Tonnarin ali-/yliohjautuvuus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Tonnarin ali-/yliohjautuvuus

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Foorumilla tuntuu olevan varsin ristiriitaista tietoa 9000:n kaarreominaisuuksista (loistoesimerkkinä tämä ketju jota en raaskinut herättää unesta), ja Minuteman tuolla gallup-alueen pusku vs. sivuluisto -ketjussa jo olikin sanonut että tämän ikäisissä autoissa käytös ei enää välttämättä ole yhtä yhtenäistä kuin uutena.

Kysymys kuuluu, jos ostan tonnarin ja ko. yksilö sattuu olemaan näitä ns. luisuherkempiä yksilöitä, miten saada siitä idioottivarman aliohjaava, siis sellainen kuin espe kuvailee tuon linkkaamani ketjun lopussa? Yliohjaavaa autoa (josta tätä vikaa ei kohtuuvaivalla saa pois) en tieten tahtoen haluaisi ostaa. Onko ainoa/helpoin vaihtoehto koeajaa ostouhan alla oleva yksilö jollain mutkareitillä ja toivoa ettei päädy pusikkoon?

Edit: Vai pysynkö vain OG900:ssa hamaan loppuun saakka :oops:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Tonnarin ali-/yliohjautuvuus

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Mulla on ollut omistuksessa kaikenkaikkiaan kolme tonnaria, ja niistä jokainen on ollut og-satkua parempia joka osa-alueella. Ei ole tullut mitään yllätyksiä puskemisen tai yliohjaamisen suhteen yhdessäkään.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: Tonnarin ali-/yliohjautuvuus

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Aliohjautavan saat ,kun vaihdat eteen jäykemmän ( paksumman ) kallistuksenvakaajan . Yliohjautuva tulee , kun vaihdat pelkästään taakse saman tangon. Mulla on vaihdettu molempiin päihin järeämmät tangot uretaanipuslien kera - oon enemmän kuin tyytyväinen.
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tonnarin ali-/yliohjautuvuus

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Ehdottomasti Tonnari on yksi rauhallisimmista autoista liukkaalla(kin). Jääradalla sitä voi rauhallisin mielin viedä ja kaasujalan varpaalla hallita luiston määrää. Se ei oikeastaan ole ali- tai yliohjaava, neutraali kuvaa sen käytöstä parhaiten. Samoin soratiellä se on aivan upea, varsinkin kun pellin alla on 2,3 Turbo.

Ja koska se alusta alkaa "väsyä" kuten alkuperäisestä viestistä ymmärsin - kas kun en itse ymmärrä tuollaista kysymystä ollenkaan. Mittarissa on vasta vaivaiset 512tkm ja ainahan sinne voi vaihtaa kuluvia osia tarvittaessa.
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Tonnarin ali-/yliohjautuvuus

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Käykös siinä niin, että vakaajien jäykkyyksillä on sitä vähemmän merkitystä ohjautuvuuteen, mitä liukkaampaa on? Pidon puuttuessa dynaamiset painonsiirtymät ja kallistelut ovat aika vähäisiä. Takavakaajahan nyt on aika helppo tehdä vaikka kokonaan virattomaksi jos haluaa kokeilla.

Mutta totta: Olin positiivisesti yllättynyt miten lujaa vauhtia ja helposti pystyi ajamaan talvisia maalaisteitä vakiokuntoisella -96 CS-tonnarilla.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tonnarin ali-/yliohjautuvuus

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Vakiojousilla ei varmaan tarvii pelätä että tuo yllättää.

Madallusjousilla tilanne voi olla toinen ja samoin jos iskarit on kovin erii tasoa tai ne renkaat vääräs järjestykses. :mrgreen:

Ei tarvii kyl pettyy tonnariin siirtyes.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
pka
"Saabisti"
Viestit: 101
Liittynyt: Su Huhti 21, 2002 19:35
Paikkakunta: Suur-Tampere

Re: Tonnarin ali-/yliohjautuvuus

Viesti Kirjoittaja pka »

Pitäisin varsin todennäköisenä, että yliohjaavasta tonnarista löytyy takaa kuormajouset ja kuoleentuneet iskunvaimentajat.
Saab 9-5 2.3T Aut '07
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Tonnarin ali-/yliohjautuvuus

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kiitokset vastauksista, niistä löytyi juuri sitä mitä toivoinkin eli tieto siitä että yliohjautuvassa tonnarissa on joko alusta osittain/kokonaan lopussa tai tarkoituksella tehty alustasta yliohjausta tukeva (eli molemmissa tapauksissa alustassa on vikaa :mrgreen: ), ja vahvistus sille että kunnossa olevana ko. auto on hyvä tai jopa erinomainen ajaa.

Tuo oma satkuhan toimii tällä hetkellä (tuo on tarpeen lisätä ettei se ala protestoimaan seuraavassa startissa) oikein loistavasti eikä minkäänlaista tarvetta toiselle tai toisenlaiselle autolle ole, mutta kun tuo autokuume vaivaa pahasti (ja minä kun luulin että voin lopettaa nettiauton selaamisen kun ostin tuon nykyisen... :lol: ).

9000:n suhteen on itsellä hyvin kaksijakoiset tunteet, toisaalta en pidä italialaisvaikutteista muotoilussa (lähinnä ovien ja tuulilasin muoto), toisaalta olen monelta suunnalta lukenut ylistäviä kommentteja koko autosta yleisesti, ja varsinkin huippumallien sisustan muotoilusta ja mukavuudesta nauttii jo pelkästään kuvien perusteella... Ainoastaan ulkonäköä olen itse päässyt livenä arvioimaan, ikinä en ole tonnarissa istunut saatika sellaista ajanut, kyseinen kokemus luultavasti selkeyttäisi mielipidettä...
Sonett73 kirjoitti: Ja koska se alusta alkaa "väsyä" kuten alkuperäisestä viestistä ymmärsin - kas kun en itse ymmärrä tuollaista kysymystä ollenkaan. Mittarissa on vasta vaivaiset 512tkm ja ainahan sinne voi vaihtaa kuluvia osia tarvittaessa.
Sitä tarkoitan tuon suhteen, tai ymmärrän Minutemanin tarkoittaneen, että jos kahdella alunperin identtisellä tonnarilla on erilaisissa olosuhteissa ajettu vähintään viidentoista vuoden aikana satojatuhansia kilometrejä, niin niiden alustat eivät millään voi olla enää yhtä samanlaiset kuin uutena, toiseen on saatettu vastikään uusia kaikki alustan osat kun toisessa taas on esim. nuo lopussa olevat iskunvaimentimet taka-akselilla.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tonnarin ali-/yliohjautuvuus

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Minä tarkoitin nimenomaan juuri sitä että tänä päivänä, kun viimeisenkin uuden linjaltarullaamisesta alkaa kohta olla sen viisitoista vuotta, niin yhden tai kahden koeajolla ei voi oikein sanoa juuta eikä jaata siitä että mitä sen auton pitäisi ajoltaan olla koska kulutusosat ovat kulutusosia ja niitähän näihin on vaihdettu vuosien saatossa.

Eri tarvikevalmistajien alustaosissa on eroja, puslien kumiosien (shore)kovuudessa ym. ja tottakai myös iskunvaimentimissa. Edelläkerrottuja pelkästään erilaisille kallistuksenvakaimille sälytettyjä eroja ajettavuuteen ja yli/aliohjaavuuteen saa aikaan jo erimerkkisillä vaimentimilla edessä/takana, vaikka kaikki olisivatkin myytyjä ns. vakiospekseillä, siksi suuria eroja pelkästään eri brändien välillä on.

Löysimmästä päästä mainittakoon ja varoitettakoon TRW:n vaimentimista, eivät sovellu edes karvalakkiruiskuun ellei haeta äärimmäistä mukavuutta välittämättä jopa turvallisuudesta yllättävässä tilanteessa.

Näiden ikäisisssä autoissa alkaa väistämättä olla suuria eroja jo edellämainituista syistä ja myös siitä että Tonnari on alustaratkaisuidensa näennäisestä yksinkertaisuudesta huolimatta erittäin herkkä sille että kaikki pyöränkulmat ovat kunnossa, samastakin yksilöstä saa minimaalisilla muutoksilla joko vikurin ajettavan tai oikein hyvän maantieauton joka on levollinen ajaa, ts. sitä ei tarvitse "ajaa" vaan parhaimmillaan ikäänkuin tie vie autoa noinniinkuin positiivisessa mielessä.

Rattivaihteelle suosittelisin useiden ja taas useiden Tonnareiden koeajoja ennenkuin menee tekemään lopullisia johtopäätöksiä. Vaikka ei tulisi sitä helmeä vastaan niin saa verraten käsityksen siitä mikä on se oikea suunta ja se "General Idea" Tontussa.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Tonnarin ali-/yliohjautuvuus

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Siinä tuli varsin tyhjentävä selvitys, kiitokset Minutemanillekin. Tarkoituksena on kyllä ennen pitkää päästä kokeilemaan tonnareita, eri asia sitten milloin onnistuu vapaa-ajan saatika töiden puolesta...luultavasti sitä parempi mitä myöhemmin, tilin saldo kiittää kaiken autokuumetta nostattavan välttelyä. Pitäisiköhän kuitenkin ruveta ihan urheilun vuoksi säännöllisesti kokeilemaan lähiseutujen autoliikkeisiin tulevia yksilöitä...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tonnarin ali-/yliohjautuvuus

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Eip kestä.

Veikkaisin että esim. Potkijaiset olisivat hyvä tilaisuus testata erilaisia harrastajien hyvin pitämiä Tonnareita, vaikkapa vertailukohtana autoliikkeiden enemmän tai vähemmän kirjavalle tarjonnalle, joissa yleensä vielä on taustalla vaikuttanut edellisen omistajan halu päästä koslasta eroon syystä tai toisesta.
exclusive
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Su Heinä 17, 2011 11:56
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Tonnarin ali-/yliohjautuvuus

Viesti Kirjoittaja exclusive »

Varsinaista kokemusta ei (vielä) tonnarin kaarreajosta ole, muutakuin vakio alustalla ja tuntui että sieltä "mutkasta" ei meinannut päästä pois..mutta sehän on selvä että jos alusta on täysin vakio niin kaarreominaisuudet on harvassa autossa hyvät.
Usein täällä tullut vastaan kommentteja että vakio renkaat, vakioalusta, tavalliset puslat=parhaat ajo-ominaisuudet...juu suoralla, mutta entäs kaarreajo. Noh, tämä nyt ei varsinaisesti ollut vastaus mihinkään :D kiitos ja anteeksi :)
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tonnarin ali-/yliohjautuvuus

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Siinähän se pointti juuri on, että tänä päivänä "vakiota" tonnaria ei liene olemassakaan muualla kuin museossa.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Tonnarin ali-/yliohjautuvuus

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Minuteman kirjoitti: Veikkaisin että esim. Potkijaiset olisivat hyvä tilaisuus testata erilaisia harrastajien hyvin pitämiä Tonnareita, vaikkapa vertailukohtana autoliikkeiden enemmän tai vähemmän kirjavalle tarjonnalle, joissa yleensä vielä on taustalla vaikuttanut edellisen omistajan halu päästä koslasta eroon syystä tai toisesta.
En tiedä kehtaanko ruveta kanssa-saabistien tonnareita potkiaisissa ajelemaan...vaikka tuo varmasti olisikin hyvin tehokas keino tuntuman saamiseen. :oops: Autoliikkeistä ajattelin että kokeilisin niitä yksilöitä jotka vaikuttavat muutoinkin hyväkuntoisilta, en niinkään kiertopalkintojen oloisia räppänöitä...

Ihan täysin offtopic-kysymys tähän väliin: onko tonnareissa (trionic-malleissa varsinkin) mekaaninen yhteys kaasupolkimen ja moottorin välillä vaiko sähköinen kuten OG9-3:ssa (ainakin 2001-mallissa)? Minulla on suuria vaikeuksia tuon ysikolmosen kanssa aina kun siirryn siihen satkusta kun kaasupoljin on niin tunnoton ettei siitä oikein tiedä paljonko on paljon, mikä sitten johtaa epätasaisiin lähtöihin ja vaihtoihin... Kun sillä ajaa muutaman päivän kaasuun tottuu, mutta luonnolliselta se ei tunnu sittenkään.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tonnarin ali-/yliohjautuvuus

Viesti Kirjoittaja aero »

Rattivaihde kirjoitti: En tiedä kehtaanko ruveta kanssa-saabistien tonnareita potkiaisissa ajelemaan...vaikka tuo varmasti olisikin hyvin tehokas keino tuntuman saamiseen.
Jos joku hymyssä suin torppaa tiirikat kouraan, niin matkaan vaan. Se tiirikantyöntäjä todennäkösesti hyppää vielä mielellään repsikan penkille kertomaan autosta tarinaa. Ei muita saabisteja sentään pelätä tarvi :D.
Rattivaihde kirjoitti: Ihan täysin offtopic-kysymys tähän väliin: onko tonnareissa (trionic-malleissa varsinkin) mekaaninen yhteys kaasupolkimen ja moottorin välillä vaiko sähköinen kuten OG9-3:ssa (ainakin 2001-mallissa)?
TCS -tonnarissa on sähköinen kaasuläppä, sutivissa mekaaninen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin