Jarrutehostimessa vikaa?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Jarrutehostimessa vikaa?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Onko kenelläkään ideoita tuohon viestiketjun alkuperäiseen ongelmaan, vai onko tonnarin jarrut tosiaankin näin jäykät toimiessaan??
1.Kauanko jarrujen varoitusvalot palavat kun aamulla laitat virrat päälle..?
( tai yleensä kun auto on seissyt pitemmän ajan, ja paineet ovat purkautuneet
järjestelmästä )
2.Montako jarrujen polkaisua voi tehdä ennenkuin pumppu käynnistyy..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 550
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Jarrutehostimessa vikaa?

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Tarina ei kerro onko systeemille tehty jossain kohtaa jotain suurempaa tai pienempää remonttia...

Ainakin omasta kokemuksesta systeemissä oleva ilma aiheuttaa sen, että polkimen päällä pitää seisoa elefantin painolla, että auto pysähtyisi - tunto on kokonaan poissa ja poljin tuntuu jäykältä.

Ko. tapaus liittyi suurempaan jarruremonttiin... ja ilmaus oli todella tuskallinen, kun mikään ei tuntunut toimivan - ainoastaan se vanha konsti, toinen pumppaa jarrupoljinta ja toinen availee ilmausruuvia toimi - ja vihdoin jarrut alkoivat toimia normaalisti...

Eli täältä veikkauksena: vaikka olet ilmannut niitä jarruja foorumilta löytyvien ohjeiden mukaan - sulla on siellä järjestelmässä vieläkin ilmaa - kokeile vanhaa konstia ilmaukseen.
pandemon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Huhti 17, 2011 22:07
Paikkakunta: Joutseno (siis ei Lappeenranta)

Re: Jarrutehostimessa vikaa?

Viesti Kirjoittaja pandemon »

Älä veliseni enää käännä puukkoa haavassa kun alkaa jo unohtumaan se ilmausrumba... :cry:

Eli vaihdettiin Mk3:een koko paketti eli pumppu, hydrauliyksikkö ja pääsylinteri.
Ja jarruja ilmattiin pari kolme päivää (ja yötä), auto sammuksissa ja käynnissä ja välillä päällä seisoen. Ilmaa vain tuli ja tuli ihan pieninä kuplina (välillä tuli ihan puhdasta nestettä ja sitten taas hetken päästä ilmaa) ja olin jo ihan varma että jostain imee happea, mutta lopulta jarrut lähti toimimaan. Ainoa mitä ei tehty (missä ei siis onnistuttu) oli painaa painetta jarrunestesäiliöön. Ilmeisesti jos sinne hydrauliyksikköön on päässyt jossain remontissa happea, niin se ei halua tulla sieltä ulos oikein mitenkään.

Ja oire oli nimenomaan se että poljin oli "kova" eikä jarruissa ollut tehoa.
Vieläkin Mk3:n jarrut on "jäykät" verrattuna omaan Mk2:een, mutta kyllä tuo eläkkeellä oleva muorikin saa niskat naksumaan tarvittaessa.
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: Jarrutehostimessa vikaa?

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

Tuota ilmaa epäilin itsekin ja olen koittanut ilmata järjestelmää foorumilta käytyvillä useilla eri ohjeilla ja välillä omillakin. Meinasi vaan usko loppua minulta ja etenkin jarrua puuduksiin asti polkevalla emännällä :)

No, täytyy vielä jatkaa ilmaamista kun uskaltaa ehdottaa emännälle...
Kiitokset vinkeistä!
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarrutehostimessa vikaa?

Viesti Kirjoittaja jus »

ABS Mark IV korjaamokäsikirja neuvoo ilmaamisjärjestykseksi OE, VT, VE, OT.

Lisäksi ohjeistetaan jarrulaitteen (hydrauliikkayksikkö) vaihdon yhteydessä kytkemään johtosarjan 8611212 avulla pumppu pyörimään minuutiksi (boksin navat 1, 34 ja 15 yhdistämällä saadaan ABS-päärele ja pumpun rele vetämään). Pumpun pyörittyä 20 sekuntia kytketään johtosarjalla menoventtiilien ohjaukset (navat 18, 36, 21, 2) 20 sekunnin ajaksi. Kuvassa näkyvässä johtosarjassa on joku laatikko, jonka roolia ei selitetä. Ehkä ei ole hyvä idea alkaa kokeilla mitä tapahtuu jos maadoittaa suoralla johdolla menoventtiilien ohjauksia, auton oma ABS-boksi ohjaa venttiileitä PWM-signaalilla.

Tämä pumpun pyöritys siis jarruhydrauliikan vaihdon yhteydessä ennen ennen kuin ilmataan järjestyksessä OE, VT, VE, OT. Samanlaista ilmavaivaa voisi ajatella kenties syntyvän jos jarrupiirit pääsevät valumaan isommassa jarruremontissa totaalisen tyhjäksi ja vielä kytketään virrat päälle säiliön ollessa tyhjänä ja jarrupiirit avoinna.

Ilmaamismenetelminä mainitaan paineilmatoimisella ilmauslaitteella nipasta imeminen ja apuhenkilön avustamana polkimen polkeminen. Virrat katkaistuna molemmat menetelmät.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 550
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Jarrutehostimessa vikaa?

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

jus kirjoitti: Ilmaamismenetelminä mainitaan paineilmatoimisella ilmauslaitteella nipasta imeminen ja apuhenkilön avustamana polkimen polkeminen. Virrat katkaistuna molemmat menetelmät.
Heh - tuosta tuli elävästi mieleen, kun kerran ilmattiin VW Kolopallon jarruja pääsylinterin vaihdon jälkeen... pitkällä läpinäkyvällä letkulla Viuat Ritmon imusarjasta alipainetta jarrusatuloiden nippoihin - kyllä ilmat lähti vauhdilla... saa kokeilla, jos uskaltaa... :lol:
Vastaa Viestiin