Tonnari purkaa akkua!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Tonnari purkaa akkua!

Viesti Kirjoittaja TjK »

Toisinaan akku tyhjänä aamulla, ku pitäis lähtee liikkeelle. On tehnyt sen kahdella eri akulla, joten akusta ei pitäis olla kiinni. Eikä myöskään pakkasesta, kun on jäänyt lämpimään talliinkin..

Eli jokin purkaa akkua, mutta mikä ja mistä lähteä etsimään vikaa??
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Osanottoni!

Kärsin täsmälleen samasta vaivasta, joka tulee ja menee. Täyteen ladattu 80Ah akku saattoi mennä yhdessä yössä. Kyseessä oli ainakin mulla pikemminkin oikosulkutilanne kuin "sähkövuoto".

Arvaa vain, löytyikö koskaan mitään vikaa kun laittoi mittarin akun kenkien väliin! Ikinä ei liikkunut amppeereita enempää kuin mitä kello ja radion muistipiiri vievät. Startin kaapeli on ehjä ja kaikki muutenkin OK.
Luulisi että tuollaisen jäljiltä löytyisi jostain lämmenneen näköisiä osia tms. 8O

Ensimmäisen akun pimahtaessa ostin vain uuden akun, koska edellisen iästä ei ollut tietoa. Uusi akku oli tuolloin opiskelijabudjetilla 80Ah Midac, joka oli "hyvä ja halpa", ihan akkuliikkeestä :) Silläkin jäin heti vaihdon jälkeen parkkipaikalle kerran.

Tämän jälkeen meni 15kk (toukokuusta elokuuhun), kun auto oli taas mennyt pimeäksi yhdessä yössä. Aamulla ei keskuslukko toiminut, ja oven varoitusvaloon syttyi vain kekäle. Kaapaleilla käyntiin ja moottoritietaipale Hesasta Tampereele. Virrat pois parkkipaikalla ja heti perään käynnistysyritys: NAKS!

No, Midacci oli tuossa vaiheessa jo ihan kuollut. Vein auton autosähköön mitattavaksi, jossa tökkivät sitä pari päivää löytämättä mitään muuta vikaa kuin huonon akun.

No, poissulkeakseni huonolaatuisen akun mahdollisuuden hommasin tilalle Exciden. Nyt on menty taas 13kk, mutta yhä vielä on kylmä rinki tuohon liittyen.

Kerro ihmeessä jos vika löytyy!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Arvauksia: Perinteinen tavaratilan valo :) Joskus laturiviatkin ovat tyhjentäneet akkua. Haku-toiminnolla lisää aiheesta. Vanha akkukin purkaa itse itseään.
Jossain autossa (en muista missä), virtalukon pohjan rikkoontuminen aiheutti kanssa noiden kaltaisia ongelmia.
Ja tonnarihan ei käynnisty, jos jännite laskee alle 9V:n starttauksessa.
900C -86
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Osanottoni!

Kärsin täsmälleen samasta vaivasta, joka tulee ja menee. Täyteen ladattu 80Ah akku saattoi mennä yhdessä yössä. Kyseessä oli ainakin mulla pikemminkin oikosulkutilanne kuin "sähkövuoto".

Arvaa vain, löytyikö koskaan mitään vikaa kun laittoi mittarin akun kenkien väliin! Ikinä ei liikkunut amppeereita enempää kuin mitä kello ja radion muistipiiri vievät. Startin kaapeli on ehjä ja kaikki muutenkin OK.
Luulisi että tuollaisen jäljiltä löytyisi jostain lämmenneen näköisiä osia tms. 8O

Ensimmäisen akun pimahtaessa ostin vain uuden akun, koska edellisen iästä ei ollut tietoa. Uusi akku oli tuolloin opiskelijabudjetilla 80Ah Midac, joka oli "hyvä ja halpa", ihan akkuliikkeestä :) Silläkin jäin heti vaihdon jälkeen parkkipaikalle kerran.

Tämän jälkeen meni 15kk (toukokuusta elokuuhun), kun auto oli taas mennyt pimeäksi yhdessä yössä. Aamulla ei keskuslukko toiminut, ja oven varoitusvaloon syttyi vain kekäle. Kaapaleilla käyntiin ja moottoritietaipale Hesasta Tampereele. Virrat pois parkkipaikalla ja heti perään käynnistysyritys: NAKS!

No, Midacci oli tuossa vaiheessa jo ihan kuollut. Vein auton autosähköön mitattavaksi, jossa tökkivät sitä pari päivää löytämättä mitään muuta vikaa kuin huonon akun.

No, poissulkeakseni huonolaatuisen akun mahdollisuuden hommasin tilalle Exciden. Nyt on menty taas 13kk, mutta yhä vielä on kylmä rinki tuohon liittyen.

Kerro ihmeessä jos vika löytyy!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Niin, vaihtoehtojahan tietty on aivan älyttömästi. Ja vika on tosiaan aivan satunnainen, joten siinä mielessä viittaisi johonkin inhimilliseen...
Takaluukun valoa en osaa epäillä, koska autossa ei oo hattuhyllyä ja valo näkyy pimeällä pihalla ja tallissa aika hyvin.

Autosta sen verran perustietoa, että kyseessä -95 aero käytännöllisesti katsoen kaikilla varusteilla. Radion voi oikeestaan sulkea pois vikalistasta, koska teki tätä originaaliradion aikaan ja nyt tilalle vaihdetun blaukkarin kanssa myös.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
9000tfor4ever
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: To Touko 20, 2004 19:59
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 9000tfor4ever »

mulla aikoinaan suuren vaikutuksen saappaaseen teki konepellin valo.
mites, onko muilla jatkuva virta konepellin sisävaloon kuten mulla. olen meinaan tonnarissa huomannut molempia variaatioita. mulla virta jatkuvana ja menee päälle lampun vieressä olevasta vivusta.

sit mites, missäs sytkäjärjestelmässä se laitto tulpille viel kipinää muutaman sekunnin auton sammuttamisesta? ei kai ole mahdollisista et se hakkais sitä kipinää maailman tappiin asti sammuttamisesta jos vikaa juuri tossa aika määritteessä ?
Auto = 4 kirjainta
Saab = 4 kirjainta
ex 9000tfor4ever :)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Parkit täytyy olla päällä ennekuin nokkapellissä oleva lamppu syttyy.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
jannu huoleton
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 18:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnari purkaa akkua!

Viesti Kirjoittaja jannu huoleton »

TjK kirjoitti:Toisinaan akku tyhjänä aamulla, ku pitäis lähtee liikkeelle. On tehnyt sen kahdella eri akulla, joten akusta ei pitäis olla kiinni. Eikä myöskään pakkasesta, kun on jäänyt lämpimään talliinkin..

Eli jokin purkaa akkua, mutta mikä ja mistä lähteä etsimään vikaa??

Moi!

Omassani oli samanlainen vika. Akku oli tyhjentynyt yön aikana ja aamulla oli aivan kaput. Akun vaihto ja tuli todettua välittömästi, että jarruvalothan ne siinä loistavat täysillä päällä vaikken ollut jarruihin koskenutkaan.

Siis omassani oli syynä moiseen päälle jääneet jarruvalot.

Mvh
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Jarruvalokatkaisija - vahva veikkaus

Viesti Kirjoittaja mike »

Pari kertaa olen nähnyt parkkipaikoilla tonnareita missä on jarruvalot palaneet vaikkei autossa ole ketään ollutkaan.

Itselläni aikanaan ihmettelin miksei Cruise mene päälle. Luulin jo vikaantuneen, mutta niin vain alkoi yks kaks toimimaan. Sitten pari päivää myöhemmin huomasin jarruvalojen palavan kun lähdin autolta.

Motonetin katkasijaa en saanut sopimaan paikalleen, koska jotojen liitin oli eri suuntaan kuin alkuperäisessä ja tästä seurasi se, että johdot osuivat rattiakseliin.

Korjasin vikaa sitten niin, että purin katkaisimen ja putsasin kosketuskärjet vesihiomapaperilla. Samaa kosketusongelmaa ollut muuten tuulilasinpesurin viiksessä.

Kärjet kai hitsautuvat kiinni ja siitä sitten akun purkautuminen.
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Mulla tuota jarruvalojen päällejäämistä tapahtu sillointällöin vanhalla tonnarilla, tosin siitä pääsi aina sillä että nosti varpaanpäällä poljinta hieman. Viime keväänä ja sen jälkeen ei mielestäni sitten enää ollut tuota tapahtunut...
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
saab_9000_t
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Kesä 15, 2004 18:59

Viesti Kirjoittaja saab_9000_t »

Onko autossa sähkölasit.. ?
oman ysitonniseni akku tyhjeni arpomalla yön aikana ja syynä olivat ilmeisesti sähkölasien katkaisijat , tai akku ainakin lakkasi tyhjentymästä kun sähkölasien 2 kytkintä vaihdettiin uusiin
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Joo, on sähkölasit.. Pitääpä mitata...
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Vastaa Viestiin