Etupyöran laakeri (9000) - Mitä eroa eri vuosimalleissa?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
XJ-JJJ
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 13:30
Paikkakunta: Vantaa

Etupyöran laakeri (9000) - Mitä eroa eri vuosimalleissa?

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Motonetin hinnastossa on kahta laakeria: 85-89 malleihin ja 89-98 malleihin.
Ero näyttää tulevan 8.89 kohdalla. Osaako joku sanoa mikä näissä muuttuu?
Biltemassa taisi olla vain yhden tyyppistä laakeria. Sopiiko se molempiin?

Minulla on työn alla yksi -89 tonnari. Selviääkö runkonumerosta kumman laakerin ostan?
Auton VIN - YS3CD48L7K1014541
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Etupyöran laakeri (9000) - Mitä eroa eri vuosimalleissa?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

VIN: YS3CD48L7K1014541
Model: Saab 9000
Model Year: 1989
Body type: 4-door (4SN)
Engine: B202L 4-inline, Turbo, PETROL, TURBO (B202 L)
Gearbox: 4-speed automatic
Plant: Trollhättan, Sweden, line A (9000)
Market: Internal use only
Serial number: 014541
VIN Checksum: Valid

Näyttäisi olevan -89 malli, eli jos Motonetista ostat, niin ota se -85-89 versio. Tuo vuosimalliraja on varmaan siitä syytä Motonetilla noin, koska tehtaalla tehtiin aina kesälomien jälkeen jo seuraavan vuoden mallia, joka tässä tapauksessa olisi -90 malli. Laakerissa en muista muutosta, mutta vetarissa ainakin muuttuu ABS kehän hammastus. Speedparts myy myös eri laakereita noihin, joten kannattaa luottaa tuohon vuosimallirajaukseen.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Etupyöran laakeri (9000) - Mitä eroa eri vuosimalleissa?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Vetoniveleen prässätty ABS- tunnistinkehä muuttui 94 hampaisesta 46 hampaiseksi siinä vm 89-90. vm- 90 alkaen kaikissa, myös vapareissa on paksummat etulevyt, vanha 23,5mm vs. uudempi 25mm ja suuremmat 57mm männillä varustetut satulat, vs. vanha 54mm. Tod näk. juuri tuo levyjen ero toi muutoksia napaankin.
XJ-JJJ
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 13:30
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etupyöran laakeri (9000) - Mitä eroa eri vuosimalleissa?

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Negative, sir. Tässä autossa on Aten 57mm männillä satulat ja 25mm paksut jarrulevyt,
mutta siltikin 94 hampainen vetonivel. Auto on käyttöönotettu Saksassa 07/89, joten on
oletettavasti vanhempaa mallia, kuten vetonivelestäkin voi päätellä.

Kysymys kuuluukin nyt: mitä eroa laakereilla oikeasti on ja onko Biltemassa vain
yhtä laakerimaillia tarjolla?

Täytyy purkaa tuosta Griffinistäni napa irti niin pääsen vertailemaan...
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Etupyöran laakeri (9000) - Mitä eroa eri vuosimalleissa?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Sori, en tajunnut mainita että Turboissa on isompaa etujarrua jo ennen vm90 eli 89. Vetonivelen boorimäärä/halkaisija?
XJ-JJJ
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 13:30
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etupyöran laakeri (9000) - Mitä eroa eri vuosimalleissa?

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Näyttää olevan Biltemassakin kahta laakeria: 74-0664 sopii 85-89 ja 74-060 90->.
Täytyy vertailla vetareita ja hiukan mittailla mikä ero näissä on.
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
Vastaa Viestiin