Tonnari pykii pienillä vaihteilla..
Tonnari pykii pienillä vaihteilla..
Pommariini on iskenyt (ainakin) pari vikaa.
Kierroslukumittari menee ajossa välillä nollille, auto toimii muuten ihan normaalisti ja jonkun ajan päästä
tuo kierroslukemakin herää normaalilukemiin. Kosketushäikkä?
Ja sitten se enemmän kuumottava ropleema, eli: 1-vaihteella ja varsinkin kytkin pohjassa auto on ruvennut "pykimään" ja nyt tuntuu että kakkonen silmässäkin tekee tyhjäkäyntikierroksilla kengrunloikkia.
Kytkinremppaa tiedossa? EDIT2: Eli ns. "ryömiminen" ei onnistu oikein luontevasti.
Lisäksi tossa töistä lähtiessä auto meinasi sammua tyhjäkäynnillä, nosti kuitenkin kierrokset hetkellisesti korkeammalle ja pysyi käynnissä. Lopun matkaa toimikin ongelmitta.
EDIT: Kyseinen kulkine on siis 9000 2.0t Stage 2 softalla ja vuosimalli on 1998.
Oli muuten hyvä kuittaus
Kierroslukumittari menee ajossa välillä nollille, auto toimii muuten ihan normaalisti ja jonkun ajan päästä
tuo kierroslukemakin herää normaalilukemiin. Kosketushäikkä?
Ja sitten se enemmän kuumottava ropleema, eli: 1-vaihteella ja varsinkin kytkin pohjassa auto on ruvennut "pykimään" ja nyt tuntuu että kakkonen silmässäkin tekee tyhjäkäyntikierroksilla kengrunloikkia.
Kytkinremppaa tiedossa? EDIT2: Eli ns. "ryömiminen" ei onnistu oikein luontevasti.
Lisäksi tossa töistä lähtiessä auto meinasi sammua tyhjäkäynnillä, nosti kuitenkin kierrokset hetkellisesti korkeammalle ja pysyi käynnissä. Lopun matkaa toimikin ongelmitta.
EDIT: Kyseinen kulkine on siis 9000 2.0t Stage 2 softalla ja vuosimalli on 1998.
Oli muuten hyvä kuittaus
Viimeksi muokannut Fruit, Ma Touko 07, 2012 18:31. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..
Älä nyt ainakaan kerro vuosimallia tai muita teknisiä yksityiskohtia, jotka voisivat haitata ympäripyöreätä spekulointia kun porukka keskittyisi tylsiin faktoihin. Lonkkaheittona kuitenkin tarkista/uusi (a/y)lipaineletkut (ne pienet - ja muutenkin kuin silmämääräisesti), tarkista imuvuodot ja tarkista/puhdista tyhjäkäyntimoottori (ilman TCS:ää oleva auto) tai kaasuläppä (TCS:llä varustettu auto).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..
Jos se kytkinpedaali lattiassa pykii tai pyrkii eteenpäin niin kytkinremonttia veikkaan, itellä teki sitä kun kytkin lopulta antautu. Tosin kannattaa muut vaihtoehdot sulkea ennen pois.
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..
Joo, ryömimisen onnistumattomuus ja jos tosiaan kytkin pohjassa auto tykkää pomppia eteenpäin eikä vain moottorin kierrokset pilkkiä (niinkuin alkuun veikkasin) viittaa kyllä hyvin kytkinongelmiin, etenkin jos ryömittelyä yrittää kaasun kanssa.
Jos ongelma tapahtuu vain kaasupoljin ylhäällä ja etenkin jos kytkin pohjassa pykii kone eikä auto, voisi ainakin tk-moottorin puhdistus olla paikallaan (se voi toki muutenkin olla ihan aiheellinen idea).
Jos ongelma tapahtuu vain kaasupoljin ylhäällä ja etenkin jos kytkin pohjassa pykii kone eikä auto, voisi ainakin tk-moottorin puhdistus olla paikallaan (se voi toki muutenkin olla ihan aiheellinen idea).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..
Kytkimen ottaminen ihan pohjassa viittaa kytkimen pääsylinterin sisäiseen vuotoon. Jos itse kytkinlevy on lopussa se luistaa tai ottaa vasta ihan ylhäällä kiinni.
Ilmata voi koittaa, jos paranee niin vika on pääsylinterissä, mutta tuskin kestää kunnossa kovin pitkään.
Ilmata voi koittaa, jos paranee niin vika on pääsylinterissä, mutta tuskin kestää kunnossa kovin pitkään.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..
Täytyy joka tapauksessa tehdä tuo tyhjäkäyntimoottorin putsaus.
Mitä tuohon kytkimen pääsylinteriin tulee, tarvikeosat lienee kestoltaan vaihtelevaa sorttia?
Mutta tekeekö moponetin tarvikeosalla mitään, tuolla olin toisesta ketjusta lukevinani että pari vuotta ja poks.
Kytkin ei tosiaan mielestäni kuitenkaan luista ja ottaa kohtuu alhaalta kiinni kuitenkin. Joskus tuli ajettua vanhalla tojotalla jossa oli luistava kytkin ja sitä ei voinut olla huomaamatta. Täytyypä siis koittaa pääsylinterin vaihtoa ja katsella täältä vinkkejä operaatioon ja ilmaukseen.
Mitä tuohon kytkimen pääsylinteriin tulee, tarvikeosat lienee kestoltaan vaihtelevaa sorttia?
Mutta tekeekö moponetin tarvikeosalla mitään, tuolla olin toisesta ketjusta lukevinani että pari vuotta ja poks.
Kytkin ei tosiaan mielestäni kuitenkaan luista ja ottaa kohtuu alhaalta kiinni kuitenkin. Joskus tuli ajettua vanhalla tojotalla jossa oli luistava kytkin ja sitä ei voinut olla huomaamatta. Täytyypä siis koittaa pääsylinterin vaihtoa ja katsella täältä vinkkejä operaatioon ja ilmaukseen.
Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..
Tarkistapa 5A:n sulake siinä sulakeririvistön keskivaiheilla, ihan hanskalokeron lukon oikealla puolella ( ellei matkustajn bagiä). Ko. sulake syöttää mm. ECU:a.
Sulakkeen palaminen antaa kuvailemiasi oireitä, mutta mikään varoitusvalo ei syty.
Sulakkeen palaminen antaa kuvailemiasi oireitä, mutta mikään varoitusvalo ei syty.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..
Onko muuten kellään apuja taikka tietoa mistä johtuu tuo kierroslukumittarin sekalainen toiminta. Tuntuu että tekee tuota koko ajan enemmän eli kierrokset ajossa nollille (mittarin mukaan) tai liikkeelle lähtiessä pysyy alhaalla kunnes satunnaisen ajelun jälkeen herää koomastaan ja yleensä toimii sen jälkeen.
Toimiiko ko. mittari anturin välityksellä vaiko sähköisesti? Mutuna toki vaikuttais vaikka siltä että mittaria ohjaava anturi on lähdössä eläkkeelle...
Kuis muuten kun on ruvennut vinkaseen lähinnä liikkeelle lähtiessä, kuuluneeko kytkimestä kun jarruahan ei tuossa vaiheessa käytellä?
EDIT: Olisiko syynä tuo kytkimen painelaakeri joka on kai sitten vetelemässä viimeisiään?
Toimiiko ko. mittari anturin välityksellä vaiko sähköisesti? Mutuna toki vaikuttais vaikka siltä että mittaria ohjaava anturi on lähdössä eläkkeelle...
Kuis muuten kun on ruvennut vinkaseen lähinnä liikkeelle lähtiessä, kuuluneeko kytkimestä kun jarruahan ei tuossa vaiheessa käytellä?
EDIT: Olisiko syynä tuo kytkimen painelaakeri joka on kai sitten vetelemässä viimeisiään?
Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..
Joudun kyselemään lisää tyhmiä. Eli kytkintä epäilen vahvasti ainakin osa syylliseksi tonnaria vaivaaviin ongelmiin. Tuossa oli jo juttuakin että kytkimen pääsylkky voisi ainakin olla kaput, mahdollisesti myös painelaakeri.
Sisältääkö kytkinsarja kytkimen pää/työsylinteriä vai onko ne ostettava erikseen?
Pääsylinterin operointi lienee se helpoin rasti ja sitä ajattelin testata ensin, mutta missä kohtaa painelaakeri on tuossa systeemissä? Jos se on vaihtokunnossa niin onko joka tapauksessa sama vaihtaa koko setti?
Pääsylinteriä rupesin epäilemään siksikin että auto oli tuossa talvella kastunut kuskin jalkatilasta, ei tosin ole uusinut, jäähdytysnestettä ja jarrunestettä on enkä huomannut että ainakaan jäähdytysnesteet ois vähentyneet.
Ja noista Motonetin kytkinpaketista suositeltiin sitä isompaa (240) mutta tuon asentaminen siis vaatii vauhtipyörän koneistuksen? Meneekö pienempi sisään heittämällä?
Auto siis 2.0t 1998 ja tonnari
Sisältääkö kytkinsarja kytkimen pää/työsylinteriä vai onko ne ostettava erikseen?
Pääsylinterin operointi lienee se helpoin rasti ja sitä ajattelin testata ensin, mutta missä kohtaa painelaakeri on tuossa systeemissä? Jos se on vaihtokunnossa niin onko joka tapauksessa sama vaihtaa koko setti?
Pääsylinteriä rupesin epäilemään siksikin että auto oli tuossa talvella kastunut kuskin jalkatilasta, ei tosin ole uusinut, jäähdytysnestettä ja jarrunestettä on enkä huomannut että ainakaan jäähdytysnesteet ois vähentyneet.
Ja noista Motonetin kytkinpaketista suositeltiin sitä isompaa (240) mutta tuon asentaminen siis vaatii vauhtipyörän koneistuksen? Meneekö pienempi sisään heittämällä?
Auto siis 2.0t 1998 ja tonnari
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..
Kytkinsarja ei sisällä(en ole ainakaan kuullut) työsylinteriä,paikasta riippuen maksaa 200+euroa,kytkinpaketti sisältää yleisesti asetelma,levy ja painelaakeri,yleensä vaihtaavat samalla painelaakerin ja työsylkän jos ei tietoa onko ikinä vaihdettu,kuiteskin laatikon tiputtaa pois.Niin se painelaakeri on kiinni siinä työsylinterissä,kait sen voi vaihtaa erikseenkin?
Itse tilasin 240mm kytkimen(ei motonetti),mut siinä olikin 228mm levy.Vauhtipyörän hommasin täältä kautta.Ilmeisesti -98 on jo isompi vauhtihyrrä(?)Täällä jotain tarinaa ollut siitä..ettei tarvitse vaihtaa,mut pikku kykähän 215mm menee suoraan.
Oli edullinen kytkin kun oli poistuvana tuotteena ja 2kpl sarjaa jäljellä niin maksoi 175e setti.Mut en meinannut työsylkkää vaihtaa kun hinta oli jotain 240e..revin vaikka sit joskus uudestaan laatikon irti jos porsii..
Itse tilasin 240mm kytkimen(ei motonetti),mut siinä olikin 228mm levy.Vauhtipyörän hommasin täältä kautta.Ilmeisesti -98 on jo isompi vauhtihyrrä(?)Täällä jotain tarinaa ollut siitä..ettei tarvitse vaihtaa,mut pikku kykähän 215mm menee suoraan.
Oli edullinen kytkin kun oli poistuvana tuotteena ja 2kpl sarjaa jäljellä niin maksoi 175e setti.Mut en meinannut työsylkkää vaihtaa kun hinta oli jotain 240e..revin vaikka sit joskus uudestaan laatikon irti jos porsii..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..
Saa sitä halvemmallaki http://www.partsforsaabs.com/product_in ... cts_id=536 PCS:n hintaa en tiiä.jannevillepetteri kirjoitti:Mut en meinannut työsylkkää vaihtaa kun hinta oli jotain 240e..revin vaikka sit joskus uudestaan laatikon irti jos porsii..
Alle 300tonnii ajetus vuoden -96 tonnaris toi oli ihan loppu, niin naarmune että varmasti ois ruvennu just vuotaan. Et jos ei oo tietoo että kytkinnesteitä on vaihdettu säännöllisesti niin miettisin vielä et jos sittenkin...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..
345tkm ajettu ja ei merkintää kuiteissa sylkän vaihdosta..2 viikon päästä olis kykän vaihto..joutuu kyl vielä sit miettimään tuo homma kans..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..
Voit myös laittaa tuohon työsylkkään tiivistesarjan, marmorilla pitävät suhteellisen kallista hintaa n. 90€. PFS:llä tuota löytyy alle kolmenkympin.
Ei pahakaan homma rempata se työsylkkä.
- Jyri
Ei pahakaan homma rempata se työsylkkä.
- Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
#5359 Jyri Koskinen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..
itseasiassa paikallinen liike tarjosi myös korjaussarjaa jotain 30e hujakoilla..taidankin sen lunastaa,samalla vaihtaa kun painelaakerikin tuli kykä setin mukana..tuskinpa tuo paljon asennushintaa lisää pajalla vaikka ne stefat vaihtaa..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..
Kyllä, näin ehdottomasti!
- Jyri
- Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
#5359 Jyri Koskinen