9000 check engine-valo ja flekti-ongelma

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9000 check engine-valo ja flekti-ongelma

Viesti Kirjoittaja Hook »

Hei, Itselläni pähkäiltävänä sukulaisen og900 -90 16i, jossa vastaava LH:n ruisku ja pukkaa techillä samat koodit, eli 22491, 42492 ja 38371. Nollauksen jälkeen jo parin pienen reissun (= yleensä seuraavana päivänä) jälkeen syttyy CE valo uudelleen ja ko. koodit löytyy taas. Yleisesti moottori toimii vedossa normaalisti ja käy tyhjää hienosti.

tuolta http://www.justanswer.com/saab/5xvc5-sa ... -saab.html löytyi tälläiset selitykset:

42492 Driving mixture incorrect
22491 Idling mixture incorrect
38371 Injector or injector circuilt

Olen autoon vaihtanut
- läjän uusia alipaine letkuja
- upouuden lambdan
- toisen ehjänä pidetyn ilmamassamittarin

Samoin syylärin alareunassa akun luona oleva maadoitus on putsattu, eli sekin on poissuljettu.

Ideoita, mitä kannattaisi kokeilla toisesta osanluovuttajasta vaihdella?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 check engine-valo ja flekti-ongelma

Viesti Kirjoittaja jus »

38371 liittyen vaikka onkin tilapäinen koodi: tarkista että suuttimille tulee jännite ja ohjauspulssit boksilta (jännitteensyöttö ruiskun releille, releet, johdotus). Tarkista suuttimien resistanssi. Tarkista suuttimien tuotto ja vuotamattomuus.

Imeekö ilmaa lämmityslaitteen säätimien alipainesäiliön kautta jatkuvasti, letkuja irti kojetaulun sisältä?

Pysyykö bensanpaineet ajossa OK?

Näkyykö ruiskuboksille lambdan esilämmityksen vastus kuten kuuluu? Tuleeko lambdan signaali boksille ja vaihtelee kuten kuuluu?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9000 check engine-valo ja flekti-ongelma

Viesti Kirjoittaja Hook »

Testataan noista mitä pystyn helposti yleismittarilla. Moottori käy siis nätisti ja vetää normaalisti, eli "isoa" vikaa ei ole.
yksi asia mikä kiinnitti huomiota oli käynnistyksessä moottorin käynnistyttyä kierroslukumittarin viisarin ongen koho tyylinen pehmeä heilahdus 1500-500, kunnes vakiintuu heilahduksen jälkeen sinne 900 nurkille. Käynnistymisessä sinänsä ei ole mitään poikkeavaa eikä tuota ylisuuri-alisuuri rpm muustosta äänestä erota, eli se voi olla myös mittarin mekaanistekninen juttu, että viisari värähtää aivan erilailla kuin esim t5 autoissa.

Onko noissa ollut ecu vikoja? Yksi asia, mitä pistin merkille, että hetken techillä liveparametrejä seurattua yhteys ecuun katoaa ja palaa vain virrat sammuttamalla autosta. Tietty moottori käy silloinkin ihan normaalisti, eli prosessori suorittaa koodia normaalisti. Tech on tietty alkuperäisen kaltainen, joten siinäkin voi pieni ero olla Amerikoissa myytyyn malliin nähden. :roll:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 9000 check engine-valo ja flekti-ongelma

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Semmonen tyyppivikahan noissa ecuissa on, että jos ruuvaa lämppärin sisäpistokkeen ecun läpi piiitkillä ruuveilla niin se ei enää välttämättä toimi ihan suunnitellusti :mrgreen:
Vastaa Viestiin