vakionopeudensäätimen asennus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Sir_Eetu
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Kesä 08, 2012 05:51

vakionopeudensäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja Sir_Eetu »

Moro,

Tuli siirryttyä Saabin aikakauteen ja tein kaupat tonnarista (2.0t CS -97). Muuten autoon olen tyytyväinen, mut vakionopeudensäädin puuttuu. Millainen homma on asennella tuo vakkari, jos sellaisen sattuisi käytettynä jostain löytämään? Ymmärtääkseni tarttaisin moottorin, vaierin ja katkaisijan vakionopeudensäätimelle, mutta onko noiden laitto helppo bolt on-asennus vai vaatiiko korkeampaa teknistä osaamista?

Olisin kiitollinen vinkeistä.

Ps. Mistä noita Saabin varaosia kannattaa kysellä?
Saab 9000 CS 2.0t -97
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: vakionopeudensäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ihan "bolt-On"- homma tuossa vuosimallissa (ja trioniceissa yleensäkin) ja kaikelle on paikat valmiina. Tarvitset myös poljinkytkimet vakkarilla varustetun viiksen ja kaasuläppäsolenoidin seuraksi.

Tämän foorumin Osto & myyntipalstat tuottavat yleensä nopeasti tulosta.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: vakionopeudensäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Muista pyytää myös kolme kumiprikkaa, jotka kiinnitetään akkukotelon takapuolelle ja siihen ruuvataan itse säädin kiinni.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: vakionopeudensäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja pevi »

Joku hiljattain kauppasikin palstalla varsin kohtuulliseen hintaan ko. pakettia.

Tarvitset siis viiksen, toimielimen ( tarkista, että on nimenomaan 9000:een vm 95-98 neljällä pytyllä, ei V6:een ) ja poljin kytkimiä 1-2 kpl. Automaattiin riittää yksi kytkin. Johdotus on autossa täysin valmiina. Asennukseen ei tarvitse mitään ohjelmointia tms.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Sir_Eetu
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Kesä 08, 2012 05:51

Re: vakionopeudensäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja Sir_Eetu »

Sain ostettua tarvittavat hilppeet ja asennuskin onnistui kerralla. Ainut, et noita kolmea kumiprikkaa ei ollu, joilla säädin kiinnitetään akkukoteloon. Pistin kiinni normaalien aluslevyjen avulla. Kannattaisko etsiä tollaset kumiprikat vai onko ihan sama antaa olla kiinni ilman niitä?
Saab 9000 CS 2.0t -97
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: vakionopeudensäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja VMTD »

No en osaa sanoa, mutta kait niiden kumisien prikkojen tarkoitus on vaimenaa tärinöitä. Kylläkait se servoyksikkö tärinääkin kestää.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: vakionopeudensäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja pevi »

Kumiprikkojen tarkoitus on vaimentaa servon ääniä koriin. Jollei servomoottorin jurnutus cruisen ollessa päällä ole häiritsevää voit unohtaa ne.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Sir_Eetu
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Kesä 08, 2012 05:51

Re: vakionopeudensäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja Sir_Eetu »

pevi kirjoitti:Kumiprikkojen tarkoitus on vaimentaa servon ääniä koriin. Jollei servomoottorin jurnutus cruisen ollessa päällä ole häiritsevää voit unohtaa ne.
Kiitos tiedosta. En ainakaan vielä ole edes kuullut mitään ääntä servomoottorista, joten ei todellakaan häiritse. Pääasia, et servomoottori säilyy ehjänä ilman kumiprikkoja.
Saab 9000 CS 2.0t -97
Rare
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 11:44
Paikkakunta: Kalajoki

Re: vakionopeudensäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja Rare »

Mites ko. laitteiston asennus 9000 Cs vm.92 , kaikki palikat näyttäis olevan sähköiselle laitteistolle, mutta akkukotelon kylkeen tulevalle yksikölle ei sovi liitin joka on siellä ja johto on liian lyhyt....puuttuuko joku väljohto minulta.
Sen muovisen kannen alta ei löydy johtoa eikä paikkaa, missä sijaitsee alipaineella toimiva gruisen pumppu.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: vakionopeudensäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja VMTD »

-92 mallisessa on alipainetoiminen cruise. Alipainepumppu sijoitetaan oikealle akvaarioon, regulaattori tulee polkimien yläpuolelle ja vetää ketjun välityksellä kaasupoljinta. Keskusyksikkö tulee poljinkatkaisimien yläpuolelle telineeseen ja poljinkatkaisimet telineisiin. Kyllä se liitin alipainepumpulle pitäisi sielä apumiehen päädyssä akvaariossa olla.
Ilmeisesti sähköistä ei saa edes toimimaan tuossa vuosimallissa.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Rare
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 11:44
Paikkakunta: Kalajoki

Re: vakionopeudensäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja Rare »

No voi hitto ..ok.. unohdan koko asian on sen verran isompi homma tuo alipineella toimivan värkkääminen.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: vakionopeudensäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ei siinä hieveästi ole homma lisää, jos sellaisen alipaineella toimivan laitteiston löytää täydellisenä niin ilman muuta kannattaa asentaa.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Vastaa Viestiin