Naputtaa/läkättää
Naputtaa/läkättää
Pari-kolme viikkoa on pikkuhiljaa voimistuen kuulunut "läkätys" kovassa kiihdytyksessä. Muutama päivä sitten tyhjäkäynnilläkin kuului selkeä nakutus, ja arvelin että venttiilien nostimet kaipaavat huomiota. Kuulinkin selvästi kolmospytyn imupuolelta nakutusta. Laitoin STP Engine Flushit sisään ja vaihdoin öljyt ja suotimen, eikä nyt kuulu venakopasta mitään. Ääni jatkuu lähes samankaltaisena, jotain hyötyä tuosta aineesta siis kuitenkin oli (öljykin oli mustaa ja likaista kuin mikä, vaikka vain 2kk ollut sisässä).
Tyhjäkäynnillä siis kuuluu jokaisella tai lähes jokaisella kierroksella samantapainen naputus, kuin venttiileistä. Välillä katoaa kokonaan, välillä voimistuu. Kuulostaa tulevan jostain kompura-turbo-vesipumppu -akselilta, mutta en onnistunut paikantamaan tarkemmin. Kuuluu hieman voimakkaammin silloin, kun flekti tai kompura menee päälle.
Lievässä kaasutuksessa vaihde vapaalla ei kuulu mitään.
Kovemmassa kaasutuksessa ja vedätyksessä kuuluu läkätys, joka ainakin vaihde vapaalla parkkipaikalla paikantuu myös tuonne kompura-turbo-vesipumppu -alueelle. Tuntuu myös hieman paukuttelevan pakoputkessa, kun löysää kaasun nopeasti.
Vedot on kohdallaan, samoin lämmöt, ahdot, eikä edes savuta.
Allekirjoituksen auto siis, MY90 Kalifornian tuontitonnari, jossa Steg1 ahtolastu penkin alla.
Tyhjäkäynnillä siis kuuluu jokaisella tai lähes jokaisella kierroksella samantapainen naputus, kuin venttiileistä. Välillä katoaa kokonaan, välillä voimistuu. Kuulostaa tulevan jostain kompura-turbo-vesipumppu -akselilta, mutta en onnistunut paikantamaan tarkemmin. Kuuluu hieman voimakkaammin silloin, kun flekti tai kompura menee päälle.
Lievässä kaasutuksessa vaihde vapaalla ei kuulu mitään.
Kovemmassa kaasutuksessa ja vedätyksessä kuuluu läkätys, joka ainakin vaihde vapaalla parkkipaikalla paikantuu myös tuonne kompura-turbo-vesipumppu -alueelle. Tuntuu myös hieman paukuttelevan pakoputkessa, kun löysää kaasun nopeasti.
Vedot on kohdallaan, samoin lämmöt, ahdot, eikä edes savuta.
Allekirjoituksen auto siis, MY90 Kalifornian tuontitonnari, jossa Steg1 ahtolastu penkin alla.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Naputtaa/läkättää
Omassa oli joskus samankaltainen oire ja syylliseksi paljastui vuotava pakosarjan tiiviste.
Re: Naputtaa/läkättää
Omassa 900 turbossa aina talvikylmällä alkuun nakuttanu ilmeisesti nuo venttiilinnostimet(hydrauliset).Nyt öljyt vaihdoin ja nakuttelu lisäänty,myös kesällä.herkee vasta kun lämmöt reilusti vihreällä.Velipoika epäili että johtuu osasynteettisestä öljystä jota laitoin.Ennen käytetty täyssynteettistä.Pitää laittaa sitä stp engineä jos autttais.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Re: Naputtaa/läkättää
Laitoinpahan muuten itsekin osasynteettistä Teboil Silveriä, pitänee kokeilla jotain muuta.
STP Engine Flush maksoi Ykan Kärkkäisellä kokonaiset 6.90e. Ei paljoa maksa, vaikkei auttaisikaan
Vaan ensiksi pitää kattoa tuo pakosarja... Näytti melko masentavan ruosteisilta ne pultit mitä oon sinnepäin vilkuillut
Onnistuukos muuten turbon vaihtaminen ilman pakosarjan tahi kompuran irroitusta ollenkaan?
Edit: Niinhän tuo tuntuisi kompuran takaa vuotavan! Taitaa mennä hieman pultteja samalla uusiksi
Edit2: Ilmeisesti motonetin tiivistettä ei kannata laittaa (?) Paikallinen varaosaliike tarjoaa Ajusa (7,23 €) ja Elring (28,73 €) -merkkejä, kumpaa veikkaatte?
STP Engine Flush maksoi Ykan Kärkkäisellä kokonaiset 6.90e. Ei paljoa maksa, vaikkei auttaisikaan
Vaan ensiksi pitää kattoa tuo pakosarja... Näytti melko masentavan ruosteisilta ne pultit mitä oon sinnepäin vilkuillut
Onnistuukos muuten turbon vaihtaminen ilman pakosarjan tahi kompuran irroitusta ollenkaan?
Edit: Niinhän tuo tuntuisi kompuran takaa vuotavan! Taitaa mennä hieman pultteja samalla uusiksi
Edit2: Ilmeisesti motonetin tiivistettä ei kannata laittaa (?) Paikallinen varaosaliike tarjoaa Ajusa (7,23 €) ja Elring (28,73 €) -merkkejä, kumpaa veikkaatte?
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Naputtaa/läkättää
Oletkos marmoritiskiltä käyny kysymässä hinta saattaa jopa olla halvempi kuin varaosaliikkeissä? Elringistä olen ainoastaan kuullut noista kahdesta vaihtoehdosta.
-93 9000 CSE 2,0t Matalapaine.
Ajoneuvojen ohjelmoinnit Itä-Suomessa, myös kuorma-autot,traktorit ja veneet.
emppu@jlpower.fi
http://jlpower.fi/
Ajoneuvojen ohjelmoinnit Itä-Suomessa, myös kuorma-autot,traktorit ja veneet.
emppu@jlpower.fi
http://jlpower.fi/
Re: Naputtaa/läkättää
Joo täytyy myöntää et itellekki oli yllätys että pakosarjan pultit lähti kaikki irti ja vielä ehjinä vaikka melko huonolta aluksi näyttiki Omassa ei luojan kiitos ole ilmastointia joten kompura ei ollu edessä haitolla. Oma tiiviste makso paikallisesta tarvike liikkeestä yli 30€ merkkiä en muista mut laadukkaan olonen oli ja on kestäny. Liekkö ollu peräti alkuperäinen ku oli iha tilaustavaraa....
Re: Naputtaa/läkättää
Ei oo marmorilta kysytty, eikä tainnut ihan lähellä marmoria ollakaan. Mikä tämä forumilaisten viha Motonetin 8e tiivistettä vastaan on, voisko joku tarkentaa
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Naputtaa/läkättää
Mutunetin halpistiiviste ja pinnapulttisarja asennettu. Ihan taistelematta ei mennyt, mutta suhteellisen helposti kuitenkin, mitään ei tarvinnut porata, eikä edes Rost Offia tarvinnut
Turbon kiinnitystanko alapuolelta irti, pakosarjan pultit (ei mutterit) irti, turbon ja pakosarjan väliset mutterit irti ja ahtoputket irti niin sai kammettua sen verran, että vanha tiiviste mahtui pois, pinnat puhtaaksi ja uusi tilalle. Yksin varmaan aika vaikea tai jopa mahdoton näin, mutta kahteen mieheen onnistui ihan hyvin. Eniten päänvaivaa aiheutti turbon ja pakosarjan väliset takapulttien mutterit, jotka tippuivat ainakin sata kertaa
Ei liennyt kovin kauan edellisestä vaihdosta, joka oli ilmeisesti mennyt hieman pieleen (luulen että oli päässyt ykköspytyn tiiviste ryttäytymään)... Kahdessa reiässä kierteet olivat aika heikolla hapella ilmeisesti aiemman porauksen jäljiltä, mutta sai riittävään tiukkuuteen.
Olipas tuo tonnari hiljainen auto
Turbon kiinnitystanko alapuolelta irti, pakosarjan pultit (ei mutterit) irti, turbon ja pakosarjan väliset mutterit irti ja ahtoputket irti niin sai kammettua sen verran, että vanha tiiviste mahtui pois, pinnat puhtaaksi ja uusi tilalle. Yksin varmaan aika vaikea tai jopa mahdoton näin, mutta kahteen mieheen onnistui ihan hyvin. Eniten päänvaivaa aiheutti turbon ja pakosarjan väliset takapulttien mutterit, jotka tippuivat ainakin sata kertaa
Ei liennyt kovin kauan edellisestä vaihdosta, joka oli ilmeisesti mennyt hieman pieleen (luulen että oli päässyt ykköspytyn tiiviste ryttäytymään)... Kahdessa reiässä kierteet olivat aika heikolla hapella ilmeisesti aiemman porauksen jäljiltä, mutta sai riittävään tiukkuuteen.
Olipas tuo tonnari hiljainen auto
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850