vakionopeudensäädin reistailee

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

vakionopeudensäädin reistailee

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Eli minulla on seuraavanlainen ongelma:
Vakionopeudensäädin toimii välillä loistavasti ja välillä ei ollenkaan, eri ajonopeuksia on kokeiltu, mutta ei vaikutusta. Olisiko kenelläkään hajua mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään? Auto on saab 9000cs 2.0i vm. 92
JarmoL
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 19:27

Vakiot

Viesti Kirjoittaja JarmoL »

Moro,

Itsellä on vika löytynyt kahdesta eri autosta poljinkytkimen virheellisestä asennosta. Taisi olla molemmissa jarrupolkimen kytkin jos muistan oikein.
Pikatesti sujuu seuraavasti: silloin kun cruise ryttyilee eikä lähde päälle vaikka kuinka painelee nappia, kokeile vetää jalalla ensin vaikka kytkinpedaalia ylöspäin ja painaa samalla cruise päälle, jos ei pelaa, koita sama jarrupedaalin kanssa. Jos sait tuolla konstilla pelaamaan niin sitten ei tarvitse muuta kuin säätää ne pidikkeet niin että kyseinen kytkin on varmasti kiinni kun pedaaliin ei kosketa.
Ne poljinkytkimien pidikkeet on vähän hempulat joten tuo on ilmeisesti aika yleinen vika noissa.

Jarmo
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Kiitos vinkistä, pitääpä huomenna testata tuota.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ja sitten kun toteat, että poljinkytkimissä ei sittenkään vika ollut, ota kolvi käteen, cruisen boksi kuskin jalkatilasta irti(*) ja käytä kaikki boksin piirilevyn juotokset sulana. Toimii taas hetken aikaa.

*jalkatilan yläverhoilu & puhaltimen muovinen kanava irti, cruisen metallinen (alumiini) boksi on valkoisen muoviläystäkkeen takana "piilossa".

-Ville
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

itellä on tällähetkellä rikki se keinukytkin siinä päällä josta saa muistinopeuden ja off asennon.

siitä jos ottaa pois vakkarin niin eipä toimi ollenkaan sen jälkeen..täytyy aina jarrulla ottaa pois et toimii
BMW 525iA Touring Executive
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Omassa satkussa pitkällisten niin sähkö- kuin alipaine- tutkiskelujen jälkeen vika paikannettiin boksin liittimiin. Olen saanut pelaamaan paremmin ja tänään haen elektroniikan putsausainetta josko pääsisi kokonaan ongelmasta. Kylmäjuotosta epäiltiin, mutta ei kuitenkaan tällä kertaa ollut syy.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

tema kirjoitti:tänään haen elektroniikan putsausainetta josko pääsisi kokonaan ongelmasta
Kannattaa myös vähän mekaanista puhdistusta harjoittaa, pelkkä aineen ruikkaaminen ei kovin paljoa auta.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
liki
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 10:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja liki »

Itsellä kanssa tuo vakkari oikuttelee '94 mallissa. Tätä nykyä menee päälle paremmin muttei tahdo oikein jaksaa pitää nopeuttaa ja jossain vaiheessa vain tippuu pois päältä, lähinnä kiihdytyksen tai ylämäen yhteydessä useimmiten mutta välillä ihan tasaisellakin.

Ilmeisesti tuo liikuttelee kaasupoljinta alipaineella tai muuten mekaanisesti ja sieltä kannattaisi vissiin vikaa etsiä.
Luonnonystävä
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 21:05
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Luonnonystävä »

Tietääkö joku, missä voisi olla vika, kun mallin 91 Sportissa ei toimi vakkari 110 km/h:n jälkeen? Tai joskus toimii jonkin aikaa ja sitten putoaa pois eikä meinaa millään mennä taas päälle. Alle 110 vauhdissa toimii täysin moitteetta. Tuntuisi, ettei vika voi olla poljinkytkimissä, vai? Onko vika alipainepuolella?
#776
Autot: 90 85 / 90i 85 / 96 64 Kulkimet: Commencal Meta 5.5, Volvo XC70 AWD D4 2014
Pompo
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Syys 02, 2004 00:03
Paikkakunta: Uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja Pompo »

Poljinkytkimen eli poljinkontaktin säätö: Paina poljin pohjaan. Vedä keskellä oleva tappi voimalla ulos (kuuluu rutinaa). Päästä poljin varovasti omalla voimalla ylös.
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Tuosta säädöstä. Kun olen vetänyt tuon tapin voimalla ulos ja kuullut rutinaa, pitääkö tuon tapin jäädä "kannattelemaan" poljinta? Eli kun poljin päästetty omalla voimalla ylös voi sitä vielä nostaa ylöspäin ja kuuluu n. 5 "naksahdusta"?

Cruise toimi vieläkin vaihtelevasti, uusi boksi hommattu --> ei vaikutusta toimintaan. Boksin liittimille tulee virta kun painelee vilkunviiksen nappuloita (eri liittimiin tietysti) Mistä vikaa seuraavaksi metsästämään.
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Pitääkö niiden poljinytkimien jäädä "kantamaan" poljinta kun on säädön tehnyt?
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Kyllä se painaa sitä tappia sisäänpäin, mutta poljinta pystyy vielä nostamaan ylöspäin esim. jalalla, ja kuuluu nuo. n.5 naksahdusta. Pitääkö sitä metalliosaa kääntää lähemmäksi polkimia vai olisiko vika mahdollisesta jossain muualla, kun ei lähde cruise pelittämään?
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Voihan sitä vikaa olla alipainepumpussakin ja letkussa. Minulta hajosi yksi pumppu! Nyt toimii moitteetta vaikka koko järjestelmä on -85 autosta. Minä kun laitan cruisen päälle niin nopeus vakioituu vasta n. 8 sekunnin kuluttua koska mulla on siinä "helminauhassa" löysää sen verran että pumppu joutuu eka pumppaamaan löysät pois. Sit pitää ja mennään taas 8)
Saab 9-5 2,0t -1999
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Epäilykset kääntyivät minullakin tuohon pumpun suuntaan. Pitääkö tuon pumpun käynnistyä kun akulta antaa virtaa? Nykyisessä pumpussa levy tekee edestaikaista liikettä (kuparin värinen levy) siitä kuuluu "naksahteleva" ääni, itse pumppu ei käynnisty. Onko tuo pumppu siis sökö?

Toinen kysymys koskee noita letkuja. Kun siitä letkusta joka menee konetilaan imee, ei synny alipainetta, pitääkö syntyä? Konetilan puolelta kun letkusta joka tulee sisätiloista imasee niin kaasutin liikkuu.
Vastaa Viestiin