ei käynnisty ei

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
sokeri
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2012 20:50

ei käynnisty ei

Viesti Kirjoittaja sokeri »

Tervehdys. Tuli tuossa syksyllä ostettua vm96 2.0t 9000. Auton kanssa pikkuhiljaa opeteltu molemmin puolin tavoille. korjailtu valoja, tyhjäkäyntiä, jarruja ym ja huollettu. muutama viikko sitten auto sammui eikä käynnistynyt. Okei seuraavana päivänä kokeiltiin toisella di boksilla ja auto käynnistyi ja toimi muutaman päivän. Talven mittaan vaatinut koko ajan pitempää starttaamista käynnistyäkseen. samoiten virtalukko on jumittanut eli avain ei ole tahtonut kääntyä muuta kuin vensklailemalla. paitsi tällä hetkellä kääntyy ongelmitta. Elikkä kipinää ei tule tulpille. mahdollisia vikoja virtalukonpohja (löytyykö keneltäkään/mistään kuopiosta ?) sytyspuolen vikaa/säätöä ? löytyykö vinkkiä apua ja mahdollisesti Kuopiosta(auto särkiniemessä) . Mukava autohan tuo ois ajella kun käyntiin sais... ja pääsis vaimokin paremmin töihin ja sais ite nukkua pitempään...Kiitoksia.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: ei käynnisty ei

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Motonetistä saa virtalukonpohjaa, maksaa ~60e. Pitkä vieteri saattaa kyllä viitata bensapumpun väsymiseen. Sitäkin tosin saa samasta paikasta.

Tuo kipinän uupuminen voi johtua myös kampiakselin asentoanturin antautumisesta.

Virtalukon haitat kannattanee uusia ennen kuin lukko jumittuu lopullisesti.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ei käynnisty ei

Viesti Kirjoittaja jus »

Toimiiko bensamittari, onko tankissa varmasti bensaa? Laita sulaketaulussa bensapumpun sulakkeelle hyppylanka varoitusvilkun sulakkeelta ja kuuntele pyöriikö bensapumppu takontin suunnalla. Sitten hyppylangan ollessa edelleen kytkettynä, kuuntele imusarjan juuresta virtaako bensa, pitäisi kuulua suhinaa/kohinaa kun virtaa. Apuhenkilöstä voi näissä tarkistuksissa olla apua.

Sitten hyppylanka pois, sulakkeet edelleen paikalaan, käynnistysyritystä avaimesta. Jos pumppu pyörii käynnistämisen aikana, asentoanturissa ei ole vikaa. Jos = kun startatessa pumpun ääntä ei kuule, riittää mitata tuleeko pumpun sulakkeelle jännite.
HPekkaH
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 14:07
Paikkakunta: Turku

Re: ei käynnisty ei

Viesti Kirjoittaja HPekkaH »

Omassa ysitonnisessa rupesi aikanaan starttaaminen vaatimaan yhä pitemmän veivaamisen. Lopulta syylliseksi paljastui hajonnut bensanpaineen säädin suutintukin päässä, se oli ruvennut vuotamaan läpi polttoaineen paluuputkeen. Vaihtamalla korjaantui.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ei käynnisty ei

Viesti Kirjoittaja jus »

HPekkaH kirjoitti:syylliseksi paljastui hajonnut bensanpaineen säädin suutintukin päässä, se oli ruvennut vuotamaan läpi polttoaineen paluuputkeen.
Sinnehän sen säätimen toimiessaan kuulukin vuotaa. Vai tarkoitatko että paineet laski pysäköinnin aikana sen takia että säädin falskasi paluuputken suuntaan?
HPekkaH
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 14:07
Paikkakunta: Turku

Re: ei käynnisty ei

Viesti Kirjoittaja HPekkaH »

Sitä juuri tarkoitin vuotamisella, että se ei pitänyt säädettyä painetta. Pumppu käydessään jaksoi kuitenkin työntää riittävästi bensaa suuttimiin, niin että moottori kävi normaalisti. Painemittarilla asia näkyi hyvin korjaamolla.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: ei käynnisty ei

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Jos toisella DI kasetilla alkoi hetkeksi pelittämään, niin vaihdoitko tässä yhteydessä tulpat?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
sokeri
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2012 20:50

Re: ei käynnisty ei

Viesti Kirjoittaja sokeri »

Kiitoksia. saab lähti käyntiin. vika oli tuossa di boksissa. käytetty boksi kesti tuon muutaman päivän joten ostin uuden. ois ehkä tuosta hajusta pitänyt päätellä. molemmista tuli tuommonen lievä käry sisälle. Uuden boksin myötä haju hävis. tulpat vaihdettiin ensimmäisenä. Nyt lähtee suht laakista käyntiin joten toivotaan että bensapumppu suht kunnossa. Kiitoksia kaikille.
Drossel
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 22:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ei käynnisty ei

Viesti Kirjoittaja Drossel »

Nostellaanpas vähän topicia, kun en löytänyt samanlaisia oireita haulla ainakaan kovin äkkiseltään.

Eli nyt on tehnyt allekirjoituksen mukainen auto manuaalilaatikolla ja 2,3t-moottorilla niin, että pitkää starttausta (olen startannut maksimissaan n. 10s/kerta) seurasi käyntiinlähtö ja Check Engine -valo. Huomasin valonkin vasta n. kilometrin päässä kotoa, joten kurvasin kotiin koska auto muuten toimi normaalisti. Mutta valo sammui ennen kuin kerkesin autoa sammuttaa, joten tyydyin tekemään niin, että käytin akunkenkää pois. Lisäksi vaihdoin uuden akun, koska vanha oli niin huonossa kunnossa, ettei kesälläkään kestänyt kovin montaa päivää seisottaa.

Pari viikkoa auto toimi taas muuten moitteettomasti, mutta nyt keväällä alkanut tyhjäkäyntivika pitää kierrokset vähän aikaa päälle tonnissa ja sitten laskeutuu normaaliin. Se lienee johtuvan tyhjäkäyntiventtiilistä? Mutta viime kerralla ei tullut mitään valoa, vaikkei ollut koko tyhjäkäyntimoottori edes paikoillaan. Jättäneet siis korjaamolla liittimen laittamatta paikoilleen, kun tekivät kansiremontin muutama vuosi sitten. Tyhjäkäyntiongelmakin oli siis silloin heti remontin jälkeen, jonka korjattua auto toimi taas pitkään moitteettomasti.

Mutta nyt eilen sitten tuli taas tuo homma ja koska moottori tuntui taas toimivan muuten moitteettomasti, niin lähdin heittämään pienen lenkin ja kuinkas ollakkaan, taas sammui itsekseen CE-valo. Pakokaasukin oli normaalin hajuista eikä mistään tosiaan muutenkaan huomannut, etteikö auto toimisi tyhjäkäyntiä lukuunottamatta normaalisti

Yhteisiä tekijöitä joita olen miettinyt näille vikatilanteille:
- Auto sammutettu viettävälle alustalle (mutta eri suuntiin viettäville alustoille)
- Muut nesteet ok, mutta öljy on saattanut olla vähissä. -> öljynpaine?
- Kolea sää (toinen aamulla ja toinen eilen illalla vesisateen aikoihin -> lämpötila siellä n. 10 asteen hujakoilla?)
- CE-valo sammuu, kun auto alkaisi olemaan muutaman kilometrin ajettu, ts. alkaisi lämpenemään. -> Imuilman lämpötila-anturi tai joku muu lämpöön liittyvä asia?

Mitä tulee yleisiin vikakohtiin, niin tässä vähän listaa:
- virtalukko vaihdettu 2009
- DI-kasetti vaihdettu 2005

Tämän ikäisessä ei taida pysty lukemaan mitään vikakoodeja, jos ne eivät ole aktiivisia?
Ja missähän mahtaa olla vika?
Fruit
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 20:52
Paikkakunta: Tampere

Re: ei käynnisty ei

Viesti Kirjoittaja Fruit »

Nuo tyhjäkäyntiongelmat tuntuu vaivaavan tonnareita jonkin verran. Omakin on ruvennut oireilemaan. Täytyy kokeilla ainakin toisessa ketjussa mainittua putsaus ainetta bensan sekaan. Tyhjäkäyntimoottoria koitin jo putsailla.

Mitä tonnarin Check Engine vikakoodeihin tulee, tonnarialueen UKT l. Usein kysytyt tonnarikysymykset ketjusta löytyy miten ne katsotaan ja mitä mikäkin määrä check engine vilkutuksia meinaa. Täytyy tosiaan katsoa ennenkuin nollaa koodit akunkengän irrottamalla :wink:
Drossel
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 22:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ei käynnisty ei

Viesti Kirjoittaja Drossel »

Vika on mallia uusiutuva, niin se tulee takaisin vaikka käyttääkin kenkiä irti.
Mutta kuusi vilkautusta näytti olevan, ja huomasin lambdan lämmittimeltä puuttuvan sulakkeen. :twisted:

Saa nähdä, että kuittautuuko pois, kun on akun navat irti. Nyt siis pitämässä kahvitaukoa. Jos ei, niin sitten pääsee mittailemaan lambdaa. :roll:
Äkkiseltään voisi jopa kuvitella, että vika voisi mennä poiskin tuolla.
Tämä siis, jos järjestelmä ei ole niin viisas, että koko ajan tarkkailisi virtapiirejä myös lämmittimeltä... Eli logiikkana voisi olla se, ettei osaa huomata enää virtapiirin katkosta, kun ei tarvitse lämmitystä. Mutta se selviää myöhemmin.
Mitään suurempia polttoainevuotoja en ole huomannut, mitä nyt 2. sylinterin suuttimen ympäristö oli jossain möhnässä, joka on tainnut olla jo pidemmän aikaa.
Tietysti polttoainepumppu saattaa tehdä lisäjännyyksiä asiaan... :lol:

EDIT: CE-valo saatu sammumaan sulakkeen asennuksella ja käyttämällä akkua irti.
Että kiitosta vaan Fruit muistutuksesta UKT:hen liittyen, sen avulla taisin selvitä tästä viasta ilmaiseksi. :lol:
Ari R
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: To Tammi 05, 2012 10:22
Paikkakunta: Kangasala

Re: ei käynnisty ei

Viesti Kirjoittaja Ari R »

Haa tämän ketjun pohjalta onkin hyvä lähteä etsimään syytä oman käynnistys ongelmiin. Oireili pitkään niiin, että ei lähtenyt ekalla käyntiin. Toisella starttauksella lähti oitis ko kone vähänkin pyörähti. Pienen pysäytyksen jälkeen lähti kyllä laakista. Nyt eilen(11.7) tulimme kaupasta ja piti saman tien lähteä töihin. Eipä enään käynnistynyt, ei toisella saatika muillakaan kerroilla. :evil:
Ihan ensin ajattelin sytyskasettia, mutta kun auto kävi hyvin, eikä vedossa ollut mitään, niin eliminoin sen pois. Soitto asiantuntijalle varmisti päätöksen.
Jos nyt ensin kattois releen ja vasta sitten(jos tarvista) alkais aukomaan tankkia.
Saabismi o sairaus, mutta turbo ja ruisku ovat lääke siihen.
9-5 2.0i Turbo farkku.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: ei käynnisty ei

Viesti Kirjoittaja karg »

Mawerick kirjoitti:Pitkä vieteri saattaa kyllä viitata bensapumpun väsymiseen.
Meikän Saabista toi pitkä vieteri poistui venttiilikannen vaihdolla. Vanha kansi oli heikossa hapessa (mm. suht syvää syöpymää tiivistepinnassa ja venttiilivarsien kumit lopussa).
Vastaa Viestiin