Bensapumppu käy koko ajan
Bensapumppu käy koko ajan
Hei,
oireina pitkä käynnistysaika, melkein sammuminen kytkintä painettaessa (ajon aikana) sekä menohalujen ehtyminen ahtojen noustessa.
Bensapumppu lähtee käymään virrat päälle kytkiessä, muttei kuitenkaan ilmeisesti saa tuotettua tarpeeksi painetta järjestelmään, jotta sammuisi kuten tavallisesti. Eli käy jatkuvasti.
Vika selvästi pa-puolella, mutta missä kenties?
Pumppu vaihdettu vuosi sitten. Biltemasta.
Suodatin uusi, mutta odottaa vaihtoa eteisen komerossa. Viimeksi vaihdettu 100 tkm sitten.
Bensanpaineensäädin viallinen?
Teemu
oireina pitkä käynnistysaika, melkein sammuminen kytkintä painettaessa (ajon aikana) sekä menohalujen ehtyminen ahtojen noustessa.
Bensapumppu lähtee käymään virrat päälle kytkiessä, muttei kuitenkaan ilmeisesti saa tuotettua tarpeeksi painetta järjestelmään, jotta sammuisi kuten tavallisesti. Eli käy jatkuvasti.
Vika selvästi pa-puolella, mutta missä kenties?
Pumppu vaihdettu vuosi sitten. Biltemasta.
Suodatin uusi, mutta odottaa vaihtoa eteisen komerossa. Viimeksi vaihdettu 100 tkm sitten.
Bensanpaineensäädin viallinen?
Teemu
Re: Bensapumppu käy koko ajan
Bensanpaineelle ei ole mitään tunnistinta eli pumpun kuuluisi käydä vain hetken virrat päällä, teki se sitten tarpeeksi painetta tai ei.
Vikaa on bensapumpun releessä tai sen ohjauksessa (ECU).
Vikaa on bensapumpun releessä tai sen ohjauksessa (ECU).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Bensapumppu käy koko ajan
Rele kuulostaa napsuttelevan, kun härnää sulaketta. Eli ecu olisi sitten vikatilassa.jcarlson kirjoitti:Bensanpaineelle ei ole mitään tunnistinta eli pumpun kuuluisi käydä vain hetken virrat päällä, teki se sitten tarpeeksi painetta tai ei.
Vikaa on bensapumpun releessä tai sen ohjauksessa (ECU).
Tämä muuten ilmaantui kovien pakkasten aikaan, jolloin akku oli tyhjentynyt ja tarvitsin apuvirtaa.
Pitääkin irrottaa akku ja koettaa nollata tilanne.
Re: Bensapumppu käy koko ajan
ECU on jotenkin sekaisin, kenties apuvirran aiheuttamasta piikistä. Käytä ECU liitintä tai akkua irti jotta sen SRAM-muisti resetoituu.
Pumpun releen kuuluisi saada vetopulssi eculta pariksi sekunniksi kun virrat käännetään päälle, sen jälkeen pumppu käy vain jos kierroslukusignaali tulee.
Pumpun releen kuuluisi saada vetopulssi eculta pariksi sekunniksi kun virrat käännetään päälle, sen jälkeen pumppu käy vain jos kierroslukusignaali tulee.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Bensapumppu käy koko ajan
jcarlson kirjoitti:ECU on jotenkin sekaisin, kenties apuvirran aiheuttamasta piikistä. Käytä ECU liitintä tai akkua irti jotta sen SRAM-muisti resetoituu.
Pumpun releen kuuluisi saada vetopulssi eculta pariksi sekunniksi kun virrat käännetään päälle, sen jälkeen pumppu käy vain jos kierroslukusignaali tulee.
En usko, että apukäynnistämisessä tuli piikkiä. Kaikkia varotoimenpiteitä tuli noudatettua. Joku tällä palstalla mainitsi, että akun jännitteen laskiessa tarpeeksi alas, joutuisi akun kengän käyttämään irti toimiakseen moitteettomasti. Eli luulen tuon ecun sekoamisen johtuvan hengettömällä akulla käynnistämisestä. Mutta saa nähdä. Iltapäivällä olen viisaampi.
Re: Bensapumppu käy koko ajan
Virta piikkaa kun jännite notkahtaa, tehon pysyessä vakiona.
Mutta joo, matala jännite on hyvinkin voinut muistin sekoittaa.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Bensapumppu käy koko ajan
Oiskohan syynä B osan pumppu.
Kaikki mitä tuolla myydään täyttä paskaa.
Ite ostin Opelin startin jonka kylessä ja solessa luki bosch, ja kävi ilmi jotta jää roikkumaan kiinni hammaskehälle. no korjaantui kun vaihtoi alkuperäisestä rattaan ja lisäsi solenoidiin puuttuvan palautusjousen.
BTW pensapumppu on helppo testata, hanskalokeroon jumppi jatkuvalta sähköltä bensapumpulle, äänen pitäisi muuttua sekunnin parin sekunnin päästä, kun lähtee kiertämään. Jumpilla koeajoa, ja jos vielä puutuu pumppu tai painesäädin paskana.
Toki filtterikin voi olla tukossa vaan jos B osan pumppu lähtisin siitä.
Aina parasthan olisi mitata tukin paine, pitäis olla noin 3kg yli imusarjan mallista riippuen.
Niin ja onhan liitokset ämpärissä varmasti tiiviit?
T: Kurko
Kaikki mitä tuolla myydään täyttä paskaa.
Ite ostin Opelin startin jonka kylessä ja solessa luki bosch, ja kävi ilmi jotta jää roikkumaan kiinni hammaskehälle. no korjaantui kun vaihtoi alkuperäisestä rattaan ja lisäsi solenoidiin puuttuvan palautusjousen.
![Mad :x](./images/smilies/icon_mad.gif)
BTW pensapumppu on helppo testata, hanskalokeroon jumppi jatkuvalta sähköltä bensapumpulle, äänen pitäisi muuttua sekunnin parin sekunnin päästä, kun lähtee kiertämään. Jumpilla koeajoa, ja jos vielä puutuu pumppu tai painesäädin paskana.
Toki filtterikin voi olla tukossa vaan jos B osan pumppu lähtisin siitä.
Aina parasthan olisi mitata tukin paine, pitäis olla noin 3kg yli imusarjan mallista riippuen.
Niin ja onhan liitokset ämpärissä varmasti tiiviit?
T: Kurko