Pitkät valot

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Koskinen
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: La Touko 07, 2011 12:30
Paikkakunta: Imatra

Pitkät valot

Viesti Kirjoittaja Koskinen »

Ilmeni tälläinen ongelma vm. -95 CSE tonnarissa, pitkät valot ei toimi ollenkaan missään valokatkaisimen asennossa ei edes väläytys eikä myöskään pitkien merkkivalo syty? ( kenties kuuluisi syttyä vasta kun pitkät palaa?) Miten tonnarin valoviiksen pitäisi toimia, 1- vai 2 pykäläisesti? Voisiko vika olla releessä vai mistä kannattaisi lähteä tutkimaan? Kerran kun vetäisin valoviiksestä kun kävin auton luona niin ne nopeasti välähtivät, sen jälkeen olleet mykkänä aina. Myöskin valokatkaisin mietityttää, kun se on aivan vasemmalla palaa normaalisti valot, kun parkkien kohdalla niin palaa lyhyet myös ja ihan oikealla ei pala mitään? Siellä täytyy olla jokin pielessä.

Kiitos etukäteen,

- Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pitkät valot

Viesti Kirjoittaja jus »

Vm 88 alkaen viiksi toimii yksivaiheisesti. Vanhemmissa oli erikseen kontaktit väläyttämiselle ja vaihtamiselle.

Valonvaihtoreleen voi avata ja tarkistaa juotokset.

Voit mitata tuleeko viikseltä valonvaihtoreleen S-napaan maadoitus kun viiksestä vetää. Jos tulee, relevika, jos ei, niin vikaa viiksessä tai johdotuksessa. Tjsp.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Pitkät valot

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mulla ei pitkät eikä merkkivalo toimineet ollenkaan kun valoreleen juotoksista oli pari auennut. Ne kannattaisi nyt ensin käydä läpi. Saattavat näyttää hyvältä mutta olla silti auki.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Pitkät valot

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Valonvaihtoreleestä kannattaa myös tihrustella kärkien kunto, onko piikkiä. Etenkin jos on epäilystä että autossa on käytetty ylitehokkaita polttimoita. Jos se piikki on ehtinyt syntyä niin sitä ei viilaamalla korjata, kun kärkien pinnoite on kerran puhjennut niin ne pykäävät piikin pian uudestaan elleivät hitsaa jo kertayrityksellä kiinni.
Koskinen
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: La Touko 07, 2011 12:30
Paikkakunta: Imatra

Re: Pitkät valot

Viesti Kirjoittaja Koskinen »

Kiitoksia vastauksista!

Itsekin mietin tuota relevikaa, voisin hommata jostain varmasti toimivan releen ja kokeilla sillä nyt ensimmäiseksi. Voiko tuo sekoittaa nuo valokytkennät ollessaan rikki, eli valokytkimen asennot sekaisin kuten aloitusviestissä mainitsin? Onko itse viiksessä mitään heikkoja kohtia? Releen liittimet ovat suoraan edestä katsottuna lähes kaikki vähän vääntyneitä, voiko tuo vaikuttaa asiaan? Se näyttää jo aikaisemmin avatulta, kenties kolvailun yhteydessä vääntyneet tai relettä heiluteltu relepöydällä.

- Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Pitkät valot

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Avaahan se rele ja tinaa kuntoon.
Tämä ei mikään kovin harvinainen vika ole. Ja mitä siihen valoviiksen asentoon ja juttuihin tulee, niin viiksi antaa aina vain "pulssin", jota rele sitten tottelee haluamallaan tavalla. eli se samainen valorele hoitaa myös vilkautuksen ja valojen päälle ja pois kytkennän. Jos kolvi yhtään pysyy kädessä, ja juotostinaa jostain löytyy, niin ei muuta kuin tinaamaan.

valokytkimen asennot saabissa ovat seuraavat.
vasemmalla = normaaliasentio, lyhyet ja pitkät palaa
keskellä = parkkiasento. parkit palaa, ei muuta
oikealla = huomiovaloasento, parkit ja lyhyet palaa, pitkiä ei saa päälle.

Eli autosi toimii ihan niinkuin pitääkin. Saab on toiminut samalla tavalla aina.
PAITSI!! jos ottaa sulakkeen pois huomiovaloilta (tämä tioeto myös käyttöohjekirjassa) niin:

oikealla = valot pois.

Tästähän saa aina keskustella kaikkien kanssa.
Saabissa on aina, auton ollessa käynnissä, valot päällä Ja aina auton sammutettuasi valot sammuvat. Ellei kuljettaja ole jostain kummallisesta syystä niitä sammuttanut, tai kääntänyt parkkeja päälle.
eli Saab toimii tässäkohdin eritavalla kuin Lähes kaikki muut.
Muissahan syttyy käynnistettäessä korkeintaan ne huomiovalot ja pitkiä ei saa päälle. Itse henkilökohtaisesti en ymmärrä mikä järki siinä on. Toisaalta taas niissä jää valot päälle sammutettuasi auton, ellet käännä valoja pois. Tämänkään toiminnon hyvyyttä en pysty ymmärtämään. Saabilla siis et saa jätettyä ajovaloja päälle kun auto jää ilman avaimia parkkiin. Mielestäni parkkivaloasento on juuri sellaisia tarpeita varten tehty.
Ajan käytännössä työkseni mersua opelia tai fordia, ja arvatkaapas kuinka usein niihin jää valot päälle, tai vastaavasti kuinka usein ajan ilman valoja??
itselläni on -77 vuosimallin kuuppa, jossa on valoautomatiikka!! :roll:

Täytyy tässäkohdin myöntää että mersussakin on, jos ostaa henkilömallin mersun vuosimallia 2000 tai uudemman.
Tässäkin asiassa :saab: on siis 30 vuotta mersua edellä. :D bemarissa ei taida k.o. toimintoa olla vieläkään :lol:

sekavaa tekstiä, mutta ei jaksa alkaa sieventelemään.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Koskinen
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: La Touko 07, 2011 12:30
Paikkakunta: Imatra

Re: Pitkät valot

Viesti Kirjoittaja Koskinen »

Mutta keskellä, eli parkkiasennossa palavat myös lyhyet. Jos rele rikkinäinen niin voiko se aiheuttaa tuon, että ko. asennolle laitettaessa rele ei kytke lyhyitä pois? Eli tuolla oikealla siis on ihan normaalia että se on ns. 0 asento jos sulake poistettu?

- Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Pitkät valot

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

kolme asentoa

päällä
parkit
pois, jos se sulake on poistettu.

jos parkkien kanssa palaa lyhyet, keskiasennossa, niin sitten on jotain vikaa, tai ranetusta.

sattui työtapaturma tuossa edellisessä, kun meni oikea ja vasen ristiin.. kiitoksia vaan jus korjauksesta.

eli oikealla asento on normaalisti valot päällä ja vasemmalla pois.
:) Pitäis ostaa V-olv-O että erottais oikean ja vasemman toisistaan.

ja nimenomaan tuon releen hajoaminen voi tehdä tuon lyhyiden päälle jäämisen. Tosin vaikuttaisi kyllä siltä, että on sitten sulanut limppiin. kannattaa kuitenkin tutkia sisusta, josko olisi korjattavissa.

releistys tonnarissa toimii jotenkuten seuraavasti. haulla löytyy lisää tietoutta.

valorele kytkee kärjellä 1 jännitteen lyhyille, kun valot ovat päällä, ja viiksen pulssin saadessaan kytkee kärki 2 valot pitkille ja kärki 1 katkaisee lyhyet. lisäksi autossa on erillinen rele, (olisiko ollut merkinnällä extra), joka kytkee lyhyet päälle pitkien palaessa. tämä toteutus varmaan siitä syystä, ettei ohjausta tarvinnut suunnitella kokonaan uusiksi, kun siirryttiin H4 polttimoista h1+h1 polttimoihin.

ihan h-vetin vaikealta tuntuu selittää, mutta toteutus on yksinkertaisempi kuin miltä sain sen kuulostamaan.

Jos nyt on käynyt niin, että kärki 1 on palanut kiinni, eivät lyhyet valot sammu. huomiovaloasennossa taas lyhyiden ohjaus tulee vallan eri reittiä, ja sulakkeen puuttuessa valot sammuvat.

Pieni pelkohan tässä on sitten sekin, että autossa on joskus ollut Xenon valot, joiden takia relepohjien johdotusta on räpelletty..

jos näin on, niin vaatii hiukan enemmän perehtymistä. toivottavasti näistä höpinöistä on jotain hyötyä.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Koskinen
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: La Touko 07, 2011 12:30
Paikkakunta: Imatra

Re: Pitkät valot

Viesti Kirjoittaja Koskinen »

Selvä juttu täytyy kokeilla toimivalla releellä tuota! Joo ihmettelinkin tuota vasen-oikea juttua ensiksi kun kytkimessä olevat kuvat kertovat toista :D
En jaksaisi uskoa että olisi xenonit ollut autossa joskus, johdotukset yms vaikuttavat alkuperäisiltä ja näyttävät kajoamattomiltakin.

Kiitoksia vastauksista, toivotaan että olisi relevika.

- Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
Kobe85
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Su Huhti 19, 2009 17:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pitkät valot

Viesti Kirjoittaja Kobe85 »

Itellä on nyt vastaava vika, eikä releen vaihdolla korjaantunut. Myös sulakkeet ja polttimot on ehjiä.
Mistä kannattaa lähtee vikaa ettimään? Voiko olla maadotusvikaa? Viiksestä kun vetää, niin se kyl kirkastaa hieman lähivaloja, eli se tuntuis olevan kunnossa...
EX:ät 2x OG900 -88 manuaali ja -92 automaatti, Saab 9000t CDE -96 automaatti
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Pitkät valot

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

kirkastaa lähivaloja?? woot? lähivalot pitäisi kait siinä normaaliasennossa palaa ihan täydellä teholla, ja riippuen mallista ja vuosimallista himmentyä hiukan, kun pitkät sytytetään. muttatuota... kontaktivikaa vois epäillä. onko releen kanta ehjä, eikä hiiltynyt? mssdoitusvika voi olla mitä tahansa.. on hiukan vaikea spekuloida, että mitä tekee, kun kiertää virts ties mistäkautta lampuille.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Kobe85
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Su Huhti 19, 2009 17:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pitkät valot

Viesti Kirjoittaja Kobe85 »

Jep, ihan pikkasen kirkastuu lähivalot, mut muuta ei sit tapahdukaan. Tuntemattomia on Saabin tiet. Kahella eri releellä on tullu kokeiltua, eikä mitään muutosta valojen toiminnassa.
Ikävää, ku huomenna pitää käydä hakemassa hylsy katsastuksesta :evil:
EX:ät 2x OG900 -88 manuaali ja -92 automaatti, Saab 9000t CDE -96 automaatti
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Pitkät valot

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

niin,
eli ei syty edes se ilmoitusvalo mittaristossa? ja sitten seuraavaksi, että lyhyet siis kirkastuvat kun vetää viiksestä, vaiko palavat kirkkaammin ja himmeämmin vuorotellen, kun vetelee viiksestä. tulikos se nyt sanottua hyvin, siis ovatko kirkkaat kun pitää vedettynä, ja sitten taas himmenevät, vaiko sitä, että jäävät palamaan kirkkaammin, kun päästää irti? yritän tiirailla tuota kytkentää, josko siitä jotain aukeis. jotenkin epäilen, että vika olis nyt sen valoreleen syötössä.
Ainakin nopeasti ajatellen sopis kuvaan, että valot kirkastuu, kun saa enemmän virtaa kahden releen vetäessä, ja sit taas vähemmän, kun vain yksi rele vetää, tjtn.. ja sitten, kun ne pitkät eivät kuitenkaan oikeasti syty, niin vois kuvitella, että pitkien syöttövirta ei vaan tule releelle asti. mutta koitan tänään vielä katsoa, josko tuo mulle sähkökaavioista avautuis.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Pitkät valot

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Epäilen että lyhyiden palaessa "himmeämmin" ovat pitkät "päällä" ja päinvastoin. Lyhyiden kun kuuluukin himmentyä pitkien palaessa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Kobe85
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Su Huhti 19, 2009 17:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pitkät valot

Viesti Kirjoittaja Kobe85 »

Eli lyhyet palaa aivan pikkasen kirkkaammin, kun pitää sitä viikseä itseenpäin vedettynä, eli ei jää kirkkaammaksi, kun päästää viiksen normiasentoon.
Ja tosiaan se merkkivalo ei pala mittaristossa, missään tilanteessa.
Hyvin jännää :!:
EX:ät 2x OG900 -88 manuaali ja -92 automaatti, Saab 9000t CDE -96 automaatti
Vastaa Viestiin