Tonnarin cruise
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Tonnarin cruise
Tonnarin cruise ei pelitä (vm 96 2.0T). Vaihdettuja osia: kytkin- jarru katkaisijat, cruiseviiksi ja servoboxi. Cruisen valo kyllä syttyy mutta crise ei kytkeidy. Mistä osais vikaa etsiä?
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: Tonnarin cruise
jarru tai kytkinpolkimen katkaisijan säätö persiillään
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Tonnarin cruise
Säätöhän se oli päin honkia noissa katkaisijoissa. Olin jo kertaalleen ne jo säätäny olevinaan kohalleen... Että on taas insinöörifiilis... Että näin!jusa_71 kirjoitti:jarru tai kytkinpolkimen katkaisijan säätö persiillään
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: Tonnarin cruise
Lainataas tätä topiccia. Onhan näistä kyselty mutta tyhmä vaatii selkeän ja suomenkielisen selvityksen:
Oon kattonu ne letkut mitkä näkyy jalkotilassa, ne on ok.
Virrat päällä tuli siihen jalkotilan alipainemötikkään kaikkiin muihin (olikohan kolme johtoa yhteensä) paitsi oranssiin virta. Cruisen rämpläys tai pedaalien painallus ei vaikuttanut virtoihin.
Mistäs kohtaa noi jalkakytkimet mitataan, mitataanko niistä + vai - tyylillä toiminta? Eli vetääkö se maihin vai virralle toimiessaan? Kytkimissä näkyy alhaalla metalliset liuskat, onko vaan jousen tuet vai voiko siitä ottaa mittarin piikillä lukeman vai pitääkö ottaa liittimestä?
Jarrupolkimen kytkin on kiinni pedaalissa ja liikkuu, kytkimen taas on pelkkä irallinen painotappi mutta se ei ota kiinni kytkinpolkimeen missään asennossa.
Tauluun ei syty cruise valoa. Missä vauhdissa tuo alkaa normaalisti toimia kun moneessa 60kmh-->?
Oon kattonu ne letkut mitkä näkyy jalkotilassa, ne on ok.
Virrat päällä tuli siihen jalkotilan alipainemötikkään kaikkiin muihin (olikohan kolme johtoa yhteensä) paitsi oranssiin virta. Cruisen rämpläys tai pedaalien painallus ei vaikuttanut virtoihin.
Mistäs kohtaa noi jalkakytkimet mitataan, mitataanko niistä + vai - tyylillä toiminta? Eli vetääkö se maihin vai virralle toimiessaan? Kytkimissä näkyy alhaalla metalliset liuskat, onko vaan jousen tuet vai voiko siitä ottaa mittarin piikillä lukeman vai pitääkö ottaa liittimestä?
Jarrupolkimen kytkin on kiinni pedaalissa ja liikkuu, kytkimen taas on pelkkä irallinen painotappi mutta se ei ota kiinni kytkinpolkimeen missään asennossa.
Tauluun ei syty cruise valoa. Missä vauhdissa tuo alkaa normaalisti toimia kun moneessa 60kmh-->?
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Tonnarin cruise
Saabissa cruisen saa aktivoitua 40+km/h vauhdissa.
Cruisen merkkivalon pitäisi aina loimottaa mittaristossa mikäli se on viiksestä ON asennossa.
Cruisen merkkivalon pitäisi aina loimottaa mittaristossa mikäli se on viiksestä ON asennossa.
Re: Tonnarin cruise
Onko mittaristossa cruisen merkkivaloa, onko autosi sellaista vuosimallia että siinä on tuo merkkivalo? Suomiautoissa ei ainakaan vielä 93-vaparissa ole tuota valoa.
Kirjoitat alipainekamppeista, joten autosi on ilmeisesti kuitenkin vanhempi kuin vm 95, silloin taisi viimeisetkin alipainecruiset olla jääneet mallistosta.
Cruisen ohjaiboksin johtoliittimessä on vuosimallista riippuen yhdeksän tai kymmenen napaa. Enemmän kuin kolme. Boksi on alumiinikuorinen, mitat hihasta ravistettuina kooltaan noin 3 x 7 x 12 cm.
Poljinkytkinten johtoliittimen molempien johtojen kuuluu olla maadotettuja kun poljin on ylhäällä, maadoitus menee jarruvalopolttimoiden kautta, joten jarruvalojen pitää olla ehjät. Poljinkytkin on avautuvaa mallia, napojen välillä sähköinen yhteys katkeaa kun poljinta painetaan. Lisäksi poljinkytkimen pitää polkimen yläasennossa olla ilmatiivis, letkuun pitää syntyä alipaine.
Kirjoitat alipainekamppeista, joten autosi on ilmeisesti kuitenkin vanhempi kuin vm 95, silloin taisi viimeisetkin alipainecruiset olla jääneet mallistosta.
Cruisen ohjaiboksin johtoliittimessä on vuosimallista riippuen yhdeksän tai kymmenen napaa. Enemmän kuin kolme. Boksi on alumiinikuorinen, mitat hihasta ravistettuina kooltaan noin 3 x 7 x 12 cm.
Poljinkytkinten johtoliittimen molempien johtojen kuuluu olla maadotettuja kun poljin on ylhäällä, maadoitus menee jarruvalopolttimoiden kautta, joten jarruvalojen pitää olla ehjät. Poljinkytkin on avautuvaa mallia, napojen välillä sähköinen yhteys katkeaa kun poljinta painetaan. Lisäksi poljinkytkimen pitää polkimen yläasennossa olla ilmatiivis, letkuun pitää syntyä alipaine.
Re: Tonnarin cruise
Niinjoo jäi toi vuosmalli, 89 se on. Aivan sitä valoa ei sitten oon.
Eli cruisen ohjausboksin tiedän ylempänä, tuli katottua sitä pientä pyöreetä rupulaa mistä lähtee ahtomittarille letku muunmuassa.
Eli cruisen ohjausboksin tiedän ylempänä, tuli katottua sitä pientä pyöreetä rupulaa mistä lähtee ahtomittarille letku muunmuassa.
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
Re: Tonnarin cruise
Siellä ei sitten muuten ole tuollaista. Olet todennäköisesti mitannut ahtopainevahtia, joka lyö bensansyötön poikki jos ahdot nousee liikaa tai MAP -anturia, joka kertoo ruiskulle paljonko imusarjassa on ylipainetta.Karpov kirjoitti:Virrat päällä tuli siihen jalkotilan alipainemötikkään kaikkiin muihin (olikohan kolme johtoa yhteensä) paitsi oranssiin virta. Cruisen rämpläys tai pedaalien painallus ei vaikuttanut virtoihin.
En nyt muista miten päin nuo toimii, mutta lukittumattomia muovikuorisia kytkimiä ne ihan on, eli kun nappaat piuhan irti ja liittimeltä mittaat vastusmittaus (ohmit) tai kynnysjännitemittaus (diodin kuva, tässä yleensä myös piippi) -asennossa, muuttuu tila johtamattomasta johtavaksi (tai toisin päin), kun painat napin pohjaan.Karpov kirjoitti: Mistäs kohtaa noi jalkakytkimet mitataan, mitataanko niistä + vai - tyylillä toiminta? Eli vetääkö se maihin vai virralle toimiessaan? Kytkimissä näkyy alhaalla metalliset liuskat, onko vaan jousen tuet vai voiko siitä ottaa mittarin piikillä lukeman vai pitääkö ottaa liittimestä?
No tuo kytkinpolkimen kytkin voisi selittää asian heti kertaheitolla. Saattaisin olla niinkin laiska, että koittaisin teipata sen pohjaan ja testata.Karpov kirjoitti: Jarrupolkimen kytkin on kiinni pedaalissa ja liikkuu, kytkimen taas on pelkkä irallinen painotappi mutta se ei ota kiinni kytkinpolkimeen missään asennossa.
Kuten jo todettu, '89:n mittaristossa ei ole cruisen merkkivaloa. Eikä sillä oikein mitään tekisikään, se loimottaa aina, kun cruise on "päällä" (viiksen kytkin ei ole OFF -asennossa) eikä vain silloin kun se on aktiivinen.Karpov kirjoitti: Tauluun ei syty cruise valoa. Missä vauhdissa tuo alkaa normaalisti toimia kun moneessa 60kmh-->?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tonnarin cruise
Tässä mittaustuloksia:
Hella 5GA 005 070-01
SAAB 95 26 752
Liitinjohtojen värit: 1 ruskea 2 punavalkoinen 3 violetti 4 harmaa 5 vihreä 6 keltainen 7 oranssi 8 musta ja 9 punainen ja vihreä valkoinen
Auton käydessä mittaustulokset:
1. 12volt
2. 12volt kun paino set
3. 12 volt
4. 5 volt kun painoi res tai set
5. 11 volt
6. 12 volt cruise on/set
7. 5 volt cruise on/set
8. -
9. 12v cruise on
Toivonmukaan muistin oikein että noi pelkät 12volt tulokset oli silloin kun cruise ei ollut päällä ja nuo missä lukee erikseen joku toiminto, virta tuli vasta silloin.
Poljinkytkimet toimii, virta meni ja sulkeutui kuten piti. Letkut ym näytti ehjiltä.
Tuo oli ostaessa irti ja laitoin jo aiemmin takaisin sen ketjun mikä tulee kaasupolkimeen mutta onko tällä väliä montako ''helmeä'' on siellä lukitusvaossa tai onko ketju löysä/kireä? Nyt on kaasupoljin vapautettuna suora mutta ei niin kireä että pitäis kaasua päällä.
Cruisesta tulipellin läpi menevä alipaineletku tulee samaan kun bypass ym? Kun en muuta löytänyt.
Mistä nuo 5 voltin sumat johtuu? Mitähän seuraavaksi, noilla ei vielä herännyt laisinkaan.
Hella 5GA 005 070-01
SAAB 95 26 752
Liitinjohtojen värit: 1 ruskea 2 punavalkoinen 3 violetti 4 harmaa 5 vihreä 6 keltainen 7 oranssi 8 musta ja 9 punainen ja vihreä valkoinen
Auton käydessä mittaustulokset:
1. 12volt
2. 12volt kun paino set
3. 12 volt
4. 5 volt kun painoi res tai set
5. 11 volt
6. 12 volt cruise on/set
7. 5 volt cruise on/set
8. -
9. 12v cruise on
Toivonmukaan muistin oikein että noi pelkät 12volt tulokset oli silloin kun cruise ei ollut päällä ja nuo missä lukee erikseen joku toiminto, virta tuli vasta silloin.
Poljinkytkimet toimii, virta meni ja sulkeutui kuten piti. Letkut ym näytti ehjiltä.
Tuo oli ostaessa irti ja laitoin jo aiemmin takaisin sen ketjun mikä tulee kaasupolkimeen mutta onko tällä väliä montako ''helmeä'' on siellä lukitusvaossa tai onko ketju löysä/kireä? Nyt on kaasupoljin vapautettuna suora mutta ei niin kireä että pitäis kaasua päällä.
Cruisesta tulipellin läpi menevä alipaineletku tulee samaan kun bypass ym? Kun en muuta löytänyt.
Mistä nuo 5 voltin sumat johtuu? Mitähän seuraavaksi, noilla ei vielä herännyt laisinkaan.
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
Re: Tonnarin cruise
Cruisen alipaineletku kytketään cruisen alipainepumppuun, joka pitäisi olla akvaariossa apumiehen puolella.
Pumppu näkyy tässä kuvassa vasemmassa laidassa:
http://www.jope.fi/saab/www.quasimotors ... emoval.jpg
Kaavio cruisen komponenteista ja alipaineletkuista:
http://townsendimports.com/Web/electric ... isecom.gif
Älä koske moottorin alipaineletkuihin cruiseasennuksessa.
Kolmosnapa pitää olla nolla volttia silloin kun jarruvalot ei pala ja polkimia ei paineta, muuten cruise ei ala säätää. Vikaa poljinkytkimissä sittenkin?
Nopeussignaalia napa 5 voi yrittää mitata ajon aikana, jotain muutosta jännitteessä pitäisi näkyä ajonopeuden muuttuessa. Ei voi antaa ohjearvoja, eri mittarit reagoivat pulssimuotoiseen tietoon eri tavalla. Oskilloskoopilla tai taajuusmittarilla näkisi nopeustiedon paremmin.
Pumppu näkyy tässä kuvassa vasemmassa laidassa:
http://www.jope.fi/saab/www.quasimotors ... emoval.jpg
Kaavio cruisen komponenteista ja alipaineletkuista:
http://townsendimports.com/Web/electric ... isecom.gif
Älä koske moottorin alipaineletkuihin cruiseasennuksessa.
Kolmosnapa pitää olla nolla volttia silloin kun jarruvalot ei pala ja polkimia ei paineta, muuten cruise ei ala säätää. Vikaa poljinkytkimissä sittenkin?
Nopeussignaalia napa 5 voi yrittää mitata ajon aikana, jotain muutosta jännitteessä pitäisi näkyä ajonopeuden muuttuessa. Ei voi antaa ohjearvoja, eri mittarit reagoivat pulssimuotoiseen tietoon eri tavalla. Oskilloskoopilla tai taajuusmittarilla näkisi nopeustiedon paremmin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tonnarin cruise
Joo kolmonen olikin nolla ja jarrupoljin pohjassa 12v.
Nopeussignaali vaihteli ajossa kun senkin mittasin.
Tuntu se ketju mikä vetää kaasupoljinta oudolta, se veti kyllä vaijeria (ehkä, ei ollut apumiestä niin en voinut testata, paineen kyllä piti kun sormen laitoin letkun päähän) mutta poljin ei liikkunut. Kun siis kokeilin ihan käsipelillä. Liitin oli kyllä kiinni polkimen valkosessa muoviosassa.
Syykin löyty sitten tuosta sun äskeisestä viestistä. Tiki kysyis where is the banana hotdog.
Eihän siellä tommosta pumppua oo alkuunkaan...Lähteny edellisellä omistajalla varmaan samaan syssyyn kun ilmastoinnin osatkin samasta osotteesta.
Tulipahan selvyys nyt tuohonkin kiitoksia.
Nopeussignaali vaihteli ajossa kun senkin mittasin.
Tuntu se ketju mikä vetää kaasupoljinta oudolta, se veti kyllä vaijeria (ehkä, ei ollut apumiestä niin en voinut testata, paineen kyllä piti kun sormen laitoin letkun päähän) mutta poljin ei liikkunut. Kun siis kokeilin ihan käsipelillä. Liitin oli kyllä kiinni polkimen valkosessa muoviosassa.
Syykin löyty sitten tuosta sun äskeisestä viestistä. Tiki kysyis where is the banana hotdog.
Eihän siellä tommosta pumppua oo alkuunkaan...Lähteny edellisellä omistajalla varmaan samaan syssyyn kun ilmastoinnin osatkin samasta osotteesta.
Tulipahan selvyys nyt tuohonkin kiitoksia.
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?