ecun pinneistä tietoa?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Jarnoh
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Elo 25, 2012 19:43
Paikkakunta: Nokia

ecun pinneistä tietoa?

Viesti Kirjoittaja Jarnoh »

Oisko arvon raadilla arvauksia, mistä ympyröidyt liittimet on lähteny irti? Johtonipussa josta noi tulee on yhteensä 5 johdinta, yksi liitin tulee kiinni flektiin (2 johdinta) tossa puna harmaassa liittimessä on yks vihree valkonen johdin ja tuossa toisessa merkatussa mustassa liittimessä kaksi johdinta kiinni. Auto on 9000CD 2.0T, vuodelta -96. Hain tämän tuossa viikonloppuna ja ongelmana on että kun kiihdyttää täyskaasulla niin n. 3500rpm. kohdalla tuntuu kuin polttoaineen syöttöloppuisi kuin seinään, eli alkaa nykiä eikä nosta kierroksia enempää. En toki tiedä liittyykö noi irtonaiset johdon päät asiaan mitenkään, mutta jotain on pakko koittaa.. :)

Kuva
Viimeksi muokannut Jarnoh, Su Syys 30, 2012 21:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4582
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Apuja kaivataan, pari piuhaa irti eikä tietoa mistä..

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei liity, eiköhän tuo ole kaksinopeustuuletinsysteemin lisäliitin tuo ylempi. Alempi kolmepinninen on sitten mankkuvenan johto jonka tarvit kun säädetään auto täyspaineiseksi :)

Nykiminen tolla tavalla johtuu viallisesta DI-kasetista useimmiten, selviää jos saat lainattua joltain ehjää kasettia kokeiltavaksi.
Paikkakunta omissa tiedoissa auttaa.
Viimeksi muokannut vesa67, Ma Elo 27, 2012 21:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7558
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Apuja kaivataan, pari piuhaa irti eikä tietoa mistä..

Viesti Kirjoittaja mestari »

eikö myyjä informoinut moisesta viasta?
eikö koeajolla vika tullut esille? ostit kuitenkin sen?
kai edellinen omistaja antoi kattavan selityksen mitä on jo tehty tai on tekemättä?
Vaikea arvioida vikaa, voi olla ranetusta ranetuksen päälle tai sitten ihan simppeli vikakin.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Jarnoh
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Elo 25, 2012 19:43
Paikkakunta: Nokia

Re: Apuja kaivataan, pari piuhaa irti eikä tietoa mistä..

Viesti Kirjoittaja Jarnoh »

mestari kirjoitti:eikö myyjä informoinut moisesta viasta?
eikö koeajolla vika tullut esille? ostit kuitenkin sen?

Täytyy metsästää jostain varmasti toimiva di boksi. Myyjän mukaan se on vaihdettu muutama vuosi sitten, mutta eihän se toki ole tae toiminnasta.

Oli myyjän kanssa puhetta aiheesta että on joskus nykinyt kuvatulla tavalla. Ei kuitenkaan nykinyt ollenkaan kun kävin koeajolla. Joten kuvittelin että myyjän toimenpiteet olivat riittäneet korjaamaan vian.

Sillä hinnalla mitä mä tosta maksoin ei voi saada täydellistä autoa, vaikka se kyllä testattaessa tuntui liki täydelliseltä.
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: Apuja kaivataan, pari piuhaa irti eikä tietoa mistä..

Viesti Kirjoittaja cc »

Nykiminen voi johtua myös takertelevasta turbon hukkaportin tangosta. Minulla ainakin tuo matalapaine tekee kerran vuoteen noin. Voitelua niveleen niin taas menee nätisti.
Kannattaa myös takistaa hukkaportille menevän paineletkun kunto (jos matalapaine).
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Apuja kaivataan, pari piuhaa irti eikä tietoa mistä..

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

vesa67 kirjoitti:Ei liity, eiköhän tuo ole kaksinopeustuuletinsysteemin lisäliitin tuo ylempi. Alempi kolmepinninen on sitten mankkuvenan johto jonka tarvit kun säädetään auto täyspaineiseksi :)

Nykiminen tolla tavalla johtuu viallisesta DI-kasetista useimmiten, selviää jos saat lainattua joltain ehjää kasettia kokeiltavaksi.
Paikkakunta omissa tiedoissa auttaa.
Yhdyn täysin myös Vesan tekemään diagnoosiin.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Jarnoh
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Elo 25, 2012 19:43
Paikkakunta: Nokia

Re: Apuja kaivataan, pari piuhaa irti eikä tietoa mistä..

Viesti Kirjoittaja Jarnoh »

Olihan se DI-kasetti tosiaan sökö, sen lisäks hukkaportti oli jumissa ja nosti paineet fuelcuttiin asti. Vesan suosiolla avustuksella ja parilla litralla CRCtä auto rokkaa taas, nyt jo stage 1 voimin. :)

Samalla kun autoa tutkittiin niin huomattiin, että imuilman anturi ja muutama muukin anturi antaa käsittämättömiä arvoja. Nyt oon tutkinu ja hutkinu tätä seikkaa, selannu kytkiksiä ja heilunu yleismittarin kans ku heinämies. On vielä pakko varmistaa josko täällä jollakulla ois kokemusta aiheesta. Eli kun oon sähkökuvia katellu ja tutkinu ecun toimintaa, niin käsitin että anturit maadottuu pinnin 67 kautta (pystyykö joku varmistamaan tämän?) nimittäin nyt tuo pinni ei maadoitu ja ois hyvä saada varmuus ennen kuin napsasen piuhan poikki ja juotan siihen uuden maapiuhan kiinni. :) Käsittääkseni myös pinnin 66 (reference ground for engine coolant temperature sensor) pitäs maadottua jatkuvasti? Mulla tämäkään ei ota maihin kiinni.
käyttiksinä: OG 9-5 -99 Estate 2.3t biopower ja OG 9-3 -01 2.0t
klubilainen nro. 5663. Ei oo riemulla rajaa kun Saabilla ajaa. :)
Vilpo
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 16:49
Paikkakunta: Turku

Re: ecun pinneistä tietoa?

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Jarnoh kirjoitti:Olihan se DI-kasetti tosiaan sökö, sen lisäks hukkaportti oli jumissa ja nosti paineet fuelcuttiin asti. Vesan suosiolla avustuksella ja parilla litralla CRCtä auto rokkaa taas, nyt jo stage 1 voimin. :)

Samalla kun autoa tutkittiin niin huomattiin, että imuilman anturi ja muutama muukin anturi antaa käsittämättömiä arvoja. Nyt oon tutkinu ja hutkinu tätä seikkaa, selannu kytkiksiä ja heilunu yleismittarin kans ku heinämies. On vielä pakko varmistaa josko täällä jollakulla ois kokemusta aiheesta. Eli kun oon sähkökuvia katellu ja tutkinu ecun toimintaa, niin käsitin että anturit maadottuu pinnin 67 kautta (pystyykö joku varmistamaan tämän?) nimittäin nyt tuo pinni ei maadoitu ja ois hyvä saada varmuus ennen kuin napsasen piuhan poikki ja juotan siihen uuden maapiuhan kiinni. :) Käsittääkseni myös pinnin 66 (reference ground for engine coolant temperature sensor) pitäs maadottua jatkuvasti? Mulla tämäkään ei ota maihin kiinni.
Jos tuo on Trionic, niin noin minunkin kuvani näyttäisi. Eli siis pinni 67 anturimaadoitus, joka tulee ECU:n kautta. Itse asiassa 66,67 näyttäisi menevän samaan jakopisteeseen kiinni. Ja ECU:n maadoitukset on pinnit 24,25,47.
Oman kokemuksen mukaan nuo anturimaadoitukset ei ole aina suoraan maissa, vaan siinä saattaa olla jokunen ohmi vastusta, johtuen siitä että ecu on välissä.
Sen sijaan nuo ecu maadoitukset pitäisi olla suoraan maissa.
Vastaa Viestiin