Tehokas ajonesto?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Tehokas ajonesto?

Viesti Kirjoittaja kostape »

Jotenkin tuo ajonesto+keskuslukko on aika hidas ja haluton toimimaan kun auto on kylmä ja luminen. Eikö mene komennot perille lumisista ikkunoista?

Ehkä olisi paikallaan hieman kerrata ajoineston lyhyttä historiaa, on niitä ollut ennenkin.
Ymmärtääkseni ensimmäisiä keinoja suojautua varkailta oli napata virranjakajasta/jaottimesta kuskin taskuun se pyörijä/pyörrin, jota silloin myös lähetyssaarnaajaksi sanottiin. Se oli sitä aikaa kun moottorin osat olivat nähtävillä ja ns. luoksepäästävyyskin oli oleellinen osa autojen testausta ja arviointia. Nykyään sellainen ei näytä apumoottoritoimittajia pätkääkän kiinnostavan.
Seuraava ajoneston vaihe oli sitten ylimääräisen katkaisimen rakentaminen sytyspuolan ensiövirtapiiriin. Muistan itsekin sellaisen katkaisimen laittaneeni autooni jonnekin kojetaulun alle näkymättömiin 70-luvulla.
Viimeksi tuota konstia käytin kun 90-luvun alussa aloitin liikennöinnin Baltian maihin, silloin laitoin extra-sytyskatkaisimen kuskin oven saranan viereen, siihen ovivalokatkaisimen lähelle. Auto oli ysisatanen, lisänä tietenkin poljin-ratti-lukitustanko, eikä koskaan Saabia varastettu. Toinen konsti oli peittää komeat Turbo-merkit etulokasuojissa ja takaluukussa alustamassalla niin etteivät ne tai koko auto niiden vuoksi joutunut vääriin käsiin.

Auton ajamiseen perinteisesti on kuulunut kuskin kyky reagoida aistihavaintoihin raajojen motoriikalla. Nykyään sellaista ei ilmeisesti kaikilla ole ja hermoratoja korvataan antureilla,diodeilla, transistoreilla ja sähköjohtimilla.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tehokas ajonesto?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä ennen oli kaikki paremmin, voi voi tätä nykyaikaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: Tehokas ajonesto?

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Ymmärtääkseni ennen vanhaan ajettiin vähemmillä autoilla vähempiä kilometrejä enemmän kuolonkolareita mitä nykypäivänä ajetaan enemmillä autoilla enemmillä kilometreillä. Kyllä espit ja absit ovat olleet iso apu meille joilla ei ole supermiehen aisteja ja kykyjä. :)
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Tehokas ajonesto?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

^maalaisjärki riittää, ei tarvita supermiehen aisteja ja/tai kykyjä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Tehokas ajonesto?

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tämä mahtunee vielä aihepiiriin. Teknologiauskovaisuudesta.
Olipa 90-luvulla eräässä maassa upouusi Saab-klubi, joka järjesti jäsenilleen mm. leikkimielisiä kilpa-ajoja. Upouusi naispuolinen jäsen kolaroi ysifemmansa ja protestoi: jos autossa on nykyajan ihanuudet: ABS, SID, ajonesto, TCR, turvavyöt, GPS ym ym, ja auto on katsastettu ja kuljettajalla on voimassaoleva ajokortti, niin on radan ja järjestäjien syytä jos auto ei pysy radalla.
Tämän seurauksena otettiin osallistuvilta kuittaus vihkoon että ajavat omalla vastuulla, niin kai vaaditaan benji-hyppääjiltäkin.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Tehokas ajonesto?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

kostape kirjoitti:Tämä mahtunee vielä aihepiiriin. Teknologiauskovaisuudesta.
Olipa 90-luvulla eräässä maassa upouusi Saab-klubi, joka järjesti jäsenilleen mm. leikkimielisiä kilpa-ajoja. Upouusi naispuolinen jäsen kolaroi ysifemmansa ja protestoi: jos autossa on nykyajan ihanuudet: ABS, SID, ajonesto, TCR, turvavyöt, GPS ym ym, ja auto on katsastettu ja kuljettajalla on voimassaoleva ajokortti, niin on radan ja järjestäjien syytä jos auto ei pysy radalla.
Tämän seurauksena otettiin osallistuvilta kuittaus vihkoon että ajavat omalla vastuulla, niin kai vaaditaan benji-hyppääjiltäkin.
Ei kai sillä liian teknologisella autolla (Tässä tapauksessa vaikuttaisi olevan saab 9000) kannata sitten ajella, jos pussihousut lepattaa ja teknologia on pahasta? ;).

Kyllähän sitä vanhemmallakin autolla pärjää yhtälailla, vaikka hitusen enemmän kuluttaa, ei ole läheskään yhtä mukava ja vääntöäkin yleensä vähemmän, kolariturvallisuudesta puhumattakaan.

Kuitenkin foorumilaisilla pääasiallisesti autot toimii ja jos ei toimi, niin sitten korjataan. Ei ruveta heti miettimään "turhien" osien poistoa vieläpä täysin väärin metodein...

Kuten aikasemminkin jo todettu, niin ajoneston saa pois käytöstä ihan Trionicin softasta täpän poistamalla. Käyttöönhän silti jää sitten kauko-ohjattu keskuslukko, mitä suinkaan ei ole pakko käyttää, vaan voi jättää avaimenperän kotiin ja avata ovet suoraan lukosta.
Ylimääräisenä plussana säästöä kertyy n. 10euroa vuodessa kaukosäätimen paristoissa.

Todellisuudessa ^tossa hommassa ei ole mitään järkeä, no ehkä ajoneston poisto koodista on ihan ok jos sitä ei koe tarpeelliseksi. Paristojen vaihto kerran vuoteen-pariin ja tyytyväisenä ajelee auringonlaskuun, kun ei tarvitse sohia avainta pimeässä oven lukkoon :).
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Tehokas ajonesto?

Viesti Kirjoittaja kostape »

Voihan tästä hersyttää vähän eteenpäinkin.
Näin itsenäisyyspäivän aikaan tuli ns. hevosottolautakunnan evp. jäsenelle mieleen, että miten ajonestojen kanssa pärjäillään kun liikekannallepanossa aletaan luxus-jeeppejä kerätä armeijan tarpeisiin. Kun eivät korjaamot ja varaosaliikkeet enää yhtä luotettavasti toimi kuin kerskakulutuksen aikana. No, ehkä tätäkin on jo ajateltu ja on suunniteltu erityinen kaarti vikakoodinlukijoineen, joka kiertää siellä missä ongelmia on. Tai missä ajoneuvon luovuttaja ei suostu ajonestoa avaamaan.
marg3
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2003 13:44

Re: Tehokas ajonesto?

Viesti Kirjoittaja marg3 »

kostape kirjoitti:Voihan tästä hersyttää vähän eteenpäinkin.
Näin itsenäisyyspäivän aikaan tuli ns. hevosottolautakunnan evp. jäsenelle mieleen, että miten ajonestojen kanssa pärjäillään kun liikekannallepanossa aletaan luxus-jeeppejä kerätä armeijan tarpeisiin. Kun eivät korjaamot ja varaosaliikkeet enää yhtä luotettavasti toimi kuin kerskakulutuksen aikana. No, ehkä tätäkin on jo ajateltu ja on suunniteltu erityinen kaarti vikakoodinlukijoineen, joka kiertää siellä missä ongelmia on. Tai missä ajoneuvon luovuttaja ei suostu ajonestoa avaamaan.
Venäjän ilmavoimat hoitelee meidät ennenkö on ehditty pilliin puhaltaa. Ennen oli kaikki paremmin.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Tehokas ajonesto?

Viesti Kirjoittaja kostape »

Dohan ilmastokokouksen vaikeudet herättivät vielä yhden ajatuksen tehokkaan ajoneston lisähyödyistä. Joka kerta kun auto kieltäytyy käynnistymästä, jää syntymättä noita haitallisia saasteita ja maapallo saa pikkiriikkisen lisäaikaa ennen tuhoa.
Mutta ei sentään sellaista säästöä tarvitse tehdä minun takapihallani ja mökilläni.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Vastaa Viestiin