolpan yläpäätä kohti sakastia ja vedän kiinni? Teoria on pätevä, mutta kuulostaa krouvilta
E: typot vex..
Viimeksi muokannut Minuteman, Ma Syys 05, 2011 19:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Puoltaa?
Minkä merkkiset renkaat ovat alla? Olen törmännyt tonnareissa muutamiin puoltoa aiheuttaviin renkaisiin. Toisen merkkisillä/mallisilla taas mennään suoraan.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Puoltaa?
Goodyearin Hydragripit näyttäisi olevan, ja hyvässä pinnassa sekä uudehkot.9000LPT kirjoitti:Minkä merkkiset renkaat ovat alla? Olen törmännyt tonnareissa muutamiin puoltoa aiheuttaviin renkaisiin. Toisen merkkisillä/mallisilla taas mennään suoraan.
Mutta mutta, vapaapäivän kunniaksi rupesin vielä tunkkailemaan. Ensin koko keula ylös ja mosa tulille: vahvasti epäilemäni tehostin/ohjausvaihde ei sitten kammennutkaan omin luvin mihinkään suuntaan. Tasainen vastus molempiin suuntiin jnpp. Ei voi kuin uskoa että kunnossa on.
Sitten casterin ranetukseen. Merkkasin ja mittasin oikean tolpan yläpään paikan ja löysäsin kolme 16mm pulttia. Tunkilla vähän avittaen sain tolpan liikkumaan ja siirsin ohjaamoon päin sen minkä meni - 1mm. En jaksanut laskea paljonko tuo navalla asteina tekee, mutta vahvasti epäilin josko millillä on tässä mitään väliä. Mutta.
Oikealle kampeaminen väheni HUOMATTAVASTI! Vaakapinnalla kiesi menee nyt suoraan ja harjakattotiellä valuu hiljalleen kallistuksen puolelle, kun se ennen meni vasurin kallistuksessakin suoraan ja oikeassa ampui metsään. Edelleen suuntavakavuus näillä pinnoilla ei ole vanhan tonnarin veroista ja oikeavoittoinen, mutta ihan selvästi enemmän balanssissa. Melkein jo hyväksyttävä. Minuuttimiehelle iso käsi!
Kannattaskohan vielä ottaa (jos tulee) vasenta tolppaa hiukan eteen, vai onko seurauksena vain suuntavakavuuden heikkeneminen?
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
Re: Puoltaa?
Kuten edellä on jo toimittu, maalitussilla merkinnät jotta voi palata lähtöruutuun jos siltä tuntuu ja kokeilemaan, mitään siinä ei häviä. Kovin vasemmalle vääntäväksi autoa ei kannata säätää, voi yllättää liukkaalle vastaantulijan kaistalle siirryttäessä esim. ohituksessa.
Re: Puoltaa?
Mulla puoltaa omasta mielestä minimaalisesti oikealle. Rattikaan ei ole ihan suorassa. (en nyt aamukahvia hörppiessä muista kumpaan suuntaan ratti näyttää)
Nuo renkaat on mitä on, ajattelin odotella talvikelien tuloa ja katsoa tilanteen uudelleen talvirenkailla, toivottavasti ongelma johtuis vain renkaista. Jos ei, niin taidanpa kokeilla Minutemanin vinkkiä maltillisesti.
Nuo renkaat on mitä on, ajattelin odotella talvikelien tuloa ja katsoa tilanteen uudelleen talvirenkailla, toivottavasti ongelma johtuis vain renkaista. Jos ei, niin taidanpa kokeilla Minutemanin vinkkiä maltillisesti.
Re: Puoltaa?
En ole kyllä huomannut mitään eroa, vaikka en koskaan ole tuohon tolpan asentoon kiinnittänyt mitään huomiota. Liekö ne sitten tuurilla osuneet aina sopivalle kohdalle
Kuluneet renkaat aiheuttaa puoltamista, vaikka päällepäin eivät pahalta näyttäisikään. Ainut konsti todistaa se on vaihdella renkaita ristiin, kuten joku taisi mainitakin.
Kuluneet renkaat aiheuttaa puoltamista, vaikka päällepäin eivät pahalta näyttäisikään. Ainut konsti todistaa se on vaihdella renkaita ristiin, kuten joku taisi mainitakin.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Puoltaa?
Vanhaan topikiin loppusilaus.
Sykyllä vaihtelin talvikumet alle, ja kas kummaa, kaikenlainen puoltaminen ja vikurointi loppui kuin seinään. Saabas meni taas kuin se kuuluisa idän pikajuna, kuten sen kuuluukin. Kuskin puolen etunen oli hiukan kuluneempi sisälaidastaan ja ajattelin, että pahimmat vetelyt saa kevään tullen kuriin laittamalla kiekon taka-akselille. Paskan marjat. Eilen vaihdoin taas kesänakeille ja kierrätyksestä huolimatta ero talvirenkaisiin oli karmaiseva.
Tässä vaiheessa karautin suoraan rengasliikkeeseen ja ostin Misukat (jotku eco saverit koossa 195/65/15). Panivat vartissa alle ja huolet loppuivat siihen: nyt menee kesälläkin just suoraan, ei vetele, ei tempoile. Helpotti. Olen minäkin ajanut monenlaisilla renkailla niillä omistamillani n. kolmella kymmenellä autolla, mutta ikuna ei ole tullut vastaan niin runkovikaisia paskoja kuin nuo "Good"Year Hydragripit olivat. Ja mistään ei päällepäin huomannut, että rinkulat ovat täysin hajalla. No, oppia ikä kaikki tässäkin iässä.
Sykyllä vaihtelin talvikumet alle, ja kas kummaa, kaikenlainen puoltaminen ja vikurointi loppui kuin seinään. Saabas meni taas kuin se kuuluisa idän pikajuna, kuten sen kuuluukin. Kuskin puolen etunen oli hiukan kuluneempi sisälaidastaan ja ajattelin, että pahimmat vetelyt saa kevään tullen kuriin laittamalla kiekon taka-akselille. Paskan marjat. Eilen vaihdoin taas kesänakeille ja kierrätyksestä huolimatta ero talvirenkaisiin oli karmaiseva.
Tässä vaiheessa karautin suoraan rengasliikkeeseen ja ostin Misukat (jotku eco saverit koossa 195/65/15). Panivat vartissa alle ja huolet loppuivat siihen: nyt menee kesälläkin just suoraan, ei vetele, ei tempoile. Helpotti. Olen minäkin ajanut monenlaisilla renkailla niillä omistamillani n. kolmella kymmenellä autolla, mutta ikuna ei ole tullut vastaan niin runkovikaisia paskoja kuin nuo "Good"Year Hydragripit olivat. Ja mistään ei päällepäin huomannut, että rinkulat ovat täysin hajalla. No, oppia ikä kaikki tässäkin iässä.
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+