automaatin kestävyys?
automaatin kestävyys?
Mitenkäs nuo 2.3t:n automaattilaatikot kestää,harkinnassa 260tkm ajettu Saab,kestääkö esim.vielä luistamatta virityksen?Vikaherkkä,kallis ainakin ja varmaan vaikeakin korjata mikäli jotain vikaa tulee?
Re: automaatin kestävyys?
Kannattaa varmaan suosiolla unohtaa se tomaatin virittely
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: automaatin kestävyys?
Itsellä 2.3t automaatti.. 400tkm ajettu ja etanolisofta.. N.250 pollea ja 400nm vääntöä. Tuo kaiketi maksimi mikä "kannattaa" ottaa.. Sudittelustahan nämä laatikot taitaa suuttua.
Saab 9-5
Saab 9000cse jubileum 2.0t ex
Saab 9000cde 2.3t RE 85 EX
Saab 9000 cs 2.0t ex
Saab 9000cse jubileum 2.0t ex
Saab 9000cde 2.3t RE 85 EX
Saab 9000 cs 2.0t ex
Re: automaatin kestävyys?
Kaikkihan tietenkin riippuu virityksen rajuudesta mutta se ZF4HP18 on asianmukaisesti öljyhuollettuna erittäin kestävä laatikko, itsellä vakiokäytössä (200hp/300Nm) kestänyt nyt n.530 000Km pelkällä öljyhuollolla ja yhden kerran keskipakosäätäjän O-renkaiden vaihdolla. Täälläpäin liikuskelee hieman rajumpiakin automaattitonnareita..
Monimutkaista tekniikka ei ole, laatikko on puhtaasti mekaanis-hydraulinen ilman elektroniikkaa. Korjaaminen on tavallisen joskin huolellisen jampankin tehtävissä ja varaosiakin on saatavilla ihan ihmismäisiin hintoihin, esim: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 32200.html
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 32260.html
Turhaa sitä automaattilaatikkoa on pelätä vakio- tai virityskäytössä, toisin kuin ZF, Saabin käsinhämmennettävät eivät ole erityisen kestävän laatikon maineessa..
Monimutkaista tekniikka ei ole, laatikko on puhtaasti mekaanis-hydraulinen ilman elektroniikkaa. Korjaaminen on tavallisen joskin huolellisen jampankin tehtävissä ja varaosiakin on saatavilla ihan ihmismäisiin hintoihin, esim: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 32200.html
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 32260.html
Turhaa sitä automaattilaatikkoa on pelätä vakio- tai virityskäytössä, toisin kuin ZF, Saabin käsinhämmennettävät eivät ole erityisen kestävän laatikon maineessa..
Re: automaatin kestävyys?
Kaiken saa rikki jos haluaa, varsinkin automaattilaatikon tappaminen lämmöllä on varsin helppoa. Useampia peräkkäisiä jarrua vasten tehtyjä lähtöjä samana päivänä koitui yhden tonnarin automaatin kohtaloksi. Ilmeisesti pääsi lämpenemään hieman ja seuraavana päivänä veti sihdin tukkoon. Eli jos ei ihan idiootti ole ja muistaa vaihtaa ne öljyt niin kylläpä se kestää. Sitäpaitsi Dex II öljy ei maksa juuri mitään.
Re: automaatin kestävyys?
Ok,kiitos kaikille on vain tuo peruskammo noista automaateista.Turhaa näköjänsä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: automaatin kestävyys?
Joo, totta. Kannattaa myös unohtaa turboahdettu moottori koska se on paljon vikaherkempi, sähköikkunat koska ne menee talvella jumiin sekä ilmastointi koska siitä karkaa aina paine.saba90 kirjoitti:Kannattaa varmaan suosiolla unohtaa se tomaatin virittely
Tosissaan.
Ei se rikki mene jos järjellä ajaa ja virittää.
Itselläni on -96 automaattitonnari 2,3T-koneella. Ostin 380tkm ajettuna, asensin stg3 ja nyt 430tkm rullattuna ei mitään ongelmia ole havaittu.
Automaatista tekee "työläämmän" öljyjen vaihto. Toisin kuten manuaali aski, niin automaaatti vaatii öljyjenvaihdon pysyäkseen kunnossa.
Toki jos reikä päässä revittelee laittamalla kaasu pohjaan lähdössä eikä huolehdi öljyistä niin kyllähän se rikki menee.