tyhjäkäynti temppuilee 2,3t cse jubilee

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
taajamaa
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Joulu 17, 2010 17:45

tyhjäkäynti temppuilee 2,3t cse jubilee

Viesti Kirjoittaja taajamaa »

Ihme homma tonnarissa. Kun auto on liikkeessä tyhjäkäynti on jossain 1500 tietämillä. Ei sinänsä humppaa mutta tuntuu ikäänkuin ryyppy olisi jäänyt päälle.. sitten kun pysähtyy tyhjäkäynti tasoittuu sinne 800-900 tietämille. Onko kellään ajatuksia mistä voi johtua? Voiko olla niin että termostaatti on sökö ja moottori ei lämpene kunnolla? Lämpötilamittari ja bensamittari ovat vähän väsyneitä eikä niihin voi sinänsä luottaa.

Jos jollain on ajatuksia tms niin kivahan se olisi kuntoon saada..
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: tyhjäkäynti temppuilee 2,3t cse jubilee

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kannattaa lähteä liikkeelle siten, että laittaa ne mittariston väsyneet viisarit kuntoon kiristämällä mittariston kontaktit mittariston takaa, ja tarkastaa mahd. imuvuodot sekä puhdistaa ja voidella tyhjäkäyntimoottori.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: tyhjäkäynti temppuilee 2,3t cse jubilee

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Sellainen ihmekin on tullkut vastaan tonnarin kanssa että ECUlla on jotain ongelmaa tyhjäkäyntimoottorin säädössä koska kun saman softan laittoi toiseen ecuun niin omituisuudet tyhjäkäynnin kanssa katosivat. Eli kierrokset jää tosiaan 1500-2000+ alueelle kun ajossa painaa kytkimen pohjaan.
Ja tosiaan kun starttaa niin tyhjäkäynti ok mutta hetken ajon jälkeen junnaa isoilla kierroksilla.

Vaikka lämpöanturit raportois -40 astetta pakkasta niin tyhjäkäynti on asetettu 1200 kiekkaan maksimissaan. Mutta on hyvä tarkistaa ne imuvuodot myös.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
taajamaa
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Joulu 17, 2010 17:45

Re: tyhjäkäynti temppuilee 2,3t cse jubilee

Viesti Kirjoittaja taajamaa »

Oolraight. Kiitos vastauksista. Täytyy siis aloittaa tyhjäkäyntimoottorista. Vaihdoin kytkimen pääsylinterin kesällä jonka jälkeen ei ole kytkin enää kremppaillut. Ei ole tosin vakkarikaan toiminut. Koetan sitäkin ihmetellä.

Upeeta!
Oltsa
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2006 14:40
Paikkakunta: Kotka

Re: tyhjäkäynti temppuilee 2,3t cse jubilee

Viesti Kirjoittaja Oltsa »

Itsellänikin allekirjoituksen tontussa alkoi tyhjäkäynti humppaamaan ja yhtenä aamuna ei suostunut enään käynistymään. Ryhdyin tk-moottorin irroitusoperaatioon ja huomasin, että tk-moottoriin tulevan sähköliittimestä oli toinen piuha irronnut linkistä löytyvän kuvan mukaisesti. Irroitin moottorin ja putsasin ja voitelin mutta en saannut toista piuhaa takaisin sähköliittimeen kiinni. Olisiko kenelläkään hyvää vinkkiä millä saisi piuhan takaisin liittimeen kun melkoisen ahtaassa paikassa toi piuha?

http://img26.imageshack.us/img26/7459/1361795971581.jpg
NG 9-5 -11 2,8t V6 XWD & OG 9-5 Aero -07
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: tyhjäkäynti temppuilee 2,3t cse jubilee

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Kannattaa tarkistaa myös alipaineletkujen kiinnitykset/kunto..Itselläni oli porsinut imusarjaan tuleva alipaineletkun kiinnitys ja lähti välillä jopa irti, kierrokset tällöin 2000rpm
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: tyhjäkäynti temppuilee 2,3t cse jubilee

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Omaan laittelin kans viime kesänä alipaineletkut pikaliimalla kiinni,rupesi ekan stagetuksen jälkeen hyppimään irti..eipä ole auennut enää..huonompia vaihtelin uusiin..Tyhjäkäynti motin puhdistus olis edessä,tuntuu humppailevan kylmänä eikä palaudu niin nopeasti kuin pitäisi..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: tyhjäkäynti temppuilee 2,3t cse jubilee

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Ite oon tykänny ostaa biltemasta kourallisen pieniä klemmareita, alipaineletkuihin.
Saa vielä irtikkin tarvittaessa :wink:
Oltsa kirjoitti:Olisiko kenelläkään hyvää vinkkiä millä saisi piuhan takaisin liittimeen kun melkoisen ahtaassa paikassa toi piuha?

http://img26.imageshack.us/img26/7459/1361795971581.jpg
Ja noihin liittimiin pystyy vaihtamaan noita pinnejä, en nyt muista mistä niitä sai olihan peräti motonetistäkin mut ainakin marmoritiskiltä. Ja pystyy vaihtamaan kahdella tosi pienellä talttapää meisselillä, kun katsot liittintä pinnien puolelta siinä näkyy kaksi pientä reikää joihin meisselit työnnetään ja pinnissä olevat haitat painuvat pohjaan, jolloin pinnin pitäisi tulla johdon puolelta pois.
Tuossa tapauksessa tietenkin pitää olla kolmas meisseli, jolla työnnät pinnin pois.

Jos piuhassa ei ole yhtään varaa niin on ehkä helpompi etsiä toinen liitin, jossa on piuhan pätkät ja liittää ne noihin vanhoihin
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Oltsa
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2006 14:40
Paikkakunta: Kotka

Re: tyhjäkäynti temppuilee 2,3t cse jubilee

Viesti Kirjoittaja Oltsa »

Katkaisin kylmästi piuhat ja sain pään takaisin laitettua liittimeen ja kolvilla takaisin kiinni. Tyhjäkäyntimoottori putsattu ja rasvattu. Nyt toimii taas Saab normaalisti.

PS. ahdasta oli mutta loppupeleissä aika helppo homa.
NG 9-5 -11 2,8t V6 XWD & OG 9-5 Aero -07
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: tyhjäkäynti temppuilee 2,3t cse jubilee

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

tyhjäkäynti venkuili ( 1200-2000 rpm ), joten ahtoletku ( lohkon päästä ) irti . Painallus puhdistusspraytä ja kone tulille . Hetken joutokäyntiä ja pari painallusta puhdistusainetta sisään samalla pari kertaa kaasuttaen kevyesti. Kone seis ja ahtoletku kiinni. Hommaan meni alle 5 minuuttia ja on toiminut ( tyhjäkäynti ei seilaa enää vaan asettu n. 900 rpm tietämille ) ainakin mulla yli 3 kk.
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: tyhjäkäynti temppuilee 2,3t cse jubilee

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Onko muuten tk-moottori sama 2.0i -97 tonnarissa kuin -98 2.0i kolkissa?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: tyhjäkäynti temppuilee 2,3t cse jubilee

Viesti Kirjoittaja sarka »

99 GL kirjoitti:Onko muuten tk-moottori sama 2.0i -97 tonnarissa kuin -98 2.0i kolkissa?
Tonnarissa -97 ja vapari, osanro: 7586019
Kolkissa -98 ja vapari, osanro: 8787996 tai 9134743 jos US/CA

Toimintaan en ota kantaa, mutta ainakin letkut lähtee eri suuntiin.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Vastaa Viestiin