Tökkäsin T5 mankkuvenan LPT:n

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Tökkäsin T5 mankkuvenan LPT:n

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Tein tuossa kevät huoltoa. Katselin ali- ja ylipainen letkuja samalla. LPT:n "suoraputki" painepuolelta hukkaporttiin oli kuivahtanut-muttei vuotanut vielä. Mulla on pyörinyt hanskalokerossa ehjä T5 mankku, niin vetelin letkut uusiksi ja mankku johtoon.

Miten LPT ohjelma osaa huomioida, ett siellä on uusi osa johdon nokassa.
Kovin kummaista ei ainakaan pikku koelenkillä huomannut. Voi olla, että on hieman terävämpi pikku vaihteilla. Fuelcutia ei ainakaan nakannut.

Mulla on "tilauksessa" tähän biopower (bensa/e85) ohjelma. Ex petrosaabistina polttoaineen vaihtokytkimellä :wink: . Saa nähdä kuin käy.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tökkäsin T5 mankkuvenan LPT:n

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

No eihän se matalapainesofta ohjaa sinne yhtään enempää painetta kun ahtopyyntitaulukko on yleensä gäpätty 0,5 bar:iin ja joskus jopa koko mankkuvenan ohjaus on disabloitu.
Joudut siis odottamaan sitä täyspainepohjaista softaasi että tulee muutos.
Viimeksi muokannut vesa67, La Huhti 21, 2012 18:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tökkäsin T5 mankkuvenan LPT:n

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Näin varmaan. Ääntää vaan hauskasti tuo venttiili-on kuin vanha Braunin partakone :lol:

Joo boxihan tarvitsee isomman muistin, että sopii molemmat ohjelmat. Siihen sitten vaihtokytkin ohjaamaan kummalla ajetaan. Saa vapaasti rakentaa ken osaa ja miun tonnarin saa koekaniksi.

Tuossa on ruotsalaisella satsilla vapari: http://www.nettiauto.com/saab/900/4690772
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tökkäsin T5 mankkuvenan LPT:n

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Olen ny ajellu 500 km:ää t5 mankku kiinni. Semmonen on tullut esille, ett ahtaa hieman nopeammin alhaalta ja kelloakin vastaan ohituskiihtyvyys on n. 0.5 sek parempi, nyt 5.6-5.8sek. Samoin vislaa nykyään ensikertaa kuuluvasti ja yskähteleekin kevät flunssassa.

Voisiko olla, että vanhuksen hukkaportti on ollut liian "pehmeä" vanhuuttaan? Ja peruspaineet jääneet alemmas.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Tökkäsin T5 mankkuvenan LPT:n

Viesti Kirjoittaja Jope »

Henkka poika kirjoitti:Olen ny ajellu 500 km:ää t5 mankku kiinni. Semmonen on tullut esille, ett ahtaa hieman nopeammin alhaalta ja kelloakin vastaan ohituskiihtyvyys on n. 0.5 sek parempi, nyt 5.6-5.8sek. Samoin vislaa nykyään ensikertaa kuuluvasti ja yskähteleekin kevät flunssassa.

Voisiko olla, että vanhuksen hukkaportti on ollut liian "pehmeä" vanhuuttaan? Ja peruspaineet jääneet alemmas.
Voi ja kyllä tuo aavistuksen nopeampi spoolikin on totta. Ilman mankkua ahtopaineet menee suoraan hukkiksen kellolle joka lähtee heti aukeamaan kun tulee painetta. Nyt toimivan mankun kanssa softa avaa venttiilin (ja hukkis alkaa raottumaan) myöhemmin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Centar
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 20:08

Re: Tökkäsin T5 mankkuvenan LPT:n

Viesti Kirjoittaja Centar »

Terve

Olen harkinnut tämän muunnoksen tekemistä omaan LPT tonttuun. Osaisiko joku antaa vähän ohjetta? Mitä materiaalia tarvitsen? Toistaiseksi ei ole myöskään ECU - läppäri piuhaakaan. Saako itse softan jostain netistä, vai pitääkö siitä köyhtyäkin?

Onko jotain linkkiä muutoksen teko-ohjeeseen tai läppärikaapelin tekemiseen?

Hieman huolettaa jos pitää ECUa kolvata...?

Joskus mietin että oma turbo on varmaan aika lopussa. Ei ole merkintää sen vaihtamisesta ja 380 tkm ajettuna. Turbiiniakselin päästä pystyy hieman sivusuunnassa heiluttamaan s.e. siivet ottavat lähestulkoon seinään kiinni. Akselin suunnassa tuo ei silmällä / sormilla havaittavasti liikahda. Olisiko siis syytä ensin etsiä parempikuntoista turboa? perkele kun ovat kalliita :(
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tökkäsin T5 mankkuvenan LPT:n

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Jos teet tuolla t5 mankulla. Niin alipaine letkua alle 2 m ja tuo surullisen kuuluisa t5. Ei tarvinnut ainakaan miun autoa softata, mankku surisee kuin partakone-ahtaa hieman alempaa. Toimii paremmin laiskan vaihtajan käsissä. Niin ja liitin tuolle t5 mankulle on jo valmiina. On nippusiteellä pyöräytetty kiinni kuskin ajovalon takana.

Jos haluat tehoja enemmän, niin silloin boximodi ja t7 mankku. Softan & modin tekijöitä on ympäri suomen. Kerro maakunta niin tekijä tietää tarjota.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Tökkäsin T5 mankkuvenan LPT:n

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

ja jos et halua kolvailla niin t5 venttiili paikoilleen ja laita t5 ohjelma sisään
esim. stage1 ja on taas mukava ajaa
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Centar
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 20:08

Re: Tökkäsin T5 mankkuvenan LPT:n

Viesti Kirjoittaja Centar »

jusa_71 kirjoitti:ja jos et halua kolvailla niin t5 venttiili paikoilleen ja laita t5 ohjelma sisään
esim. stage1 ja on taas mukava ajaa
Eli tarvitsen vain T5 venttiilin ja alipaineletkusarjan. Tuon lisäksi vain uusi softa ECU:n.

Täytyy perehtyä tarkemmin (etsiä ohjeet ja ECU tiedosto) kun tulee ajankohtaiseksi, mutta toistaiseksi vaikuttaa hyvältä.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Tökkäsin T5 mankkuvenan LPT:n

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Se T7-modaus on mun mielestä kannattava. Venttiili on huomattavasti halvempi ja kestävämpi.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tökkäsin T5 mankkuvenan LPT:n

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Mawerick kirjoitti:Se T7-modaus on mun mielestä kannattava. Venttiili on huomattavasti halvempi ja kestävämpi.
Näinhän se menee. Mulla vaan sattu pyörimään tommonen vena ylimääräisenä. Yhdistettynä uteliaisuuteen. :wink:
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Vastaa Viestiin