Tonttu täristää
-
- "Turbo"
- Viestit: 202
- Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tonttu täristää
Kuten sanoit, niin kyllä se alkaa sinänsä kuulostaa hydraulikumien vialta kun tarkemmin ajattelee. Tuskin tuolleesti yhtäkkiä vetoakseli alkaisi jurraamaan, tuo kun sattui risteyksestä kääntymisen jälkeen aloittamaan tuon jyrinänsä. Tai mistä minä tiedän, ei ole tullut vielä toistaiseksi vastaan ja muutenkin hieman on peukalo keskellä kämmentä kun puhutaan jostain vähänkin rengasta teknisemmästä laitteesta
Pitäisi saada itsestä varmaan sen verran nyt irti että huomenna ryömisi vähän tuolla maan tasolla ja tutkisi asiaa. Käy todella helposti niin että kun laittaa auton seisomaan, niin kaikki kiirekin tuntuu unohtuvan.
Onkohan jollain kuvamateriaalia ehjän ja hajonneen hydraulikumin suhteen, niin ei jäisi mitään arvailun varaan sitten kun tuota tutkii? Kokeilin jo googlellakin etsiä, mutta kun
a) ei osaa etsiä tuotteliaasti
ja
b) on liian lyhyt pinna pitempään googlaamiseen
Entäs tuo vetoakselin tarkistaminen sitten?
Mitään vinkkejä vian toteamiseen jos tuolla auton alla tutkailee?
Kiitän jo nyt tässä vaiheessa kaikkia jotka olette jaksaneet kärsivällisesti vastailla tähän asti.
Pitäisi saada itsestä varmaan sen verran nyt irti että huomenna ryömisi vähän tuolla maan tasolla ja tutkisi asiaa. Käy todella helposti niin että kun laittaa auton seisomaan, niin kaikki kiirekin tuntuu unohtuvan.
Onkohan jollain kuvamateriaalia ehjän ja hajonneen hydraulikumin suhteen, niin ei jäisi mitään arvailun varaan sitten kun tuota tutkii? Kokeilin jo googlellakin etsiä, mutta kun
a) ei osaa etsiä tuotteliaasti
ja
b) on liian lyhyt pinna pitempään googlaamiseen
Entäs tuo vetoakselin tarkistaminen sitten?
Mitään vinkkejä vian toteamiseen jos tuolla auton alla tutkailee?
Kiitän jo nyt tässä vaiheessa kaikkia jotka olette jaksaneet kärsivällisesti vastailla tähän asti.
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
Re: Tonttu täristää
Ei siihen ehdottamaani vikamahdollisuuteen oikeastaan täydy edes ryömiä auton alla, vaan ne molemmat hydraulikumit kyllä pääsee näkemään konehuoneesta yläkauttakin mutta näinä valoisina aikoina vaatii kylläkin taskulamppua tms. niin että näkee tosiaankin kunnolla.
Jos näkyy selviä halkeamia tai jo ulostunutta silikoniöljyä tai millä muulla tahansa ilmeisesti kultaakin kalliimmalla ovat täytetyt niin homma on selvä.
Sinänsä turhaa lienee mainita mutta kuviakin tuli edesmenneistä otettua ja ne hävisivätkin melkein samointein bittiavaruuteen erään Mr. Sonny Eeriksonin tiltattua. Ei sillä että tällainen perusjuntti olisi edes kenenkään neuvomatta osannut niitä tänne näytille laittaakaan.
No, tämä nyt kuitenkin vain vinkkinä ennen kuin aletaan mahdollisesti ilman tarvetta tilaamaan minimissään sen n. 350€/Kpl maksavia vetarinmaljoja.
Vetareiden tutkimiseen ei oikeastaan ole muuta tietä kuin irrottaa pyörännavat tolpistaan ja niistä vetoakselit suojakumeineen ja tunnustella sormin ja silmin että ovatko ne sisemmät vetoakseleiden maljat kuluneet urille tai kuopille.
Jos näkyy selviä halkeamia tai jo ulostunutta silikoniöljyä tai millä muulla tahansa ilmeisesti kultaakin kalliimmalla ovat täytetyt niin homma on selvä.
Sinänsä turhaa lienee mainita mutta kuviakin tuli edesmenneistä otettua ja ne hävisivätkin melkein samointein bittiavaruuteen erään Mr. Sonny Eeriksonin tiltattua. Ei sillä että tällainen perusjuntti olisi edes kenenkään neuvomatta osannut niitä tänne näytille laittaakaan.
No, tämä nyt kuitenkin vain vinkkinä ennen kuin aletaan mahdollisesti ilman tarvetta tilaamaan minimissään sen n. 350€/Kpl maksavia vetarinmaljoja.
Vetareiden tutkimiseen ei oikeastaan ole muuta tietä kuin irrottaa pyörännavat tolpistaan ja niistä vetoakselit suojakumeineen ja tunnustella sormin ja silmin että ovatko ne sisemmät vetoakseleiden maljat kuluneet urille tai kuopille.
-
- "Turbo"
- Viestit: 202
- Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tonttu täristää
Suuret kiitokset. Eiköhän näillä eväillä aika pitkälle päästä diagnoosin teossa.
Kuviakin alkoi löytymään kun hieman keskityin tuon hakutoiminnon kanssa .
Eiköhän tänne jonkunmoista raporttia tule kuitenkin vielä samaan ketjuun jatkettua, jahka pääsee tutkimaan.
Kuviakin alkoi löytymään kun hieman keskityin tuon hakutoiminnon kanssa .
Eiköhän tänne jonkunmoista raporttia tule kuitenkin vielä samaan ketjuun jatkettua, jahka pääsee tutkimaan.
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
-
- "Turbo"
- Viestit: 202
- Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tonttu täristää
Pikatesti pihassa. Käsijarru päälle, vaihde silmään ja kytkintä ylös ja toinen ukko katsomassa konetta...
Oletan ettei tuon ihan 3-4 senttiä tuolta ilmastoinnin kompuran päästä pitäis elää korkeussuunnassa? Näytti aika suurelta liikkumiselta omaan silmään ainakin.
En tuolta ihan pellin alta katsoen oikeen nähnyt yhtään mitään, pari referenssikuvaa kyllä on, mutta että pääsee oikeasti näkemään, pitänee repiä rengasta ja tuota lokarin sisäpuolta irti ensin.
Oletan ettei tuon ihan 3-4 senttiä tuolta ilmastoinnin kompuran päästä pitäis elää korkeussuunnassa? Näytti aika suurelta liikkumiselta omaan silmään ainakin.
En tuolta ihan pellin alta katsoen oikeen nähnyt yhtään mitään, pari referenssikuvaa kyllä on, mutta että pääsee oikeasti näkemään, pitänee repiä rengasta ja tuota lokarin sisäpuolta irti ensin.
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
Re: Tonttu täristää
Kyllä sieltä taitaa olla vähintään se etummainen tukikumi laennut, sen rajoitinrautojen koko liikerata on juuri sen 3-4 senttiä.
-
- "Turbo"
- Viestit: 202
- Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tonttu täristää
Hiemanpa tulee hölmö olo nyt. Eli mitä tässä nyt sitten ehti näkemään tuonne, niin ehjiltä vaikuttivat nuo kumityynyt moottorin alla. Ainakin tuo etummainen. Olettaen että niissä on jonkinlainen kaulus kuitenkin. Eli mitään repeämää tms en nähnyt ulkopuolelta käsin tuossa.
Mutta kas kummaa, miten vasta nyt tuli kiinnitettyä huomio noihin ylempiin kumipusliin, etummainen aikalailla riekaleina ja pääsee elämään jarru päällä 1. vaihde silmässä kokeillen aivan ääriasentoon asti...
Würthin sitä "kumimassaa" väliin vaan ja huomenissa uusi kokeilu, josko tämä olisi auttanut millään tavalla. Jos jatkuu tärinät samanlaisina, niin sitten vaan uudestaan tutkimaan... Eihän tuo mikään pysyvä ratkaisu kuitenkaan ole, mutta halpa tapa karsia yksi mahdollinen syy pois, uskoisin
Mutta kas kummaa, miten vasta nyt tuli kiinnitettyä huomio noihin ylempiin kumipusliin, etummainen aikalailla riekaleina ja pääsee elämään jarru päällä 1. vaihde silmässä kokeillen aivan ääriasentoon asti...
Würthin sitä "kumimassaa" väliin vaan ja huomenissa uusi kokeilu, josko tämä olisi auttanut millään tavalla. Jos jatkuu tärinät samanlaisina, niin sitten vaan uudestaan tutkimaan... Eihän tuo mikään pysyvä ratkaisu kuitenkaan ole, mutta halpa tapa karsia yksi mahdollinen syy pois, uskoisin
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
-
- "Turbo"
- Viestit: 202
- Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tonttu täristää
No, pitihän sitä autoa käydä siirtämässä jo vähän toiseen paikkaan pihassa, niin ainakin toistaiseksi tuntuisi että vika oli tuossa momenttituen (tai mikä nimeltään nyt onkaan) etummaisessa puslassa. Ei oikein kehtaa seisonnassa olevalla autolla lähteä kokeilemaan tuonne isommalle tielle, mutta mitä tuossa pihatietä edestakasin ajoi, niin tuntui ainakin jonkun verran pienenneen tuo tärinä. Ja sekin vähä kai tulee siitä että tuo on nyt umpinainen tuo pusla...
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
Re: Tonttu täristää
Tietenkin unohtui minultakin mainita että myös ja nimenomaan ne momenttituen puslat ja niiden hyvä kunto on edellytys tärinättömyydelle myös, ja pitemmällä juoksulla myös niiden hydraulitukikumien kunnolle.
Kannattaa vaihtaa joko merkkitiskiltä ostettuihin uusiin alkuperäisosiin tai sitten laittaa uretaanipuslat, ovat uutena ehkä hintavahkot mutta tälläkin hetkellä tuolla osienmyyntipalstalla taitaa olla parikin tuoreehkoa Tonnaria purussa joissa uretaanipuslat on.
Ei ole yhtään liioiteltua sanoa että niitä Motonetin myymiä Scantechejä saa vaihtaa uusiin n. vuoden välein (halkeilevat jopa lojuessaan autotallin hyllyssä sen vuoden) ja kun homma kuitenkin vaatii prässiä tai omaa erikoistyökaluansa niin niiden Scanshittien jatkuva ropaaminen ei maksa vaivaa vaikka halvat ovatkin.
Jos ne moottorin hydraulitukikumit haluaa nähdä kunnolla ja vaikkapa tarkkailla moottorin liikkeitä apumiehen kera uudestaan niin edessä on Tonnarin perinteinen "Irrota apukuljettajan puoleinen sisälokasuoja"- jumppa.
Kannattaa vaihtaa joko merkkitiskiltä ostettuihin uusiin alkuperäisosiin tai sitten laittaa uretaanipuslat, ovat uutena ehkä hintavahkot mutta tälläkin hetkellä tuolla osienmyyntipalstalla taitaa olla parikin tuoreehkoa Tonnaria purussa joissa uretaanipuslat on.
Ei ole yhtään liioiteltua sanoa että niitä Motonetin myymiä Scantechejä saa vaihtaa uusiin n. vuoden välein (halkeilevat jopa lojuessaan autotallin hyllyssä sen vuoden) ja kun homma kuitenkin vaatii prässiä tai omaa erikoistyökaluansa niin niiden Scanshittien jatkuva ropaaminen ei maksa vaivaa vaikka halvat ovatkin.
Jos ne moottorin hydraulitukikumit haluaa nähdä kunnolla ja vaikkapa tarkkailla moottorin liikkeitä apumiehen kera uudestaan niin edessä on Tonnarin perinteinen "Irrota apukuljettajan puoleinen sisälokasuoja"- jumppa.
-
- "Turbo"
- Viestit: 202
- Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tonttu täristää
Jaha, nyt lakkas tärinät iha ittestään.
Oliskohan samaa mitä Money for Nothing tuolla aikaisemmin puhui itselleen käyneen. Pitänee alkaa varautua vetarin leviämiseen mahdollisimman epäkäytännöllisellä hetkellä
Noh, sehän selviää vaan ajan kanssa sitten. Purkuosana löydetty mankkuvena tulossa testiin, niin pääsee ainakin sen ajan nauttimaan ilman tärinöitä, jos edes tuo osa toimii
Noh, ei tässä muuta raportoitavaa, suurkiitos kaikille jotka jaksoitte apua tarjota. Sitten kun kuuluu poks jostain, niin herätellään tätä ketjua henkiin taas
(eipä ainakaan ole tylsiä kilometrejä tiedossa )
Oliskohan samaa mitä Money for Nothing tuolla aikaisemmin puhui itselleen käyneen. Pitänee alkaa varautua vetarin leviämiseen mahdollisimman epäkäytännöllisellä hetkellä
Noh, sehän selviää vaan ajan kanssa sitten. Purkuosana löydetty mankkuvena tulossa testiin, niin pääsee ainakin sen ajan nauttimaan ilman tärinöitä, jos edes tuo osa toimii
Noh, ei tässä muuta raportoitavaa, suurkiitos kaikille jotka jaksoitte apua tarjota. Sitten kun kuuluu poks jostain, niin herätellään tätä ketjua henkiin taas
(eipä ainakaan ole tylsiä kilometrejä tiedossa )
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
Re: Tonttu täristää
Omassa sigun CSE Tonnarissa rupesi kuulumaan jurinaa tuolta apparin puolelta ja kyselisin montako nuita tulee tuolle puolelle autoa? Ja onko jolloin räjähdyskuvaa, missä ovat kaikki kumityynyt?
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: Tonttu täristää
Etumainen kumityyny löytyy apparin lokasuoja irrottamalla (näkyy heti ku on irti)
Takimainen kumityyny löytyy aikalailla moottorin keskeltä takaa (saa irrotettu vittumaisen pultin apparin lokasuojan kautta)
Vaihdelaatikon puolella on tukikumi.
Takimainen kumityyny löytyy aikalailla moottorin keskeltä takaa (saa irrotettu vittumaisen pultin apparin lokasuojan kautta)
Vaihdelaatikon puolella on tukikumi.
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1