moniurahihnan vaihto tonttuun
Simple the best.. kiristimen jännityksen olen löysännyt kuormaliinalla eli:
Moottorin nostosilmukkaan kuormaliinan (räikän) silmukka, venttiilikopan päälle laudanpätkä tms. suojaksi ja toinen koukku sinne kiristimen linkkuun moottorin ja hihnan välisestä raosta.
Räikkää kiristäessä voi apuna nostaa remmistä jolloin hihna löystyy helpommin..
Moottorin nostosilmukkaan kuormaliinan (räikän) silmukka, venttiilikopan päälle laudanpätkä tms. suojaksi ja toinen koukku sinne kiristimen linkkuun moottorin ja hihnan välisestä raosta.
Räikkää kiristäessä voi apuna nostaa remmistä jolloin hihna löystyy helpommin..
-
- "Aero"
- Viestit: 404
- Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
- Paikkakunta: Jyväskylän MLK
Kuullostaa kokeilun arvoiselta menetelmältä...Wege kirjoitti:Simple the best.. kiristimen jännityksen olen löysännyt kuormaliinalla eli:
Moottorin nostosilmukkaan kuormaliinan (räikän) silmukka, venttiilikopan päälle laudanpätkä tms. suojaksi ja toinen koukku sinne kiristimen linkkuun moottorin ja hihnan välisestä raosta.
Räikkää kiristäessä voi apuna nostaa remmistä jolloin hihna löystyy helpommin..
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
-98 Volvo V70
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Tänään löysäsin peinun menetelmällä kiristimen mukavasti löysää kun ei pane hätäilemällä pilaan löysytystä.. kiristintä löysällä pitämään vasta valjastin puristimen erikois työkaluille varattuihin koloihin..(Jäi talvella mieleen kun hangessa hihnaa aseteltiin Raipen autoon) Itse hihna pyörän ruuvi tosin teetti aukaisussa töitä kun oli hapettunut kiinni ja joustoa löytyi vähä joka suuntaan..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Tänään tuli tehtyä tuo remppa '95 Aeroon, Haynesin mittojen mukaan tehty työkalu (3mm lattarautaa) ei kestänyt suorana kiristinrullan pultin löysäystä, vaan sinne piti laittaa ruuvipuristin mukaan tukemaan työkalua.
Yritin jopa kääntää pulttia auki ensin hihnaa vasten ja sitten vasta laittaa työkalun paikalleen, mutta se oli silti liian tiukassa, kun se toki kiristyi aina kun kiristimen painoi alas.
Yritin jopa kääntää pulttia auki ensin hihnaa vasten ja sitten vasta laittaa työkalun paikalleen, mutta se oli silti liian tiukassa, kun se toki kiristyi aina kun kiristimen painoi alas.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: moniurahihnan vaihto tonttuun
Suoritin itsekkin kyseisen jumpan rullineen päivineen. Ensimmäisenä huomasin että joku on joskus kiristimeen näppäränä nikkaroinut oikeinkin hyvin toimivan klemmarisysteemin jolla kiristimen saa läjään ja pysyy.
Tuolla systeemillä pystyy remmin vaihtamaan tarvittaessa vaikka yläkautta ilman ruuvimeisseliä kummempia työkaluja. Halusin kumminkin varmistua ettei puristin räjähdä käsiin rullaa irrottaessa ja käytin myös tuota lattarauta- työkalua varmistuksena. Kiristimen rulla lähti vasta kun sille näytti pulttipyssyä.
Kuva kyseisestä klemmarizydeemistä:
http://goofhead.kicks-ass.org/masa/1.jpg
Tuolla systeemillä pystyy remmin vaihtamaan tarvittaessa vaikka yläkautta ilman ruuvimeisseliä kummempia työkaluja. Halusin kumminkin varmistua ettei puristin räjähdä käsiin rullaa irrottaessa ja käytin myös tuota lattarauta- työkalua varmistuksena. Kiristimen rulla lähti vasta kun sille näytti pulttipyssyä.
Kuva kyseisestä klemmarizydeemistä:
http://goofhead.kicks-ass.org/masa/1.jpg
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Re: moniurahihnan vaihto tonttuun
Itellä oli kaveri autamassa hihan lopulleen laitossa... ite räikkä 19mm hylsyllä väänsin kiristimen kasaan ja toinen nosti kompuralta hihnan paikoilleen lopussa.
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ke Huhti 27, 2011 20:12
- Paikkakunta: Vantaa
Re: moniurahihnan vaihto tonttuun
Pystyykö hydraulimäntään lisäämään öljyä purkamatta sitä?
Re: moniurahihnan vaihto tonttuun
Raota kumia yläpäästä tunkemalla vaikkapa ohut ruuvimeisseli väliin riittävältä pituudelta ja ruikkaa injektioruiskulla ja soveltuvalla neulalla/letkuviritelmällä n. 20 Ml hydrauliöljyä tai hätätilassa ATF:ää, muilla voiteluominaisuuksilla ei ole tässä tapauksessa juuri väliä mutta ettei menisi pakkasessa jäykäksi. Maltilliselta sepältä pelkkä valuttaminenkin tippa tipalta onnistuu.
Jos kumi ei enää kestä kertaalleen venyttämistä ratkeamatta, on se muutenkin valmis ja todennäköisesti jo halkeillut palkeistaan.
Pääasia on se että siellä vaimenninsylinterissä ja sen pohjaventtiilillä on sitä öljyä ja että suojakumi on tiivis. Pienet nippusiteet suojakumin sekä ylä- että alapäässä eivät ole pahitteeksi jos autoa ei ole tarkoitus ihan näyttelyyn viedä.
Jos kumi ei enää kestä kertaalleen venyttämistä ratkeamatta, on se muutenkin valmis ja todennäköisesti jo halkeillut palkeistaan.
Pääasia on se että siellä vaimenninsylinterissä ja sen pohjaventtiilillä on sitä öljyä ja että suojakumi on tiivis. Pienet nippusiteet suojakumin sekä ylä- että alapäässä eivät ole pahitteeksi jos autoa ei ole tarkoitus ihan näyttelyyn viedä.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 14:09
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: moniurahihnan vaihto tonttuun
Itse tunkkasin tunkilla ja rautaputken pätkällä kiristintä pikkuhiljaa ja meni nätisti kasaan. Kun olis ollu pullotunkki niin sillä olis saanu vielä näppärämmin.
________________________
9000 CS 2.0t automaatti -97
9000 CS 2.0t automaatti -97
Re: moniurahihnan vaihto tonttuun
heh...
Itse vaihtelin taas käyttäen ainoina työkaluina metrin mittaista latan pätkää ja lenkkiavainta rullan irroittamiseen. melkein 10 minuuttia meni... kompuran yli meni kylläkin lähinnä säkällä, ja kiristimen kanssa semmonen "säkä", että vaihdettu aika hiljan. 2.3CDTAAC -97
Itse vaihtelin taas käyttäen ainoina työkaluina metrin mittaista latan pätkää ja lenkkiavainta rullan irroittamiseen. melkein 10 minuuttia meni... kompuran yli meni kylläkin lähinnä säkällä, ja kiristimen kanssa semmonen "säkä", että vaihdettu aika hiljan. 2.3CDTAAC -97
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ma Joulu 10, 2012 23:57
- Paikkakunta: Helsinki
Re:
Aivan,samaa mieltä olen kanssasi.Hihnan vaihdostahan tässä oli kyse eikä minkään laturi remontin tekemisestä samalla..Jartsa67 kirjoitti:Tuo sisälokarin irrottaminen ei ole aivan pakollinen toimenpide, helpottaa kylläkin huomattavasti. Itse en ole enää viitsinyt irrotella, kun on oppinut pujottamaan hihnan "käsikopelolla" paikoilleen.Mikkoz kirjoitti:Vanhempiiin tonnereihin vaihto hoituu irroittamalla sisälokasuoja ja vain löysäämllä kiristintä, tais olle 13mm.
Re: moniurahihnan vaihto tonttuun
Netin syövereistä bongasin tällaisen tee-se-itse hihnankiristimen löysytintyökalun:
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: moniurahihnan vaihto tonttuun
olisiko jollakin hihnatyökalua hyllyssä joutilaana...
voisin lunastaa...
voisin lunastaa...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: moniurahihnan vaihto tonttuun
Oletko varma, että tarvitset hhnankiristintyökalua, onko autossasi hyrdaulisella vaimentimella ja jousella varustettu hihnankiristin, samanlainen kuin uudemmissa tonnareissa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00