Naputtaa/läkättää

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Naputtaa/läkättää

Viesti Kirjoittaja sarka »

Pari-kolme viikkoa on pikkuhiljaa voimistuen kuulunut "läkätys" kovassa kiihdytyksessä. Muutama päivä sitten tyhjäkäynnilläkin kuului selkeä nakutus, ja arvelin että venttiilien nostimet kaipaavat huomiota. Kuulinkin selvästi kolmospytyn imupuolelta nakutusta. Laitoin STP Engine Flushit sisään ja vaihdoin öljyt ja suotimen, eikä nyt kuulu venakopasta mitään. Ääni jatkuu lähes samankaltaisena, jotain hyötyä tuosta aineesta siis kuitenkin oli (öljykin oli mustaa ja likaista kuin mikä, vaikka vain 2kk ollut sisässä).

Tyhjäkäynnillä siis kuuluu jokaisella tai lähes jokaisella kierroksella samantapainen naputus, kuin venttiileistä. Välillä katoaa kokonaan, välillä voimistuu. Kuulostaa tulevan jostain kompura-turbo-vesipumppu -akselilta, mutta en onnistunut paikantamaan tarkemmin. Kuuluu hieman voimakkaammin silloin, kun flekti tai kompura menee päälle.

Lievässä kaasutuksessa vaihde vapaalla ei kuulu mitään.

Kovemmassa kaasutuksessa ja vedätyksessä kuuluu läkätys, joka ainakin vaihde vapaalla parkkipaikalla paikantuu myös tuonne kompura-turbo-vesipumppu -alueelle. Tuntuu myös hieman paukuttelevan pakoputkessa, kun löysää kaasun nopeasti.

Vedot on kohdallaan, samoin lämmöt, ahdot, eikä edes savuta. :?:

Allekirjoituksen auto siis, MY90 Kalifornian tuontitonnari, jossa Steg1 ahtolastu penkin alla.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
pomppe
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 14:45
Paikkakunta: Salo/Suomusjärvi

Re: Naputtaa/läkättää

Viesti Kirjoittaja pomppe »

Omassa oli joskus samankaltainen oire ja syylliseksi paljastui vuotava pakosarjan tiiviste.
9000cs 2.3T stage3 rojekti
Mersu E350 BlueTech käyttis

#5855 Joonas Ronkainen
Predatori
"Aero"
Viestit: 495
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Naputtaa/läkättää

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Omassa 900 turbossa aina talvikylmällä alkuun nakuttanu ilmeisesti nuo venttiilinnostimet(hydrauliset).Nyt öljyt vaihdoin ja nakuttelu lisäänty,myös kesällä.herkee vasta kun lämmöt reilusti vihreällä.Velipoika epäili että johtuu osasynteettisestä öljystä jota laitoin.Ennen käytetty täyssynteettistä.Pitää laittaa sitä stp engineä jos autttais.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Naputtaa/läkättää

Viesti Kirjoittaja sarka »

Laitoinpahan muuten itsekin osasynteettistä Teboil Silveriä, pitänee kokeilla jotain muuta. :idea:

STP Engine Flush maksoi Ykan Kärkkäisellä kokonaiset 6.90e. Ei paljoa maksa, vaikkei auttaisikaan :wink:

Vaan ensiksi pitää kattoa tuo pakosarja... Näytti melko masentavan ruosteisilta ne pultit mitä oon sinnepäin vilkuillut :cry:

Onnistuukos muuten turbon vaihtaminen ilman pakosarjan tahi kompuran irroitusta ollenkaan?

Edit: Niinhän tuo tuntuisi kompuran takaa vuotavan! Taitaa mennä hieman pultteja samalla uusiksi :)

Edit2: Ilmeisesti motonetin tiivistettä ei kannata laittaa (?) Paikallinen varaosaliike tarjoaa Ajusa (7,23 €) ja Elring (28,73 €) -merkkejä, kumpaa veikkaatte?
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
KnottyEme
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: To Touko 03, 2012 18:48
Paikkakunta: Joensuu

Re: Naputtaa/läkättää

Viesti Kirjoittaja KnottyEme »

Oletkos marmoritiskiltä käyny kysymässä hinta saattaa jopa olla halvempi kuin varaosaliikkeissä? Elringistä olen ainoastaan kuullut noista kahdesta vaihtoehdosta.
-93 9000 CSE 2,0t Matalapaine.
Ajoneuvojen ohjelmoinnit Itä-Suomessa, myös kuorma-autot,traktorit ja veneet.
emppu@jlpower.fi
http://jlpower.fi/
pomppe
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 14:45
Paikkakunta: Salo/Suomusjärvi

Re: Naputtaa/läkättää

Viesti Kirjoittaja pomppe »

Joo täytyy myöntää et itellekki oli yllätys että pakosarjan pultit lähti kaikki irti ja vielä ehjinä vaikka melko huonolta aluksi näyttiki :D Omassa ei luojan kiitos ole ilmastointia joten kompura ei ollu edessä haitolla. Oma tiiviste makso paikallisesta tarvike liikkeestä yli 30€ merkkiä en muista mut laadukkaan olonen oli ja on kestäny. Liekkö ollu peräti alkuperäinen ku oli iha tilaustavaraa....
9000cs 2.3T stage3 rojekti
Mersu E350 BlueTech käyttis

#5855 Joonas Ronkainen
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Naputtaa/läkättää

Viesti Kirjoittaja sarka »

Ei oo marmorilta kysytty, eikä tainnut ihan lähellä marmoria ollakaan. Mikä tämä forumilaisten viha Motonetin 8e tiivistettä vastaan on, voisko joku tarkentaa :?:
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Naputtaa/läkättää

Viesti Kirjoittaja sarka »

Mutunetin halpistiiviste ja pinnapulttisarja asennettu. Ihan taistelematta ei mennyt, mutta suhteellisen helposti kuitenkin, mitään ei tarvinnut porata, eikä edes Rost Offia tarvinnut 8O

Turbon kiinnitystanko alapuolelta irti, pakosarjan pultit (ei mutterit) irti, turbon ja pakosarjan väliset mutterit irti ja ahtoputket irti niin sai kammettua sen verran, että vanha tiiviste mahtui pois, pinnat puhtaaksi ja uusi tilalle. Yksin varmaan aika vaikea tai jopa mahdoton näin, mutta kahteen mieheen onnistui ihan hyvin. Eniten päänvaivaa aiheutti turbon ja pakosarjan väliset takapulttien mutterit, jotka tippuivat ainakin sata kertaa :twisted:

Ei liennyt kovin kauan edellisestä vaihdosta, joka oli ilmeisesti mennyt hieman pieleen (luulen että oli päässyt ykköspytyn tiiviste ryttäytymään)... Kahdessa reiässä kierteet olivat aika heikolla hapella ilmeisesti aiemman porauksen jäljiltä, mutta sai riittävään tiukkuuteen.

Olipas tuo tonnari hiljainen auto :roll:
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Vastaa Viestiin