ABS:n signaalit, onko samat ABS+3 ja ABS v4?
ABS:n signaalit, onko samat ABS+3 ja ABS v4?
Kyssäri oikeastaan otsikossa, eli ovatko tonnarin vanhemman ja uudemman ABS -järjestelmän signaalit samoja? Käytännössä jos anturityyppi tai anturikehän hammasluku on muuttunut, on eroa tullut. Sen sijaan mm. anturikehän halkaisijan muutoksella ei ole väliä jos hammasluku on sama, joten mahdollinen osanumeromuutos ei valitettavasti riitä informaatioksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: ABS:n signaalit, onko samat ABS+3 ja ABS v4?
Siis keskustellaan pyörän napojen signaalista?
Jos näin - niin anturiltahan tulee pyöriessä jännitettä - ei sen kummempaa signaalia.
Käsittääkseni ABS yksikköhän mittaa eroa jännitteessä joka syntyy kun hammaskehä pyörii anturin vieressä.
Eli jos esim. navan hammaskehät ovat erikokoiset / eri hammasmäärällä, tulee ongelmia koska pyörien välillä on aina jännite-eroa... en tiedä miten systeemi sitten tuohon reagoin - tod. näk. idioottivalo kojetaulussa palaa ja ABSit ei toimi...
Hammaskehäthän on vaihtuneet myös jossain kohtaa - eli vetarit / takalaakerit on vaihtuneet toisen näköisiksi.
Ainoa muutos joka ilmeisesti on tullut napa-antureihin on vm. 1995 - tällöin muuttuivat sähköliittimet - vanhat anturit käy kyllä uudempaan malliin kun ranettaa ne liittimet jollaintapaa...
Summa summarum - Eri napa hammaskehät (määrä muuttunut) tuottaa eri jännitteet - vaikka anturit on samat... nyt joku voisi kertoa, vaihtuiko nuo naparattaat samaan aikaa kun versio muuttui 3:sta 4:ksi...
Jos näin - niin anturiltahan tulee pyöriessä jännitettä - ei sen kummempaa signaalia.
Käsittääkseni ABS yksikköhän mittaa eroa jännitteessä joka syntyy kun hammaskehä pyörii anturin vieressä.
Eli jos esim. navan hammaskehät ovat erikokoiset / eri hammasmäärällä, tulee ongelmia koska pyörien välillä on aina jännite-eroa... en tiedä miten systeemi sitten tuohon reagoin - tod. näk. idioottivalo kojetaulussa palaa ja ABSit ei toimi...
Hammaskehäthän on vaihtuneet myös jossain kohtaa - eli vetarit / takalaakerit on vaihtuneet toisen näköisiksi.
Ainoa muutos joka ilmeisesti on tullut napa-antureihin on vm. 1995 - tällöin muuttuivat sähköliittimet - vanhat anturit käy kyllä uudempaan malliin kun ranettaa ne liittimet jollaintapaa...
Summa summarum - Eri napa hammaskehät (määrä muuttunut) tuottaa eri jännitteet - vaikka anturit on samat... nyt joku voisi kertoa, vaihtuiko nuo naparattaat samaan aikaa kun versio muuttui 3:sta 4:ksi...
Re: ABS:n signaalit, onko samat ABS+3 ja ABS v4?
Kyllä, juuri niistä.SuoTimo kirjoitti:Siis keskustellaan pyörän napojen signaalista?
Anturilta tulee vaihtosähköä, jossa nopeus on pääteltävissä sekä amplitudista (jännite) että taajuudesta. Taajuus juontaa juurensa hammaskehän hammasmäärään, jännite riippuu lisäksi anturin etäisyydestä hammaskehästä. En ole varma, kumpaa näistä mitataan, mutta veikkaan taajuutta, koska se on tarkempi ja teknisesti järkevämpi vaihtoehto.SuoTimo kirjoitti: Jos näin - niin anturiltahan tulee pyöriessä jännitettä - ei sen kummempaa signaalia.
Jep. Tämä on oikeastaan se, mitä haen takaa. Hyvä tieto on toki myös se, että anturit itsessään ovat pysyneet sähköisesti samanlaisina, vielä tarttisi tietoa hammasmääristä.SuoTimo kirjoitti: Summa summarum - Eri napa hammaskehät (määrä muuttunut) tuottaa eri jännitteet - vaikka anturit on samat... nyt joku voisi kertoa, vaihtuiko nuo naparattaat samaan aikaa kun versio muuttui 3:sta 4:ksi...
Ehdin jo manaamaan ennen tuon kyssärini kirjoitusta, että lykkäsin jo purkupommarini etujarrut Jatralle enkä näin ollen pääse niitä laskemaan/mittaamaan, mutta nyt pidemmälle miettiessä mulla on siitä vielä takajarrut jäljellä ja niistähän pitäisi kyllä irrota täysin verrannollinen signaali, eli voin mittailla/laskea itekin kunhan jaksan kaivella osia esille, kiitos ajatuksenjuoksun herättelystä SuoTimo. En tietty harmittele jos joku lataa infot tauluun valmiiksi, joten tietävä saa vielä vastatakin, sitä ei kielletä

Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: ABS:n signaalit, onko samat ABS+3 ja ABS v4?
Ainakin edessä '89 vuosimalliin asti 94 hammasta, '90 vuosimallista alkaen 46.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm