Ilmastointi kuntoon apua kaivataan
Ilmastointi kuntoon apua kaivataan
Autona 9000 cde 2.0t -95 elikkä ilmastointi pitäisi saada toimimaan. Viime kesänä kenno meni puhki ja aineet tuli ulos. Uusi kenno vaihdettu mutta flekti ei pyöri ja kompura pyörii jatkuvasti nostaen paineet liian korkealle ( päällä jatkuvasti) jolloin varosta tulee aineet pihalle. Kuivaimen kyljessä oleva anturi (kaiketi paine) kaiketi ohjaa kompuraa ja flektiä? Yhdessä saabeihin erikoistuneesta korjaamosta sanottii että jos anturi on ilman aineita pitkään se kulma hajoaa? Liekkö faktaa vai fiktiota mutta kuitenkin yhdistämällä anturin liittimeltä 2 johtoa hyppylangalla flekti lähtee pyörimään. Anturi varmaankin rikki? Uusi taisi marmoritiskiltä maksaa jotai 180e luokkaa? Ja mitä missäkin paine rajassa pitäisi tapahtua? Ilmastointi yksikkö pysäyttää kompuran eco asennossa. Jos kyseinen anturi rikki onko kellään kokemusta sen vaihtamisesta?
Re: Ilmastointi kuntoon apua kaivataan
Mulla hiukan samoja huolia 97 jubin kanssa.
Aloitti viimekesänä, jotta helteellä 100km jälkeen jäähdytysteho heikkeni, ja kurviin ajettaessa pesi etupenkillä istuvien kasvot, sekä kengät.
Nurkka-ajossa toimi moitteetta, kunnes 30C helteillä ruikkas kamat pihalle kompuran venttiilistä pätkäajon jälkeen, heti 10min seisomisen jälkeen, kun lähti taas liikkeelle ekassa risteyksessä. Todettiin tiiviiksi ja täytettiin, ja toimi loppukesän moitteetta.
Nyt taas kuuma kone seis, ja seiso 15min. ulkona 25C liikkeelle ja 500m ajon jälkeen pärähti pahasti eikä jäähdytystehoa.
Painekytkin ja kuivain vaihdettu noin 4v sitten jonka jälkeen toimi tuon 3v moitteetta.
kunnes rupesi viimekesänä peseen kasvoja.
Siis Flektin toiminta askarruttaa, toimii ECU:n ohjaamana täydellisesti 1nop. 100C ja 2nop 105C, vaan kuuluuko pyöriä hitaalla aina kun kompuran koplinki on kiinni, vai pelkästä painekytkimestä?
T: Kurko
Aloitti viimekesänä, jotta helteellä 100km jälkeen jäähdytysteho heikkeni, ja kurviin ajettaessa pesi etupenkillä istuvien kasvot, sekä kengät.
Nurkka-ajossa toimi moitteetta, kunnes 30C helteillä ruikkas kamat pihalle kompuran venttiilistä pätkäajon jälkeen, heti 10min seisomisen jälkeen, kun lähti taas liikkeelle ekassa risteyksessä. Todettiin tiiviiksi ja täytettiin, ja toimi loppukesän moitteetta.
Nyt taas kuuma kone seis, ja seiso 15min. ulkona 25C liikkeelle ja 500m ajon jälkeen pärähti pahasti eikä jäähdytystehoa.
Painekytkin ja kuivain vaihdettu noin 4v sitten jonka jälkeen toimi tuon 3v moitteetta.
kunnes rupesi viimekesänä peseen kasvoja.
Siis Flektin toiminta askarruttaa, toimii ECU:n ohjaamana täydellisesti 1nop. 100C ja 2nop 105C, vaan kuuluuko pyöriä hitaalla aina kun kompuran koplinki on kiinni, vai pelkästä painekytkimestä?
T: Kurko
Re: Ilmastointi kuntoon apua kaivataan
Painekatkaisin kuivaimen kyljessä ohjaa kompressorin ja puhaltimen toimintaa kylmäaineen paineen mukaan seuraavasti:
- alle 2 bar: kompressori ei käynnisty
- yli 16 bar: jäähdyttimen puhallin käynnistyy
- alle 12 bar: jäähdyttimen puhallin pysähtyy
- yli 27 bar: kompressori pysähtyy
Lähde: Korjaamokäsikirja Saab 9000 96-97 3:2 Sähköjärjestelmä
- alle 2 bar: kompressori ei käynnisty
- yli 16 bar: jäähdyttimen puhallin käynnistyy
- alle 12 bar: jäähdyttimen puhallin pysähtyy
- yli 27 bar: kompressori pysähtyy
Lähde: Korjaamokäsikirja Saab 9000 96-97 3:2 Sähköjärjestelmä
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ilmastointi kuntoon apua kaivataan
Kiitti painetiedoista.
Pitää typettää järjestelmä ja sekata toiminta paineet ennen täyttöä
Vaan onko noin, jotta Flekti ei pyri edes hitaalle, jos kompuran koplinki on kiinni ja järjestelmässä on painetta alle 16bar.
Osa mun kuvista väittää, jotta aina Flekti hitaalla, jos kompura kiinni, ja kone käy. Vaan tiiä noista venakon kuvista.
T: Kurko
Pitää typettää järjestelmä ja sekata toiminta paineet ennen täyttöä
Vaan onko noin, jotta Flekti ei pyri edes hitaalle, jos kompuran koplinki on kiinni ja järjestelmässä on painetta alle 16bar.
Osa mun kuvista väittää, jotta aina Flekti hitaalla, jos kompura kiinni, ja kone käy. Vaan tiiä noista venakon kuvista.
T: Kurko
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Ilmastointi kuntoon apua kaivataan
Kun ihmettelin viimekesänä samaa asia my-96 tonnarille, niin vastaus oli että, ON.Kumi kirjoitti:Vaan onko noin, jotta Flekti ei pyri edes hitaalle, jos kompuran koplinki on kiinni ja järjestelmässä on painetta alle 16bar.
Flekti ei pyöri kokoaikaa, ainoastaan paineanturin ohjaamana.
Venakon kaavat saattaa olla jostain california-dubai mallin tonnarista jossa sähköt vähän erilailla.
Re: Ilmastointi kuntoon apua kaivataan
Tämä selvä, ei näytä pyörivän flekti, vaikka kompuran koplinki kiinni. kone 82C.
Flekti ECU:sta ok. 100C / 1, ja 105C / 2 nopeus.
Miten ACC ainut vaihtoehtoko 16bar ja 2.nopeus.
Mun (sahara) kuvien mukaan pitäis pyöriä 1:llä aina kun koplinki kiinni.
Vaan ei täällä pohjalassa noin.
Eli typetyksessä mitä pitäisi tapahtua?
Flekti käynnistyy 1 nopeudelle paine järjestelmässää?
Flekti käynnistyy 2 nopeudelle paine järjestelmässää?
Kompura pakko-ohjataan seis, paine lienee tuo 27bar.
Kompuran persauksessa olevan varon toimintapaine?
Ja onko ko. kampe kertakäyttölaite?
T: Kurko
Flekti ECU:sta ok. 100C / 1, ja 105C / 2 nopeus.
Miten ACC ainut vaihtoehtoko 16bar ja 2.nopeus.
Mun (sahara) kuvien mukaan pitäis pyöriä 1:llä aina kun koplinki kiinni.
Vaan ei täällä pohjalassa noin.
Eli typetyksessä mitä pitäisi tapahtua?
Flekti käynnistyy 1 nopeudelle paine järjestelmässää?
Flekti käynnistyy 2 nopeudelle paine järjestelmässää?
Kompura pakko-ohjataan seis, paine lienee tuo 27bar.
Kompuran persauksessa olevan varon toimintapaine?
Ja onko ko. kampe kertakäyttölaite?
T: Kurko
Re: Ilmastointi kuntoon apua kaivataan
Minulla ei ainakaan kait toimi tuo 2 nopeus flekti. Varmaan se vika on siinä paineanturissa kerta kompura lähtee päälle silloin kun yli 2bar mutta felkti ei lähde missään vaiheessa pyörimään. Eikä kompura vielä ainakaan 30bar paineessa sammunut eli todennäköisesti sökö koko anturi? UUtta ei taida saada kun marmori tiskiltä? Miten kyseinen anturi vaihdetaan? pitääkö heti tuikata kylmäaineet sisään kun uusi anturi kiinni vai mitenkä? ettei mene heti uusi rikki
Saisiko nyt joltakin vastausta tähän?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Ilmastointi kuntoon apua kaivataan
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Ilmastointi kuntoon apua kaivataan
ohjeita painekytkimen vaihtoon?
Re: Ilmastointi kuntoon apua kaivataan
Painekytkin vaihdetaan suunnilleen näin: imetään kylmäaineet talteen, avataan painekytkimen johtoliitos, kierretään painekytkin irti, kierretään uusi painekytkin voideltuine tiivisteineen paikalleen, kytketään johtoliitin ja täytetään kylmäaineet normaalin rituaalin mukaan.
Re: Ilmastointi kuntoon apua kaivataan
eli tyhjäänkin järjestelmään voi tökätä uuden ja ajella sitten kylmäaineiden täyttöön? vai pitääkö se heti saada kylmäaineeseen? Onko mahdollista saada jostain halvemmalla painekytkintä kuin alkup. marmoritiskiltä mitä lie maksaa marmoritiskiltä? Kuuluuko flektin pyöriä 2 nopeudella -95 cde 2.0t tonnarissa?
Re: Ilmastointi kuntoon apua kaivataan
Eikös painekytkimet ole uutena laatikossaan kuiviltaan ilman kylmäaineita ja kompressoriöljyä. Eli mitä siinä voisi mennä pieleen jos painekytkimen ruuvaa kiinni paineettomaan järjestelmään eikä heti perään täytä kylmäaineita? Kysy parempia erusteluita siltä asentajalta joka väitti painekytkimen rikkoutuvan jos järjestelmä on tyhjä.
Kai toimivaksi uskotun (koekäytetyn) painekytkimen uskaltaa ostaa käytettynäkin.
Kaksinopeuksisia flektejä on ainakin 2,3-turboautomaattiautoissa ja kuumien markkina-alueiden malleissa. Kaksinopeuksisen flektin tunnistat flektikehikossa olevasta vastuspaketista. Jos ei näy vastusta, flekti on yksinopeuksinen.
Kai toimivaksi uskotun (koekäytetyn) painekytkimen uskaltaa ostaa käytettynäkin.
Kaksinopeuksisia flektejä on ainakin 2,3-turboautomaattiautoissa ja kuumien markkina-alueiden malleissa. Kaksinopeuksisen flektin tunnistat flektikehikossa olevasta vastuspaketista. Jos ei näy vastusta, flekti on yksinopeuksinen.
Re: Ilmastointi kuntoon apua kaivataan
uutena se kestää ehjänä mutta jos kulma heittää hyllylle ja antaa siella pari vuotta olla käytön jäliltä ei toimi välttämättä. yhden ostin ei toiminu se yksilö vaikka toimivasta järjestelmästä oli poistettu.