Vaimo väitti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5670
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Vaimo väitti

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ei siihen 200km/h vauhtiin todellakaan mitään 200 heppaa tarvita. Tuli viime kesänä kokeiltua saksassa autobahnalla moneen otteeseen paljon perus passat 2.0tdi farmari kulkee. olisko ollut 209 huiput ja 4 aikuista kyydissä. ko. pirssissä perus tdi, eli maksimissaan se 140hp ja 6 vaihteinen manuaaliaski. Niin ja nopeus todettu GPS:llä, mittari tietty näytti reilusti yli 220km/h....
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: Vaimo väitti

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Ja ajettu nuo yli 200 lukemat arvatenkin pitkiin alamäkiin, joita Saksan baanoilta löytyy?

Paino ei edelleenkään juurikaan huippuihin vaikuta, mutta alamäessähän siitä lisäpainosta on jopa hyötyä.

Et varmasti 140-hepalla pääse yli 200km/h todellista nopeutta tasamaalla keskikokoisella sedanilla. (Pienikokoisella ja aerodynaamisella autolla varmasti olisi mahdollista). Ero loivaan myötäseen vedettyihin nopeuksiin voi olla helposti 20km/h. Tai sitten siinä Passatissa on huomattavasti enemmän tehoa kuin ilmoitetaan(joka on fakta joissakin tdi-malleissa).

http://www.youtube.com/watch?v=fiv4rvNwfkU

Em. luulisi havainnollistavan kuinka tollanen 140-heppanen japanilainen kulkee tasamaalla, ja ton Almera GTI:n luulisi olevan liukkaimmasta päästä kulultaan tossa teholuokassa. Eihän tuo lopussa enään jaksa kiihtyä. Luulisin että allekirjoittaneen n.150hp tonnarilla nuo Almeran lukemat ovat jo tasamaalla todella työn ja tuskan takana.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4220
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Vaimo väitti

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mun iankaikkisen vanha ('84) 5D Ascona 1.8E kulki tehtaan ilmoituksen mukaan 187kmh ja kyllä mä sillä tasamaalla sain pikkuisen yli 200 mittariin. Miksikäs ei uudempi auto huomattavasti paremmalla aerodynamiikallaan ja 25 lisähepalla kulkisi sen reilu pari satkua.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Vaimo väitti

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Noihin nykypäivän 2.0 perhekinnerehin luvataan jo se reilu 200 vakiona. Mm. Octavia 1,8 20V:llä gepsin mukaan kaveri ajo sen 200+ ja tasasta maata siinä oli alla.
Pösö 406 2.0 tehtaan ilmot 208kmh (134hv), eipä tullut kuitenkaan kokeiltua.
En tiedä tosta mittarivirheen muuttumisesta Saabissa, mutta mm. faijan muinasessa pösö 607:ssa mittari näytti tarkemmin 120kmh vauhdissa kuin 50kmh, eli ei se välttämättä ole aina se vakio %-heitto.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: Vaimo väitti

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Kyllä yleisesti ottaen mittarivirhe kasvaa lineaarisesti nopeuden noustessa. Ja monesti jopa niinpäin, että virhe kasvaa suhteessa nopeuden noustessa.

Terveisin 275km/h tutka, ++300 mittari. 110km/h mittarissa 100 todellista. :)

130-heppaiselta autolta 200km/h ylitykset kuulostavat senkin takia todella oudolta, että todelliseen 300km/h ylitykseen vaaditaan urheiluautossakin yli 500hp, mieluummin 600hp.

Ei 200->300km/h nopeuden nosto vaadi teoriassa lähellekään tehojen nelin- jopa viisinkertaistamista.


http://www.youtube.com/watch?v=_I88raeqZAY

Tuossa 520hp Astonilla 286km/h.

http://www.youtube.com/watch?v=Grt_XhBze-I
Tuossa Geiger Corvette Z06(890hp ilmoitettu teho) reilu 330km/h ovaalilla.



Näitä taustoja vasten olisi parempi ottaa ne tehot tuollaisesta Octaviasta tai Peugeot 406, jos 130hepalla mentäisiin jo päälle 200.

Vaikka minkälaisia juttuja kuulee esson-baarista, kuinka ysisatanen fiat 127 menee jo pitkästi yli 150km/h. Henk.koht vaikea uskoa noita 200km/h ylityksiä karvalakkimallin perheautolla. Tietysti jos joku käy vetämässä kesällä yleisessä nopeusmittaustapahtumassa sen tauluun, niin pullakahvit irtoaa välittömästi. Itse käyn kesällä testaamassa todennäköisesti tutkalla/gps:llä ton tonnarin, ei jää jossiteltavaa, sehän on tiedossa että nopea se ei ole millään mittapuulla. 200km/h turha haaveilla(muutakuin ohjekirjan kannessa), jos 200hp sporttimallit ovat kulkeneet hiukan yli 200km/h hyvissä olosuhteissa noissa tapahtumissa. Enkä usko että tuosta Saabistakaan mitään jää varastoon, jos sillä lataa 45-50s lusikka tiskissä, nopeasti vastusvoimat kumoavat työntövoiman.

Ja melkein voisin veikata että jossain jeesuksen aikasessa Asconassa mittarivirhe on melko tähtitieteellistä luokkaa. Esim. vanhoissa bemareissa ei 30km/h heitto 200km/h nopeudessa ole mitenkään epänormaalia.

En usko että omalle kohdalle on voinut sattua aina ne maanantaikappaleet kun nuo 2litran karvalakkisedanit ovat osoittaneet lukuisia kertoja hyytymisen merkkejä jo ennen 160km/h todellista nopeutta. Se 180-190 voi mittarinopeutena olla normaali perus 2l(eli 110-130hp) perheautolla, mutta epäilisin että harva sitä todellisena kulkee.

Nämä minun tekstit perustuvat kokemukseen, ja jonkunverran seurannut/ollut mukana noissa nopeusmittaustapahtumissa. Mutta alkuperäiseen aiheeseen liittyen, kyllä pidän maailman 8 ihmeenä jos vakio aero-Saabilla mennään 240km/h todellista.

Viime kesänä Jämsässä oli mukana 2x e46 m3 BMW:tä(+340hp) toinen avo, toinen ei. Menivät 220km/h ja 228km/h tutkaan. Vaikea kuvitella miten joku 1,8 Octavia kulkisi lähes samoja nopeuksia mitä M-bemari kelaa 40sekunnissa. Kaikki kuitenkin tietää miten nopeasti tuommonen ämmäläinen katoaa perus perheautolta horisonttiin.

Itse lopetan tämän väittelyn tähän. Ilmoittelehan sitten kesällä menikö se vaimon väittämä rikki vaiko ei :lol:
Viimeksi muokannut SMRacing, Ti Tammi 24, 2012 17:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Vaimo väitti

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Ei tässä ole mistään ajasta ja matkasta puhuttukaan.
GPS ja omat silmät on se mihin nojaan tässä tapauksessa, valokuvaa ei ole, ei tarkkaa matkaa eikä aikaa, mut ei myöskaan salaliittoa (paikan tiedän). Ja jos ei gps:ään uskota, nii ei kyl sillon voida sit uskoa mihinkään muuhunkaan mittatekijään (ehkä tarkkaa matka ja aika, jos ne on mitattu tarkkaan, jos. voidaanko siihenkään uskoa?). Tutkaa ei ollu silloin mukana, joten sillä ei voitu todeta.
Eli mailin ajoja tähän nyt ei kannata sekotella, vain suoraa tietä ja kovaa ajoa (miel. siel Saksassa). Mailin ajot voidaan käsitellä sit vaikka siellä mailille toipicissa ja .netissä.
Tää nettivänkääminen on v*tun kivaa, eikö? Mäki tykkään.
Eli varmaan kannattaa lopettaa nyt sit kaikki spekulaatio aiheesta, ku kuitenkaan mikään ei tuu kelpaamaan, tuskin vaikka ois kuvakin olemassa.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: Vaimo väitti

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Sen vielä voin kommentoida, että se on monesti todettu että alle 200hp auton kiihtyvyys on hyvin hyvin lähellä 0 tuollaisen 40s kiihdytyksen jälkeen. Tämän siis saa selville esim. V-box(gps-pohjaisista)- laitteista.

Eli en nää näitä perheautojen nopeuksia spekuloitaessa eroa onko se vedetty jossain varalaskupaikalla vai "maililla". Tuosta mailista ehkä tullut harhaanjohtajava käsite, nykyään kaikki puhuvat vaan siitä. Ennen kun ajettiin 1800m niin kukaan ei puhunut kiihdytyksestä vaan nopeusajoista. Tottakai jollain 150hp autolla voi olla eroa, jos vedetään vaikka kilometri lisää(jonka aikana kiihtyvyys on viimeistään se 0), mutta puhutaan kuitenkin ykkös km/h eroista, ei kymmenistä kilometreistä tunneissa.

Tiedän myös, että GPS on tarkin tapa mitata nopeutta(tutka näyttää helposti 0,5-1% alakanttiin jos vähänkin sivummasta joudutaan tutkaamaan). Kait täällä kuitenkin saa kyseenalaistaa nämä nettikirjoituksien nopeudet, on siellä varmasti oikeestikin ajettuja nopeuksia joukossa, mutta kaikkea ei pysty kuitenkaan purematta nielemään.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4220
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Vaimo väitti

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

No tuossa nyt esimerkiksi uuden Sokota Superb farkun tekniset tiedot: http://www.skoda.fi/files/pdf/Skoda_Sup ... kniset.pdf

125hp 1,4TSI huiput 199kmh. 160hp 1,8TSI huiput 218kmh.

Jotenkin noi tehtaiden ilmoitukset on kuitenkin mulle luotettavampia kuin jonkun tuntemattoman vänkääminen nettifoorumilla siitä, miten alle 200hp autot ei _voi_ kulkea yli 200kmh :roll:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Vaimo väitti

Viesti Kirjoittaja aero »

Saanks mä olla tylsä?

Tuossa pari vuotta sitten tuli käytyä pariin kertaan Saksassa ja puhkottua GPS:n mukaan 200km/h moottoritiellä. Ekalla kertaa alla oli Audi A4 B8 S-line 2.0TDI 143hv Multitronic, tokalla kertaa BMW e87 118d 143hv 5v manuaali. Samaan aikaan oli itellä käytössä työsuhdeautona A4 B8 2.0TDI 143hv manuaali ja voin kyllä suoraan sanoa, että tuo Saksassa käytössä ollut auto oli niin samanlainen kuin itellä ollut, että niiden tehoissa ei kummosta eroa ollut. Samaten tuo itellä käytössä ollut A4 ei pahemmin eronnut nykyisestä 9-3:sta (speksi 110kW, dynolappu 115kW), eli eiköhän ne tehot aika lähellä valmistajien tonttia ole - ei ainakaan yli 200 heppaa, ei lähelläkään. Senkin voin kertoa, että niitä viimeisiä kilsoja tosiaan sai kelata pitkään.

Jaa niin, joku ehkä haluis jotain muuta kuin sanoja, ettei koko ketju jää pelkäks juupas-eipäs -jankkaukseks? Eli nyt se tylsä osuus. Tuosta linkistä löytyy GPS-logit (nimestä linkki Google Mapsiin, vieressä download -linkki, jos joku tahtoo analysoida lähemmin:
http://www.zbxt.net/~aero/GPSlog_200/

Ja tuosta fotot luurin ruudusta samaisten logien yhteenvedoista (joo, Sports Tracker on aika perusasetuksilla, en ole ikinä jaksanut tehdä siihen profiilia, joten ei pidä ihmetellä Joe Average -nimeä):
http://aero.1g.fi/kuvat/18927348917/

Tosiaan vapaasti analysoitavissa, kauanko on saanut jauhaa esim. 180 -> 200km/h -väliä. Kummallakaan autolla ei puhuta alle mailin kiihdytyksestä missään kohtaa vaan motaria on temmottu niin kovaa kuin mahdollista, eli Talla Tiskiin aina kun liikennetilanne salli. Audin 209km/h on kellotettu Sinsheimin alamäessä, vähän ennen moottoritieltä poistumista, muissa pohjissa en muista kovin havaittavaa alamäkeä olleen, mutta logit saa kartalle todella helpolla, joten ei muuta kuin korkeuskäyriä yms tarkkailemaan.

Näiden logien ja muiden kokemusten pohjalta väitän, että vakio 2.0T tonnari kyllä aikanaan saa sen 200km/h todellista nopeutta (2.0t saattaa olla siinä ja tuossa, 2.0i ei varmana saa), mutta automaatti-Aeron mahdollisuuksiin saada 240km/h olen kyllä vähintään skeptinen. En pelkäisi vuoden tiskivuoroa alkuperäisenä kysyjänä, mutta muistutan silti ettei tiskikone paljoa maksa :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5670
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Vaimo väitti

Viesti Kirjoittaja tturku »

taisi se huiput tulla alamäessä mutta kyllä sitä 200 rikottiin moneen otteeseen. Tuskin sen Europcarin auto mitenkään yliviritetty ollut varsinkaan maltillisella noin 10-20 000 km ajomäärällä. Ja ei varmasti ollut kyseessä se tehomalli 170 hp:lla. Ja sen kyllä uskon että mailin matkalla ei noi katiskat sitä 200 km/h riko, vaan siinä tarvitaan se usean kilometrin kiikutus lämä lattiassa :) Sopivan vähän kun oli sitä liiikennettä ja 3 kaistaa käytössä oli jatkuva matkanopeus jonkun aikaa 160-180 km/h. Meitä oli kohtuu iso lössi karkeloissa mukana, se 200 meni rikki myös vastaavalla diesel insignialla, farmari sekin. Nopeimmat huiput sai 1.8T CC passat, tais olla karvan alle 220 km/h. Noissa dieseleissä ja uudemmissa autoissa se kutosvaihde auttaa kummasti.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Vaimo väitti

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Onhan noita kulkuja tullut kokeiltua joskus, ei tosin missään Saksassa. :)

-92 Honda Accord 140hp meni mittarin mukaan 220km/h, mitä lie oikeasti mennyt. Pirun kiukkunen peli oli se.

-92 Honda CRX:llä 125hp olen päästellyt 180km/h mutta sitten alkoi pelottamaan, tuntui että se lähtee lentoon.

Sigun +300hp tontulla ajoin 230km/h mittarin mukaan mutta uskallus loppui taas.

Talon nykyisellä Accordilla 190hp olen upouudella Turunmotarilla polkenut 230km/h, todella tasaista kyytiä antoi siinä vauhdissa. Ei vauhti tuntunut juuri missään.

Nykyisen tontun kulku on vielä kokeilematta, talvella hankalaa. :)

Niin ja meni tuo Jeeppikin 180km/h. :)
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: Vaimo väitti

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Näyttäisi siltä, että itsekin myönnettävä että 200km/h rikkominen voi olla mahdollista 140-150hp autolla, jos kyseessä on pieni- tai keskikokoinen henkilöauto, niinkuin aiemmissa esimerkeissä. Helpolla se ei varmasti tule niinkuin aiemmin onkin mainittu. Käytännön huippunopeus jää helposti alemmaksi, koska harvassa paikassa on kymmeniä/satoja kilometrejä useampi kaistaisia moottoritiepätkiä vapailla nopeuksilla.

Pisti silmään vanha TM (5/1985), jossa testasivat sen aikaisia GTI-autoja(Opel Kadett GSi, Fiat Ritmo 130 TC Abarth, VW golf GTI, Peugeot 205Gti, Ford Escort Xr3i ja Mitsubishi Colt turbo) Saksassa radalla sekä moottoritiellä. Sopii aika hyvin vertailukohdaksi jos puhutaan 120-130hp autoista. Nykyautoihin verrattuna kokonaisilmanvastus on näissä GTi-kärryissä pienempi, reilusti pienemmän otsapinta-alan johdosta. Kapeat renkaat joten vierintävastuksenkin luulisi olevan pienempi kuin nykyautoissa, joissa on painoa 400-500kg enemmän ja huomattavasti läskimmät renkaat. Toisaalta voimansiirtohäviöt voivat olla hiukan pienemmät nykyautoissa.

Ilmoitetut tehot autoissa oli 105hp ja 130hp välillä. Ja huippunopeudet ilmoitetut välillä 186-203km/h.

Mitatut huippunopeudet 179-182,3km/h. 1000m kiihdytyksen loppunopeudet 154-160km/h.

Jos tollanen GSi-Kadett ilmoitetulla 125hp;lla kirmaa 182km/h ja risat, niin kait sekin 140-150hp:lla pääsisi sen 200km/h.

Maverickille on ainakin helppo myydä auto pelkkien paperilukemien perusteella. Niinkuin em. testistäkin näki, ei käytäntö kohtaa kaunisteltuja laskennallisia paperilukemia.

Jos oma tonnarini kulkisi samassa suhteessa ilmoitettuihin lukemiin nähden(kuin nuo vanhat gti-kärryt), menisi se luokkaa 190km/h(ilmoitettu lähteestä riippuen 205-210km/h).

Edelliseen postaukseen viitaten, en nää mittarinopeuksia yhtään minään, koska ne eivät ole millään tavalla vertailukelposia. Jos e34 bemarilla saa laskea 240 tauluun että 200 todellista ylittyy, voi joku auto(esimerkiksi ruotsin tekele) ylittää sen jo mittarilukemalla 210-215. Ja niinkuin sanoin, itsekin olen vetänyt mittariin pitkälti yli 300, mutta todellista nopeutta en lähimainkaan. Tuollainen reilun 300 mittarinopeus on yleisimmin todellista välillä 260-280km/h.

Aeron postaus oli hyvä, kun GPS-tiedotkin löytyy.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4220
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Vaimo väitti

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Tuolla '89 tonnarilla oli n. 225 mittarissa silloin kun gepsi näytti 217. Tampereen motarilla aikoinaan kokeiltu. Kyllä se yli 230 mittariin (eri kerralla tosin) otti, joten olettaisin että 220 ylittyi.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vaimo väitti

Viesti Kirjoittaja wesku »

Joo tosiaan näyttää siltä että viime vuosina on naispuolistenkin huippusuoritukset ollut paranemaan päin. Hiukan kun kirittelee niin ihmeesti näyttää pienempikin kärry kulkevan kahtasataa ykköstien alamäissä.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vaimo väitti

Viesti Kirjoittaja wesku »

tturku kirjoitti:Ei siihen 200km/h vauhtiin todellakaan mitään 200 heppaa tarvita.
Tosi on, tuohonhan pystyy jo höyrykoneellakin.
Vastaa Viestiin