Termarin vaihto
Termarin vaihto
Käytin termarin vaihdon Kuusankosken seolla, pikahuollossa. Laatu työtä ja ei hätälöintiä eli ammattilaisia töissä. Vaihto aika noin tunti, hinta työlle 30 euroa, termari 28, omat jäähdytysnesteet elikkä ei paha hinta saunan lämmöksi... lopuksi tietenkin nesteen pakkasen kestävyys mittaus. Moottorin lämpötilan osoitin ei silti nouse kuin vartin verran, tämä on kuulema normaalia ei siis vikaa
mittaristo....
muistan lukeneeni kirjoitelman....
Vaihdoin itse termarin tuossa pihalla parkkipaikalla, meni noin 15 minuuttia josta pisin aika työkalujen kaivelemisesta takakontin perukoilta.
Termarin hain Saabin tiskiltä, hinta 15 euroa. Ensi kerralla en kylläkään hae, GM:n pussissa motoradin termari (opel-laatua). Vanha oli samanmoinen ja paskaksi oli jo mennyt. Seuraavan kyllä noudan tarvikeliikkeestä..
Termarin vaihto onnistuu kaikessa yksinkertaisuudessaan siten, että annat koneen jäähtyä ja paisuntasäiliön korkkia auki käyttämällä päästät paineet pois järjestelmästä. Sitten 2x 12mm pultilla kiinni oleva termarikotelo auki, vanha termostaatti pois ja uusi tilalle ja kotelo kiinni. Nestettä katosi ehkä maksimissaan desilitra. Ilmauksen voi vielä ilmausnipasta suorittaa jos siltä tuntuu. Muista laittaa termari niinpäin että siinä oleva ilmausreikä on yläpuolella.
Näin siis satkussa, tyhjäkäyntimoottorin tai lisäilmaluistin pannan joutuu avaamaan ja siirtämään pois tieltä. Tonnarissa en muista oliko siinä mitään tiellä kun tyhjäkäyntimoottori on eri paikassa. Kansi ja termarikotelo ovat kuitenkin samat. Kannattaa muuten katsoa sitten ettei tökkää sitä mittariston lämpöanturin johdinta irti, ja jos tökkää niin työntää sen takaisin.
Niin tosiaan, tonnarissa se termari sijaitsee kannen päässä, edestä katsottuna takareunassa oikealla puolella.
Termarin hain Saabin tiskiltä, hinta 15 euroa. Ensi kerralla en kylläkään hae, GM:n pussissa motoradin termari (opel-laatua). Vanha oli samanmoinen ja paskaksi oli jo mennyt. Seuraavan kyllä noudan tarvikeliikkeestä..
Termarin vaihto onnistuu kaikessa yksinkertaisuudessaan siten, että annat koneen jäähtyä ja paisuntasäiliön korkkia auki käyttämällä päästät paineet pois järjestelmästä. Sitten 2x 12mm pultilla kiinni oleva termarikotelo auki, vanha termostaatti pois ja uusi tilalle ja kotelo kiinni. Nestettä katosi ehkä maksimissaan desilitra. Ilmauksen voi vielä ilmausnipasta suorittaa jos siltä tuntuu. Muista laittaa termari niinpäin että siinä oleva ilmausreikä on yläpuolella.
Näin siis satkussa, tyhjäkäyntimoottorin tai lisäilmaluistin pannan joutuu avaamaan ja siirtämään pois tieltä. Tonnarissa en muista oliko siinä mitään tiellä kun tyhjäkäyntimoottori on eri paikassa. Kansi ja termarikotelo ovat kuitenkin samat. Kannattaa muuten katsoa sitten ettei tökkää sitä mittariston lämpöanturin johdinta irti, ja jos tökkää niin työntää sen takaisin.

Niin tosiaan, tonnarissa se termari sijaitsee kannen päässä, edestä katsottuna takareunassa oikealla puolella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
No se termarihan katopas mittaa sen lohkossa kiertävän veden lämpöä, että josko alkaisi olemaan niin kuumaa, että pitäisi käyttää ihan jäähdyttimen kautta. Siksipä termarin kotelosta lähtee letku kohti jäähdytintä.MP kirjoitti:Selvä, kiitosta!!Kannatti kysyä, minä nimittäin olisin lähteny etsimään termaria jostain jäähdyttäjän läheltä..
![]()
Mun tonttuun maksoi termari Motonetin 7.90e. Vaihto Saken (ng900aero) pihalla Saken toimesta 0e. Samalla joutui tosin odottamaan, että kannen pultit kiristetään. Tais koko hommaan mennä se puoli tuntia.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tuohon aikaan kannattaa lisätä lakisääteinen OLUT tai tupakkatauko!peinu kirjoitti:No se termarihan katopas mittaa sen lohkossa kiertävän veden lämpöä, että josko alkaisi olemaan niin kuumaa, että pitäisi käyttää ihan jäähdyttimen kautta. Siksipä termarin kotelosta lähtee letku kohti jäähdytintä.MP kirjoitti:Selvä, kiitosta!!Kannatti kysyä, minä nimittäin olisin lähteny etsimään termaria jostain jäähdyttäjän läheltä..
![]()
Mun tonttuun maksoi termari Motonetin 7.90e. Vaihto Saken (ng900aero) pihalla Saken toimesta 0e. Samalla joutui tosin odottamaan, että kannen pultit kiristetään. Tais koko hommaan mennä se puoli tuntia.

Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Otin asiasta selvää ja tässä lainaus PCS Rikun sähköpostista:Mimmi kirjoitti:Taisit saada vanhanmallisen termarin. Uudenmallisessa termarissa on 3 pikkureikää ja tällä termarilla ei PCS:n mukaan ole enää väliä asennolla.
"Uudemmissa on virtausreikiä 3kpl siinä pienessä lautasessa. Mutta yksi helmi siinä isommalla kehällä"
"Pienen lautasen suunnalla ei ole väliä, mutta sen ison puolen mihin tiiviste tulee pitää olla helmi ylöspäin niin ilmaantuu parhaiten"
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04