Raidetangonpää ja helan tuet

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Wilho
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Maalis 29, 2012 07:50

Raidetangonpää ja helan tuet

Viesti Kirjoittaja Wilho »

Raidet pää Saab9000 17-2213 9000 Raidetangonpää V/O ulompi
Helan tuki Saab 9000 18-1575 Etuhelan tuki (2/puoli, alumiinivalua)

Elikkäs tuollaiset ptäisi katsastuksen jäljiltä uusiaa 9000 Saabiin Vinkkejä ja ohjeita olis kiva saada mahdollisesti kuvien kera kun olen aika ummikko näissä hommissa. Niin ja onko ko osat motonetin laatua ok vai kannattaisi hankkia jostain muualta.

Vai suositteletteko ummikolle auton viemistä suoraan korjaamolle siinä ei sitten tietysti mitään uutta opi..:)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Raidetangonpää ja helan tuet

Viesti Kirjoittaja jus »

On ne Motonetin osat ihan OK. Raidetangon pään vaihdon jälkeen pitää mitata ja säätää aurauskulmat joten kannattaa samalla ainakin vaihtaa se raidetangon pää kummallekin puolelle. Ei sitten mene ensi vuonna homma uusiksi toisen puolen nivelen takia. Säätö kuitenkin maksaa 60 - 100 eur. Raidetangon pää ja sen lukkomutteri voi olla tiukassa raidetangon kierteillä, saattaa vaatia lämmitystä. Raidetangon pään irrottaminen olka-akselin kartioliitoksesta vaatii ulosvetimen (tai tarkasti tähdättyjä napakoita iskuja pajavasaralla olka-akselin silmukkaan).
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=80-4023
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=80-4027

Helan tuki on nuo mustat tässä kuvassa:
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... ntbush.jpg

Helan tuki on periaatteessa helppo vaihtaa, pultit auki, vanhan osan muruset pois ja uusi tilalle. Ongelmaa aiheuttaa taaemman pultin kohdalla vieressä oleva tukivarsi, tarvitaan aika ohut tai ohennettu 16 mm lenkkiavain jotta mutterista saa otteen. Pultit on yleensä tiukassa, joten hyvä ote pitää saada. Tukivarren takakiinnityksen pulttien avaaminen mahdollistaa tukivarren kampeamisen niin että saadaan vähän lisää tilaa. Pultin kannan lähellä on kuskin puolella vaihteisto vieressä niin että siinäkin räikän+hylsyn kanssa tulee ahdasta, lenkkiavain tai räikkälenkki mahtuu.

Koko keula pitää saada pukkien päälle, muuten kallistuksenvakaaja kampeaa tukivartta niin että hommasta tulee mahdoton.

Vaihto-ohjetta alatukivarren kiinnitykseen liittyen laajemminkin:
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... ntbush.php

Tässä ohjeessa käsketään irrottamaan pallonivelen kiinnityspultit ja kallistuksenvakaajan tukitanko tukivarresta. Ei kannata niihin koskea jos ei ole uusia osia valmiina, kummatkin menee helposti poikki.
Kuva

Tukivarren takakiinnityksen pultteja kiinni laittaessa on syytä nostaa kammeta tukivarsi ja apurunko ylös jos eivät omillaan mene ylös. Etummaiset pultit on kärjestä kartionmalliset, hakeutuvat kyllä hyvin oikeille jengoille, mutta niillä ei voi vedättää apurunkoa ylös. Vaarana on kierteiden korkkaaminen korin puolella olevasta vastakappaleesta. Jos näin kuitenkin käy, joudutaan avaamaan jalkatilasta lattiaverhoilu ja laittamaan luukun alle vastakappaleeseen uusi mutteri.
Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Wilho
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Maalis 29, 2012 07:50

Re: Raidetangonpää ja helan tuet

Viesti Kirjoittaja Wilho »

Kiitokset kattavista ohjeista täytyy kahtella uskaltaako lähteä kokeilemaan :)
Vastaa Viestiin