9000 2litranen turbo 89vm/ ilmastointi kompura

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
enosetä
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 21:26

9000 2litranen turbo 89vm/ ilmastointi kompura

Viesti Kirjoittaja enosetä »

Olisiko kellään hajoituskuvaa ko ilmastointikompurasta ja sen laakerinvaihdosta
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 9000 2litranen turbo 89vm/ ilmastointi kompura

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Onko kyseessä hihnapyörän laakeri? Se ainakin pitäisi saada vaihdettua kompura paikallaan. Muistaakseni yhdellä mutterilla keskeltä kiinni.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
enosetä
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 21:26

Re: 9000 2litranen turbo 89vm/ ilmastointi kompura

Viesti Kirjoittaja enosetä »

Moi. Ei ole hihnapyörän laakeri, vaan sisempää jumissa on
tosiynnäri
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: La Loka 16, 2010 23:25

Re: 9000 2litranen turbo 89vm/ ilmastointi kompura

Viesti Kirjoittaja tosiynnäri »

Vuosimallissa -89 taisi olla käytössä 7-sylinterinen Sanden SD709 kompura, jossa kylmäaineena oli R12, jota ei ainakaan laillisesti saa enää mistään, koska se tuhoaa otsonikerrosta. Korvaavia kylmäaineita pitäisi olla kuitenkin saatavilla. Nykyisin käytettävää R134a:ta ei mielestäni tuohon voi laittaa. Täyttö on kuitenkin sitten ilmastointihuollon murhe. Kai ne siellä tietää, mitä ainetta pitää käyttää. Kannattaa ehkä kysäistä etukäteen, saavatko tuon täytettyä ja mitä maksaa. Jos systeemissä on vielä vanhat kylmäaineet sisällä, pitäisi se periaatteessa tyhjennyttää ilmastointihuollossa tuon otsonikerrosta tuhoavan aineen takia. Jos kompura on sisältä jumissa, saattaa korjaaminen olla aika hankalaa (esim. männänvarret vääntyneet, kuva Sandenin oppaassa). Helpommalla voi päästä kompuran vaihdolla, mutta jos mielenkiintoa riittää, voihan sen avatakin, sittenhän se selviää.

Tuossa on jonkinlainen räjäytyskuva 7-sylinterisestä Sandenista. Ei ole varmaa, onko se juuri tuo SD709 vai joku uudempi malli, mutta tuskin niissä suurta eroa on.

sanden7sylinterinen.gif

Tuossa on jonkinlainen räjäytyskuva 5-sylinterisestä Sandenin SD510:stä, joka oli käytössä vanhemmassa vuosimallissa (-85). Kuvaan liittyvä osaluettelo pätee kuitenkin SD709:ään. Kuvissa ei ole mäntäsysteemiä näkyvissä. Sandenin ohjeessa on kuitenkin kuva myös männistä.

sanden5sylinterinen.gif
sandenSD709osat.gif

Sandenin omilla sivuilla on lyhyt yleispätevä huolto-ohje heidän kompuroilleen. Se löytyy tuolta

SD_Service_Guide_Rev.2.pdf

Tuo pitäisi kai saada auki ilman noita erikoistyökalujakin. Kootessa kannattaa käyttää suositeltuja kiristysmomentteja, ettei riko paikkoja.

Youtubesta löytyy videoita Sandenin kompressorin avaamisesta esim. hakusanoilla "sanden compressor". Esimerkiksi tommonen (Sanden 7-sylinterinen, mallia ei tosin sanota)

http://www.youtube/Sanden AC compressor
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 2litranen turbo 89vm/ ilmastointi kompura

Viesti Kirjoittaja Jope »

Voi vaihtaa kylmäaineen. Järjestelmä pitää imeä tyhjäksi ja öljyksi täytyy laittaa semmoista kampetta, joka on yhteensopiva R12:n ja Isceon49:n kanssa.

O-renkaita saattaa joutua myös uusimaan jonkin verran.

Voi vaihtaa myös R134a:ksi, systeemi pitää vaan huuhdella todella huolellisesti, porttiadapterit asentaa ja sitten vuoden päästä vaihtaa kuivain, kun vanhat R134a:n kanssa epäyhteensopivat öljyt on kertyneet sinne. Itse olen omistanut 1987-vuoden CC-tonnarin, johon oli tuo R134a-konversio tehty.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
tosiynnäri
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: La Loka 16, 2010 23:25

Re: 9000 2litranen turbo 89vm/ ilmastointi kompura

Viesti Kirjoittaja tosiynnäri »

Siitä on sen verran monta vuotta kun R12:ta oli viimeksi saatavilla, että on hyvinkin mahdollista, että siellä on jo korvaavat aineet (kylmäaine ja öljy) tai tuo muutos R134a:lle on jo tehty. Luulisi siitä kuitenkin olevan jossain jokin merkintä, esim. tarra kompuran kyljessä tai jossain muualla.

Ennen avaamista järjestelmä kannattaa tyhjentää tai mielummin tyhjennyttää ilmastointihuollossa, jossa kylmäaineet ja öljyt kerätään talteen ja toimitetaan hävitettäväksi. Voihan olla, että se on jo itsekseen vuotanut tyhjäksi. Jos siellä sattuisi vielä olemaan täydet paineet sisällä kun alkaa järjestelmää purkamaan, voi kokea ikävän yllätyksen.
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 2litranen turbo 89vm/ ilmastointi kompura

Viesti Kirjoittaja Jope »

Noista porteista / porttiadaptereista sen konversion näkee kaikkein selvimmin.

Porteissa kierteet sisäpuolella = R134a, kierteet ulkopuolella = R12.

Jos konversio on tehty huolella, on konehuoneessa lisäksi tarra, josta tämä käy ilmi ja luultavasti myös johonkin porttiin kiinnitetty muovilippu, jossa kehoitetaan käyttämään R134a-kylmäainetta.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Vastaa Viestiin