9000 -96 2.0CS Käykö RE85 sellaisenaan ilman mitään vai häh?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kuminilkka
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2010 18:41
Paikkakunta: Kuopio

9000 -96 2.0CS Käykö RE85 sellaisenaan ilman mitään vai häh?

Viesti Kirjoittaja Kuminilkka »

Kun en usein kysytyistä löytänyt ja hakukaan ei tuottanut tulosta, kysyn uudelleen.

Jos asiaan on jo tyhjentävästi vastattu jossain, olen puusilmä.

Eli otsikon mukainen auto. Olen saanut kahta eri tietoa.

1) Autoon käy sellaisenaan RE85 polttoaine, ei tarvii mitään muutoksia, ainoastaan kylmäkäynnistys on tosi hankalaa, jolloin kannattaa käyttää 98E5 polttoainetta

2) Autoon joutuu vaihtamaan mm bensaletkuja koska nykyiset eivät kestä alkoholia. Muuten ohjeistus sama kuin aiemminkin.

Mikä lie totuus? Joku muu, mikä?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000 -96 2.0CS Käykö RE85 sellaisenaan ilman mitään vai häh?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Riippuu mikä on vaatimustaso lopputuloksen suhteen.

Ensinnäkin rautamuutoksia ei tarvita että auto ihan yhtä luotettavasti liikkuu eteenpäin kuin siihenkin mennessä. Tuntuu siltä että joku haalarikansa levittää tarinaa että männät pitää vaihtaa ja kaikki mahdolliset polttoaineen kanssa tekemisissä olevat osat. Höpö höpö. Näitä muutoksia on nyt suomessa tehty jo yli kolme vuotta aktiivisesti ja ruotsissa varmaan tuplamäärä vuosia vanhoille saabeille (puhutaan pääasiassa Trionic moottorinohjauksella olevista 94-> malleista) eikä mitään katastrofia ole lähtenyt liikkeelle polttoaineen vaihdon takia.
Likaisissa ja kuluneissa moottoreissa sitten on omat riskinsä, etanolilla karstan irtoaminen ja imusihdin tukkeutuminen sekä pahasti kuluneissa moottoreissa aikaistettuja venttiili & mäntävikoja nostettujen paineiden auttamana.

Ilman softapäivitystä kone käy E85:lla, lämpimänä ei juurikaan eroa huomaa mutta moottorin vikavalo loimottaa seossuhteesta riippuen. Kylmäkäynnistys tuskaa.
Softamuutoksella voi ongelmat minimoida, riippuen softaversiosta. Lisäksi softan päivityksella voi sytkäennakon nostoa hyödyntämällä parantaa polttoainetaloudellisuutta ja vääntöä.

Autossasi on Trionic 5 moottorinohjaus (vaikka olisi vapari, sitä kun ei tuosta käy ilmi) joten softan päivitys on helppoa. Hankkimalla toisen ecun voi bensasoftalla olevan alkuperäisen ecun pitää hanskalokerossa jos vaikka sitä E85 pistoolia ei löydykään ja haluaa ajaa huoletta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Kuminilkka
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2010 18:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9000 -96 2.0CS Käykö RE85 sellaisenaan ilman mitään vai häh?

Viesti Kirjoittaja Kuminilkka »

Kiitos.

Auto on turbollinen.

Softaboxia hanskalokerossa? Pitääkö se siis vaihtaa jos laittaakin "normi" menovettä tankkiin?

Jos en tee mitään muutoksia, ajelen 100%:sesti E85:lla ja vikavalo palaa loimottaa yksinään. Sitten jos palaan käyttämään 95:sta tai 98:ia, niin se sammuu omia aikojaan sitten, ymmärsinkö oikein?
Jos softamuutoksen tekee, niin silloin kylmäkäynnistys helpompaa?
Lohkolämppärin käyttäminen auttanee tässä asiassa jonkin verran, vaikkei muutoksia tekiskään...?
Kuka/mikä noita tekee noita muutoksia?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000 -96 2.0CS Käykö RE85 sellaisenaan ilman mitään vai häh?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

100% E85 tankissa ei lähde käymään pakkasilla vakiosoftalla ollenkaan ilman esilämmitystä. Talvipakkasilla ei ole mitään mieltä alkaa leikkimään E85:n kanssa ilman että softa on muokattu parametreiltaan sille sopivaksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Kuminilkka
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2010 18:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9000 -96 2.0CS Käykö RE85 sellaisenaan ilman mitään vai häh?

Viesti Kirjoittaja Kuminilkka »

jcarlson kirjoitti:100% E85 tankissa ei lähde käymään pakkasilla vakiosoftalla ollenkaan ilman esilämmitystä. Talvipakkasilla ei ole mitään mieltä alkaa leikkimään E85:n kanssa ilman että softa on muokattu parametreiltaan sille sopivaksi.
Kiitos tästä. Missä mä saan teetettyä ton muutoksen? Ja minkä hintanen se on?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000 -96 2.0CS Käykö RE85 sellaisenaan ilman mitään vai häh?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Molemmat vastanneet tekee noita softia ja jos lisäät paikkakunnan perustietoihisi niin tekijä voi löytyä lähempääkin. Toki jos toinen ecu kelpaa E85 softalla niin sellainen paketti lähtee esim postilla täältäpäin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 -96 2.0CS Käykö RE85 sellaisenaan ilman mitään vai häh?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Kuminilkka kirjoitti:Softaboxia hanskalokerossa? Pitääkö se siis vaihtaa jos laittaakin "normi" menovettä tankkiin?
Tonnaria ei saa flexifueliksi, ajat joko bensalla tai etanolilla. Käytännössä olen itse toiminut siten, että ajan tankin melkolailla tyhjäksi ja tankkaan täyteen toista polttoainetta ja vaihdan samalla toisen ecun paikoilleen. Noin minuutin homma jos on valmiiksi "akvaarion" kannen ruuvit irti.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
esa
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 10:47

Re: 9000 -96 2.0CS Käykö RE85 sellaisenaan ilman mitään vai häh?

Viesti Kirjoittaja esa »

Onko noita kuluneita ja/tai likaisia moottoreita hajonnut paljonkin RE85 päivityksen jälkeen?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000 -96 2.0CS Käykö RE85 sellaisenaan ilman mitään vai häh?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Vähemmän kuin bensakäytössä olevia huohotinvammaisia T7 koneita on hajonnut.

Kyse ei ole siis polttoaineen aiheuttamista vahingoista, koneet on olleet jo valmiiksi loppusuoralla ja vain odottaneet tuomiopäivää.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
esa
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 10:47

Re: 9000 -96 2.0CS Käykö RE85 sellaisenaan ilman mitään vai häh?

Viesti Kirjoittaja esa »

Pystyykö jostain arvioimaan onko koneella 100tkm vai 500 km edessä, arveluttaa tuo oman 413tkm ajetun virittäminen.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000 -96 2.0CS Käykö RE85 sellaisenaan ilman mitään vai häh?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

15 vuotta vanha kansipahvi on rajoilla ratketa vakiosoftallakin ajaessa ja E85 käytössä sylinteripaine on kovempi joten siinä yksi tarkistuksen (ja jälkikiristyksen) kohde.
Likaantumisasteen voi kurkata vaikka jakopään kotelon sisäpuolelta kylmältä seinältä ja venakopan sisältä. Tämä esimerkiksi on aika puhdas 270 tkm ajon jäljiltä
Kuva

Jos ohipuhallusta tai savutusta esiintyy niin ei se hyvä merkki ole. Huohottaako kone, tuleeko painetta öljytikun reiästä tai sotkeeko öljykorkin ympäristöä ? Savutus voi olla kovettuneiden venavarren kumien merkki ja silloin öljyä valuu venttiililautasille ja se ei ole hyvä sekään.
Kyllä noi T5 koneet on lähtökohtaisesti hyviä mutta on niitäkin nähty ihan täynnä mämmiä alle 300 tkm ajolla ja jopa kiinni leikanneena samasta syystä kun öljynsaanti on lakannut, eikä se siinä vaiheessa ole polttoaineesta kiinni. Joku hypermodernit pesevät voiteluöljytkin voi aiheuttaa saman.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vastaa Viestiin