Lataus jännitteestä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Lataus jännitteestä

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Tonnarini lataus jännite akustamitattuna oli vanhalla laurilla maantie ajossa 12.5V.

Nyt olen vaihtanut uuden laturin(vanhassa oli kollektorissa isot urat) ja on 14.6V jännitteen säädin. Siltikään ei latausjännite nouse sille tasolle kuin muissa saabeis on(n. 14V). Maantie ajossa kun on pitkät, mittarin valot, mankka päällä niin jännite tippuu 12.9V.

Eli mihin v...tuun sähkö katoo?

Saako akun navoista todellisen latausjännitteen vai onko siinä mukana jo mahdollinen sähkön hävikki jonnekin?

Voisko tuo virtalukon pohja hukata kulahtaneena energiaa?

Arvauksia, veikkauksia ihan mitä vaan.

Kiitos
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
louhelai
"Aero"
Viestit: 348
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 20:13
Paikkakunta: Nurmijärvi, Lepsämä

Viesti Kirjoittaja louhelai »

Koska oot putsanut viimeksi akun navat?
Mistä mittaat ja millä?
Ethän luota Edun näyttöön, ethän???
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Näyttääkö mittari oikein?,kyllä n13v kuorman kanssa on riittävä,pysyykö se 13v vaikka lisäät kuormaa.
Säästyy polttimoita kun on vähän pienempi jännite,no valoteho taas on pienempi.

Miten muuten mittaat akkusta jännitteen maantie ajossa,siihen auton omaan mittariin ei ole luottaminen,tarkista kunnon mittarilla.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Yleismittarilla kaikki mittaukset (pitkät piuhat mittarissa). Näyttä aika saman minkä edunkin.

Akku on kuukauden vanha, eli navat puhtaat.

Kyllähän tuo 13V muuten riittäis, mutta kun on tuo tcs ja se v...tuilee, kun moottorin lämpötila nousee tarpeeksi ja flekti menee päälle. Niin ei riitä enään virtaa tcs:llä ja heittää limbhome modelle. Ei ole tosin tehnyt vielä laturin vaihdon jälkeen, mutta eipä ole flektikään huutanut.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Jos sulla on kennovikanen akku?mikä on lepojännite akulla.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Minun tonnarissa auton oman näytön mukaan kuormitettuna lataa
12.6 - 13.5V ( se laskee jonkin ajan kuluttua tuosta 13.5V - 12.6 tai jopa 12.5V )
Käynnistyksen jälkeen saattaa käydä 13.8V mutta ei ikinä 14V.
On muuten BOSCHIN uusi säädin hiilineen.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Mikähän ärsyke minulla on autossa, kun EDU näyttää noin 13,8 (myös yleismittarilla) ja laturin merkkivalo palaa himmeästi koko ajan? Ihan tyhjäkäynnillä on pimeä, mutta kierroksilla näkyy selvästi. :evil:
900C -86
JSLAAKKO
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 21:26
Paikkakunta: JOENSUU

akun lataus jännite

Viesti Kirjoittaja JSLAAKKO »

Tyhjällä kuormalla siis ei valoja ei puhallinta päällä auto normaalilla tyhjäkäynnillä 700-1000 kierrosta lataus jännite 13.7-14.5 on ihan ok.
Sitten laitetaan valot päälle, mankka päälle, puhallin täysille ja nostetaan kierrokset välille 2500-3000 jolloin lataus jänniet pitäisi olla tossa samassa kuin tyhjäkäynnillä ilman kuormaa. jos jää alle ei lataa ja jos menee reilusti yli on jännitteen säätäjässä vika. että sillain
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Olen kokeillu kolmella uudella eri jännitteen säätäjällä ja yhdellä vanhalla saletisti toimivalla.

Kokeiltu myös muutamalla eri akulla ja sama tulos aina.

Oisko vinkkejä mihin se virta hukkuu kun se on tulossa laturilta akulle?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

ASTech kirjoitti:Mikähän ärsyke minulla on autossa, kun EDU näyttää noin 13,8 (myös yleismittarilla) ja laturin merkkivalo palaa himmeästi koko ajan? Ihan tyhjäkäynnillä on pimeä, mutta kierroksilla näkyy selvästi. :evil:

Mulla se tarkoitti sitä, että muutama viikko sen jälkeen meni säädin... 8O
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mimmi kirjoitti:Sabo: Tarkistahan laturin johdot ja maadoitukset akusta runkoon ja koneeseen.

9000CD23T: Laturi voi olla elinkaarensa päässä. Kannattaa tarkistaa laturin liukurenkaat ja diodisilta.

ASTech: Tarkistahan laturin merkkivalo ja sen TEHO.
Ok...eipä tuo uusi tehdaskunnostettu laturi varmaan paljoa maksa.
Täytyy harkita uuden ostamista.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Archie
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 11:02
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Archie »

[
Kyllähän tuo 13V muuten riittäis, mutta kun on tuo tcs ja se v...tuilee, kirjoitti Sabo. tiedän kyllä tuon v...un, mutta mikä tuo tcs taas olikaan :oops:
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Sähkö pitäs lailla kieltää...

Noniin. Veikkauksia mikähän on sulattanut startille menevän paksun virtapiuhan kuoren pois. Voiko tuosta hukata virtaa? Suojasin piuhan uusiksi, mut ei taida olla ihan normaaliakaan? Ei lohkon lämpö voi sitä sulattaa?

Kiitos
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Vaihdoin maadotus kaapelit akusta runkoon ja moottoriin. Myös kyrvähtäneen startin virtapiuhan uusin. Tulos: 0.5 V nuosi latausjännite. Vielä pitäs vaihtaa laturin kaapeli uuteen ja siitä kysymys:

onko laturilta lähtevä kaapeli miten paksua (halkasija)?
tuleeko laturilta piuha suoraan akulle vai haarottuuko se johonkin? (menee ainakin aikas paksun johto nipun sisään se piuha). En viitsinyt purkaa vielä, kun olis kiva saada hieman tietoo ensiksi.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Nostetaas tämä ylös. Lataus jännite 14.1, kun on parkit päällä. Ja kun laittaa ajovalot päälle niin tippuu 13.5/6 V. Onko teidän saabeissa tuo jännitteen lasku kuinka paljon, kun laittaa ajovalot päälle? Vai hukkaako valot virtaa jonnekin?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Vastaa Viestiin