Pitkät valot
Re: Pitkät valot
en ehtiny vielä kaivaa niitä kuvia, mutta lähtisin etsimään vikaa pitkille menevästä syötöstä ennen relettä. sulakeet on vissiin ehjiä? mutta entä se releen ja sulakkeen välinen yhdistys, samoin kuin yhdistys releeltä valoille. pitkät kait on yhden ja saman sulakkeen perässä. yksi vaihtoehto on sitten sen varsinaisen valoreleen ohjaus, mutta täytyy katsoa ne kuvat kun vaan ehtii.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: Pitkät valot
noniin. sain tuon kuvatuksen nassun eteen, niin katsotaan.
valonvaihtorele varmaankin toimii, jos kerran pitkille vedettäessä lyhyet kirkastuu.
samoin viiksi. valojen kirkastuminen voisi johtua siiä, että erillinen rele pitkien aikana sytyttää lyhyet. jos sen kautta saa paremmin virtaa kuin suoraan valoreleeltä, saattavat valot palaa kirkkaammin.
Seuraavaksi otetaankin sitten tarkkailuun valojen tarkistusrele, joka tarkkailee, ovatko valot kunnossa. on samassa kotelossa vaihtoreleen kanssa. onko sitä koitettu vaihtaa. periaatteessa sen voi myös koittaa ohittaa tekemällä releen tilalle lenkit seuraavasti: (en tiedä toimiiko varmasti. luulisin että toimii.)
4-8-6
3-1-2
eli aina noi kolme napaa yhteen. sillon lyhyet ja pitkät menee kaikki suoraan ilman piktogrammia, eli lamppuja ei tutkita.
tosin ihmetyttää silti, että jos tuo valonvaihtorele toimii oikein, niin pitkien pitäisi kaikesta huolimatta jäädä päälle viiksestä vetämällä. piktogrammirele ei vaikuta siihen. eli jos nämä toimenpiteet ei saa valoja palamaan pitäisi koittaa tutkia maadoitukset.
itse kokeilisin seuraavaa.
valonvaihtoreleen navan B4 lisämaadoitus, varovasti hyppylenkillä tms, suoraan miinukseen.
jos nämä ei toimi, niin tutkitaan lisää. ei ole itsellä nyt autoa, johon koittaa näitä juttuja, mutta sähkökuvien mukaan näin.
valonvaihtorele varmaankin toimii, jos kerran pitkille vedettäessä lyhyet kirkastuu.
samoin viiksi. valojen kirkastuminen voisi johtua siiä, että erillinen rele pitkien aikana sytyttää lyhyet. jos sen kautta saa paremmin virtaa kuin suoraan valoreleeltä, saattavat valot palaa kirkkaammin.
Seuraavaksi otetaankin sitten tarkkailuun valojen tarkistusrele, joka tarkkailee, ovatko valot kunnossa. on samassa kotelossa vaihtoreleen kanssa. onko sitä koitettu vaihtaa. periaatteessa sen voi myös koittaa ohittaa tekemällä releen tilalle lenkit seuraavasti: (en tiedä toimiiko varmasti. luulisin että toimii.)
4-8-6
3-1-2
eli aina noi kolme napaa yhteen. sillon lyhyet ja pitkät menee kaikki suoraan ilman piktogrammia, eli lamppuja ei tutkita.
tosin ihmetyttää silti, että jos tuo valonvaihtorele toimii oikein, niin pitkien pitäisi kaikesta huolimatta jäädä päälle viiksestä vetämällä. piktogrammirele ei vaikuta siihen. eli jos nämä toimenpiteet ei saa valoja palamaan pitäisi koittaa tutkia maadoitukset.
itse kokeilisin seuraavaa.
valonvaihtoreleen navan B4 lisämaadoitus, varovasti hyppylenkillä tms, suoraan miinukseen.
jos nämä ei toimi, niin tutkitaan lisää. ei ole itsellä nyt autoa, johon koittaa näitä juttuja, mutta sähkökuvien mukaan näin.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: Pitkät valot
Kiitoksia. Tonnari on nyt pajalla, ku löyty muutakin vikaa katsastuksessa, mut jos ne ei saa ratkastua tota ongelmaa, niin sit pitää kokeilla kyseisiä kikkoja.
Täytyy nyt vaan toivoo, että ne saa korjattua tuon, niin ei tulis siitäkää enempää vaivaa.
Täytyy nyt vaan toivoo, että ne saa korjattua tuon, niin ei tulis siitäkää enempää vaivaa.
EX:ät 2x OG900 -88 manuaali ja -92 automaatti, Saab 9000t CDE -96 automaatti
Re: Pitkät valot
Mulla tonnarissa seuraavanlaista ongelmaa pitkien valojen toiminnassa:
Pitkät toimivat jonkin aikaa ihan ok, mutta ongelma tulee esiin kun joutuu vaihtaamaan lyhyille ja taas takaisin pitkille. Muutamia kertoja (5-10) tämä yleensä toimii, mutta sitten pitkät joko jäävät päälle tai eivät enää tule takaisin päälle. Auto kun tulee vastaan ja yrität siinä sitten vaihtaa lyhyille, mutta mitään ei tapahdu. Olen sitten valokatkaisijasta vaihtanut parkeille ja takas valot päälle niin silloin ovat taas lyhyet päällä ja pitkät sammuneet. Jos pysähdyn ja sammutan auton vaikka vaan hetkeksikin niin vika on taas poistunut. Ja taas kun matka jatkuu ja joutuu noita valoja vaihtelemaan niin vika ilmaantuu jälleen tuon 5-10 vaihtokerran jälkeen. Mistä vikaa lähden etsimään?
Pitkät toimivat jonkin aikaa ihan ok, mutta ongelma tulee esiin kun joutuu vaihtaamaan lyhyille ja taas takaisin pitkille. Muutamia kertoja (5-10) tämä yleensä toimii, mutta sitten pitkät joko jäävät päälle tai eivät enää tule takaisin päälle. Auto kun tulee vastaan ja yrität siinä sitten vaihtaa lyhyille, mutta mitään ei tapahdu. Olen sitten valokatkaisijasta vaihtanut parkeille ja takas valot päälle niin silloin ovat taas lyhyet päällä ja pitkät sammuneet. Jos pysähdyn ja sammutan auton vaikka vaan hetkeksikin niin vika on taas poistunut. Ja taas kun matka jatkuu ja joutuu noita valoja vaihtelemaan niin vika ilmaantuu jälleen tuon 5-10 vaihtokerran jälkeen. Mistä vikaa lähden etsimään?
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Re: Pitkät valot
Konehuoneen releboksista.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Pitkät valot
Ja hyvin todennäkösesti, ku vaihdat sen ison oranssin releen, niin alkaa toimimaan. Motonetistä ainaki löytyy.
EX:ät 2x OG900 -88 manuaali ja -92 automaatti, Saab 9000t CDE -96 automaatti
Re: Pitkät valot
sen voi myös avata ja tinata kuntoon... ei tarvi olla ihan älytön velho kolvin kanssa. kolvailee vaan isot liitokset uusiksi. voi olla vikaa, vaikkei heti silmällä näe.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: Pitkät valot
Ja muistakaa kun juottelette noita lyijyisiä juotoksia, jotta aina kaikki vanha pois ennen uuden lyijyvapaan tinan asentamista. Ei muuten montaa vuotta kestä kosteissa olosusteissa.turkkaki kirjoitti:sen voi myös avata ja tinata kuntoon... ei tarvi olla ihan älytön velho kolvin kanssa. kolvailee vaan isot liitokset uusiksi. voi olla vikaa, vaikkei heti silmällä näe.
T: Kurko
Re: Pitkät valot
tai sit pitää vaan olla vanhaa tinaa varastossa... ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: Pitkät valot
Jos Motonetistä päätyy ostamaan niin kannattaa tarkistaa toiminta saman tien siinä parkkipaikalla. Tai siis kyllähän se toimii mutta mulle sattui rele joka piti valot päällä väkisin ja niitäpä ei saanutkaan pois ennen kuin irrotti releen.