Elikkäs auto siis 9000 2.0t vm.1997 ja tyhjäkäynti temppuillut jo jonkin aikaa.
Kierrokset olivat hieman ylhäällä ja hyppivät n. 1000 - 1500rpm välillä. Ajattelin sitten vain suoraan vaihtaa koko tyhjäkäyntisäätöventtiilin uuteen.
Noh sen jälkeen ei enää kierrokset hypi mutta tyhjäkäynti n. 2800rpm
Olen ajellut muutaman kilometrin eikä tunnu muuttuvan miksikään. Myös liitokset tarkistin enkä löytänyt niistä mitään. Mikä voisi olla vikana?
Saab9-5 2.0t -04
ex Saab9-3 1.8t -04
ex Saab9-5 2.3t -99
ex Saab9000CS 2.0t -97
En nyt muista T5 -kaasuläpästä (eiköhän joku kohta kaiva kuvan ja/tai korjaa tahi vahvistaa pohdintani), mutta LH:n versiossa on vielä ruuvilla säädettävissä oleva ohivirtauskanava, jota on monessa autossa ruuvailtu aukipäin kun tk-moottori on alkanut takkuamaan, vähitellen lisää ja lisää. Sit kun tk-moottorin korjaa/vaihtaa, onkin noita ohivirtauskanavia kaksin kappalein ja tyhjäkäynti pomppaa rouheisiin lukemiin. Tarkista että jos siellä on tuollainen, on se riittävän pienellänsä. Lisäksi tulee mieleen tsekata imuvuodot kaasuläpän jälkeen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Ohivirtauskanavalle tuossa ei taida olla säätöä, mutta viime talvena kun putsailin tuosta omasta Aerosta, siinä näytti itse IAC-venttiilin luistille olevan jonkinlainen perussäätö, jolla pystyy määrittämään luistin minimiasennon mekaanisesti. Sikäli tuon pielessä olo sopisi kuvaukseen, että jos rako on ruuvattu liian suurelle, ei Trionic pysty sitä mitenkään sopeuttamaan.
Epäilys 1. ei ole mitään varmuutta, saisiko tuota ruuvia pyörittelemässä aikaa kuvatunlaisen ongelman: ruuvin kanta upotuksineen oli muistaakseni "sinetöity" jollain tatinalla (saattoi kyllä olla sinetöitynyt ihan itsestään ajan mittaan), joten en ole varma oliko siellä edes ruuvia paikalla, mutta säätöruuvin paikka siihen joka tapauksessa oli koneistettu.
Epäilys 2: muistaakseni säätöön kajoaminen vaatii joka tapauksessa IAC:n irrottamisen, joten olisi kummallista että sen vaivannäön jälkeen jättäisi möykyn putsaamatta ja vain säätäisi perusarvoje isommalle. No, ihmisiä on monenlaisia...
Oletko koittanut litistää tai muuten tukkia IAC:lle menevän letkun? Oliko vaikutusta? Jos kone tällöin sammuu, vika on melko todennäköisesti IAC:ssä. Jos tk pysyy korkeana, saa moottori lisäilmaa jostain muuta kautta. Siitä luulisi tulevan muutakin herjaa ennemmin tai myöhemmin.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Noniin nyt ollaan edistytty asiassa hieman parempaan suuntaan.
Elikkä suurin vika oli varmaankin väärässä imusarjan tiivisteessä Motonet myy väärää tiivistettä uudempaan tonnariin mutta ng900/og9-3 tiiviste on samanlainen kuin tonnarissa.
Eli uusi ja oikea tiiviste paikallaan niin käynti muuttui huomattavasti, mutta ei silti löytynyt oikeaa tyhjäkäyntiä. Minulla on siis nyt kaksi IAC-venttiiliä, toinen kenties alkuperäinen bosch ja toinen uusi tarvike jonka merkistä ei tietoa. Puhdistin alkuperäisen boschin venttiilin ja sen kanssa tyhjäkäynti n.500-700rpm eli normaalia heikompi eikä auto tahdo pysyä käynnissä kun esim. ilmastointi kytkeytyy. No sitten tämän uuden tarvike venttiilin kanssa tyhjäkäynti n.1400rpm eli hieman koholla. Molemmissa jokin säätöruuvi näkyy mikä on täytetty jollain liimalla ettei sitä saa suoraan säädettyä mutta uskaltaakohan sitä ruveta edes yrittämään? Mikä voisi olla vikana?
Saab9-5 2.0t -04
ex Saab9-3 1.8t -04
ex Saab9-5 2.3t -99
ex Saab9000CS 2.0t -97
Tein väliaikaisen viritelmän ja kuristin IAC-valvelta imusarjalle menevää putkea hieman niin että tyhjäkäynti on kohdillaan. Nyt tyhjäkäynti n.850rpm mutta kylmällä koneella alhaisempi ja sitten kun kone lämpeää niin ollaan lähempänä 1000rpm. Pitäisikö tonnarissa olla kylmällä koneella automaattinen tyhjäkäynnnin korotus tai vastaava?
Saab9-5 2.0t -04
ex Saab9-3 1.8t -04
ex Saab9-5 2.3t -99
ex Saab9000CS 2.0t -97
Siis jos imuvuodot on hoidettu pois työlistalta niin se tyhjäkäynnin säätöventtiili vaan pitää toimia. Milläs se trionic säätää sitä tyhjäkäynnin kylmäkompensointia ellei sillä tyhjäkäynnin säätöyksiköllä ? Onko se tarvikemalli myyty yhteensopivana ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
vesa67 kirjoitti:Siis jos imuvuodot on hoidettu pois työlistalta niin se tyhjäkäynnin säätöventtiili vaan pitää toimia. Milläs se trionic säätää sitä tyhjäkäynnin kylmäkompensointia ellei sillä tyhjäkäynnin säätöyksiköllä ? Onko se tarvikemalli myyty yhteensopivana ?
Kyllä tarvikemalli sopivan väitettiin... Eikä noita pitäisi turbo malleihin useampaa ollakaan. Mutta sitä vaan mietin että minkä perusteella trionic säätää tyhjäkäyntiä? Voisiko olla kenties joku anturi vika?
Saab9-5 2.0t -04
ex Saab9-3 1.8t -04
ex Saab9-5 2.3t -99
ex Saab9000CS 2.0t -97
No se trionic säätää tyhjäkäyntiä tietenkin kierrosluvun perusteella.
Lisäksi ainakin acc kompuran kytkeytymisestä tulee lisäsignaali jolla ennakoidaan kompuran lisäkuorman kytkeytyminen.
Tk moottorit on yhdenlaisia kaikissa T5 turbokoneissa ainakin, oli sitten ng900 tai T5 tonnari kyseessä. Vanhemmissa turbotonnareissa on erilaisia tk moottoreita.
Jos tarvikeventtiili pistää tyhjäkäynnin 2800 kiekkaan niin ei todellakaan ole toimiva laite.
Oletko jo testannut imuvuodot ?? Liikahappi kompensoituu useasti lisäkierroksilla
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Imuvuotoja en löytänyt enää imusarjan tiivisteen vaihdon jälkeen. Suihkuttelin jarrucleaneriä imusarjan ympärille ja tutkiskelin letkuja enkä mitään löytänyt. Ja tyhjäkäynti nyt siis 1400rpm. Mutta sitäkin ihmettelen että miksi tyhjäkäynti vanhalla tk-venttiilillä puhdistuksen jälkeen niin alhainen (600rpm)? Olisiko mahdollisesti jollain foorumilaisella toimivaksi todettua IAC-venttiiliä lainaksi/myytävänä? Jos sekottaisi pakkaa vielä kolmannella venalla.
Saab9-5 2.0t -04
ex Saab9-3 1.8t -04
ex Saab9-5 2.3t -99
ex Saab9000CS 2.0t -97
Kai tuokin testitapa toimii mutta itse paineistaisin sitä ahto/imupuolta ja selvitäisin jos vuotaa väärästä paikasta. Ei sitä suihkuttelua kuintenkaa saa kaikkii paikoihin osumaan.
Eli turbon imuputki irti, turbo suu tukkoon ja turbolle mankulta menevään C-letkuun sopivasti paineilmaa (moottori ei tietenkään ole käynnissä)
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
vesa67 kirjoitti:Kai tuokin testitapa toimii mutta itse paineistaisin sitä ahto/imupuolta ja selvitäisin jos vuotaa väärästä paikasta. Ei sitä suihkuttelua kuintenkaa saa kaikkii paikoihin osumaan.
Eli turbon imuputki irti, turbo suu tukkoon ja turbolle mankulta menevään C-letkuun sopivasti paineilmaa (moottori ei tietenkään ole käynnissä)
Mitä letkua mahdat tarkoittaa? Ei ole kyseisessä autossa mankkuvenaa...
Saab9-5 2.0t -04
ex Saab9-3 1.8t -04
ex Saab9-5 2.3t -99
ex Saab9000CS 2.0t -97