Aamuisin suhteettoman pitkä starttaus aika.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Aamuisin suhteettoman pitkä starttaus aika.

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Aamuisin tai jos on seissyt vähänkin kauemmin käyttämättä niin starttaus aika on luokkaa noin 5sek tai enemmän , muuten lähtee heti tulille kun starttaa esim puolen tunnin sisällä.

Autoon on vaihdettu uusi bens pumppu, sytkäkasetti, bensalinjan takaisku "pumpun luona oleva", suodatin on suht uusi.

Starttimoottori on kylläkin jo aika huonossa kunnossa, koska pitää ylimääräistä ääntä ja pyörittää kylmällä koneella laiskemmin, sekä jännitteet timppuu mittarin mukaan tonne alle 10 näin kesä oloissakin, joskos toi startti vois viedä likaa virtaa tai sitten pyörittää liian laiskasti, että sais heti singaalia tuolta asentotunnistimelta ja sieltä edelleen pumpulle :?: .

Ja autonahan oli toi 9000 2.3T DI/APC cd my:92
Saab 9-5 A 2.3t stw
Pöhkis
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: La Syys 12, 2009 20:26

Re: Aamuisin suhteettoman pitkä starttaus aika.

Viesti Kirjoittaja Pöhkis »

Onko akku miten uusi? ja paljonko siinä on käynnistinvirta? itsellä oli jotai 440a käynnistin virta niin eihän se jaksa startata kunnolla nyt on 530A ja hyvin lähtee tulille. Jos auto seisonut vasta 30min niin kone on lämmin ja öljyt notkeammat --> pienempi vastus startilla. Voi olla että starttikin ottaa ylivirtaa jos siitä kuuluu ylimääräisiä ääniä vahvistakoot viisaammat tohon asentotunnistin/startti asiaan
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Re: Aamuisin suhteettoman pitkä starttaus aika.

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Onko akku miten uusi?
Akku on eurolobe merkkinen 62Ah noin vuoden vanha ja mitä kokeilin akkutesterillä kuormittaa niin hyvin kyllä se ainakin näytti, vaan saabin oma mittari laskee sinne 9voltin tietämille :?:
Saab 9-5 A 2.3t stw
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aamuisin suhteettoman pitkä starttaus aika.

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Siihen EDU:n näyttämään ei ole luottamista. Itellä näyttää usein jotain 7,x lukemia eikä se todellakaan laske oikeasti niin alas.
M97CSB234EFM57001 RE85
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Aamuisin suhteettoman pitkä starttaus aika.

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Kulunut virtalukon pohja vaikuttaa EDUn näyttämään.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
XJ-JJJ
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 13:30
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aamuisin suhteettoman pitkä starttaus aika.

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Miten olisi bensapaineen säädin?

Oletko koittanut laittaa virrat päälle niin, että bensapumppu antaa alkupaineen ja
sitten käännät virrat pois, jonka jälkeen odotat minuutin tai pari ja starttaat?
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Re: Aamuisin suhteettoman pitkä starttaus aika.

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

XJ-JJJ kirjoitti:Miten olisi bensapaineen säädin?

Oletko koittanut laittaa virrat päälle niin, että bensapumppu antaa alkupaineen ja
sitten käännät virrat pois, jonka jälkeen odotat minuutin tai pari ja starttaat?
On tullut kokeiltua kahdella eri bensanpaineen säätimellä, käytetyillä kuitenkin jotka kylläkin tuntuvat olevan ehjät ja tämä auto on my:92 jossa tietääkseni :roll: bensapumppu pyörähtää vasta sitten kun saa singaalin asentotunnistimelta, jonka johdosta ehkä jonkun verran pitempään :?: joutuu sahata konetta, mutta nytte se aika on kyllä suhteettoman pitkä kuin normaalisti luulis olevan.

Jk: Startti kyllä pitää ikävää ääntä varsinkin kylmänä, oikein rääkäsee :roll: kun pyöräyttää, sitä vain että onko kellekkään muulle sattunut, että toi startti vie niin paljon virtaa, ettei siitä riitä sitten muualle.

No startin vaihdollahan se selviäis, kun on joka tapauksessa vaihdettava tässä kohta, kerron sitten jatkossa miten kävi tämän pienen mysteerin kanssa :lol: .
Saab 9-5 A 2.3t stw
morc
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 09:20
Paikkakunta: Kerava

Re: Aamuisin suhteettoman pitkä starttaus aika.

Viesti Kirjoittaja morc »

Suuttimet taitaa vuotaa, on aika yleinen vika noissa pitkissä starteissa.
Oli muinoin samanlaista ongelmaa joka korjaantui kun käytin suutinhuollossa.

Jos en väärin muista niin yleensä pitkän startin (aamu tai seisonut 30min tai yli),
käyntiin lähtiessä tuoksui pakokaasut bensalle.

En tiedä pystyisikö toteamaan suutimien vuodon, esim
- pitemmän seisonnan jälkeen tulpat irti ja haistelisi pytyistä.
- suuttimet irti imusarjasta bensakiskoineen paperin päälle ja katsoo ilmestyykö läikkiä
9000 CSE 2.3T A -96
#2344
exclusive
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Su Heinä 17, 2011 11:56
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Aamuisin suhteettoman pitkä starttaus aika.

Viesti Kirjoittaja exclusive »

TurboTurpa kirjoitti:
Pöhkis kirjoitti:Onko akku miten uusi? ja paljonko siinä on käynnistinvirta? itsellä oli jotai 440a käynnistin virta niin eihän se jaksa startata kunnolla nyt on 530A ja hyvin lähtee tulille. Jos auto seisonut vasta 30min niin kone on lämmin ja öljyt notkeammat --> pienempi vastus startilla. Voi olla että starttikin ottaa ylivirtaa jos siitä kuuluu ylimääräisiä ääniä vahvistakoot viisaammat tohon asentotunnistin/startti asiaan
Akku on eurolobe merkkinen 62Ah noin vuoden vanha ja mitä kokeilin akkutesterillä kuormittaa niin hyvin kyllä se ainakin näytti, vaan saabin oma mittari laskee sinne 9voltin tietämille :?:
omassa tonnarissa näyttää n.9.0V kun kylmänä käynnistää, liikkeelle kun lähtee niin mittari seilaa 13,4-13,9V mutta sellasella viisarimallisella testerillä mitattiin nii todellinen lataus oli jotain 14,2-14,4V luokkaa kun vaihdettiin jännitteensäädin

Nyt on bensanpaine orkkis suuttimilla 3,8bar ja joutuu yleensä hiukan pidemmän startin antamaan
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Re: Aamuisin suhteettoman pitkä starttaus aika.

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Mulla on tullut kans mieleen noi suuttimet, jotka olis tarkoitus lähettää tässä joskus piakkoin puhdistettaviksi, kunnes nytte ensin kokeilen tuota tököttiä mitä laitetaan bensan sekaan ja toivotaan että olis jotakin hyötyäkin :roll: .

On vai yksi auto käytössä tällä hetkellä ja ei vois kovin kauan seisottaa kun on tarvetta autolle melkein joka päivä.

Se ajottainen puutuminen muuten hävis tässä kokonaan, johtui hydraalisten venttiilien nostimien naputuksesta ja siitä johtuvasta virheellisestä "nakutuksesta", jolloin laski ilmeisesti tehoja, käytin tähän ongelmaan öljyn sekaan tulevaa lisäainetta "puhdistavaa" mitä lie oli joku forte tai vastaava ja sitten uudet teboilin diamondit sisään ja taas meno maistuu siltä osin :mrgreen: .
Saab 9-5 A 2.3t stw
pante62
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Helmi 06, 2011 16:29

Re: Aamuisin suhteettoman pitkä starttaus aika.

Viesti Kirjoittaja pante62 »

Minkähän merkkinen se melko uusi polttoainesuodatin on? Ainakin allekirjoittaneella motonetin se halvempi pa-suodatin aiheutti pitkän starttausajan.
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Re: Aamuisin suhteettoman pitkä starttaus aika.

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Muistaakseni oli merkkiä fram tai jotain sinnepäin ja noin vuoden vanha, laitoin kun hommasin auton vuosi sitten, sitä edellinen suodatin oli kyllä etennkö sanois aika surkeessa kunnossa :lol: , päältä ruosteessa ja sisältä valui mitä lie mustaa mömmöä, kuin tervaa.
Voiskos tosiaan mennä vuodessa :roll: nämä suodattimet vaihto kuntoon, olihan tämä pirssi seissyt noin 4 vuotta käyttämättä ennen minua.
Saab 9-5 A 2.3t stw
pante62
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Helmi 06, 2011 16:29

Re: Aamuisin suhteettoman pitkä starttaus aika.

Viesti Kirjoittaja pante62 »

Mulla se suodatin aiheutti pitkän startin kyllä jo aivan uutena, muuten kaikki toiminnot olivat kunnossa.
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Aamuisin suhteettoman pitkä starttaus aika.

Viesti Kirjoittaja enska »

T!

Löyty sopiva ketju niin jatkan tähän. Mistähän johtuu että tosiaan aamuisin (nyt on jo ollu pakkasta) pumppu ei surahda niinku pitää ja sitte saa startata todella pitkään ja monta kertaa. Sitten kun kuulee pumpun surahdukaen niin hetihän se käynnistyy...

Pumpulla on ajettu vajaa 10tkm (Walbro)....voiko se vaan jumittaa vai tekeekö pakkanen temppuja...??
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
exclusive
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Su Heinä 17, 2011 11:56
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Aamuisin suhteettoman pitkä starttaus aika.

Viesti Kirjoittaja exclusive »

enska kirjoitti:T!

Löyty sopiva ketju niin jatkan tähän. Mistähän johtuu että tosiaan aamuisin (nyt on jo ollu pakkasta) pumppu ei surahda niinku pitää ja sitte saa startata todella pitkään ja monta kertaa. Sitten kun kuulee pumpun surahdukaen niin hetihän se käynnistyy...

Pumpulla on ajettu vajaa 10tkm (Walbro)....voiko se vaan jumittaa vai tekeekö pakkanen temppuja...??
rele? noi walbrot ei eri foorumeilla ole kauheesti kehuja saanut...mutta en sano että vika olisi siinä.
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Vastaa Viestiin