Vaihdelaatikko

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
klover
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Loka 02, 2003 20:21
Paikkakunta: Espoo

Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja klover »

Olin tässä tänään aamulla ajamassa kotiinpäin kunnes alkoi ekaks kakkonen temppuilemaan, eli en saanut kunnolla vaihdetta sisään.
Sitten alkoi ykkönen temppuilee. Loppujen lopuksi ykkös ja kakkos vaihde ei mennyt ollenkaan enää päälle! :evil:
Vain kolmonen, nelonen, vitonen ja pakki toimivat!
Vaihdekeppi liikkuu sivusuunnassa ihan löysänä.
Missä voisi olla vikaa?? :?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Vaihteensiirtimen yhdyskumi on haljennut. Avaa konepelti ja pyydä joku hämmentämään keppiä. Tarkkaile konehuoneen tulipellin päädyn kohdilla vaihteensiirtimen käytöstä, niin tiedät missä mättää. Uusi kumi Motonetissä n. 10€ ja n. puolen tunnin homma vaihtaa (tosin on vähän ahdas paikka). Parilla nippusiteellä saat kokoonpanon tiukaksi hätäkorjauksena ennen kumin uusimista.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
klover
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Loka 02, 2003 20:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja klover »

Eli näkeekö sen heti kun joku heiluttelee keppiä ja katsoo sitä vaihteensiirtäjää että se on varmasti juuri se kumijutska rikki?
Nii onko se miten paha vaihtaa?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kyllä sen näkee heti. Siirtimen kumi on kahden metallipalan välissä, jotka "erkanee" toisistaan jommasta kummasta päästä (riippuu siitä, kummasta päästä kumi on halki). CS:ssään sain ihan ite vaihdettua (multa hävisi pakki ja viitonen, keppi heilui hervottomana niiden suuntaan sivulle), mitään ei tarvinnut purkaa tieltä, mutta tilaa ei ollut kuitenkaan liikaa. Eli ei kovin paha rasti vaihtaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
klover
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Loka 02, 2003 20:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja klover »

Oli sitten mennyt se nivel siitä vaihteensiirtäjästä konehuoneen puolelta! :evil:
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Moottorikumit?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kannattaa myös vilkaista moottori kumit. Se sun Saab on sen verran piristetty (Jos et ole ruuvannut pois), että voi olla myös moottorin tyynyt kärsineet ajan saatossa ja sitä myöten rikkonut vaihdesiirtimen kumin. 9000 moottori tyynyt eivät tahdo kestää rajuja liikkeellelähtöjä ja viritystä.

PS.Etummainen tyyny siihen on vaihdettu pari/kolme vuotta sitten :roll:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
klover
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Loka 02, 2003 20:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja klover »

Moottorin kumit ovat kunnossa. Varmaankin vanhuuttaan meni se nivel rikki.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Oujee, hajos toi kuminivel viimeviikolla kesken ajomatkan. Olipa mukava ajella keskustan ruuhkassa pelkällä kolmosvaihteella :x
Kyllä ensimmäisessä risteyksessä torvi soi kun ei meinannu löytyä oikeaa pykälää. Pakko oli sitten vedättää kolmosella. Ihmeen hyvin silläkin pärjäs, kaipa tossa aerossa sitten on sitä vääntöä. Tosin laatikkokin melko pitkillä välityksillä, että ihme sinänsä ettei sammunut kertaakaan.

Oireili jo aikaisemmin satunnaisesti kun välillä huomasin että kolmonen onkin päällä vaikka mielestäni olin ykköselle vaihtanut. Luulin jo tulleeni hajamieliseksi, mutta ilmeisesti erehdyin.

Tänään jaksoin korjata kahdella nippusiteellä: toinen ristiin ja toinen yläpään ympäri lenkillä. Pikakorjaus lähinnä vian diagnosoimiseksi/muun vian poissulkemiseksi. Hyvin tuntui toimivan ja kepin sivuttaisliikekin rauhoittui.
Pitää vaihtaa nivel uuteen joskus kun jaksaa.
Nipparit onnistui laittaa ihan yläkautta, joskin aivan siinä rajoilla että mahtuuko käsi koneen ja tulipellin välistä.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Holmes
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: Ti Syys 07, 2004 09:01
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Holmes »

Otetaas tästä vanha topic ylös ja kysellään. Minkähän mallin laatikko mahtaa omassa -91 CC "Aero" "Turbo-S" ollakkaan? GPS 120kmh kierrokset noin 3900rpm. Tuskin on vakio laatikko. Voisko olla esim. 2.0i mallin laatikossa noin lyhyet välitykset? Maailman rasittavin laatikko ajaa moottoritie nopeuksia :evil:
ps. manuaalista kyse ja 5-vaihde kyseessä.
Sierra Alfa Alfa Bravo. "The Swedish Car With Aircraft Quality"
Saab 9-5 2.3t Wagon ARC
#2203
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja aero »

Mitä sanoo nopeusmittari, kun GPS sanoo 120? Jos se on lähelläkään totuutta, kuulostaa tuo aski luokkaa lyhimmältä mitä pitkälohkotonnariin on saanut. Mulla on CD:ssä vaparin aski ja se kiertää muistaakseni luokkaa 2800rpm@100km/h eli huimat 3360rpm@120km/h ja tuo 3900rpm on vähän ennen 140km/h mittarinopeutta. Jos taas autossa on alikokoiset renkaat ja mittari heiluu siellä 140km/h tienoossa GPS:n sanoessa 120, voisi olla sama vaparin aski kuin mulla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Holmes
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: Ti Syys 07, 2004 09:01
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Holmes »

mittari sanoo 0kmh kun ei toimi :mrgreen: Tietysti renkaat tekee oman osansa profiili on kohtuullisen pieni. 205/45 R16. Talvirenkaat kitkoilla oli 205/55 R16 ja huuto oli muistaakseni lähes yhtä kovat. Voi olla että laatikko on sitte erikoislyhyt. Joskus se on vaihdettu koska maalattu punaiseksi. Talvella ikinä saanut kunnolla ajaa tuota 120kmh nii ei vain tullut seurattua kierroksia kunnolla.
Sierra Alfa Alfa Bravo. "The Swedish Car With Aircraft Quality"
Saab 9-5 2.3t Wagon ARC
#2203
rami22

.

Viesti Kirjoittaja rami22 »

.
Viimeksi muokannut rami22, To Kesä 13, 2013 04:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

rami22 kirjoitti:mikähän tonnari malli kyseessä?lankomiehen ja minun cs:n -96/-98 tangossa konehuoneen puolella on metalliholkki jossa kuminen ulkokuori ja kumihaitari tulipellin läpiviennissä.sillä kyselen kun vanhemmassa ei mee pakki välillä päälle :roll: kaikki säädöt käyty läpi oikein ja väärin.pakkilukon sen ison runko osan vaihtanu ja rasvaillu paikkoja.liekkö laatikon puolella vika?mitkään vaihteet ei rutise ja menee nätisti päälle paitsi pakki.täältä ehtinyt vastauksia muttei ole löytyny oikeeta...
Eiköhän siellä ole pakin synkat paskana. Joutuu pilkkoon koko lootan siinä rempassa.
VMX
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 18:27

Re: Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja VMX »

Nostan vanhaa topicia, kun otsikko on niin sopiva. Onko tonnarin vaihteistot kuinka yhteensopivia keskenään? Lähinnä kiinnostaisi vm -90 2,3 cd ja vm -88 2,0 (viistoperä, tarkemmasta mallista ei tietoa). Molemmat vapaastihengittäviä manuaaleja.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja sarka »

Jos en ihan väärin muista, yhteensopivuus selviää kun katsoo tyyppikilvestä onko molemmat laatikot FM vai GM. Eli siis FM ja GM ei (muistaakseni) sovi ristiin heittämällä...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Vastaa Viestiin