CSE 2.3T polttoainesuutin hajoaa toistuvasti
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: To Kesä 30, 2005 09:21
CSE 2.3T polttoainesuutin hajoaa toistuvasti
Ensinnäkin, minä en tiedä autoista mitään muuta kuin sen mistä poltto- ja voiteluaineita lisätään ja milloin niitä lisätään.
Auto on Saab 9000 CSE 2.3T Jubilee 1997 ja siihen on tullut vika, jonka syytä ei korjaamon Saab-experttikään osaa sanoa.
Autostani on mennyt 4 vai 5 kertaa muutaman kuukauden aikana 1. sylinterin polttoainesuutin rikki. Aluksi se kiireellisen autontarpeen vuoksi korjattiin vaihtamalla tuo suutin, mutta muutaman sadan ajokm jälkeen vika uusitui. Siihen on välissä laitettu uusi suutin ja välissä toisesta sylinteristä vanha suutin, mutta aine menee tuo saman sylinterin suutin.
Polttoainekanava suodattimelta suuttimelle on putsattu kerran, virrat mitattu kerran suuttimen rikkouduttua.
Onko kukaan koskaan törmännyt vastaavaan vikaan; mitä kannattaisi teettää seuraavaksi? APUVA
Auto on Saab 9000 CSE 2.3T Jubilee 1997 ja siihen on tullut vika, jonka syytä ei korjaamon Saab-experttikään osaa sanoa.
Autostani on mennyt 4 vai 5 kertaa muutaman kuukauden aikana 1. sylinterin polttoainesuutin rikki. Aluksi se kiireellisen autontarpeen vuoksi korjattiin vaihtamalla tuo suutin, mutta muutaman sadan ajokm jälkeen vika uusitui. Siihen on välissä laitettu uusi suutin ja välissä toisesta sylinteristä vanha suutin, mutta aine menee tuo saman sylinterin suutin.
Polttoainekanava suodattimelta suuttimelle on putsattu kerran, virrat mitattu kerran suuttimen rikkouduttua.
Onko kukaan koskaan törmännyt vastaavaan vikaan; mitä kannattaisi teettää seuraavaksi? APUVA
******************************
9000 CSE 2.3T -97
ilo ajella tyhjillä teillä
9000 CSE 2.3T -97
ilo ajella tyhjillä teillä
Re: CSE 2.3T polttoainesuutin hajoaa toistuvasti
En ymmärrä asiasta oikeastaan mitään mutta eikös suutinta ohjata sähköllä? Se saa liikaa jerkkua ja kyrvähtää. 

Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: CSE 2.3T polttoainesuutin hajoaa toistuvasti
toimiiko moottori normaalisti silloin kun suutin on vielä ehjä vai rykiikö tai paukuttaa putkessa ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: CSE 2.3T polttoainesuutin hajoaa toistuvasti
Vähän epäilyttää nämä merkkiliikkeiden diagnoosit, mutta kokeile ihmeessä ehjällä ECUlla.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: CSE 2.3T polttoainesuutin hajoaa toistuvasti
Ecu voi olla rikki jolloin maadottaa koko ajan ja suutin kärähtää.
Myös johtosarja voi olla rikki ja sekin voi aiheuttaa sen että suutin on koko ajan auki ja kuumenee ja hajoaa.
Myös johtosarja voi olla rikki ja sekin voi aiheuttaa sen että suutin on koko ajan auki ja kuumenee ja hajoaa.
Re: CSE 2.3T polttoainesuutin hajoaa toistuvasti
Suuttimet on todettu sähköisesti hajonneiksi, eli solenoidin käämi poikki (vastusmittaus)?
Silloin kuten JouniCSE edellä totesi, ko. suutinta ohjaava fet-transistori voi olla rikki esimerkiksi.
Silloin kuten JouniCSE edellä totesi, ko. suutinta ohjaava fet-transistori voi olla rikki esimerkiksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: CSE 2.3T polttoainesuutin hajoaa toistuvasti
Joo ja joo mutta sillon kyllä kädetönkin expertti-asentaja jo huomaisi ettei kone käy normaalisti kun suutin on koko ajan auki. Eihän sellaisia ole olemassakaan ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: To Kesä 30, 2005 09:21
Re: CSE 2.3T polttoainesuutin hajoaa toistuvasti
En tiedä miten on mitattu, mutta mulle kerrottiin, että virtapuoli tuolle suuttimelle on mitattu ja todettu samaksi kuin muillakin.
Käynti korjaamisen jälkeen on ollut sellaista normaalin epätasaista. Ei muutosta sitten vuoden 2005 jälkeen, kun auto hankittu.
Noita ECUja voi olla vaikea saada testausta varten täällä harvaan asutulla alueella.
Semmonen tuli kyllä mieleen tässä, että joskus on tuntunut häikkää virtapuolella (?) sillä tavalla, että käynnistyksenesto olisi 'jäänyt päälle' ovien avaamisen jälkeen. Eli auto ei ole käynnistynyt heti vaan on vaatinut ovien lukitsemisen ja sen jälkeen on käynnistynyt normaalisti.
Oisko näistä mitään lisäarvoa?
Käynti korjaamisen jälkeen on ollut sellaista normaalin epätasaista. Ei muutosta sitten vuoden 2005 jälkeen, kun auto hankittu.
Noita ECUja voi olla vaikea saada testausta varten täällä harvaan asutulla alueella.
Semmonen tuli kyllä mieleen tässä, että joskus on tuntunut häikkää virtapuolella (?) sillä tavalla, että käynnistyksenesto olisi 'jäänyt päälle' ovien avaamisen jälkeen. Eli auto ei ole käynnistynyt heti vaan on vaatinut ovien lukitsemisen ja sen jälkeen on käynnistynyt normaalisti.
Oisko näistä mitään lisäarvoa?
******************************
9000 CSE 2.3T -97
ilo ajella tyhjillä teillä
9000 CSE 2.3T -97
ilo ajella tyhjillä teillä
Re: CSE 2.3T polttoainesuutin hajoaa toistuvasti
Niin itse asiassa, kerroppa miten se suutin menee rikki ? Hajoaa mekaanisesti siältä/ulkoa vai suuttimen solenoidikäämi palaa puhki vai miten ? Ei ruiskuta enää ollenkaan vai koko ajan auki ? Miten moottori toimii silloin kun suutin on rikki ?
Olisko mahdollista että vika olisi kuitenkin kaapeloinnissa ja siinä suutinta vaihtaessa se katkospaikka liikkuu sen verran että toimii taas hetken
Olisko mahdollista että vika olisi kuitenkin kaapeloinnissa ja siinä suutinta vaihtaessa se katkospaikka liikkuu sen verran että toimii taas hetken
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: To Kesä 30, 2005 09:21
Re: CSE 2.3T polttoainesuutin hajoaa toistuvasti
Niin, ensinnäkin tähän asti korjaamo ei ole ollut merkkikorjaamo.
Ensin vissiin korjaaja luuli, että se menee tukkoon. Moottori käy kolmella pytyllä silloin. Viallinen suutin on vaihdettu eri pyttyyn ja vika on siirtynyt sinne; sillä on käsittääkseni eliminoitu se katkos kaapelissa. Päälle ei käsittääkseni ole ollut havaittavissa mitään vikaa suuttimessa.
Ainakin suuttimen vaihtamisen jälkeen on todettu, että polttoainetta tulee jokaisesta suuttimesta saman verran.
Miten todetaan tuo, että solenoidikäämi on palanut puhki? Näkeekö sen päälle päin? Kuten kerroin, osaan tankata ja lisätä öljyä. Nyt eri korjaamo miettii mistä suuttimen hajoaminen voisi johtua. Vanha Saabin valtuutettu huoltomieskään ei ole keksinyt.
Varmaankin vika löytyisi, kun lähtisi laitaa lukien, yhden kerrallaan, vaihtamaan kaikki mahdolliset osat.
Ensin vissiin korjaaja luuli, että se menee tukkoon. Moottori käy kolmella pytyllä silloin. Viallinen suutin on vaihdettu eri pyttyyn ja vika on siirtynyt sinne; sillä on käsittääkseni eliminoitu se katkos kaapelissa. Päälle ei käsittääkseni ole ollut havaittavissa mitään vikaa suuttimessa.
Ainakin suuttimen vaihtamisen jälkeen on todettu, että polttoainetta tulee jokaisesta suuttimesta saman verran.
Miten todetaan tuo, että solenoidikäämi on palanut puhki? Näkeekö sen päälle päin? Kuten kerroin, osaan tankata ja lisätä öljyä. Nyt eri korjaamo miettii mistä suuttimen hajoaminen voisi johtua. Vanha Saabin valtuutettu huoltomieskään ei ole keksinyt.
Varmaankin vika löytyisi, kun lähtisi laitaa lukien, yhden kerrallaan, vaihtamaan kaikki mahdolliset osat.
******************************
9000 CSE 2.3T -97
ilo ajella tyhjillä teillä
9000 CSE 2.3T -97
ilo ajella tyhjillä teillä
Re: CSE 2.3T polttoainesuutin hajoaa toistuvasti
Niin kyllä sinne varmaan se sähkö tulee. Maadotus on ecun kautta. Kuten vesakin tuossa kysyi niin millä tavoin se suutin on todettu rikkinäiseksi?porotonnari kirjoitti:En tiedä miten on mitattu, mutta mulle kerrottiin, että virtapuoli tuolle suuttimelle on mitattu ja todettu samaksi kuin muillakin.
On normaalia temppuilua tonnarissa...porotonnari kirjoitti: Semmonen tuli kyllä mieleen tässä, että joskus on tuntunut häikkää virtapuolella (?) sillä tavalla, että käynnistyksenesto olisi 'jäänyt päälle' ovien avaamisen jälkeen. Eli auto ei ole käynnistynyt heti vaan on vaatinut ovien lukitsemisen ja sen jälkeen on käynnistynyt normaalisti.
Re: CSE 2.3T polttoainesuutin hajoaa toistuvasti
Tää on kyllä tosi mielenkiintoista diagnosointia mutta voi johtua välikäden tulkinnastakin. Eikä millään pahalla siis.porotonnari kirjoitti:Niin, ensinnäkin tähän asti korjaamo ei ole ollut merkkikorjaamo.
Ensin vissiin korjaaja luuli, että se menee tukkoon. Moottori käy kolmella pytyllä silloin. Viallinen suutin on vaihdettu eri pyttyyn ja vika on siirtynyt sinne; sillä on käsittääkseni eliminoitu se katkos kaapelissa. Päälle ei käsittääkseni ole ollut havaittavissa mitään vikaa suuttimessa.
Ainakin suuttimen vaihtamisen jälkeen on todettu, että polttoainetta tulee jokaisesta suuttimesta saman verran.
Miten todetaan tuo, että solenoidikäämi on palanut puhki? Näkeekö sen päälle päin? Kuten kerroin, osaan tankata ja lisätä öljyä. Nyt eri korjaamo miettii mistä suuttimen hajoaminen voisi johtua. Vanha Saabin valtuutettu huoltomieskään ei ole keksinyt.
Varmaankin vika löytyisi, kun lähtisi laitaa lukien, yhden kerrallaan, vaihtamaan kaikki mahdolliset osat.
Jos käy kolmella pytyllä niin yksi ei saa bensaa, eli suuttimen maadoitus silloin kun sen pitäisi ruikata bensaa ei toimi, tai yhden suuttimen +12v syöttö, kumpi vaan jos pätkii niin ei bensaa kulje. Tai sitten suutin saa virtaa mutta neula ei liiku.
Suuttimen käämin ehjyyden voi mitata ihan yleismittarilla, jotain 12-16 ohmin välillä sen kuuluisi olla. Lisäksi suutinta voi 12 voltilla liipastella, sen naksunan kuulee ihan selvästi jos neula liikkuu käämin virran mukana.
En tiedä miten on päätelty että ongelma siirtyy suuttimen mukana. Itse en ainakaan kuule mikä neljästä pytystä on pois pelistä jos kone käy kun maamoottori. Muista pytyistä bensa palaa pois missä sitä on ja jos yhteen ei tule niin ei sekään kostu.
Kyllä siinä kannattais tehdä kunnon johtavuustesti kaikille suutinten syöttölinjoille ja eculle meneville maadoituslinjoille piippari päällä ja kaapeleita väännellen.
Jos niitä suuttimia epäilee niin multa löytyy niitä sarja myytäväksi asti että voi vaihtaa vaikka kaikki. Samoin kuin löytyy varaecukin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: CSE 2.3T polttoainesuutin hajoaa toistuvasti
4 kanavainen scooppi kiinni, ja katsoa johtoa rikkomattomilla ryöstäjillä, mitä niille spruutille oikein tulee ohjausta.
Tolla pitäis selvitä.
Jos ei tolla selviä, mittaa virrat samanlailla, ja jos sekään ei auta, imu venttiili vuotaa.
T: Kurko
Tolla pitäis selvitä.
Jos ei tolla selviä, mittaa virrat samanlailla, ja jos sekään ei auta, imu venttiili vuotaa.
T: Kurko