Tonnari pykii pienillä vaihteilla..

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Fruit
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 20:52
Paikkakunta: Tampere

Tonnari pykii pienillä vaihteilla..

Viesti Kirjoittaja Fruit »

Pommariini on iskenyt (ainakin) pari vikaa.

Kierroslukumittari menee ajossa välillä nollille, auto toimii muuten ihan normaalisti ja jonkun ajan päästä
tuo kierroslukemakin herää normaalilukemiin. Kosketushäikkä?

Ja sitten se enemmän kuumottava ropleema, eli: 1-vaihteella ja varsinkin kytkin pohjassa auto on ruvennut "pykimään" ja nyt tuntuu että kakkonen silmässäkin tekee tyhjäkäyntikierroksilla kengrunloikkia.
Kytkinremppaa tiedossa? EDIT2: Eli ns. "ryömiminen" ei onnistu oikein luontevasti.

Lisäksi tossa töistä lähtiessä auto meinasi sammua tyhjäkäynnillä, nosti kuitenkin kierrokset hetkellisesti korkeammalle ja pysyi käynnissä. Lopun matkaa toimikin ongelmitta.

EDIT: Kyseinen kulkine on siis 9000 2.0t Stage 2 softalla ja vuosimalli on 1998.

Oli muuten hyvä kuittaus :mrgreen:
Viimeksi muokannut Fruit, Ma Touko 07, 2012 18:31. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..

Viesti Kirjoittaja aero »

Älä nyt ainakaan kerro vuosimallia tai muita teknisiä yksityiskohtia, jotka voisivat haitata ympäripyöreätä spekulointia kun porukka keskittyisi tylsiin faktoihin. Lonkkaheittona kuitenkin tarkista/uusi (a/y)lipaineletkut (ne pienet - ja muutenkin kuin silmämääräisesti), tarkista imuvuodot ja tarkista/puhdista tyhjäkäyntimoottori (ilman TCS:ää oleva auto) tai kaasuläppä (TCS:llä varustettu auto).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Karpov
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 19:33

Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..

Viesti Kirjoittaja Karpov »

Jos se kytkinpedaali lattiassa pykii tai pyrkii eteenpäin niin kytkinremonttia veikkaan, itellä teki sitä kun kytkin lopulta antautu. Tosin kannattaa muut vaihtoehdot sulkea ennen pois.
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, ryömimisen onnistumattomuus ja jos tosiaan kytkin pohjassa auto tykkää pomppia eteenpäin eikä vain moottorin kierrokset pilkkiä (niinkuin alkuun veikkasin) viittaa kyllä hyvin kytkinongelmiin, etenkin jos ryömittelyä yrittää kaasun kanssa.

Jos ongelma tapahtuu vain kaasupoljin ylhäällä ja etenkin jos kytkin pohjassa pykii kone eikä auto, voisi ainakin tk-moottorin puhdistus olla paikallaan (se voi toki muutenkin olla ihan aiheellinen idea).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kytkimen ottaminen ihan pohjassa viittaa kytkimen pääsylinterin sisäiseen vuotoon. Jos itse kytkinlevy on lopussa se luistaa tai ottaa vasta ihan ylhäällä kiinni.

Ilmata voi koittaa, jos paranee niin vika on pääsylinterissä, mutta tuskin kestää kunnossa kovin pitkään.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Fruit
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 20:52
Paikkakunta: Tampere

Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..

Viesti Kirjoittaja Fruit »

Täytyy joka tapauksessa tehdä tuo tyhjäkäyntimoottorin putsaus.
Mitä tuohon kytkimen pääsylinteriin tulee, tarvikeosat lienee kestoltaan vaihtelevaa sorttia?
Mutta tekeekö moponetin tarvikeosalla mitään, tuolla olin toisesta ketjusta lukevinani että pari vuotta ja poks.

Kytkin ei tosiaan mielestäni kuitenkaan luista ja ottaa kohtuu alhaalta kiinni kuitenkin. Joskus tuli ajettua vanhalla tojotalla jossa oli luistava kytkin ja sitä ei voinut olla huomaamatta. Täytyypä siis koittaa pääsylinterin vaihtoa ja katsella täältä vinkkejä operaatioon ja ilmaukseen.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..

Viesti Kirjoittaja pevi »

Tarkistapa 5A:n sulake siinä sulakeririvistön keskivaiheilla, ihan hanskalokeron lukon oikealla puolella ( ellei matkustajn bagiä). Ko. sulake syöttää mm. ECU:a.

Sulakkeen palaminen antaa kuvailemiasi oireitä, mutta mikään varoitusvalo ei syty.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Fruit
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 20:52
Paikkakunta: Tampere

Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..

Viesti Kirjoittaja Fruit »

Onko muuten kellään apuja taikka tietoa mistä johtuu tuo kierroslukumittarin sekalainen toiminta. Tuntuu että tekee tuota koko ajan enemmän eli kierrokset ajossa nollille (mittarin mukaan) tai liikkeelle lähtiessä pysyy alhaalla kunnes satunnaisen ajelun jälkeen herää koomastaan ja yleensä toimii sen jälkeen.
Toimiiko ko. mittari anturin välityksellä vaiko sähköisesti? Mutuna toki vaikuttais vaikka siltä että mittaria ohjaava anturi on lähdössä eläkkeelle...

Kuis muuten kun on ruvennut vinkaseen lähinnä liikkeelle lähtiessä, kuuluneeko kytkimestä kun jarruahan ei tuossa vaiheessa käytellä?
EDIT: Olisiko syynä tuo kytkimen painelaakeri joka on kai sitten vetelemässä viimeisiään?
Fruit
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 20:52
Paikkakunta: Tampere

Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..

Viesti Kirjoittaja Fruit »

Joudun kyselemään lisää tyhmiä. Eli kytkintä epäilen vahvasti ainakin osa syylliseksi tonnaria vaivaaviin ongelmiin. Tuossa oli jo juttuakin että kytkimen pääsylkky voisi ainakin olla kaput, mahdollisesti myös painelaakeri.

Sisältääkö kytkinsarja kytkimen pää/työsylinteriä vai onko ne ostettava erikseen?
Pääsylinterin operointi lienee se helpoin rasti ja sitä ajattelin testata ensin, mutta missä kohtaa painelaakeri on tuossa systeemissä? Jos se on vaihtokunnossa niin onko joka tapauksessa sama vaihtaa koko setti?
Pääsylinteriä rupesin epäilemään siksikin että auto oli tuossa talvella kastunut kuskin jalkatilasta, ei tosin ole uusinut, jäähdytysnestettä ja jarrunestettä on enkä huomannut että ainakaan jäähdytysnesteet ois vähentyneet.

Ja noista Motonetin kytkinpaketista suositeltiin sitä isompaa (240) mutta tuon asentaminen siis vaatii vauhtipyörän koneistuksen? Meneekö pienempi sisään heittämällä?

Auto siis 2.0t 1998 ja tonnari :mrgreen:
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Kytkinsarja ei sisällä(en ole ainakaan kuullut) työsylinteriä,paikasta riippuen maksaa 200+euroa,kytkinpaketti sisältää yleisesti asetelma,levy ja painelaakeri,yleensä vaihtaavat samalla painelaakerin ja työsylkän jos ei tietoa onko ikinä vaihdettu,kuiteskin laatikon tiputtaa pois.Niin se painelaakeri on kiinni siinä työsylinterissä,kait sen voi vaihtaa erikseenkin?

Itse tilasin 240mm kytkimen(ei motonetti),mut siinä olikin 228mm levy.Vauhtipyörän hommasin täältä kautta.Ilmeisesti -98 on jo isompi vauhtihyrrä(?)Täällä jotain tarinaa ollut siitä..ettei tarvitse vaihtaa,mut pikku kykähän 215mm menee suoraan.
Oli edullinen kytkin kun oli poistuvana tuotteena ja 2kpl sarjaa jäljellä niin maksoi 175e setti.Mut en meinannut työsylkkää vaihtaa kun hinta oli jotain 240e..revin vaikka sit joskus uudestaan laatikon irti jos porsii..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..

Viesti Kirjoittaja tetammi »

jannevillepetteri kirjoitti:Mut en meinannut työsylkkää vaihtaa kun hinta oli jotain 240e..revin vaikka sit joskus uudestaan laatikon irti jos porsii..
Saa sitä halvemmallaki http://www.partsforsaabs.com/product_in ... cts_id=536 PCS:n hintaa en tiiä.

Alle 300tonnii ajetus vuoden -96 tonnaris toi oli ihan loppu, niin naarmune että varmasti ois ruvennu just vuotaan. Et jos ei oo tietoo että kytkinnesteitä on vaihdettu säännöllisesti niin miettisin vielä et jos sittenkin...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

345tkm ajettu ja ei merkintää kuiteissa sylkän vaihdosta..2 viikon päästä olis kykän vaihto..joutuu kyl vielä sit miettimään tuo homma kans..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Koskinen
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: La Touko 07, 2011 12:30
Paikkakunta: Imatra

Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..

Viesti Kirjoittaja Koskinen »

Voit myös laittaa tuohon työsylkkään tiivistesarjan, marmorilla pitävät suhteellisen kallista hintaa n. 90€. PFS:llä tuota löytyy alle kolmenkympin.
Ei pahakaan homma rempata se työsylkkä.

- Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

itseasiassa paikallinen liike tarjosi myös korjaussarjaa jotain 30e hujakoilla..taidankin sen lunastaa,samalla vaihtaa kun painelaakerikin tuli kykä setin mukana..tuskinpa tuo paljon asennushintaa lisää pajalla vaikka ne stefat vaihtaa..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Koskinen
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: La Touko 07, 2011 12:30
Paikkakunta: Imatra

Re: Tonnari pykii pienillä vaihteilla..

Viesti Kirjoittaja Koskinen »

Kyllä, näin ehdottomasti!

- Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
Vastaa Viestiin