automaattilootan "vikasummeri" ala Trollhättan..

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9000CSE_0598
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2004 21:31
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

automaattilootan "vikasummeri" ala Trollhättan..

Viesti Kirjoittaja 9000CSE_0598 »

Minä, tuota, täältä takarivistä vain kysyisin, kun..

2.0t -98 automaattiloota (ZF:n malli X?) päätti sitten 131tkm kohdalla alkaa päästämään pärisevää ääntä aina kun vain on jokin pykälä silmässä (eli 1,2,3,D tai R).
Homma haiskahtaa sähkökäyttöiseltä, koska pärinän taajuus muuttuu selvästi kun auton jännite notkahtelee esim. kun valokuormaa lisätään.
Öljyt ja suodatin on juuri vaihdettu ja öljyä oli nytkin mittatikusta katsoen sopivasti lootan sisäpuolella.
Loota vaihtaa kaikki pykälät edelleen ihan hienosti, mutta momentinmuuntimen lukon päällemenoa en vielä ensijärkytyksessä tullut testanneeksi.. (onhan vm. -98 Saabissa sentään jo turbiinin lukkokin? onhan?)

Voisko tuo olla jokin solenoidi, joka ryhtyy viallisena pärisemään kun valitsin laitetaan vedolle ja solenoidille menee wirtaa..?

Tuntuupa se olevan Trollhättanin mopedillakin tämä reilu 100-150tkm se aika, jolloin omistajan lompakkoa kolottaa.. Ensin alkoi ABS-anturien johdot pätkiä, sitten suorin vartaloin kärähti DI-kasetti savumerkkien saattelemana ja nyt onkin tiedossa tuota tomaattikeikkaa.
Ja Saabin ServiceEngine-diagnostiikka armon vuodelta 1998 tuntuu olevan vain idiootti-merkkivalo kojelaudassa muun hedelmäpelin seassa -kun edes täysin kuollut DI-kasetti ei sytytä merkkivaloa.. Ehkä Saab onkin intiaanien sukua ja siksi vikailmoituksetkin annetaan näin pärinä- ja savumerkein.. Jospa sille pitäisi rakentaa tiipii tavallisen autokatoksen sijaan, voisi viihtyä paremmin.. ;P
Oikea Saab 9-5 oli mahtava auto - nyt siitä on vain muistot jäljellä... Tekispä joku taas niitä oikeita isoja Saabeja niin ei tarttis rymistellä ruotsalaisella maatalouskoneella tieliikenteessä.
-
Kahta en silti vaihda: vaihdetta ja Turun Sinappia.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: automaattilootan "vikasummeri" ala Trollhättan

Viesti Kirjoittaja tevisu »

9000CSE_0598 kirjoitti: Ehkä Saab onkin intiaanien sukua ja siksi vikailmoituksetkin annetaan näin pärinä- ja savumerkein.. Jospa sille pitäisi rakentaa tiipii tavallisen autokatoksen sijaan, voisi viihtyä paremmin.. ;P
:lol: :lol: :lol:
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Minun tietääkseni ZF4-HP18 laatikossa ei ole ensimmäistäkään sähköhärveliä.
Joten kyllä se pärinä tulee jostain muualta jos sen taajuus vaihtelee jännitteen mukaan.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

rälläkkä kirjoitti:Minun tietääkseni ZF4-HP18 laatikossa ei ole ensimmäistäkään sähköhärveliä.
Joten kyllä se pärinä tulee jostain muualta jos sen taajuus vaihtelee jännitteen mukaan.
Juu näin on. Nopeusmittarin anturiin tulee sähköjohto mutta se tuskin pärisee. Oiskohan se pärinä yhteydessä enemmän koneen kierroksiin kun jännitetasoon jos ääni on paikannettu laatikkoon :roll:
9000CSE_0598
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2004 21:31
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja 9000CSE_0598 »

JouniCSE kirjoitti:
rälläkkä kirjoitti:Minun tietääkseni ZF4-HP18 laatikossa ei ole ensimmäistäkään sähköhärveliä.
Joten kyllä se pärinä tulee jostain muualta jos sen taajuus vaihtelee jännitteen mukaan.
Juu näin on. Nopeusmittarin anturiin tulee sähköjohto mutta se tuskin pärisee. Oiskohan se pärinä yhteydessä enemmän koneen kierroksiin kun jännitetasoon jos ääni on paikannettu laatikkoon :roll:
Äänen alkuperäksi arvelin laatikkoa, koska ääni tulee vain vaihteenvalitsimen ollessa veto-pykälillä ja ääni kuuluu paremmin auton alta kuin konepellin alla. Pärinän olemassaoloa lukuunottamatta kaikki tuntuu toimivan normaalisti.

Ajotestissä en huomannut pärinän taajuuden muuttuvan mitenkään kierrosnopeuden tai pykälän mukaan.. siksi ajattelin, että kyse olisi jostain sähkösolenoidista, joka saa virtaa kun valitsin laitetaan vedolle.

Oliskos siitä momentinmuuntimen lukosta tietoa? onko niin "modernia" bensansäästäjää ollut jo -98 Saabin insinöörien ulottuvilla?
(GM USA -tuotteissa oli turbiinin lukko (sähkösolenoidilla) jo vuonna sarvikypärät)
Oikea Saab 9-5 oli mahtava auto - nyt siitä on vain muistot jäljellä... Tekispä joku taas niitä oikeita isoja Saabeja niin ei tarttis rymistellä ruotsalaisella maatalouskoneella tieliikenteessä.
-
Kahta en silti vaihda: vaihdetta ja Turun Sinappia.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

9000CSE_0598 kirjoitti: Oliskos siitä momentinmuuntimen lukosta tietoa? onko niin "modernia" bensansäästäjää ollut jo -98 Saabin insinöörien ulottuvilla?
(GM USA -tuotteissa oli turbiinin lukko (sähkösolenoidilla) jo vuonna sarvikypärät)
On siinä 4:ssa lukko, kaikissa 9000 on.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Haza kirjoitti:On siinä 4:ssa lukko, kaikissa 9000 on.
On lukko, muttei sähköinen.

Laatikkoon liittyvän vian saanee eliminoitua irrottamalla vaihdeasentotunnistimen vaihteenvalitsimen juuresta, ja järjestämällä niin, että EDU näyttää N:ää, vaikka ajovaihde onkin päällä. Tällöin ei minkään sähköhärvelin pitäisi olla tietoinen ajovaihteesta. Mikään tyhjäkäyntikorotus ajoa varten tms ei tietenkään toimi, mutta kaipa tällaisen kokeilun uskaltaisi melko riskittä tehdä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Minun tonnarissa rupesi automaattiloota "pärisemään" n.196t kohdalla.
Syy: oli korkannut apuakselin puolelta akselin päästä boorit.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Haza kirjoitti: On siinä 4:ssa lukko, kaikissa 9000 on.
Sekä myös kolmosella. Siksi vaihto 3-> 4 nykäisee enemmän kuin 1-> 2 ja 2-> 3.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
9000CSE_0598
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2004 21:31
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja 9000CSE_0598 »

Kiitos kaikille arvontaan osallistuneille, kilpailukysymys osoittautui visaiseksi jopa ammattilaissarjan veikkaajille, mutta voittajaksi on juuri lähimmässä merkkiliikkeessä arvottu:
jarrutehostimen sähkötoiminen alipainepumppu, joka käynnistyy kun vaihteenvalitsin laitetaan vetopykälälle.

Ko. imeskelijällä on hintaa peräti 700 euroa. Onkohan hinta/laatu-suhde ihan ok, kun jumittaa jo 131tkm kohdalla..?
Vaihtotyö kuulemma "valmistunee päivässä", koska moottorin ja takapenkin irroituksilta kuitenkin vielä onnekkaasti vältytään.. :roll:

Paljon kiitoksia kaikille lootasta tietoja kertoneille, sain todella hyvää tietoa tähän suht tuoreeseen Saabismiini :idea: On aina hyvä tietää minkälaisella tekniikalla ajelee :)

PS. Osaisko joku kertoa löytyykö sellaista tonnarin korjausopasta, mistä löytyisi myös tällaisen ylivuotisen tekniikka? ..kuulemma toi sähkötoiminen alipainepumppukin on varsin harvinainen "viritys"
Oikea Saab 9-5 oli mahtava auto - nyt siitä on vain muistot jäljellä... Tekispä joku taas niitä oikeita isoja Saabeja niin ei tarttis rymistellä ruotsalaisella maatalouskoneella tieliikenteessä.
-
Kahta en silti vaihda: vaihdetta ja Turun Sinappia.
Vastaa Viestiin