Kytkinpoljin jää pohjaan

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Jos auto on VINin mukaan model year -93, se on vuosimallia -93. Yleensä autotehtaat rupeavat valmistamaan kesälomien jälkeen seuraavan vuoden mallia, joten elo-syyskuun jälkeen kaikki valmistuvat autot ovat jo seuraavan vuoden mallia.

Tämä yhdistettynä käyttöönottopäivä -merkintöihin rekisteriotteessa, joiden perusteella mm. Tulli määrittelee auton "vuosimallin", niin jo on puurot ja vellit sekaisin.

En silti takaa, että se uudempi osa on sopiva, mutta lootan sarjanumerostahan sen näet :).
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Karza
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: To Touko 05, 2011 21:17

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja Karza »

Kiitos vastauksesta.

Auto ei ole samalla paikkakunnalla, niin en voi kurkata laatikosta tuota sarjanumeroa. Jostain kuitenkin tulee mieleen, että alkaisi merkeillä D5..., vai voiko edes alkaa vitosella numerot? jos voi, niin kyllä se taitanee tuo 92-93 sylinteri olla.
Karza
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: To Touko 05, 2011 21:17

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja Karza »

Tulipas paketti nopeaa. Viikko meni.

Aikani tutkin paketin sisältöä, huomatakseni että sieltähän tuli kytkimen painelaakerikin mukana?! Numerosarjankin perusteella on painelaakeri. Noh, nyt niitä on sitten kaksi.
Karza
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: To Touko 05, 2011 21:17

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja Karza »

Kirjoittelenpa tänne omasta kytkinremppa kokemuksesta.

Luulin löysänneeni kaikki laatikon pultit, vaan lootahan olikin vielä kiinni starttimoottorissa yhdellä pultilla joka on ihan kohtuuttoman *ttumaisessa paikassa. Sanoivat inttervälinetissä että sopivilla jatkopaloilla + räikällä saisi sen sieltä pois, mutta en kyllä käsitä mistä välistä. Siitä sitten imusarjaa purkaa pois sen verta että näkee sen pultin. Minulla meni ~10 tuntia siihen että laatikko on nyt lattialla. Kasaaminen onnistuu todennäköisesti hieman kivuttomammin nyt kun tietää mitä tekee.

Työsylinterissä on se kuminen jousella varustettu suoja. Sen kun irroitin vanhasta laatikosta, jäi sinne suojan sisään joku osa työsylinteristä painelaakerin mukana. Lienee rikki. Noh, onneksi on uusi odottelemassa.

Ja siihen uuteen sylkkyyn liittyen minulla onkin tärkeähkö kysymys:
Pitääkö työsylinteristä poistaa jokin lukite-osa ennen asennusta? Tuntuu ettei oikein löydy tarkempia ohjeita tuota asennusta varten... Onko jotakin tärkeää muistettavaa, vai onko homma todellakin niin yksinkertainen että palikat paikoilleen oikeiden tiivisteiden kera?
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Sitä motonetin sylinteriä ei sitten kannata laittaa, mikäli ei suuresti nauti kytkin remontin tekemisestä uudestaan.
Ilmauksessa tärkeää on pitää riittävästi nestettä säiliössä. Se kytkimen imuputki on melko korkealla siellä säiliössä ja ainakin kun itse ilmasin niin näytti että jos nestettä vain 4/5 niin meni jo ilmaa mukana.
Ilmaus systeemin tein polkupyörän sisäkumista ja venttiilistä sekä vanhasta säiliönkorkista poraamalla siihen reiän venttiilille. Ei tarvii olla 100% pitävä, kunhan sinne säiliöön saa painetta.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Karza
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: To Touko 05, 2011 21:17

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja Karza »

Minulla on PFS:ltä tilattuna saabin oma sylinteri.
Olin ajatellut ilmata ruiskumenetelmällä "väärään" suuntaan puskien nestettä. Oletan ettei sylinterissä siis ole mitään poistettavia osia ennen kiinni pulttausta, kun et siihen ottanut kantaa. Kiitos vastauksestasi!
Eltsu
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Huhti 26, 2010 19:28

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja Eltsu »

Ruiskulla "väärään suuntaan" ilmaaminen toimi ainakin omalla kohdallani hyvin. Startin pultinkin sain pois imusarjaa purkamatta mutta pitiköhän "akvaarion" irroitettava etuseinä purkaa poies tieltä että sai vähän lisää tilaa... ei enää muista kun siitä on muutama vuosi jo aikaa 8)
9000 CSE 2.3T -93
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Startin vittumainen pultti lähtee ainakin alakautta, kun downpipe on poissa tieltä. Räikkä ja jonkin pituinen jatkovarsi tuohon tarvitaan ja kyllä se niillä lähtee :).
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Karza
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: To Touko 05, 2011 21:17

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja Karza »

Kytkimen asennus sujui kutakuinkin ongelmitta, vaikkakin aikaa meni ihan kohtuuttomasti. Koko kytkinremontti alusta loppuun meni ~24h. Turhaa työtä tuli tehtyä aika paljonkin, esim imusarjan yläosa tuli purettua ja kasattua yhden starttipultin takia, ja apurunko piti käyttää löysällä että sai väliin sellaisen metallin palan. Lisäksi aika kauan meni painiessa laatikkoa takaisin lohkon kylkeen. Tarkemmin ottaen 4h meni, ennenkuin istui nätisti.

Kytkimen ilmasin ruiskulla väärään suuntaan, niinkuin monet neuvovatkin. Toimi hyvin. Nippa on tosin aika herkkä siitä meneekö neste oikeaan paikkaan vai valuuko nipan juuresta kytkinkoteloon, mutta toisella kädellä puristamalla ruiskua ja toisella säätämällä samalla nippaa onnistuu kyllä.

Hauska (ainakin nyt jälkeenpäin ajateltuna...) ongelma sattui kun lähdettiin pitemmälle koeajolle Oulusta Haaparantaan. Menomatka meni hyvin, mutta sieltä lähtiessä takaisin Ouluun kolisi niin prrrrkeleesti. Paheni vain kokoajan. Hainpas sitten tullessa pari putkiloa vetonivelrasvaa että laitan vetonivelet uudelleen jos meni jokin pieleen. Tallille mentäessä aloin sitten löysäämään pyöränpultteja huomatakseni että kaksi niistä oli jo valmiiksi melkein irti... Loppui yllättäen kolinat kun tiukkasi pultit kunnolla. Tälläistä tällä kertaa, terveisin amatööri :mrgreen:

edit: yksin tuli tehtyä ihan kokonaisuudessaan. ensimmäinen laatikko irti / kytkin remontti.
Viimeksi muokannut Karza, Ti Heinä 03, 2012 10:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Itsellä oli sunnuntaina kykän vaihto..Olihan tuossa purkamista kun en ollut ennen kyseiseen merkkiin tehnyt kytkin remppaa..
Kaveri oli apuna,saatiin noin 8 tuntia menemään aikaa..Jos olis ollut nosturit ja vaihteisto nosturit niin ainaskin työasentoja olis säästänyt,mut menihän tuo..

Aika tarkkaa oli saada sattumaan vaihteiden säätö..ei tullut merkkailtua edellistä kohtaa,mutta puoli tuntia säätöä etsiessä menee viitosvaihdekin paremmin kuin ennen sisään..
Samalla heitettiiin työsylkän korjaussarja,hyvin ilmaantui ruiskulla! Ja kytkimestä tuli 70% herkempi..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
TolTuo
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 12:49
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja TolTuo »

Oma kokemus kytkin jumpatasta oli että vitutuksessa oli loota irti vähä alle 2h ja paikoillaan päälle 1,5h. Kaiken kaikkiaan 3,5h.

Oli tietysti nosturi ja ilmapaine vehkeet jne.
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Perskele... tuli perheen toiseen tonnariin taas vähän puuhaa. Vuoden vaihteessa oli mootori palasina ja samalla hommasin Neobrothersilta uuden työsylinterin, että ei tarvitsisi heti avata uudestaan. Nyt jäi sitten kytkin pohjaan ja ainoan vuotokohdan löysin kopan sisältä. Niin paljon oli vuotanut, että näkyi myös kopan ulkopuolelle. Yritin silloin viime vuoden lopulla tilata orkkis sylkkyä, mutta ei ollut hyllyssä ja puhuivat ympäri ottamaan 20€ halvemman. Epäröin, mutta tyhmänä tilasin, vaikka ei tällä kokemuksella olis enää pitänyt haksahtaa. Alustavasti vastasivat, että epäilevät, että letkusta olisi irronnut moskaa, joka olisi tuhonnut tiivisteet. Näin voi olla, mutta vaihdoin sen vanhan haperon letkun myös. Ei ollut uusi mutta aivan uuden näköinen (purkuautosta) Pitää huomenna katsoa minkä näköistä litkua sieltä letkusta tulee kun vähän pumppaa. Taidan laittaa uuden orkkiksen. Vika voi olla nesteessä, mutta epäilen että tuotteen laatukin on osasyy.
Saa esittää kokemuksia / mielipiteitä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Kuva
Oikealla puolella tarvikeosa. Vasemmalla oletettavasti orkkis.
Huomaa kytkinakselistefan asennus-syvyys orkkis vs. tarvike !

Kuva
PCS:ltä hankittu orkkis tiivistesarja.

Kuva
Käytin täällä aiemmin mainittua lukkorengaskikkaa, kytkinakselistefan irrottamiseen. Käytin lukkorengasta, joka lepotilassa 30mm (tiivistekeskus 35snt). Se oli aavistuksen liian pieni, joten piti samalla pihdeillä pingottaa ulospäin, että sai otetta stefasta. Lisäksi reunoja piti vähän teroittaa smirgelillä.

Kuva
Punainen o-rengas meinasi jäädä huomaamatta.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
rphx
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:02
Paikkakunta: Paul onka

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja rphx »

:roll: säiliöltä lähtevät gummiletkut voi kans vuotaa ja kytkin jää pohjaan kun höriny söiliöstä tarpeeks ilmaa.
Kaikki on hyvin jos väliin mahtuu kymppi muttei kahta vitosta
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Kytkinpoljin jää pohjaan

Viesti Kirjoittaja sarka »

Vaihettiin just appiukon -91 tonnariin pääsylinterin tiivisteet. Ilmattiin kuten jarrut ikään eikä mitään ongelmia.

Koko proseduuri lyhyesti:
Jarrunestesäiliön korkki tiukasti kiinni kun purkaa pääsylinterin irti ja tiivisteiden vaihto/kasaus jarrunesteen kanssa. Sitten tuloletku kiinni pääsylinteriin ja jarrunestesäiliön korkki aukaistaan. Lasketaan nestettä hieman pääsylinteristä läpi ja sitten kytkimen putki kiinni. Sitten ilmattiin ihan kuin jarrutkin. Koko ajan säiliö piripinnassa.

Tiivisteet maksoi jotain 5e luokkaa, vaihdettiin vain sisälle tulevat tiivisteet (ei sitä ulkopuolista suojakumia). Sisemmistä tiivisteistä ylempi oli ihan jees, alemmasta huulle oli ratkennut puolelta matkalta. Poljin vingahteli ja jäi pohjaan, eikä lopelleen pelannut juurikaan.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Vastaa Viestiin