Polttoainepumppu jää päälle!?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ke Huhti 27, 2011 20:12
- Paikkakunta: Vantaa
Polttoainepumppu jää päälle!?
Ilmeni pari päivää sitten eikä ole sen jälkeen toiminut oikein.. Kokeiltu toisella releellä mutta ei vaikutusta. Bensapumppu jää käyntiin, kun virrat laittaa päälle, aiemmin se on sammunut kerättyään paineet..
9000 CSE 2.3T ''Aero'' vm.97
Kilosta alkaa ilo!
#5655
Kilosta alkaa ilo!
#5655
Re: Polttoainepumppu jää päälle!?
Trionicissa palanut polttoainepumpun relettä ohjaava trankku oikosulkuun.. voi olla vanhan releen syy.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ke Huhti 27, 2011 20:12
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Polttoainepumppu jää päälle!?
Kuinkas kyseinen ongelma korjataan ja mitäköhän trankku tarkoittaa?
9000 CSE 2.3T ''Aero'' vm.97
Kilosta alkaa ilo!
#5655
Kilosta alkaa ilo!
#5655
Re: Polttoainepumppu jää päälle!?
Edellisessä tonnarissa oli myös sama vika.. Minulla korjaantui trionickin nollauksella..
Saab 9-5
Saab 9000cse jubileum 2.0t ex
Saab 9000cde 2.3t RE 85 EX
Saab 9000 cs 2.0t ex
Saab 9000cse jubileum 2.0t ex
Saab 9000cde 2.3t RE 85 EX
Saab 9000 cs 2.0t ex
Re: Polttoainepumppu jää päälle!?
Trankku = transistorijesse_hiltunen kirjoitti:Kuinkas kyseinen ongelma korjataan ja mitäköhän trankku tarkoittaa?
Trionic-purkin sisälle pitää mennä, etsiä ko. osa, juottaa se irti ja juottaa uusi tilalle. Samalla pitää toki tarkistaa, ettei signaalitieltä tai muualtakaan ole kärähtänyt mitään muita komponentteja.
Kokeile ensin tuota MiXuLin neuvoa, eli otat akunkengän irti 15-20 minuutin ajaksi niin Trionic nollautuu.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 74
- Liittynyt: Pe Touko 27, 2011 21:09
- Paikkakunta: Laukaa
Re: Polttoainepumppu jää päälle!?
Mulla tuossa uudemmassa sama vika. Tais ilmaantua starttiremontin jälkeen kun oli akunkengät irti. Eihän se sinällään estä ajamista? Hyvin toimii muuten. Oisko starttausaika hieman pidentyny.
9-5 2,3t Vector -06
#4971
#4971
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Polttoainepumppu jää päälle!?
Mulla oli kesällä päinvastainen vika..eli ei surahtanut paineet kun laittoi virrat päälle..tämä tapahtui ecun nollauksen jälkeen..startti aika piteni..ecun uudelleen nollaus poisti tämän ongelman..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ke Huhti 27, 2011 20:12
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Polttoainepumppu jää päälle!?
Akun kaapeli irti 25 min, takaisin kiinni ja toimii kun unelma! Kiitoksia ohjeista.
9000 CSE 2.3T ''Aero'' vm.97
Kilosta alkaa ilo!
#5655
Kilosta alkaa ilo!
#5655
Re: Polttoainepumppu jää päälle!?
Erikoinen bugi Trionic 5 softassa ilmeisesti, kun näinkin monella on tuollainen esiintynyt että bensapumpun releen ohjaus jää prossulta asti "päälle" tai ei mene päälle. Ehkäpä joku ajastin sekoaa tms. Akun irti käyttö resetoi ecun, jolloin se lukee ohjelman flash-muistista taas sram-muistiin ja kaikki rekisterit ja timerit nollautuu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Polttoainepumppu jää päälle!?
Omakohtainen kokemus alku syksyltä, rupesi starttaus aika pitenemään viikko viikolta ja usein virrat päälle laittaessa bensapumppu jäi surisemaan kunnes katkaisi virrat.
Akun irroitus auttoi pari kertaa kunnes sitten yksi aamu ei inahtanut, akku kuoli lopullisesti, ei ottanut enään virtaa vastaan vaikka edellisenä päivänä napajännite luokkaa 12.8V.
Uusi akku kiinni ja ekan avaimen käännön jälkeen fiilis, "jaa startti pyörii Saabissa sittenkin yhtä nopeasti kun japsi vehkeissä, 1sek ja aina tulilla".
Ei ole noita edellä mainittuja ongelmia ollut sen jälkeen.
Akun irroitus auttoi pari kertaa kunnes sitten yksi aamu ei inahtanut, akku kuoli lopullisesti, ei ottanut enään virtaa vastaan vaikka edellisenä päivänä napajännite luokkaa 12.8V.
Uusi akku kiinni ja ekan avaimen käännön jälkeen fiilis, "jaa startti pyörii Saabissa sittenkin yhtä nopeasti kun japsi vehkeissä, 1sek ja aina tulilla".
Ei ole noita edellä mainittuja ongelmia ollut sen jälkeen.
9000 CSE 2.3T A -96
#2344
#2344
Re: Polttoainepumppu jää päälle!?
Samalla aiheella joskin eri juurisyyllä ratsastaen; pystyykö noita bensapumpun takaiskuja jotenkin testaamaan muuten kuin vaihtamalla uusiin?
Pitkähkö/pidentynyt starttausaika vaivaa täälläkin, eikä ainakaan bensapumpun releen hypyttäminen vaikuttanut asiaan mitenkään. Mielestäni tämä sulkee jo pois asentoanturiongelman ja muut pumpun ohjauksen ehdollistavat asiat. Toisaalta taas startti pysyi yhtä pitkänä vaikka pumppua huudatti kuinka kauan ennenkuin väänsi avaimesta. Tullut mieleen josko paine karvaa samantien paluupuolta pitkin tankkiin. En kuitenkaan vielä ole testannut esim. paluuletkun lytistämistä bensanpaineensäätimeltä.
Pitkähkö/pidentynyt starttausaika vaivaa täälläkin, eikä ainakaan bensapumpun releen hypyttäminen vaikuttanut asiaan mitenkään. Mielestäni tämä sulkee jo pois asentoanturiongelman ja muut pumpun ohjauksen ehdollistavat asiat. Toisaalta taas startti pysyi yhtä pitkänä vaikka pumppua huudatti kuinka kauan ennenkuin väänsi avaimesta. Tullut mieleen josko paine karvaa samantien paluupuolta pitkin tankkiin. En kuitenkaan vielä ole testannut esim. paluuletkun lytistämistä bensanpaineensäätimeltä.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Polttoainepumppu jää päälle!?
Bensanpainemittarilla näkee bensanpaineen. Näkee mm. miten pitkään kestää bensanpaineen nousu pumpun käynnistyttyä, näkee säilyykö paine kuten kuuluu. Sopivasti asennetulla mittarilla näkee miten pumpun tuotto riittää pitämään pyydetyt paineet ajotilanteessa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Polttoainepumppu jää päälle!?
Näinhän se tietysti on, pitänee jossain vaiheessa ottaa aikaa ja syynätä paineet startin aikana. Tässä nykyisessä kun ei ko. "kelloa" ole pysyväisasennuksena kuten edellisessä oli malpassin kyljessä.
Mittaus tosin kertoo vain oireesta, sen jälkeen on vielä vuorossa aiheuttajan jäljitys. Toisaalta pumpullakin on jo sen verran ikää että sen voisi vaihtaa varotoimenpiteenä ennenkuin sattuu ikäviä ikävällä hetkellä. Ne mutkat voisi sitten uusia siinä samalla...
Kiitos taas vertaistuesta, kohtahan tässä on hyviä pyhiä ja välipäiviä tulossa; oivallisia juurikin Saabin hivelyyn!
Mittaus tosin kertoo vain oireesta, sen jälkeen on vielä vuorossa aiheuttajan jäljitys. Toisaalta pumpullakin on jo sen verran ikää että sen voisi vaihtaa varotoimenpiteenä ennenkuin sattuu ikäviä ikävällä hetkellä. Ne mutkat voisi sitten uusia siinä samalla...
Kiitos taas vertaistuesta, kohtahan tässä on hyviä pyhiä ja välipäiviä tulossa; oivallisia juurikin Saabin hivelyyn!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Polttoainepumppu jää päälle!?
Vaihdoin omaan 9000 -91:een bensapumpun alkusyksystä. Onnistuin siinä puuhassa katkaisemaan menopuolen kulmaliittimen, ja siihen hätään ei löytynyt kuin paluupuolen liitin. Yritin siirtää vanhasta menopuolen liittimestä takaiskuventtiiliosat, mutta ei siitä tiivis tullut. Käynnistysajat oikeastaan kaikissa tilanteissa oli arviolta yli kahdeksan sekuntia, joka tapauksessa huomattavan pitkät.
Eilen laitoin bensanpainemittarin kiinni bensakiskoon. Totesin, että pumppu kyllä nostaa paineet nopeasti ja pumpun käydessä paineet pysyy hyvin ylhäällä. Silti pumpun pysähdyttyä paineet laskivat hyvin lähelle nollaa hyvin nopeasti, reilussa sekunnissa.
Vaihdoin uuden orkkis-takaiskun pumpun putkeen menopuolle. Nyt vuorokauden kuluttua kurkatessa paineet oli säilyneet hyvin, kolmesta barista oli vajonnut kahteen. Käynnistyi ~kolmessa sekunnissa, oikeastaan noin nopeasti tuo ei ole käynnistynyt ikinä sinä aikana kun tuo on minulla 3,5 vuotta ollut.
Eilen laitoin bensanpainemittarin kiinni bensakiskoon. Totesin, että pumppu kyllä nostaa paineet nopeasti ja pumpun käydessä paineet pysyy hyvin ylhäällä. Silti pumpun pysähdyttyä paineet laskivat hyvin lähelle nollaa hyvin nopeasti, reilussa sekunnissa.
Vaihdoin uuden orkkis-takaiskun pumpun putkeen menopuolle. Nyt vuorokauden kuluttua kurkatessa paineet oli säilyneet hyvin, kolmesta barista oli vajonnut kahteen. Käynnistyi ~kolmessa sekunnissa, oikeastaan noin nopeasti tuo ei ole käynnistynyt ikinä sinä aikana kun tuo on minulla 3,5 vuotta ollut.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 74
- Liittynyt: Pe Touko 27, 2011 21:09
- Paikkakunta: Laukaa
Re: Polttoainepumppu jää päälle!?
Mulla autto kanssa kun käytti akun kaapelia irti.
9-5 2,3t Vector -06
#4971
#4971