Mystinen vika tai sitten ei ???

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 405
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Mystinen vika tai sitten ei ???

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Tekee ajoittain tai kokoajan varsinkin nykyisin kylmällä enemmän sellaista että ikäänkuin korisee "kuorsaa" :lol: moottorin suunnasta, kun kiihdyttelee siinä pintakaasuilla ja SAMALLA tehot häviää teille tietymättömille ja taas hetken päästä voi palautua tehot.

Siis olo on kuin kuminauha efektillä varustettuna vetää ei vedä ja taas vetää ja siinä välissä pientä nykimistä, joka kylläkin hivenen pieneni sytkäkasetin vaihdolla uuteen.

Ps: Toi ääni kuulostaa tosiaan siltä kuin joku asentaja :lol: olis jäänyt kuorsailemaan kroooh konepellin alle.
Saab 9-5 A 2.3t stw
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 405
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Re: Mystinen vika tai sitten ei ???

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Moro: päivitystä sen verran, että nytte sytty latauksen merkkivalo ja ei lataa, sekä akun jännite tippuu sinne 10-11 paikkeille, että kuinka herkkiä nää di-vehkeet on jännitteen alentumiselle, joskos toi ajoittainen nykiminen olis johtunut siitä että mylly ei ole saanut ajoittain tarpeeks virtoja.

Ps: osat ovat tilattu laturiin ja odotamme asennusta, niin ja akku on vain muutaman kuukauden vanha, joskos toi laturi tai tarkemmin sanoen jännitteen säädin otti itteensä kun tässä kesällä hain auton ja joutui ajamaan kotiin laturin varassa, koska entinen akku oli ihan kuralla (kuinka paljon ajotieturin mukaan nämä lataavat, kun ovat kunnossa)
Saab 9-5 A 2.3t stw
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Mystinen vika tai sitten ei ???

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mulla on EDUn näytössä tasaisesti 14,2 -14,3 volttia kun kaikki on ok.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Kumi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 16:38

Re: Mystinen vika tai sitten ei ???

Viesti Kirjoittaja Kumi »

EDU:n jännitenäytön ottaisin kyllä tosi varauksella.
Itellä heittää noin 0,5V vaikka kaikki maatot ja + piuhat varmasti kunnossa.

Eli nyt syksyllä +2C latausjännite EDU:sta 13,4-13,9V ja akulla vastaavasti noin 14.1-14.5V mikä ok.

Starttijännitteet tuo näyttää ihan poskelleen, välillä jotain 7,8V vaikka startilta mitattu samalla 1mS/div piirturilla min. 10,4V.
Ja tuo yli 10V siellä on kun pyörittää iloisesti.

Eli ainoa oikea tapa tarkistaa lataus on. jos merkkivalo palaa tarkista herätejohdon ja akkukaapelin kiinnitys. Jos ok. käynnistä moottori ja tarkkaile akun jännitettä akun navoista.

Pitäis olla kelistä riippuen 13,5-14,7V parkit päällä tyhjäkäynnillä, ja kaikki laitteet kytkettynäkin pitäis pysyä ko. rajoissa noin 1200rpm kierroksilla.
Jos näin ei ole korjaa laturi.

T: Kumi
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Mystinen vika tai sitten ei ???

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Kumi kirjoitti:Starttijännitteet tuo näyttää ihan poskelleen, välillä jotain 7,8V vaikka startilta mitattu samalla 1mS/div piirturilla min. 10,4V.
Tuo saattaa johtua kuluneesta virtalukon pohjastakin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 405
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Re: Mystinen vika tai sitten ei ???

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Mawerick kirjoitti:Mulla on EDUn näytössä tasaisesti 14,2 -14,3 volttia kun kaikki on ok.

No hiilethän ne oli ihan loppu ja lataus nousi uusien myötä sinne 14- 14,5 v-paikkeille, kuormituksesta riippuen.
Saab 9-5 A 2.3t stw
Kumi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 16:38

Re: Mystinen vika tai sitten ei ???

Viesti Kirjoittaja Kumi »

Ei ton jänniteen pitäis kuormituksen mukaan vaihdella. Toki tyhjäkäynnillä, kun tuotto ei riitä.
Jos kierroksia yli 1500 niin ympäristön lämpötila siihen vaikuttaa, eli -20C pakkasilla akun napajännitteen tulisi olla käynnistyksen jälkeen ennen, kuin laturi lämpenee mielellään 14,5-14,8V ja kuumalla konehuoneella noin 13,8-14,2V.

Noilla batteri pysyis kohtalaisessa varauksessa, ja antaisi kestoiän 5-10V merkistä riippuen.

Ja tuo on navoista mitattua jännitettä ei edun näyttämää.

T: Kurko
marg3
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2003 13:44

porsius

Viesti Kirjoittaja marg3 »

Omaan pommariin on entinen omistaja vaihtanut laturin 2-3kk sitten. Epäilen että motonetistä haettu vaihtolaturi.

No, edun näyttämä latausjännite on 12,7-13,3. Nyt kun auto oli seissyt yön yli niin latasi jopa 13,7v ja alimmillaan tippu 13,3v. Tämä 15km matkalla motaria töihin. Akku on noin vuoden vanha Trane.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Mystinen vika tai sitten ei ???

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Mittaa yleismittarilla akulta latausjännite suoraan niin tiedät missä mennään..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
marg3
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2003 13:44

Re: Mystinen vika tai sitten ei ???

Viesti Kirjoittaja marg3 »

Tyhjäkäynnillä edu ja yleismittari näyttää samaa lukemaa.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Mystinen vika tai sitten ei ???

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Voisi olla laturin säädin/hiilipaketti sökö jos ei lataa tyhjäkäynnillä normaalisti..pitäisi sen laturin pystyä tyhjäkäynnilläkin lähelle 14v lataamaan..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Vastaa Viestiin